Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tram Openluchtmuseum

Gestart door mozzi54 vrijdag 23 augustus 2013, 20:13:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Tram Openluchtmuseum
Als er liefhebbers zijn van Rotterdamse trams, kom dan eens naar het Tram Museum Rotterdam, deze is gevestigd in de voormalige tramremise aan de Kootsekade (Hillegersberg). Op open dagen worden er ook ritten gereden. Kijk op http://www.trammuseumrotterdam.nl
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: mat-60 op donderdag 29 augustus 2013, 11:44:33
Zie het topic nu pas..........

Foto van de RET 1050 is voor 100 procent zeker genomen te Remise Kleiweg.

Gr mat-60

hoi Mat 60 

Ik heb ook nog gekeken naar een luchtfoto van het sporenplan van CW Kleiweg en dacht nm hetzelfde.
Ik vond het al vreemd dat de keerlus links om loopt, maar dat klopt wel met die van de CW aan de Kleiweg te Rotterdam
De normale eindpunten hebben de keerlus van rechts naar links lopen omdat de tram immers rechts rijdt !
Ik kon me ook al niet voorstellen dat de RET een open dag houdt op Rotterdam Zuid met materiaal dat op Rotterdam Noord is gestationeerd en dat door de hoeveelheid daarvan de reguliere loop zou worden verstoord, omdat je nooit al dat materiaal op de Grondherendijk/straat /Sluisjedijk had kunnen plaatsen.

Ik heb nog naar de daken van de huizen gekeken en deze komen niet overheen met die van de Grondherendijk/straat en omstreken.

gr Koos
Re: Tram Openluchtmuseum
Spoorman
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: B100 op vrijdag 30 augustus 2013, 01:12:20
Citaat van: mat-60 op donderdag 29 augustus 2013, 11:44:33
Zie het topic nu pas..........

Foto van de RET 1050 is voor 100 procent zeker genomen te Remise Kleiweg.

Gr mat-60

Ik kon me ook al niet voorstellen dat de RET een open dag houdt op Rotterdam Zuid met materiaal dat op Rotterdam Noord is gestationeerd


Ik wel. Om de simpele reden dat ik daar tenminste een keer zelf geweest ben. Niet op die bewuste dag met die bewuste stellen (dat zou wel erg toevallig zijn).

Verder ben ik de boodschapper, als gezegd ik weet het ook niet. Veel van wat hier wordt gezegd over de foto neem ik zo maar voor waar aan. :)

Met groet, Ben.
Re: Tram Openluchtmuseum
Nog even op google gekeken, grappig zelfde situatie, maar van andere zijde genomen:

http://farm8.staticflickr.com/7132/7503545726_21b20b1972_z.jpg

Blijft duidelijk remise Kleiweg  ;) dus deze Raadplaat is ook weer opgelost............... gr Mat-60
Re: Tram Openluchtmuseum
Aliebengalie
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Ja die Aliebenkanarie kan misschien wel een beetje opleeftijd komme , maar seniel is ie nog niet.

Ken me stad toch wel aardig , heb er wat koffie gezopen daar op de Kleiweg , maar dat had ik Ben uiteraard nog niet verteld....en ik kom daar nog wel is in het magazijn achter de loodsen.
Die sporen liggen nog steeds op die plek  :D :D :D

Deze foto is een stukkie mooierderder en duidelijker.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: mat-60 op vrijdag 30 augustus 2013, 11:13:33
Nog even op google gekeken, grappig zelfde situatie, maar van andere zijde genomen:

http://farm8.staticflickr.com/7132/7503545726_21b20b1972_z.jpg

Blijft duidelijk remise Kleiweg  ;) dus deze Raadplaat is ook weer opgelost............... gr Mat-60

Koos: Bron foto 1050 erik.uitenbogaart ยท
Re: Tram Openluchtmuseum
Overigens is de 1050 de enige Allan bijwagen die schuiframen heeft gekregen, de overige hebben dit niet gekregen omdat het te kostbaar was.

Groet Kees
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: mat-60 op donderdag 29 augustus 2013, 11:44:33

Foto van de RET 1050 is voor 100 procent zeker genomen te Remise Kleiweg.

Gr mat-60

De gegevens bij de foto:

Open Dag remise Kleiweg op 15 oktober 1977 tgv. 50 jaar RET
De motorwagen welke ervoor staat is de 128.
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Goedeavond allemaal,

door het artikel van Aldert zijn mijn vriendin en ik enthousiast geworden om er een keer te gaan kijken.
vandaag was het de de dag dat we zijn geweest, het weer was geweldig en volgens Aldert zouden er vandaag ook drie trouwerijen zijn waardoor er een speciale tram van stal gehaald zou worden.
Dus vanmorgen samen op pad gegaan en we waren rond 10 uur gezellig in Arnhem en op tijd in het park. Omdat mijn vriendin niet zo goed een hele dag kan lopen hebben we daar een rolstoel gepakt. En als eerste de tram gepakt (volledig rolstoel vriendelijk en met behulp van het zeer aardige personeel aardig geholpen) en een rondje openluchtmuseum gereden. Daarna op het hoogste punt uitgestapt en genoten van het park.
Tijdens ons bezoek hebben de de divers tram op de plaat vastgelegd en ik zal een gedeelte hiervan op type tram neerzetten

ik hoop dat jullie er van kunnen genieten















Dit is de tram waarin wij het hele park in rondgereden hebben(als rolstoelers mag je mooi mee in de bijwagen)

















ook staat er bij de van Gend en Loos sectie een lokmotor (SIK)





