Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

eerste keer module(diorama)bouwen. bos

Gestart door treinfanaat23 donderdag 14 november 2013, 09:59:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eerste keer module(diorama)bouwen. bos
Hallo treinliefhebbers.

ik zal mijn even voorstellen.. Ik ben Niels.. 26 jaar en woon in het mooie achterhoek.

ik heb heel lang geleden al de treinspullen van mijn pa overgenomen en heb af en toe een baantje gebouwd.. maar dat was alleen rails leggen en niks aan scenery gedaan. het is nog het ouderwetse analoog.. als ik op mijn zelf ga wonen, en er ruimte is wil ik een digitale baan bouwen.. zodoende dacht ik dan kan ik nu wel oefenen met een modulemaken zodat ik een beetje de scenery in de vingers kan krijgen..

oja ook heb ik nog twee vragen:

vraag 1: waar kan je gipsmallen krijgen van muren/treinportalen en rotsen en welke soort gips gebruiken jullie om die mallen te vullen.?

vraag 2: welk soort gips gebruiken jullie en waar kan je dat kopen voor de bergen?

ik zal wat foto's laten zien van wat ik heb en van de module en hoop op tips en trics..

treinen











module:




Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Hoi Niels,

Leuk dat je nu de ruimte hebt om een baan te gaan bouwen.

Gipsmal van tunnelportaal heb ik toevallig afgelopen weekend in Houten gekocht bij Anita Decor.
Gietgips heb ik gekocht bij Pipo's van Keraplus.
Heb er nog geen ervaring mee.

Groeten,
Ton.
Re: eerste keer modulebouwen.
Hoi,

Gips kan je gewoon die van de bouwmarkt gebruiken. Knauf rotband bijvoorbeeld. Voor de mallen kan je mogelijk eens kijken bij de plaatselijke modelbouwzaak (in zelhem bv) of bij Anita zoals genoemd.

Groet Ronald
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
Hallo medebouwers.

bedankt Ton en Ronald voor jullie adviezen..

Ik vond de mallen nu nog te duur omdat ik zonder werk zit, daarom heb ik bij de Action klei gehaald en ga dat proberen voor muurtjes :)


Bij de gamma heb ik modelgips gehaald van de knauf :)



ook had ik zelf wat dingentjes gevonden bij pa in de dozen voor gipsen.



dus ben vandaag maar even aan het gipsen gegaan, het is nog niet helemaal af maar moet even nieuw pak gips halen bij de gamma.

hierbij foto's








ik vind het best goed geslaagd voor de eerste keer, hoop op adviezen en tips.

groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Hallo Niels,

Ziet er erg mooi uit. Als je geld wilt besparen kan je ook papierpulp gebruiken.
Geeft je ook meer tijd om te bewerken i.v.m. de langere droogtijd.men minder troep😉.
Ben daar zelf ook, zoals zovelen, mee begonnen en moet zeggen werkt perfect.

Uiteraard moet je kiezen wat voor jou het fijnste werkt. Zo heeft ieder zijn voorkeur!

Gr.Wim
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
Hallo wim.

Bedankt voor je reactie.
Dit is mijn eerste projectje en had al dingen voor gips liggen en dacht ga dit is proberen haha, maar zal volgende keer kijken hoe dat gaat.

Ja precies maar vind fijn adviezen en tips.

Trouwens wat voor verf gebruiken jullie voor de bergen en hoe brengen jullie het aan.

Gr niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Hoi Niels, nadat het gips goed droog is smeer ik alles in met verdunde tegellijm (grijs). Te koop in de bouwmarkt en kost weinig. Het poeder goed mengen met water en gewoon met een kwast over het gips aanbrengen. Je krijgt dan grijze rotsen en bovendien zorgt de lijm ervoor dat e.e.a. keihard wordt. Overigens heb ik deze manier ooit hier op t forum gelezen en bevalt mij uitstekend. Succes!!  gr, Hans
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
De verf die wij bv gebruiken is de acrylverf van de A*tion. Kwaliteit is niet verkeerd en de prijs is oke.

Hier op het forum zijn verschillende draadjes over het maken en schilderen van bergen rotspartijen.

Kan geen kwaad dit eens rustig door te nemen.

