Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Fleischmann 1472 Plan V rijd niet

Gestart door ascheltes dinsdag 12 november 2013, 23:17:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann 1472 Plan V rijd niet
Beste mede 3 rail rijders,

Sinds een week heb ik een Fleischmann Hondekop (nr. 1472) in mijn bezit welke in de fabriek als wisselstroom versie is gemaakt. Nu heb ik deze overgenomen van iemand bij wie hij al lang in de vitrine stond aangezien hij de overstap naar gelijkstroom had gemaakt. Hij is rijdend de vitrine in gegaan.
Het gaat om een analoge versie van de Hondekop, wanneer ik hem wil laten rijden komt er geen beweging in. De rij en sluit verlichting gaat niet branden, wel hoor ik uit de wagon met sleper het relais omschakelen wanneer ik van richting wissel, en ook bij ?volle snelheid? hoor ik gebrom uit dezelfde wagon komen.
Heb de bedrading helemaal nagelopen, maar zie niks los zitten. Iemand enig idee wat de oorzaak is?
Ik zal eens kijken of ik een Voltmeter kan bemachtigen om te kijken tot waar het elektrische circuit in orde is.

Bij voorbaat bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Arthur Scheltes
Re: Fleischmann 1472 Plan V rijd niet
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Fleischmann 1472 Plan V rijd niet
Hallo Arthur,


Zet aub geen volle spanning op de motor, je loopt kans op een doorgebrande motor want het heeft er alle schijn van dat hij vaststaat ivm met hard geworden olie/vet.
Als de motor vaststaat helpt alleen demontage en reiniging van de tandwielen en het inwendige met bijv. wasbenzine. Daarna controleren of alles soepel loopt en de tandwielen e.d olie geven.
Is er na deze behandeling nog steeds geen beweging in de motor te krijgen, dan horen we het wel hier op het forum.
Veel succes met de speurtocht naar het euvel.
Re: Fleischmann 1472 Plan V rijd niet
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Fleischmann 1472 Plan V rijd niet
De Fleischmann 1472 is géén hondekop!
Ik ga geen plaatjes plakken want dat springen er weer een aantal moderatoren en wannabee's in mijn nek.
Maar het is een plan V die ook wel Apekop of Apeneus genoemd werd.
Officieel was het de Mat'64
De echte hondekop was een een ander treinstel Mat'54
Zoek het maar eens op in google.
Tot zo ver de historie.

Haal de motor uit het loopwerk en reinig het loopwerk, de motor kun je voorzichtig uit elkaar halen en reinigen.
Daarna goed gesmeerd in elkaar zetten en testen.
Zoals Dick voorstelt.

Succes verzekerd.

grt Piet.
Re: Fleischmann 1472 Plan V rijd niet
Dan springen ze mij maar in de nek doen ze toch al  :D

Plan V klik

Mat 54 alias de Hondekop Klik

Mvg, Johan
Re: Fleischmann 1472 Plan V rijd niet
Zie het verschil niet.
Zijn allebei geel met blauwe strepen :D :D.
Re: Fleischmann 1472 Plan V rijd niet
Bedankt voor de tips! Ga het proberen!

Zal me proberen niet meer te verspreken:)