Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88

Gestart door johan48 dinsdag 12 november 2013, 10:24:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Dag lezers,

ik ben begonnen met de bouw van mijn nieuwe baan. De schaduwstations bestaan uit M-rail met stroomdetectie en de bovenbouw bestaat uit c-rails met massadetectie.  Kan ik op dezelfde terugmelder massa- en stroomdetectie aansluiten?

mvrgr,

Johan
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Nee, volgens mij werken deze bezetmelders heel anders...

Groeten,

Rauke
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Waarom niet gewoon de keuze voor stroomdetectie? Dat kan op C rails prima en heb je maar 1 systeem...
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Johan,

Het is mogelijk om een kleine schakeling voor een massadetector te zetten, zodat ze stroom detecteren. Hierdoor kun je ze wel door elkaar gebruiken.

Groet,
Bert
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Zoals ik het lees zou dat bij deze module van Rosoft door elkaar te gebruiken zijn.
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Stroomdetectie en massadetectie sluit je alleen niet op dezelfde manier aan :warning:

Want stroomdetectie sluit je aan op een geïsoleerd stuk middenleider, en de massadetectie op je rails.
Bij stroomdetectie gaan je terugmeldingen doen via de sleper (in het 3railprincipe) en zal je alleen niet alle rijtuigen detecteren.

Wel degene met een sleper voor de binnenverlichting, en begrijp me goed, alleen stroomverbruik detecteert.
Een losse sleper zomaar onder een rijtuig zetten, heeft geen zin.

De decoder uit de link van Ta2trainman, kan beide principes aan, alleen dat zal geen mix worden.
Tenminste het staat niet in de tekst, dat je de ene poort voor massadetectie gebruikt, en de andere poort voor stroomdetectie 8o

Het zal eerder alleen massa-, of alleen stroomdetectie zijn.
Toch ben ik hier zelf ook nieuwsgierig naar, en heb de stoute schoenen aangetrokken, door er een mailtje aan te wagen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Citaat van: Ta2trainman op dinsdag 12 november 2013, 11:42:33
Zoals ik het lees zou dat bij deze module van Rosoft door elkaar te gebruiken zijn.
Hoi Johan,

Dit zijn specifieke stroomdectieprinten, waar dus de extra schakeling al ingebouwd zijn. Deze zijn lastig voor massa-detectie te gebruiken.

Groet,
Bert
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Hoi Bert,

Dat klopt, heb net een mailtje terug gehad, maar waar je wel mee kon mixen was de oudere uitvoering van deze decoder.

Die had de eerste drie uitgangen  geschikt voor massadetectie en de rest voor stroomdetectie.

Maar dan praat je niet over de S88SD16-N, maar over de voorloper daarvan.

Wellicht was er bij deze fabrikant, geen vraag naar dergelijke oplossingen.

En hebben ze daarom die decoder niet meer voor een mixbedrijf uitgerust.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Bert,

Deze zijn helemaal niet lastig voor massa en stroomdetectie te gebruiken, als je weet hoe het werkt geen enkel probleem, maar is het niet beter om voor de delen die je via stroomdetectie wil gebruiken daar de juiste module voor te gebruiken en voor de delen die via massadetectie werken ook daar de juiste module voor te gebruiken?
Een combinatie van massa detectie en stroomdetectie modules is geen enkel probleem.

Groetjes
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Heren,

We gaan een beetje :offtopic:

Want de vragen steller wilde weten hoe hij deze massa-, en stroomdetectie moest aansluiten.

Heb daarover al een antwoord gegeven, en wellicht is er nog iemand die een tekening hiervan heeft?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 12 november 2013, 13:38:02
Hoi Bert,

Dat klopt, heb net een mailtje terug gehad, maar waar je wel mee kon mixen was de oudere uitvoering van deze decoder.

Die had de eerste drie uitgangen  geschikt voor massadetectie en de rest voor stroomdetectie.

Maar dan praat je niet over de S88SD16-N, maar over de voorloper daarvan.

Wellicht was er bij deze fabrikant, geen vraag naar dergelijke oplossingen.

Deze uitvoering was er om in combinatie met de Ultieme Keerlus gebruikt te worden. Door een aanpassing daarop, was deze uitvoering niet meer nodig en was de kans op het verkeerd aansluiten of het verkeerd gebruiken ook weer vermindert.

Om je een idee tegeven hoe dat in zijn werk gaat staat in de handleiding van de Ultieme keerlus
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusManual.pdf

Ook staat daar hoe je de Ultieme keerlus tot geschikt maakt voor stroomdetectie melders.

Groetjes
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 12 november 2013, 13:43:30
Heren,

We gaan een beetje :offtopic:



Hans, we gaan helemaal niet off-topic. De vraagsteller vroeg of hij massa- en stroomdetectie op dezelfde
s88 terugmelder kon aansluiten. Daar gaan de posten van Bert en Wim toch over ?
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Bedankt voor de reacties,

de 72 stroomdetectiepunten hebben alle een elektronische schakeling (Teunis voor mij ontworpen en gemaakt).
Van een bezetmelder hou ik 8 contacten over, vandaar mijn vraag. Zie de bijgevoegde foto, de onderste bezetmelder.
Ik ga het tzt uittesten of het op een bezetmelder kan, zo niet dan een extra bezetmelder aanschaffen.

mvrgr
Johan

Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Johan,

In dat geval is het helemaal makkelijk.
Dan sluit je gewoon niet zo'n stroomdetectie printje aan op een s88, maar dan sluit je de massa detectie rails daarop aan.
Nog veel eenvoudiger dan al het voorgaande.

Het antwoord is dus Ja, dat kan met deze s88 modules die in basis geschikt zijn en bedoeld zijn voor massa-detectie.

Groetjes
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Citaat van: johan48 op dinsdag 12 november 2013, 13:58:58
Van een bezetmelder hou ik 8 contacten over, vandaar mijn vraag.




Mvg,
Peter
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: massa en stroomdetectie op dezelfde bezetmelder S88
Hoi Alphons,

Tja heb me een beetje verkeken bij mijn reactie, en we gaan rustig verder ;)

M.v.g.

Hans V200.0