Su6
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
oke bedankt heren voor jullie adviezen. Zal morgen is weer langs de action gaan  O:-D

nu alles gegips is ga ik morgen maar is muurtjes en een tunnelportaal kleien. en daarna alles is schilderen.

hier een foto van het gipsresultaat.
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Je "gipsresultaat" zier er alvast goed uit.

Ik blijf je volgen

Succes
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
bedankt cees  :D

hierbij de eerste laag verf  O:-D



beetje donker vind ik het zelf, maarja eerst even weer informatie opdoen hoe je het verder kan behandelen :)

groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Dat het zo donker is dat klopt helemaal, dat is juist de bedoeling.
Nu kan ik het je wel allemaal gaan uitleggen maar kijk bv eens in het volgende draadje van iTom.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37423.0

Wel helemaal doorlezen. hij start met uitleg over een rotswand maken van boomschors maar daarna verft hij alles zwart, net als jij nu hebt gedaan.

Er zijn nog meer draadjes met uitleg hierover

Succes
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
hallo modelspoorluitjes..


Citaat van: ceess op dinsdag 19 november 2013, 13:59:50
Dat het zo donker is dat klopt helemaal, dat is juist de bedoeling.
Nu kan ik het je wel allemaal gaan uitleggen maar kijk bv eens in het volgende draadje van iTom.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37423.0

Wel helemaal doorlezen. hij start met uitleg over een rotswand maken van boomschors maar daarna verft hij alles zwart, net als jij nu hebt gedaan.

Er zijn nog meer draadjes met uitleg hierover

Succes

klopt cees had het straks gevonden via wiki en toen door genomen :)

maar bedankt dat je er mij er nog op wijst :)

ik heb weer een laag gedaan.







nog eentje met nog een andere kleurtje grijs.



groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2013

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Ah, dat is wel handig inderdaad. Lekker oefenen voor wanneer het voor "het eggie" moet.

Wat je ook kan doen is het ombouwen van de loc's naar een hoogvermogensmotor en (bijv.) een ditale mLD decoder. Samen met een nieuwe MS2 (Mobile Station 2) van Marktplaats, kan je al beginnen. Dit kost amper ruimte en zo kan je er nu al tijd en geld in steken, zodat je dat later over hebt wanneer je wel een eigen woning hebt. (met zo'n decoder kan je desnoods ook nog analoog rijden).

We blijven in ieder geval volgen wat je van deze module maakt.
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
Citaat van: Shaggy op dinsdag 19 november 2013, 14:50:38
Ah, dat is wel handig inderdaad. Lekker oefenen voor wanneer het voor "het eggie" moet.

Wat je ook kan doen is het ombouwen van de loc's naar een hoogvermogensmotor en (bijv.) een ditale mLD decoder. Samen met een nieuwe MS2 (Mobile Station 2) van Marktplaats, kan je al beginnen. Dit kost amper ruimte en zo kan je er nu al tijd en geld in steken, zodat je dat later over hebt wanneer je wel een eigen woning hebt. (met zo'n decoder kan je desnoods ook nog analoog rijden).

We blijven in ieder geval volgen wat je van deze module maakt.

ja zo krijg je tenminste de feeling over dingen en dan heb je er al is wat van geproefd en zo kan je verschillende methodes uitproberen..

die ombouw techniek heb ik nog niet zo in de vingers dus moet ik echt een keertje kijken hoe en ben niet echt electisch aangelegd maar zal vast wel hier dingen over te vinden zijn. Alleen helaas geen baan nu dus moet op de centen letten helaas :$..

maar bedankt voor het meedenken en adviseren :D

hierbij nog wat fototjes..

vind de kleurstelling met daglicht er goed.. had nog 1 heel licht tint grijs er over heen gedaan.


kleur van het weggetje, ga er nog echt zand overheenstrooien. en verder afwerken.


muurtje :)



wat voor kleur zullen jullie de muur doen?


groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Dat ziet er erg mooi uit.
En dat voor de eerste keer ziet er erg strak uit.

