Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouw 18m draaischijf

Gestart door PietG maandag 11 november 2013, 16:28:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw 18m draaischijf
Lid sinds: 2013

offline
Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Ben al een aantal maanden bezig om een draaischijf naar Nederlands voorbeeld te bouwen. Inmiddels ben ik best wel ver en heb ik een werkende schijf, die ik digitaal kan aansturen. De resultaten tot nu toe staan op mijn site.

Ik vind echter dat de brug nog wel wat beter kan. Ten eerste vind ik hem te hoog, je zou ook kunnen zeggen de kuil is te diep en ook de detaillering kan wel wat beter. Ik ben dus begonnen om een nieuwe brug te maken en dit keer van messing. Ik gebruik de foto's van een model van MK modelbouw als voorbeeld. Hieronder een foto van de draaischijf zoals hij nu is en ook twee foto's van het begin dat ik heb gemaakt voor de bouw van een nieuwe brug.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Bouw 18m draaischijf
Petje af  :thumbup: Vind de 1e er al goed uitzien dus de 2e kan alleen maar mooier worden. Succes !! gr, Hans
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo Edward,

De strips komen uit een ets van ScaleLink en heb ik bij "Godfather Models & Supply" vandaan misschien kan je het ook wel rechtstreeks in Engeland bestellen maar dat weet ik niet.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Even een update van de vorderingen. Heb inmiddels een zijkant klaar en deze als ligger onder de brug gesoldeerd. Is allemaal wel heel bewerkelijk en kost veel tijd.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Weer een stukje verder, de schoren zijn nu ook aan een kant gesoldeerd en we zijn aan de tweede zijkant begonnen. Alles trouwens gesoldeerd met een WSA. Dit werkt toch wel erg gemakkelijk want elke soldering wordt in een paar seconden gemaakt en je behoeft niet te wachten tot de soldeerbout warm is.

Groeten,
Piet

Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Tussen de ombouwprojecten door weer wat tijd gevonden om met de draaischijfbrug verder te gaan. Inmiddwls is de tweede ligger ook klaar en heb ik deze onder de brug gesoldeerd. de schoren moeten nog aangebracht worden.
Zie de foto hieronder.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Mooi project Piet, ik volg het. :)

Gr, Ben.
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Om de juiste straal voor de brug te bepalen deze tijdelijk op de schijf geplaatst. Op foto twee is ook goed te zien dat de brug minder hoog is. Na aanpassing van de as zal de kuil dus minder diep worden.

groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Inmiddels de uiteinden van de brug afgewerkt in de ronding van de kuil. op beide uiteinden een strip messing gesoldeerd zodat een mooi afgewerkt geheel ontstaat. Nu nog een manier bedenken om de wielen te monteren. Ik wil de assen met een veer op de rail laten drukken zodat ze altijd mooi mee draaien.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Bouw 18m draaischijf
Mooi!!!! Echt een kunstwerk  :thumbup: Succes met de bouw. Gr, Hans
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Weer even een update van het vervolg. Ik heb op de randen van het brugdek een H profiel gesoldeerd en ben begonnen met het maken van de hekjes uit 0,4 mm messing draad. Het eerste hekje is geplaatst.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Echt een knap stukje vakmanschap dit!
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Even een vraagje wie weet hoe je het beste de bezetmelding op de brug kan regelen zodat je later automatisch met de draaischijf kan rijden en de verschillende loks ook netjes in het midden stoppen? Moet er een bezetmelding zijn voor de gehele brug of zijn er meerdere korte "blokken" nodig?

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Lichtsluisje op de brug? http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27726.msg578363.html#msg578363

Of halverwege een onderbreking maken in een spoorstaaf voor massadetectie. De 2 secties naar buiten voeren via de sleepringen.

Of niets doen en werken met een melder op de wal. Lok dan laten stoppen op basis van "vrijgave" van die melder.

Gr, Ben.
Re: Bouw 18m draaischijf
Zoals Ben al zei, een lichtsluis zou ik ook doen.

groeten Dylan
Re: Bouw 18m draaischijf
Ik heb een bezetmelder voor de gehele brug.
Mbv tc is precies te bepalen wanneer de loc midden op de brug staat.
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Denk dat ik maar op voorhand een railstaaf in tweeën deel om massa detectie in twee helften mogelijk te maken wil liever geen licht sluis omdat die altijd zichtbaar is. Als ik de draden aan de rail soldeer kan ik later altijd nog beslissen hoe ik het een en ander ga automatiseren.

bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Maar weer eens een update met de vorderingen. Ben bezig om het portaal te maken dat op de brug moet komen. Dit portaal plaatste men in het verleden op de brug als de schijf voorzien werd van een elektrische aandrijving. De kabels voor de voeding werden hieraan bevestigd. Voor het maken van dit portaal gebruik ik messing hoek en U profiel van 1x1 mm en dunne messing strips. Het portaal soldeer ik eerst volledig in elkaar en als het geheel gereed is buig ik het in de gewenste vorm. Op de bijgevoegde foto's het resultaat tot nu toe.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Achteraf buigen?  Waarom niet meteen de hoofdbalken buigen en daar het geheel aan vast solderen?

