Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Roco rijtuigen

Gestart door Lokkie zondag 22 juli 2007, 15:16:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Roco rijtuigen
Hoi,

Ik heb de volgende drie Roco rijtuigen:


Deze rijtuigen zijn ooit omgebouwd voor wisselstroom.
Het zijn hele mooie rijtuigen alleen ontsporen ze bij mij regelmatig.
Heeft iemand een idee wat ik daar aan kan doen?  :?:
En een tweede vraag weet iemand hoe ik deze rijtuigen moet opmaken?  :?:
Er zit namelijk al binnenverlichting in alleen heeft de vorige eigenaar de draden doorgeknipt. :x
Eén van de rijtuigen heeft ook sluitverlichting.
Alle informatie en tips zijn welkom.

Gr.
René
Re: Roco rijtuigen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco rijtuigen
Hallo René

Kun je ook aangeven waar ze regelmatig ontsporen (wissels, bogen ect?) en hoe ze ontsporen (direct achter de lok of maakt niet uit waar ze in de trein zitten)?

Mvg, Johan
Re: Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Re: Roco rijtuigen
Het is vaak de laatste rijtuig die ontspoord, maar ook wel eens de eerste of tweede.
Het gaat meestal fout bij een wissel, maar ook op een stukje waar twee gebogen rails (24330) contra aan elkaar zijn gelegd.

Gr.
René
Re: Roco rijtuigen
Kroko14253
gast

Re: Roco rijtuigen
Hallo Rene,

Mogelijkheden: haken de buffers in elkaar?
Zijn de rijtuigen 1;87? zouden ze wel eens tegen de wissellantaarn kunnen lopen.Misschien dat de radius van bogen of wissels ook een rol kan spelen.

Roco rijtuigen zitten meestal in elkaar "geklikt".
Dat betekent dat je ze voorzichtig met een schroevendraaier o.i.d. kunt open maken. Het kan zijn dat je eerst de imitatie-rubber vouwbalg aan de kopeinden moet verwijderen. Het dak moet je meestal een stukje verschuiven en dan kun je hem verwijderen.

Ik hoop, dat ik je op weg geholpen heb.

Harry Stipkes
Re: Roco rijtuigen
Lokpaint
gast

Re: Roco rijtuigen
Hallo,

ik vermoed dat je de verkeerde koppelingen eronder hebt. Koppel ze eens met de roco kortkoppelingskoppen aan elkaar, misschien dat het helpt. Geen marklin KK-koppen en ook geen gewone koppelingen gebruiken.

Bart
Re: Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Re: Roco rijtuigen
Citaat van: Lokpaint op maandag 23 juli 2007, 21:50:36
ik vermoed dat je de verkeerde koppelingen eronder hebt. Koppel ze eens met de roco kortkoppelingskoppen aan elkaar, misschien dat het helpt. Geen marklin KK-koppen en ook geen gewone koppelingen gebruiken.

Dit zijn de koppelingen die ik gebruik. Ik heb geen idee of dit Märklin of Roco zijn.



Hier nog een close-up van de koppeling.



Het dak van de rijtuig gaat er inderdaad gemakkelijk af. :D



Verdere informatie is nog steeds van harte welkom.

Gr.
René
Re: Roco rijtuigen
Kroko14253
gast

Re: Roco rijtuigen
Hallo,

Wat Bart al zegt, je moet niet de Märklin kortkoppelingen met Roco-rijtuigen gebruiken. Die kunnen dan namelijk tegen de buffers aanlopen. Daardoor kunnen rijtuigen ontsporen.
Maar je gebruikt de imitatie-koppelingen. Volgens mij maakt Märklin die.

Functioneren de Kortkoppelinghouders normaal? Kunnen ze vrij bewegen naar beide richtingen?
Verder zou ik het even niet weten.

Succes verder.

