Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Beginner en eerste post met een hele hoop vragen

Gestart door zendesigner zaterdag 09 november 2013, 23:10:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hoy allen,

Even voorstellen. Ben Belg, 46 jaar oud met 1 zoon en zou wegens mijn eigen mid-life crysis  :P weer terug willen beginnen met een van mijn hobbies uit mijn jeugd. Je raad het al , Treintjes...

ik heb hier al heel veel doorgelezen en bekeken en wat de hobby vroeger al veel was is ze blijkbaar nog 3 keer groter geworden met de digitalisering. Ik heb ervoor Rc modelbouw gedaan (vliegtuigen en helikopters) kan goed overweg met een soldeerbout en ben ICT consultant dus digitaal en pc's zal ook wel lukken. Vroeger had ik Marklin ho (tot 12 jaar) en miniclub (tot 17 jaar) waarna ik alles heb weggedaan.  Nu ik zit zeker nog met een hele hoop vragen en vooral met de vraag "hoe begin je er aan"

Laat me even verduidelijken wat de wensen zijn die ik al weet:

Ik wil digitaal en pc gestuurd gaan rijden (op termijn)
HO formaat
Ik zie liever een grote baan met veel rails dan een kleintje met veel scenery
op termijn zou er ook nog een road systeem bij mogen zodat niet alles statisch is (geen ervaring mee)
Zou graag een rangeer helling/station hebben
stoomloc depot met draaischijf, en een redelijk doorgangs station, etc..
Heb mogelijkheid voor een schaduw station achter een muur in de grote ruimte

Nu de vragen:

Plaats??
Ik heb een eigen huis en kan kiezen tussen twee ruimtes. Op de bovenverdiepingen is helaas geen plaats meer dus kan het alleen in de kelder plaatsen. Twee ruimtes ter beschikking , een kamer van 2.90 op 2.70 waar een U baan zou inpassen. Of een grote ruimte van denk 8m op 6 meter, waar wel een tuindeur op uit komt en ook dus de grasmachine en dergelijke staat. niet zo goed voor stof dus. nu aangezien het een kelder met wat open gaten naar buiten  is heb je overal wel last van spinnen en stof. Wat zouden jullie kiezen ?

Baanplannen?
heb al wat gespeeld met wintrack en dat zou wel moeten lukken..

Dealers: Geen idee , wat is de beste dealer in belgie of nederlands limburg, goedkoopste dealer? is c-rail maikel op marktplaats echt zo goedkoop? ze antwoorden niet op mijn vraag voor prijzen voor c-rails ? waar anders beurzen of Duitsland (internet)?

Hoe starten, welke digitale centrale, start pakket marklin of niet? de bouw is voor mij leuker dan het soort locomotief dat er op rijdt, dan simpel treintjes in het begin en uitbouwen.

De meer specifieke vragen zullen later wel volgen :-)

Alvast bedankt voor de hulp
Bart   
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hallo

Ja, Crail maikel is echt zo goedkoop.
Het is veilig kopen bij hem, althans voor de "Nederlanders", voor de "belgen" weet ik het niet.

teunis
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hallo, dat zijn inderdaad een hoop vragen! Gelijk een wedervraag: hoeveel budget heb je en hoeveel heb je al aan materiaal? Als ik het goed lees nog niets?
Naar mijn mening is belangrijk dat je (nog) geen ervaring hebt met het bouwen van een baan. Goed is dat je al nagedacht hebt over wat je wilt. Als ik dat lees komt alleen de grote ruimte in aanmerking. Maar de kleine kamer leent zich veel beter voor een eerste baan waarop alles uitgeprobeerd en geleerd kan worden. Hierbij hoef je jezelf geen beperking op te leggen, dus gelijk starten met PC aansturing, dan is die ervaring alvast binnen wil je ooit naar de andere ruimte verhuizen met een grotere baan,

Mijn advies: probeer een aansprekend ontwerp te maken met een ontwerpprogramma, Wintrack, Anyrail, Scarm etc. De eerste twee zijn payware, de derde is freeware. Dit geeft je de mogelijkheid te wennen aan de geometrie van de rails. Aan de hand hiervan kan je de noodzakelijke spullen gaan kopen. Rails is via internet ook veel in Duitsland te koop, of bezoek een beurs in NL of B.