Ik volg je berichten met belangstelling, ga vooral door.

Groeten Maarten
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo Maarten,

Even over het achteraf buigen van het portaal. Dit doe ik op deze manier omdat je zo heel gemakkelijk het geheel in elkaar kan solderen volgens de lijn tekening. De tekening is namelijk op de schaal 1:87 uitgeprint en heeft de juiste maatvoering voor de verschillende onderdelen. Tegelijkertijd is het solderen van een werkstuk wat vlak ligt eenvoudiger. Het achteraf buigen van het portaal is ook niet zo moeilijk als je op de buignaden de opstaande randen van het hoek profiel in een kleine v in vijlt of zaagt.

groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Vanavond het portaal gebogen en gepast op de brug. hier het voorlopige resultaat. nu gaan we eerst de aandrijving onderhanden nemen.

groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Verder gegaan met de aandrijving van de schijf. Heb lang gezocht naar een langzaam draaiende motor en uiteindelijk een oude servo omgebouwd. Als je namelijk de elektronica uit een servo verwijdert en je haalt de blokkering weg zodat de hoofdas kan blijven draaien heb je een motor met een grote vertraging. Tenslotte heb ik de zo omgebouwde servo gecombineerd met nog een paar extra tandwielen. de hoofdas draait nu in ongeveer 40 seconden een omwenteling. Ik vind dit voldoende langzaam om te gebruiken voor de schijf. Zie ook de onderstaande video.

Groeten,
Piet


Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Na een periode van rust en andere werkzaamheden, zoals de start van de opbouw van mijn baan, de bouw van de draaischijf weer opgepakt. Na wat experimenteren ben ik nu zover dat de aandrijving ook vorm begint te krijgen. Onderstaand een foto van de vorderingen. En omdat een foto niet zoveel zegt hier ook nog een video van de eerste test.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw 18m draaischijf
AnalogDriver
gast

Re: Bouw 18m draaischijf
Wat een knap messingwerk. Ik zit nog erg te klooien met solderen van Weinert messing setjes, dus weet hoe lastig al het inklemwerk is om goed te solderen. Vond het zelf vies tegenvallen, lijmen vind ik nog steeds makkelijker en sneller.

Zie ik het goed dat je een bestaande draaischijf hebt gebruikt?
Waarom dan aandrijving opnieuw bouwen? Was die zo slecht?

Al kijkende en je opmerking dat de eerste versie brug 'te hoog' was, en de kuil te diep, dacht ik dat je na plaatsing van de nieuwe brug, de kuil zou gaan opvullen.

Wat is nu, behalve de bouw van die prachtige messing brug, de opzet?

Hajo
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Maar weer eens een update over de voorgang. Inmiddels is de aandrijving klaar en heb ik ook een print gemaakt met wat relais voor de aansturing. Hierdoor is het mogelijk de schijf met de hand dan wel met de computer (Koploper) aan te sturen. Voor de handbediening gebruik ik een draaischakelaar waarmee ik de brug positie selecteer en een tuimel schakelaar voor de draairichting. Beide heb ik gemonteerd op een klein bedieningspaneel. Onderstaand wat foto's van de voortgang. Heb ook een test uitgevoerd met de handbediening en hiervan een korte video gemaakt. Deze video is te vinden op mijn site klik onder het kopje Projecten " Bouw Nederlandse draaischijf". Op deze plaats is ook een bouw verslag te downloaden. Nu maar weer verder, aansturing met koploper testen, rails op de brug en verdere afwerking.