Harry Stipkes
Re: Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Re: Roco rijtuigen
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 24 juli 2007, 20:37:03
Maar je gebruikt de imitatie-koppelingen. Volgens mij maakt Märklin die.

Is dit de juiste koppeling?

Gr.
René
Re: Roco rijtuigen
Kroko14253
gast

Re: Roco rijtuigen
Hallo Rene,

Ja dat kan. Ikzelf gebruik die andere kortkoppeling van Roco, die met de "halve beugel" zeg maar (best.nr 40352, doosje van 50 stuks)

Maarre....is het ontsporingsprobleem nu opgelost?

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Re: Roco rijtuigen
Citaat van: Kroko14253 op woensdag 25 juli 2007, 19:02:41
Maarre....is het ontsporingsprobleem nu opgelost?

Ik moet eerst een paar Roco kortkoppelingen kopen en dan proefrijden. :)

Citaat van: modelspoorlover op woensdag 25 juli 2007, 19:06:08
als de trein vaak op de zelde plaats(en)ontspoord , weet je waar je moet beginnen

Het gaat niet altijd op dezelfde plekken fout en alle het andere materieel heeft nergens last van.

Gr.
René
Re: Roco rijtuigen
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Roco rijtuigen
ik had het zelfde probleem met mijn lima ns wagons en idd de koppelingen veranderd en probleem opgelost ze stonden te dicht op elkaar zodat de buffertjes in elkaar haakte dus ik denk dat dat wel eens de oplosssing an zijn
succes
groet robert
Re: Roco rijtuigen
NSmarklin
gast

Re: Roco rijtuigen
Juist de starheid van de starre koppelingen kan een oorzaak zijn. Bij de meestal toegepaste (kort)koppelingen kunnen de rijtugien in hoogte ook wat bewegen ten opzichte van elkaar. Dat voorkomt ontsporingen wanneer de rails niet superstrak is aangelegd.

Ik ben benieuwd wat de rijtuigen doen nadat je er andere koppelingen onder gezet hebt.

Je schreef dat de rijtuigen omgebouwd zijn voor wisselstroom, hebben ze dan ook wisselstroom assen gekregen? Want als er nog gelijkstroom assen onder zitten, kunnen deze ook voor ontsporingen zorgen.

Succes!

Jeroen
Re: Roco rijtuigen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Roco rijtuigen
Naast het verhaken van de koppelingen kan er ook nog iets anders meespelen.

Over de koppelingen is al veel gezegd. Zelf gebruik in bepaalde stammen de Fleischmann-kortkoppeling.
Ook de electrisch geleidende koppeling van Viessmann is volgens mij bruikbaar, omdat die koppelbaar is met Flm.

Verder kunnen de midden-instappen een probleem geven. Met name wanneer je de grotere wissellantarens van de 5117-wissels gebruikt. Dit zijn de lantarens waar een heel lampje in past.
De midden-instap stoot dan tegen de lantaren bij het passeren in de gebogen stand en zet daarbij vaak het wissel om.

John
Re: Roco rijtuigen
NSmarklin
gast

Re: Roco rijtuigen
Dat gedonder had ik met mijn IRM, toen ik nog op een M-rail baan reed.

Ik heb toen gekozen voor een rigoureuze maatregel:

bij wissels met klein wissellantaarn: het metale omhulsel van de lantaarn van de witte kern aftrekken. Lampje verwijderen en witte kern grijs schilderen. Bij meegebogen wissels moest de kern zelf gedeeltelijk schuin afgevijld worden.
Bij wissels met grote lantaarn, dat hele zootje wegslopen en het ontstane gat dichtmaken met een plaatje.

Maar al had dat het geval geweest bij dit probleem, dan lijkt me dat je zoiets dan ook zelf wel ziet.