En dit is dan de trots als ik het zo mag zeggen de tram die ze voor speciale gelegenheden gebruiken zoals o.a. trouwerijen zoals vandaag.















ik hoop dat jullie genoten hebben van deze fotoserie

trouwens er staat in de verzamelaars collectie een gedeelte van de verzameling van Ed Nijpels (deze heeft ook marklin treinen)
samen met een verhaal van hem is dit ook een leuk deel om te zien

ik wens jullie verder een fijn weekend

Gr. Ed
Re: Tram Openluchtmuseum
Hoi Ed

Ik heb genoten van je reportage en fijn dat het museum ed ook geschikt zijn voor hen die niet zo goed uit de voeten kunnen.
En dan te bedenken dat het museum een aantal jaren geleden bijna was opgehouden te bestaan. Het is uniek in zijn soort. Mede door het tentoongestelde maar ook zeker door zijn ligging.

Aan de genoemde NS  SIK heb ik nog wel heel ondeugende herinneringen aan

Ik woonde nm in de jaren 50 van de vorige eeuw als kind op Katendrecht , de echte Rotterdammer weet waar dat ligt en voor hen die dit niet weten , een korte uitleg.

Katendrecht is een volkswijk op de zuidzijde van Rotterdam. Het is een schiereiland met aan de zuidkant de gegraven Maashaven en aan de noordkant de gegraven Rijnhaven. Katendrecht was daarom omgeven door veel water (De Nieuwe Maas) en dito schepen en aanverwante kades en loodsen, kortom een gebied met heel veel economische bedrijvigheid maar ook een woonwijk.

Door de vele kades en losplaatsen lag er ook een zg havenspoor, welke aftakte van de hoofdspoorlijn Dordrecht-Rotterdam en diep Katendrecht inliep.
De sporen liepen oa over de Breede Hilledijk (oude spelling) helemaal door naar de terreinen van het havenbedrijf  Thomson en nog verder.
U begrijpt dat er daarom veel treinverkeer,  in de volksmond de Kaap genoemd,  op en afging.

Nu wilde het geval dat mijn lagere school genaamd de Insulinde school, was gevestigd in de Rechthuisstraat, welke een zijstraat was van de Brede Hilledijk met al zijn havensporen.
Ik woonde in die tijd in de 1e Atjehstraat en moest een aardig einde tippelen (dat tippelen gebeurde ook op een andere manier) naar mijn school.
Mocht het echter zo zijn dat er een trein passeerde richting Thomson, ik dan op de treeplank van de SIK stapte , maar dan niet aan de kant waar de machinist stond, om zo bij de Rechthuisstraat weer af stappen en op tijd bij school aan te komen.
Verder was het altijd de sport om op de rijdende trein te springen.

Ik heb een keer het geluk gehad dat ik mee mocht rijden op een Hippel en in de cabine mocht plaats nemen .
Ik kende op enig moment alle machinisten, dus dat was heel fijn, want ik mocht dan bijna altijd meerijden op de bok en hoefde niet meer illegaal mee te liften. Dus de liefde voor het spoor zat erbij mij al vroeg in.

gr Koos
Re: Tram Openluchtmuseum
Hallo Ed,

Leuk om te vernemen dat jij en je vriendin een fijne dag hebben gehad in het NOM. Bedankt voor je verhaal en de foto's!

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Vandaag mijn laatste dienst van dit seizoen gereden op motorwagen 536. Door het mooie weer en de herfstvakantie was het flink druk. De hele dienst dus met volle bak gereden. De baan was wel spekglad, flink zand moeten trappen dus. Nu even vakantie tot de winteropenstelling (van 30 november t/m 12 januari). Weer even tijd voor de modelbaan dus.



Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Mooie line-up van 2 mooie Rotterdamse trams :thumbup:.
Re: Tram Openluchtmuseum
Ook tijdens de herfstvakantie 2 keer geweest, was inderdaad lekker druk. Niet met de tram mee geweest wel een leuk gesprekje gehad in de remise.

Groet Kees
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2011

online
Re: Tram Openluchtmuseum
Klopt niet!
"trouwens er staat in de verzamelaars collectie een gedeelte van de verzameling van Ed Nijpels (deze heeft ook marklin treinen)
samen met een verhaal van hem is dit ook een leuk deel om te zien"
Die collectie is afgelopen maandag ingepakt en niet meer zichtbaar!
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: herms op donderdag 07 november 2013, 13:24:49
Klopt niet!
"trouwens er staat in de verzamelaars collectie een gedeelte van de verzameling van Ed Nijpels (deze heeft ook marklin treinen)
samen met een verhaal van hem is dit ook een leuk deel om te zien"
Die collectie is afgelopen maandag ingepakt en niet meer zichtbaar!

Zoals je waarschijnlijk eerder hebt gelezen ben ik er een tijdje geleden geweest en ja er veranderd ook weleens het een of het ander in de loop van de tijd een goed museum doet dat om elke keer iets nieuws te laten zien

dus ja jammer voor een ieder dat het nu weg is

sorry hiervoor

Gr Ed
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2011

online
Re: Tram Openluchtmuseum
ja het was een leuke collectie, zeer de moeite waard. En je kunt niet alles weten, maar ik zou het jammer vinden als mensen speciaal voor die treintjes naar het Openluchtmuseum zouden gaan en dan voor niks zouden komen.