Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoeveel blokken in je railspiraal?

Gestart door AlbertJan zondag 22 juli 2007, 19:38:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel blokken in je railspiraal?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Hoeveel blokken in je railspiraal?
Hallo allemaal.
Zoals door de firma Noch al aangegeven is het niet mogelijk (niet voor gemaakt) om de Noch railspiraal te demonteren en opnieuw te monteren.
Zie draadje demonteren Noch railspiraal.

Aangezien ik, i.v.m. ruimtegebrek, toch de beide railspiralen gedemonteerd heb, ben ik nu in de fase om deze weer opnieuw op te bouwen!
Met wat aanpassingen aan de zuilen en de schroef/klem stukjes zijn deze weer uitstekend te hergebruiken! :o

Maar het is de bedoeling om, voordat ik deze weer helemaal in elkaar ga zetten, deze meteen voor te bereiden voor blok beveiliging.
Per omloop (cirkel van 12 x R1 en 12 x R2) maak ik tevens een extra stroomaansluiting.

Deze spiraal wordt 6 lagen hoog, 6 x 8 cm, de andere spiraal 3 x 8 cm en de laatste spiraal 2 x 8 cm.

Mijn vraag is nu :
Heeft het zin om een  spiraal in meerdere blokken te verdelen?
Of is het beter om elke spiraal per spoor als 1 blok te maken?

Of is het gewoon niet verstandig om in een spiraal je treinen regelmatig te laten stoppen?

Het is voor mij de 1e keer dat ik een railspiraal toepas dus ervaring hiermee ontbreekt nog volkomen! :(

Vast bedankt voor het meedenken!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

 
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
Zou je trein zeker niet laten stoppen zeker niet met een aantal wagons als je de boel weer op gang zet lijkt me dat niet echt goed voor het motortje.

Maar de ervaring heb ik ook niet dus ben ook benieuwd naar de antwoorden van de andere spoorders

Succes in ieder geval

MVG Frans
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
CiteerOf is het gewoon niet verstandig om in een spiraal je treinen regelmatig te laten stoppen?
Ik ben een beetje bang dat een stilstaande, redelijk zware trein niet meer wegkomt op zo'n spiraal.
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
Hallo Gerard/Frans.
Citaat van: Gerard op zondag 22 juli 2007, 19:46:29
Ik ben een beetje bang dat een stilstaande, redelijk zware trein niet meer wegkomt op zo'n spiraal.
Hier ben ik zelf ook een beetje bang voor, vandaar dat ik mijn vraag stel voordat ik dit zo ga bouwen.

Wel moet ik er nog bij vertellen dat ik met R2 omhoog ga en met R1 afdaal, het stijgingspercentage is dan nog net geen 3%.

AlbertJan. 
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
AlbertJan,

Ik maak mijn spiraal als zijnde 1 blok met 1 sectie.
Dus van tunnelportaal naar tunnelportaal wordt ieder spoor gededecteerd.
De R1 krijgt 1 bezetmelding en de R2 krijgt 1 bezetmelding.

Een treinstel (mits niet te overdreven lang) komt op een R2 zonder problemen in beweging. (mijn praktijk ervaring) zeker zoals  bij jou en mij (onder 3%)

Als het onduidelijk is dan verneem ik dat wel.
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
Hallo Riny.
Citaat van: Riny op zondag 22 juli 2007, 20:06:00
Ik maak mijn spiraal als zijnde 1 blok met 1 sectie.
Een treinstel (mits niet te overdreven lang) komt op een R2 zonder problemen in beweging. (mijn praktijk ervaring) zeker zoals  bij jou en mij (onder 3%)

Hartelijk dank voor deze (praktijk) ervaring!

Het ging mij erom of de trein uit stilstand wel weer goed op gang komt in een railspiraal.
Nu dat inderdaad, in dit geval, zo is kan ik evt. beslissen om in de 6-lagen spiraal 1 of meerdere blokken te maken.

Ga nu in ieder geval verder met het bouwen van de 1e 2 lagen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
AlbertJan,

Mijn ervaring is dat het geen probleem is. Ik heb treinen laten rijden in de spiraal die letterlijk een heel rondje waren. Ook vanuit stilstand geen probleem. En dan was de stijgende ook nog de binnenbocht. Totaal was één rondje 12 x 2241 en 2 x een 156mm rails (weet ff nummer niet).

Ik hanteerde als volgt de blokindeling:

eerste deel "functieloos"
tweede deel "remdeel"
derde deel "stopdeel".

Elk van de eerste twee delen was 6 x 2241 en 1 x 156 mm.

Totale blok dus 1½ omwenteling.

Waarom was?

Ik heb nu een geheel nieuwe spiraal gebouwd. Dat had te maken met een algehele ombouw van de baan. De stijgende is nu de buitenboog (dus de 2251). Een gehele ronde is nu 12 x 2251 en 4 x 2200. Dat ik dit zo gedaan heb heeft een speciale reden. De spiraal bestaat uit twee helften met elk 6 x 2251/2241, uiteraard een aantal lagen. De verbinding per laag is via een rechtstuk van 2 x 2200. Precies daar in het midden zit de isolatie. Deze laatste hoeft dus niet verwijderd te worden indien de spiraal uit elkaar getrokken wordt ivm een verhuizing/ombouw. Want met name het aanbrengen van de isolatie is nog wel eens een probleem.

Verder hanteer ik dezelfde "bloklengte".

Groeten

Olav
Re: Hoeveel blokken in je railspiraal?
Hallo,

Zelf heb ik ook hellingen van 3%. Hierop stoppen en langzaam wegrijden is te doen.

m.vr.gr.

JohnnyB