Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lang zelfbouw hardschuimen perron nu met opbouw

Gestart door Bas zondag 03 november 2013, 22:43:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lang zelfbouw hardschuimen perron nu met opbouw
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Lang zelfbouw hardschuimen perron nu met opbouw
Weekendje geknutseld, uit 10 en 5 mm hardschuim een perron gemaakt. Over het grootste deel van de lengte een onderplaatje uit 3 mm triplex voor de stevigheid gebruikt. Oplosmiddelvrije montagekit heb ik gebruikt, de meeste lijmen lossen het schuim op. Met papier had ik een mal gemaakt en vergeleken met een plotje uit het CAD-systeem en dat kwam heel goed overeen. In de ruwbouw de nodige locs en waggons in de bochten laten passeren om alles uit te passen. Daarna na alles in de kwastplamuur te hebben gezet begonnen met krassen, snijden schuren etc. pfoehhhhh.... Van een plaatje steentjes nog even een wachthuisje gemaakt. Dakje erop van schuurpapier en een randje balsa. Perron in de grond/mat-zwart gezet en het nodige kleur daarna op.

Volgende weeks een overkapping kopen of toch ook zelf maken.
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
nog wat foto's.....
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
 :thumbup: Man, man, wat een klus. Het is erg mooi geworden.  B)
Het ziet er bijzonder realistisch uit, mooi patroon van de steentjes.
Ik vind het knap dat er mensen hier op forum het  het geduld er voor hebben.
Het geeft wel heel veel voldoening, lijkt me, als het geheel er eenmaal staat.

Dirk-Jan
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
Ziet er erg goed uit! Mijn complimenten.
Ben zelf ook aan het kijken voor het maken van perrons.om ideetjes op te doen.
Weet niet of ik hier het geduld voor heb.

Gr.Wim
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
Erg fraai resultaat. Ik gebruik ook hardschuim (voor de bergen), zijn platen van 2 en 4 cm dik. Waar heb jij de dunnere platen gevonden als ik vragen mag?
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
Dunnere hardschuimplaten zijn meestal bij de meeste algemene hobby/knutsel-winkels te koop, deze komen van Bob Hes uit Heemskerk en kostten maar een paar euros.
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
Alternatief is natuurlijk hout met aan de zijkanten bijvoorbeeld steentjemotief uit plastic-platen en bovenop iets van kopsteentjes. Of de "bahnstiegkanten" van de firma Auhagen:

http://www.auhagen-shop.de/product_info.php?info=p280_bahnsteigkanten-13-mm.html

Deze zijn er in 13 of 7 mm hoogte.

De firma Brilmayer heeft op hun site goede voorbeelden van:

http://www.brilmayer.de/leistung_bahnateige.htm

Succes!
Re: Lang perron (1,2 m) uit hardschuim zelfbouw
Je kan de dikkere platen natuurlijk op maat zagen met een lintzaag doe ik ook en werkt prima.
Het is prachtig materiaal en je kan ervan alles mee doen met zeer mooie resultaten, dat zeggen de bovenstaande foto's over duidelijk.
Groeten Jaap
Re: Lang zelfbouw hardschuimenperron 1,2 m nu met opbouw
Voor een prikkie een Vollmer Baden-baden perron kunnen kopen, de meeste attributen en de overkapping voor dit perron gebruikt. De onderbouw ga ik voor de stationskant gebruiken en de kleine stop-plaats.
Re: Lang zelfbouw hardschuimen perron nu met opbouw
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Lang zelfbouw hardschuimen perron nu met opbouw
erg mooi! Heb zelf laatst ook wat platen gekocht bij interhobby in nijmegen. Heeft ze gewoon op voorraad.

Roy
Re: Lang zelfbouw hardschuimen perron nu met opbouw
Mooi hoor, zeker de laatste foto! Wilde zelf eigenlijk met klei aan de slag, maar dit soort platen zijn denk ik wel wat lichter en vergelijkbaar in verwerking.

Groet,
William