Gr,
Gert-Jan
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
dankje gert-jan
Re: eerste keer modulebouwen.
Ziet er goed uit!
Op de vraag wat voor kleur wij het muurtje zouden doen zou ik zeggen ga voor een kleur die wat meer naar het rood/grijs gaat. Je krijgt dan een mooi contrast. Eventueel wat effecten met groen geven voor de afwerking :)!
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
Citaat van: Mearaluna op dinsdag 26 november 2013, 10:37:38
Ziet er goed uit!
Op de vraag wat voor kleur wij het muurtje zouden doen zou ik zeggen ga voor een kleur die wat meer naar het rood/grijs gaat. Je krijgt dan een mooi contrast. Eventueel wat effecten met groen geven voor de afwerking :)!

oke dan:) ik zelf zat te denken aan okergelig met grijs :P maja ga wel eerst ff proef stukjes maken :)

ik heb wat groen gras gelegd :)

met dit spul ik vind het echt super spul.


















muurtjes staan nog los en moet nog een portaal kleien  8o

groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Je doet het goed voor een eerste keer, ga zo door.

De kleur van het muurtje. Natuurlijk als je het 'n rode kleur geeft contrasteert dat.
Maar je probeert iets te maken naar het "grote voorbeeld".
Bedenk dat in de tijd dat dit werd gebouwd, de stenen werden gemaakt van hetgeen ter plaatse voorhanden was, met andere woorden rood is dan niet de juiste kleur.
Maar meer grijsachtig.
Echter het is jouw diorama en als je rood mooier vind moet je dat vooral doen.
Re: eerste keer modulebouwen.
Aliebengalie
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
Schitterend wat je even hier neer zet..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
Hallo mede spoorliefhebbers

bedankt voor de reacties :)

binnenkort tunneportaal maken en dan testen met de kleuren voor de muren en portaal  O:-D

groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2009

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Hoi Niels dat ziet er al erg mooi uit, ben erg benieuwd naar het vervolg.

Gr henk
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
hallo medespoorgenoten.

Citaat van: ÖBB op zaterdag 30 november 2013, 21:12:04
Hoi Niels dat ziet er al erg mooi uit, ben erg benieuwd naar het vervolg.

Gr henk

dankje henk  :D

nou hier is een vervolg.. had deze week niet veel tijd maar heb een tunnelportaal gekleid.









groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Dat ziet er niet zeker verkeerd uit.

Hoe ga je het tunnelportaal en de muren bevestigen?

Zelf maak ik een dikke gipspap met een deel houtlijm erin verwerkt en daarmee lijm/vul ik het.

Succes.  :arrow: :thumbup:
Re: eerste keer modulebouwen.
Het tunnelportaal ziet er goed uit!
Ik ben benieuwd hoe je die verder gaat bewerken/kleuren.
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
dank jullie wel voor jullie reacties.

ik weet nog niet hoe ik het moest vast maken.
ik ga sowieso eerst de kleuren doen van de muurtjes en portaal en daarna ga ik ze met gips in de berg inwerken zodat de overgang beter is :).

net ff muurtje geprobeert te schilderen en ging een mis dus binnenkort eerst nieuw muurtje kleien.
en dan maar opnieuw proberen.

groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen. spulletjes gekocht.
hallo medemensen  :D

ik heb gisteren erg leuke dingen gekocht bij mijn vriendin in het dorp. (witmarsum)
het is een erg leuk klein winkeltje met van alles voor modeltreinen.

hier heb je de site: http://treinstationwitmarsum.123website.nl/

dit zijn de spulletjes:







ook heb ik vandaag een nieuw muurtje gekleid.



en heb met koffie het padje gestrooit.



groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen. bomen geplaatst
hallo mensen

ik ben weer even verder gegaan met de scenery.
heb de lucht blauw gemaakt en wat bomen geplant.
ik heb een klein boortje gebruikt en kleine gaatjes geboort waar precies de boom er in paste.
er komen meer bomen en nog wat struikjes maar eerst weer eens de muurtjes doen en vast maken en daarna kan ik verder met gipsen en rails leggen.

hierbij de foto's



















groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Hoi Niels,

Geweldig leuk om te zien hoe zo'n eerste module "smoel" krijgt.

Hij wordt steeds een beetje mooier.

Leuk dat je dit met ons deelt.
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Ohja, als je de muren gaat doen niet bang zijn om te knoeien want de bodem moet je toch ook nog in orde maken.