Succes!
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hallo,

Wanneer je een startset koop heb je een simpele trein met wat rails en een mobile station. Deze zijn naar verhouding goedkoper dan wanneer je het los koopt. Nadeel is dat de loc simpeler is gemaakt (meestal een simpele decoder), qua details zijn er volgens mij geen verschillen.

Voor het rijden met de pc leggen de meeste mensen eerst een simpel baantje neer om te oefenen. Dit heeft het voordeel dat je overal makkelijk bij kunt en dat je makkelijk kan spelen met instellingen etc.

Mvg,

Mathijs
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 09 november 2013, 23:14:46
Hallo

Ja, Crail maikel is echt zo goedkoop.
Het is veilig kopen bij hem, althans voor de "Nederlanders", voor de "belgen" weet ik het niet.

teunis

Hoy Teunis,

Hoe kan je dan bij hem aankopen? ik heb al twee keer op marktplaats gevraagd contact op te nemen en mij wat prijzen door te sturen. Het scheelt toch een slok op een borrel als je veel rails moet leggen dat ze 1 of 2? kosten per stuk  8o. ik had dit graag geweten zodat ik in wintrack mij een budget overzicht zou kunnen krijgen. Nu steken er de marklin standaard prijzen in. kwestie van wat te kunnen inschatten. Daarna dus ook daar te bestellen. het lijkt mij vanuit verschillende forums dat hij toch een van de goedkoopste voor rails is.  Locomotieven zou ik graag bij een dealer in belgie bestellen aangezien de garantie en als ze stuk zijn dat je toch gemakkelijker hier mee overweg kan. Maar Rails en wagonnetjes zeker ook via internet.

CiteerHallo, dat zijn inderdaad een hoop vragen! Gelijk een wedervraag: hoeveel budget heb je en hoeveel heb je al aan materiaal? Als ik het goed lees nog niets?
Naar mijn mening is belangrijk dat je (nog) geen ervaring hebt met het bouwen van een baan. Goed is dat je al nagedacht hebt over wat je wilt. Als ik dat lees komt alleen de grote ruimte in aanmerking. Maar de kleine kamer leent zich veel beter voor een eerste baan waarop alles uitgeprobeerd en geleerd kan worden. Hierbij hoef je jezelf geen beperking op te leggen, dus gelijk starten met PC aansturing, dan is die ervaring alvast binnen wil je ooit naar de andere ruimte verhuizen met een grotere baan,

Qua start budget voorzie ik ergens rond de 2000?. Denk ik dat dit initieel redelijk goed zou moeten zijn voor hout, kamer inrichting en de rails. Ik snap wel dat het gaat oplopen want modelbouw is nooit goedkoop. Heb 7 jaar vliegertjes gevlogen en gecrasht  :D. Ik vlieg trouwens ook full scale zwevers in de zomer dus dit is de winter hobby. Het echt zweven was een pak goedkoper als de radio bestuurde variant.

Heb ondertussen het idee om misschien een aparte kamer in de grote ruimte te maken met Gyproc muren zodat het vuil en stof eventueel kan buiten blijven.
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hallo Bart,

Welkom op het forum, ik zou voor de grote ruimte kiezen die hoef je niet gelijk volledig te benutten maar iedere modelbouwer heeft vroeg of laat ruimte te kort.

Zelf koop ik veel spullen bij lokomobiel, dit is een Duitse handelaar die altijd op de beurs in Houten staat en voor rollend materiaal zeer scherpe prijzen heeft.
Rails heb ik daar nooit gekocht omdat ik ( toen ik hem leerde kennen ) al mijn rails al had.

Rijden met de pc kan op allerlei manieren, graag nodig ik u uit om te komen kijken bij Hobby in Praktijk. Hier kunt u zien hoe wij het doen
Ook geven we een aantal workshops o.a. van het besturings programma koploper en ITrain.