Hajo:  Zag je reactie toen ik een vervolg wilde plaatsen. Had in de eerste versie de aandrijving van een oude Nspoor draaischijf gebruikt. Deze maakte naar mijn beleving te veel geluid bij het draaien en ik vond de brug ook wat te grof dus dat is reden dat ik een nieuwe brug en aandrijving gebouwd heb.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
erg mooi, lijkt me ook erg leuk om te doen,
ga later in de toekomst misschien (als ik wat meer kennis heb van elektra enz.) een kleine 
draaischijf maken, jammer dat marklin maar 1 grote heeft van een draaischijf, en niet een kleine  :-) :-(
groetjes Joost.
Re: Bouw 18m draaischijf
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Bouw 18m draaischijf
Dit ziet r weer strak uit!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Bedankt voor de positieve reacties. Zoals beloofd hier de video van de test waarbij het draaien van de schijf wordt aangestuurd door koploper.
Heb hieronder ook nog een foto toegevoegd van de steun die ik heb gemaakt om de brug aan de as te bevestigen. De Steun is gemaakt door 3 stroken 4mm dik trespa op elkaar te lijmen. Ik heb vervolgens in het midden een gat geboord en er M8 draad in getapt zodat de steun op de as geschroefd kan worden. De steun wordt geborgd met een moer. De steun is zuiver vlak gedraaid op de draaibank en aan de bovenzijde heb ik een gleuf gefreesd zodat er ruimte overblijft om de draden voor het aansluiten van de rail en de detectie. De volledige beschrijving van de bouw staat om mijn site

Groeten,
Piet


Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Weer een update van de verdere bouw. Eerst verder gegaan met de rails op de brug. Hiervoor heb ik een tweetal railprofielen op een strook styreen gelijmd. Tussen de rail een strook met roosters aangebracht. Deze "roosters" zijn gemaakt van geëtst messing dat weer op een strookje styreen is geplakt. Deze strook "roosters" vormen de midden geleider en bedekt tegelijkertijd de schroeven voor de montage van de brug. Nadat alles op de brug is aangebracht heb ik getest of alles naar behoren werkt en het was gelukkig allemaal ok. Hieronder een foto van de brug met rail gemonteerd op de schijf. Omdat ik het een en ander had getest met de BR80 deze voor de foto ook maar even laten staan. Een uitgebreide beschrijving is weer op mijn site te vinden onder het kopje "bouw Nederlandse draaischijf". klik

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo Edward,

Was ik wel van plan maar dat zal wel eind van de week worden eerder helaas geen tijd meer van de week

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo,

Weer eens een update van de voorgang. Inmiddels heb ik de brug geschilderd. Hiervoor de kleuren gebruikt die begin 1900 werden gebruikt door de SS Oker geel met biezen in olijf groen. Je kan ze ook terug vinden op de site van MK Modelbouw studio. Deze kleuren spraken me wel aan is eens wat anders dan saai grijs of aluminium kleurig. Heb de schijf op mijn baan geplaats waar hij uiteindelijk moet komen. Nu alleen de sporen er naar toe nog leggen. Als laatste afwerking van de schijf de kuilbodem bekleden en de stroom toevoer leiding naar de beugel maken. Voorlopig moeten deze werkjes nog even wachten want ik heb eerst nog een tweetal ombouw klusjes voor anderen te doen en ook nog een ombouw voor me zelf af te maken. Hieronder nog een foto van de schijf zoals hij er nu uitziet. Op mijn site staat een volledig verslag van de bouw en een video van een laatste test met koploper.

Groeten,
Piet

/url]


Re: Bouw 18m draaischijf
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Bouw 18m draaischijf
Leuk verslag Piet van de zelfbouw van je draaischijf. Zelfbouwprojecten volg ik altijd met veel belangstelling en haal daar vaak ook inspiratie vandaan.
Je website ziet er ook mooi verzorgt uit. Zal heb binnenkort op mijn website bij de favorieten zetten zodat hij ook door mijn lezers makkelijk te vinden is.

Groet,

Ronald
Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo Ronald,

Bedankt voor je lovende woorden. Ik heb jou site ook even bekeken en jij kunt er ook van van, leuke site en ook veel zelfbouw top! :thumbup:

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
Super goed resultaat Piet :important: Petje af...
Re: Bouw 18m draaischijf
Geweldig, wat een vakmanschap.
Dat je zoiets kan maken, petje af hoor.

Re: Bouw 18m draaischijf
Hallo Wim en Gino,

Bedankt voor jullie leuke reacties heeft me best wel wat zweetdruppels gekost en heb er best wel lang aan gewerkt maar je moet maar zo zien je bent van de straat.

Groeten,
Piet
Re: Bouw 18m draaischijf
treinenboy16
gast

Re: Bouw 18m draaischijf
Gaaf, ik vind het echt mooi gemaakt.

Echt petje af.

Groetjes,
Dennis