Ga je de tunnel aan de binnenkant ook nog donker maken of bekleden.
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
Citaat van: ceess op woensdag 11 december 2013, 16:57:40
Hoi Niels,

Geweldig leuk om te zien hoe zo'n eerste module "smoel" krijgt.

Hij wordt steeds een beetje mooier.

Leuk dat je dit met ons deelt.

dankje wel voor je reactie :) ja ik dacht ik zet er paar bomen al vast er op zodat het al iets lijkt :).

Citaat van: ceess op woensdag 11 december 2013, 17:01:13
Ohja, als je de muren gaat doen niet bang zijn om te knoeien want de bodem moet je toch ook nog in orde maken.

Ga je de tunnel aan de binnenkant ook nog donker maken of bekleden.

ja ik wil hem wel bekleden alleen ben er nog niet uit hoe. Achteraf had ik het eerder moeten doen maar ik kan er nog bij gelukkig :)


Edit Gerard: quote gerepareerd.
schilderen van de tunnelportaal en muurtjes
hallo modelspoorluitjes.

ik heb muurtjes geverft in 1 kleur en heb nog 2 bomen geplaatst.









ik ben nu aan het bedenken wat ik voor kleur en hoe ik het verder afmaak de muurtjes.
en hoe ik de binnenkant bekleed.





nu ff overzichtje.










ik had ook even een vraagje wat zal ik in de linkerhoek maken tot aan de berg ik zat zelf te denken aan gewoon gras met 1 of 2 bomen en miss een slootje.


groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Ey Niels,

Leuk topic heb je hier over je eerste module. Is de enige manier om  dit te leren, gewoon doen :thumbup:
(kan ik nog wat van leren... ;))

Blijf je vorderingen zeker volgen.

Gr. Joachim
Re: eerste keer modulebouwen.
Leuke update!
Het portaal ziet er goed uit in deze kleur.
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Niels, je tunnelportaal en muur zijn nu wel geschilderd en dat lijkt er leuk uit te zien, maar het lijkt niet op de realiteit natuurlijk.
Zitten ze nog los? haal ze eraf en ga lekker oefenen om het realistisch te maken.

Ook voor het schilderen van dit soort objecten moet je bepaalde technieken hanteren die je moet oefenen en daar is dit diorama voor bedoeld, toch?

Ik kan het hier wel gaan beschrijven maar kijk bv eens in de diverse topics bij "scenerybouw" en "Weatheren" op dit forum, en ga eens lekker oefenen. Dan wordt het pas echt goed. Desnoods maak je nog een keer een stuk muur en een tunnelportaal en je hobbyt lekker door en laat ons de resultaten zien.d

Veel succes, ben benieuwd naar je volgende resultaten.
Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
Bedankt heren voor de reacties.

Citaat van: ceess op maandag 23 december 2013, 19:40:30
Niels, je tunnelportaal en muur zijn nu wel geschilderd en dat lijkt er leuk uit te zien, maar het lijkt niet op de realiteit natuurlijk.
Zitten ze nog los? haal ze eraf en ga lekker oefenen om het realistisch te maken.

Ook voor het schilderen van dit soort objecten moet je bepaalde technieken hanteren die je moet oefenen en daar is dit diorama voor bedoeld, toch?

Ik kan het hier wel gaan beschrijven maar kijk bv eens in de diverse topics bij "scenerybouw" en "Weatheren" op dit forum, en ga eens lekker oefenen. Dan wordt het pas echt goed. Desnoods maak je nog een keer een stuk muur en een tunnelportaal en je hobbyt lekker door en laat ons de resultaten zien.d

Veel succes, ben benieuwd naar je volgende resultaten.

Ja ze zitten nog los en zat ook al idd te bedenken hoe is ze verder moest maken.. ik ga zeker even verder neuzen in andere topics om verder te weatheren.  En het is zeker oefenen dus kan zo wel weer een nieuwe kleien als het.moet.. bedankt voor de feedback. En laat ze zeker zien de vordering. Want door feedback en tips kan ik alleen maar meer leren.

Bij deze iedereen fijne feestdagen gewenst.

Groeten niels
tunnelportaal weatheren
treinfanaat23
gast

tunnelportaal weatheren
hierbij nog de beste wensen voor het komend jaar :).