Jeroen
Re: Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Re: Roco rijtuigen
Ik ben er inmiddels wel achter dat het niet aan de koppelingen ligt en ook niet aan de wissel lantarens.
Uit een ander draadje over gelijkstroom en wisselstroom wielen ben ik op het goede "spoor" gezet. :)
De flensen van de wielen die er onder zitten zijn beduidend kleiner dan bij Märklin wielen en volgens mij is dat dus het probleem.
Ik moet nog een paar wisselstroom wielen kopen om het uit te proberen, maar ik ben er bijna 100% van overtuigd dat hiermee het probleem oplost wordt.
Bij deze allemaal nog bedankt voor de tips en suggesties. :D

Gr.
René
Re: Roco rijtuigen
Ik heb bij roco en rowa wagens wat van de onderkant van de buffers afgevijld zodat de koppelingen vrij kunnen bewegen.
Re: Roco rijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Roco rijtuigen
Citaat van: Lokkie op vrijdag 31 augustus 2007, 12:53:42
Uit een ander draadje over gelijkstroom en wisselstroom wielen ben ik op het goede "spoor" gezet. :)
De flensen van de wielen die er onder zitten zijn beduidend kleiner dan bij Märklin wielen en volgens mij is dat dus het probleem.

Zijn de Marklin rail dan zoveel slechter, dat een Roco wagon op Marklin rail ontspoort?

Of gebruikt jij M-rail, René?
Re: Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Re: Roco rijtuigen
Citaat van: Kappa op vrijdag 31 augustus 2007, 21:58:05
Of gebruikt jij M-rail, René?

Ik gebruik c-rails, maar ik heb geen flauw idee of er wel orginele roco wielen onder zitten. :?
Dit is trouwens het draadje waar ik de informatie vandaan heb gehaald.

Gr.
René
Re: Roco rijtuigen
NSmarklin
gast

Re: Roco rijtuigen
Dan ben ik toch wel benieuwd wat er ooit omgebouwd is aan je rijtugien, want aan het begin van het draadje schreef je dat ze ooit omgebouwd waren voor wisselstroom. Dat betekent voor rijtugien dat er wisselstroom assen onder geplaatst zijn, lijkt me.

Wisselstroomassen en gelijkstroomassen zijn overigens makkelijk te herkennen hoor. Bij gelijkstroomassen zul je namelijk bij de bevestiging van een van de wielen aan de as, een zwarte kunststof ring zien zitten, tussen wiel en as. Deze ring is de isolatiering. Bij wisselstroomassen zit deze ring er niet.

Ik ben benieuwd of de wielen het daadwerkelijke probleem zijn, succes!

Jeroen
Re: Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Re: Roco rijtuigen
Goed nieuws over de rijtuigen.

Ik heb vandaag de assen vervangen door wisselstroom assen en nu ontsporen ze niet meer. :D
Een aantal proefrondjes gereden met verschillende snelheden en ze blijven keurig in de baan.

Bij deze wil ik iedereen nog bedanken voor alle hulp en adviezen.

Gr.
René
Re: Roco rijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Roco rijtuigen
Citaat van: Lokkie op zondag 22 juli 2007, 15:16:16
Ik heb de volgende drie Roco rijtuigen:
Deze rijtuigen zijn ooit omgebouwd voor wisselstroom.

Als er dan geen wisselstroom wielstellen onder zaten, wat behelsde dan de ombouw naar wisselstroom, die jij in je openingsbericht noemt?
Re: Roco rijtuigen
Lokkie
gast

Re: Roco rijtuigen
Waarschijnlijk alleen het loskoppelen van de binnenverlichting. :?

Gr.
René

Re: Roco rijtuigen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Roco rijtuigen
Ik heb ook een aantl Roco-wagons, waarvan er een regelmatig ontspoorde.
Deze hadden nog de originele gelijkstroomwielen. Bij nameten was van een aantal assen de spoorbreedte te groot. De wielen lieten zich met wat handmatige druk vrij simpel op de juiste breedte persen en was het probleem opgelost!
:)