Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baureihe 78

Gestart door Jasperkc zondag 10 november 2013, 21:09:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baureihe 78
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Baureihe 78
Hallo iedereen,

Ik wil graag weten welke loks van de serie br 78 voorbereid/uitgevoerd zijn met een speaker. Ik wil nl. de 3306 om gaan bouwen naar een digitale lok en dan ook professioneel voorbereiden voor geluid. Sowieso weet ik dat Märklin dit jaar met een model op de markt komt waar in geluid zit. Ik zou dan gewoonweg de kap over kunnen zetten van de 3306 naar de 37078. Dan is het geregeld of zijn er dus ook nog andere loks van de serie 78.

alvast bedankt.
Jasper
Re: Baureihe 78
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Baureihe 78
Ik heb de 3306 voorzien van loksound v 4 en een klein rechthoekig speakertje  van esu ( weet ff niet meer het typenummer) in de ketel geschoven.
Klinkt best goed, hoewel de 3306 wel een echte marklin herrieschopper is.
Jan
Re: Baureihe 78
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Baureihe 78
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de 37078 binnen gekregen. Deze heb ik proberen te plaatsen op de kap van de 3306. Dat is helaas niet gelukt. Omdat ik in de kap van de 3306 een rookgenerator heb gemonteerd past nu de schoorsteen niet meer over de lichtgeleider. Of ik moet de rookgenerator uitbouwen en dan past ie wel. Maar dan zit ik met een gat in de schoorsteen waar licht doorheen schijnt. Ik kan dus nu niet meer verder.

Groet, Jasper
Re: Baureihe 78
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baureihe 78
Je kunt eventueel de lichtgeleider verwijderen en dan leds in de lantaarn plaatsen op bvb een stukje experimenteer printplaat
Zo heb ik het ook gedaan met mijn 3419.
Denk dat de kap van de nieuwe BR78 niet meer gaat passen op de oude modellen.
Maar als ik de bouwtekening zie zou het geen probleem mogen zijn tussen lichtgeleider en rookunit.
Re: Baureihe 78
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Baureihe 78
Jasper, vanwaar de kapwissel?
Re: Baureihe 78
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Baureihe 78
Hallo ad,

Ik wil van een tijdperk 3 naar een tijdperk 4 loc. Toentertijd had Märklin wel een tijdperk 4 br 078 in het programma zonder geluid en ook een br 78 met geluid en mfx. Ik kon op een zeker moment via eBay aan de kap komen van het tijdperk 4 model en onlangs ben ik er in geslaagd het tijdperk 3 met geluid en max goedkoop aan te schaffen. In de kap van het tijdperk 4 model heb ik met succes een rookgenerator ingebouwd. Omdat ik de loc niet had wist ik niet of het ging passen van de rookgenerator en de lichtgeleider. Het past dus niet. Een leuke uitdaging dus om het zo te maken dat loc en kap op elkaar gaan passen en ook dat ik eventueel LED verlichting ga plaatsen.

Groet, Jasper
Re: Baureihe 78
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baureihe 78
Er komt een tijdperk IV versie uit.
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/39785/

Maar snap dat het leuker is om er zelf 1 te bouwen :)
Deze zal ook niet goedkoop worden denk ik.
Re: Baureihe 78
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baureihe 78
Ik denk zelf dat het lampje het probleem is en niet de geleider je zou leds direct op de geleider kunnen lijmen om zo genoeg ruimte vrij te maken.
Re: Baureihe 78
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Baureihe 78
Kleine update van dit topic. Ik heb zeer onlangs bij pijplines de 39785 gekocht. Deze br 078 heeft alles wat ik toen zocht in de oude br 78 van Märklin. De loc heeft een middenmotor, full sound, ledverlichting, rookgenerator en een cabineverlichting. Een erg mooie aanwinst!

Groet, Jasper.