Vandaag heb ik geprobeerd de muren en het portaal te verouderen/verweren.

hierbij de foto's





groeten niels
poppetjes en hekken geplaatst
treinfanaat23
gast

poppetjes en hekken geplaatst
hallo medeforumers,

na ff een tijdje niks gedaan te hebben toch vandaag weer er aan gezeten.

ik heb de binnenkant van de tunnel bekleed met een steenmotiefplaat van plastic.





daarna heb ik beetje groen boven de tunnelportaal gemaakt.



Daarna hebben de bergbeklimmers ook een plekje gekregen even als de kruis.





en wat hekjes neergezet.



plus nog wat bomen.



ff een overzicht.



hoop dat ik zaterdag op de beurs in arnhem wat balast kan vinden zodat ik eindelijk rails neer kan leggen.
oja en misschien wordt de plaat beetje uitgebreid met een bos want me vriendin vond de dieren en paddestoelen leuk hahaha.

groeten niels
Re: eerste keer modulebouwen.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: eerste keer modulebouwen.
Hoi Niels,
Je bent flink bezig geweest zie ik. Het is best leuk geworden zo.
Een overweging voor je volgende project.
Kijk eens naar het (hoogte) niveau van je rails. De beperking (uitdaging) van dit diorama is dat je vanaf het hoogte niveau van je rails wel de hoogte in kunt met je landschap maar niet de "diepte".
Wat ga je linksvoor maken? (zie 7e foto van boven)
Leuk dat je vriendin ideeën heeft en meedenkt. Hier ligt mogelijk de oplossing voor je uitdaging.
Een bos ligt lager dus, een ideetje.
Verhoog je diorama. Neem een plaat die een X afstand dieper is als je huidige bodemplaat, plaatjes balkjes van bv 15 cm lengte en plaats hierop je huidige diorama. Daarmee komt je spoor "op een berghelling te liggen" en je bos ook niet op een te vlakke ondergrond maken.
Je zult zien dat je diorama hiermee een stuk "groeit"

Re: eerste keer modulebouwen.
treinfanaat23
gast

Re: eerste keer modulebouwen.
hallo cees.

bedankt voor je feedback en zal het zeker meenemen in de overweging om de diorama uit te breiden.. alleen als ik zo doorga eindig ik straks met een echte baan hahaha :P want had ook een ideetje om een brug er nog bij naast te bouwen  8o

maar begin wel met het uitbreiden naar beneden :)

owjah op de foto lijkt het vlak maar zit echt nog hoogte verschil in, of bedoelje dat niet?

groeten niels
vergroten van de module(diorama)
hallo (model)spoorliefhebbers.

ja ja naar de feedback van cees heb ik naar zitten denken en bedacht dat ik de module(diorama) ga uitbreiden.

ik heb nu nog meer dingen in mijn hoofd zoals een brug over een stukje vallei te maken een boederij en een bos.


de eerste zijkant


met de oude module(diorama) er op


zo de bak is klaar


nu al geschilderd



hoop vandaag of morgen de oude module(diorama) er op te monteren.

groeten niels
Re: eerste keer module(diorama)bouwen. vergroten van de module(diorama)
Hallo Niels, goed bezig zie ik, wilde al reageren maar had nog geen gelegenheid maar bij deze (nog net op tijd hoop ik ;))
Nog wat tips en overwegingen.

De nieuwe achtergrond is al wit geschilderd perfect. Neem blauwe verf op een niet te grote kwast en plaats een paar dotten op de witte achtergrond. die dotten smeer je uit over het hele witte gedeelte, hiermee creëer je een mooie hemelse achtergrond.
Bekijken vanaf een afstand. Bevalt het niet wit erover en opnieuw proberen. Mocht het daardoor evt wat "hobbelig" worden is dat juist geen probleem. Laat het evt resultaat maar zien. Dit is een van de manieren om een achtergrond met lucht te maken.
Plaats daarna pas de oude module erin.

Ik zie dat je een "nieuwe" achtergrond hebt gemaakt, mooi zo. Tip, haal (bv met een decoupeerzaag) de blauwe lucht van de oorspronkelijke module eraf. Plaats de oude module erin, maar let op NIET tegen de nieuwe achtergrond maar er iets voor. Hiermee creëer je een diepte effect.

Je hebt nagedacht over de hoogte, prima. Maar nu het volgende: Vanuit de hoogte van de rails gezien moet je voor het landschap zowel de hoogte als de diepte in kunnen en dat kan denk nog iets beter op de volgende manier. Rechts voor op de "oude" module haal je vanaf 1,5 a 2 cm voor de rails de onderplaat weg. (en alstie is geplaatst in de "nieuwe module" uiteraard ook van het piepschuim). Dan kun je echt hoogteverschil maken.
Met een schuimplaat ga je de hoogte in top, heb je overwogen om twee platen de hoogte in te gaan?


Re: eerste keer module(diorama)bouwen. vergroten van de module(diorama)
hallo cees.

bedankt voor je feedback en ja je bent nog optijd haha.

bedankt voor de tips van de lucht. ik kan de achterkant van de oude module gewoonlos schroeven er zit verders niks aan vast de hoeft ook niet voorzichtig met een decoupeerzaag te zagen aangezien ik pas met zo'n ding omga haha.

ja ik zat er ook al aan te denken om daar een stuk er van af te zagen zodat ik makkelijker met een riviertje uitkwam. ik wilde aan de andere kant een boederijtje met een weiland op een berg maken en dan komt dat boederijtje nog onder de hoogte van de rails te leggen dus komen zeker veel hoogte verschillen in daar of bedoelde je dat niet aan die kant?

groeten niels
Re: eerste keer module(diorama)bouwen. vergroten van de module(diorama)
Geschroefd fantastisch, dat maakt het wel erg gemakkelijk. Je kunt dus nu op een makkelijke manier te werk gaan.
Ben wel erg benieuwd hoe je achtergrond eruit komt te zien.

Boerderijtje en een weiland, leuk idee (komt daar dan een "Milka" koe in  :D).
Denk hierbij bv aan het volgende, ervan uitgaande dat het boerderijtje met weiland op rechts komt, laat de rechter zijwand van het diorama dan weg. Het weiland heeft dan een of twee kanten open!
Dat is belangrijk voor je ruimtelijk effect. Op bijna elke baan, maar zeker op een diorama is een weiland anders te klein (en worden er dan vaak in verhouding ook nog teveel koeien ingezet.). Met die open zijde(s) wek je de suggestie dat het weiland veel groter is.

Succes verder, we zien de resultaten wel tegemoet.
Re: eerste keer module(diorama)bouwen. achtergrond en piepschuim
hallo modelbouwers.

hier een update  :D :D

ja cees was zeker makkelijker om het los te krijgen :)
hahaha ik zal zoeken naar een milka koe  :D :D
heb de rechterachterkant nog niet wegggehaald want zat zelf te twijfelen.

nou hier alvast wat resultaten mensen.

de achtergrond


oude diorama er in


bezig met piepschuim


overzicht hoe het ongeveer wordt


groeten niels
Re: eerste keer module(diorama)bouwen. achterwand en piepschuim
Geweldig, helemaal goed ga zo door :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: eerste keer module(diorama)bouwen. achterwand en piepschuim
Citaat van: ceess op woensdag 12 februari 2014, 15:41:52
Geweldig, helemaal goed ga zo door :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

zal ik doen.. ga morgen verder met piepschuim en al deel gipsen :D

trouwens waar vindt je zo'n milka koe?

groeten niels
Re: eerste keer module(diorama)bouwen. achterwand en piepschuim
Men neme 1 preiser koe en verft er paarse vlekken op  :P


Re: eerste keer module(diorama)bouwen. achterwand en piepschuim
Hallo Niels, ook nog even een inhoudelijke reactie op je vorderingen en je diorama.
Bv de rechter zijwand. Zoals het geheel er nu uitziet zou die evt ook kunnen blijven zitten wat jij wilt.
Je hebt de boerderij helemaal op rechts prima en het water komt in het midden. Dan komt het "weiland" dus voorin.
Op de foto lijkt het alsof niet alles los zit van de zijwand. Dat hoeft niet perse, maar zoals al gezegd, door de dieptewerking wordt het zoveel beter.
Vb van een M*koe
http://i646.photobucket.com/albums/uu186/spinfield/DSC00455.jpg
http://www.milka.nl/het-merk/geschiedenis/de-milka-koe
En wat is je voorstelling van hoe het water moet worden?
Succes verder, ik zie het wel weer.