Op www.hobbyinpraktijk.be kunt u meer informatie vinden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Citaat van: zendesigner op zondag 10 november 2013, 08:12:41
Locomotieven zou ik graag bij een dealer in belgie bestellen aangezien de garantie en als ze stuk zijn dat je toch gemakkelijker hier mee overweg kan. Maar Rails en wagonnetjes zeker ook via internet.

Wat ik heb gedaan is gekeken bij een aantal verschillende partijen een offerte opgevraagd voor de rails voor de baan die ik wilde bouwen. Destijds van de adviesprijs uitgegaan. Het leuke was dat de winkel om de hoek goedkoper was dan de grotere jongens en sneller kon leveren. Hij gaf een mooie korting op het geheel omdat het een redelijke bestelling was. Mijn advies zou zijn om ook zoiets te proberen. Vooral als je veel nodig hebt.

Citaat van: zendesigner op zondag 10 november 2013, 08:12:41
Qua start budget voorzie ik ergens rond de 2000?. Denk ik dat dit initieel redelijk goed zou moeten zijn voor hout, kamer inrichting en de rails. Ik snap wel dat het gaat oplopen want modelbouw is nooit goedkoop.

Tja, reken voor het houtwerk tussen 200 en 300 euro. Als het niet meer is. Een beetje goed hout kost gewoon geld. Veelal wordt bezuinigd op het houtwerk en worden goedkopere materialen gebruikt.

Begin maar eens met een startsetje. Anders is je hele budget van 2000 euro alleen al weg aan een M-centrale met wat rails.

Voor de ruimte: Zorg dat deze goed droog is en niet te vochtig. Dat is nooit goed voor je modelbaan of in het algemeen voor alle spullen.

Groeten Ronald.
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
CiteerHoy Teunis,

Hoe kan je dan bij hem aankopen? ik heb al twee keer op marktplaats gevraagd contact op te nemen en mij wat prijzen door te sturen. Het scheelt toch een slok op een borrel als je veel rails moet leggen dat ze 1 of 2? kosten per stuk  8o. ik had dit graag geweten zodat ik in wintrack mij een budget overzicht zou kunnen krijgen. Nu steken er de marklin standaard prijzen in. kwestie van wat te kunnen inschatten. Daarna dus ook daar te bestellen. het lijkt mij vanuit verschillende forums dat hij toch een van de goedkoopste voor rails is.  Locomotieven zou ik graag bij een dealer in belgie bestellen aangezien de garantie en als ze stuk zijn dat je toch gemakkelijker hier mee overweg kan. Maar Rails en wagonnetjes zeker ook via internet.

Ik heb hem ook eens om prijzen gevraagd, maar hij kon mij deze alleen geven als ik hem het aantal en types door gaf. Hoe groter de bestelling hoe groter de korting was.

Wat betreft het rijden via de PC kan ook op diverse manieren, van heel duur tot goedkoper. Hier op het forum is genoeg over te vinden.
Ik ben zelf ook herintreder en kan je ook adviseren om eerst een kleine testbaan te maken.
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Ik geef als tip, een droge en verwarmde ruimte, vrij van stof.
In een ruimte gelijk aan het buitenklimaat, door de gaten en openingen in de muren, kan je echt geen modelbaan bouwen.
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hallo Bart.

Ik ben op marktplaats een zekeren ben uit limburg tegen gekomen, die zowel nieuw als gebruikte rails verkoopt.
In zijn bericht geeft hij meteen de prijzen, en bij groote afnamen geeft hij nog korting.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.

Mvg, Evert.
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Ook ik heb rails gekocht bij C rail maikel. Bij opgave wat je nodig hebt kreeg ik snel antwoord.
Maar ook in duitsland kun je zoeken, bijv. bij joes-modellbahnlaedle.

Klein beginnen is inderdaad het beste advies, als je nog niet precies weet hoe en wat je wilt.
Zelf ben ik nu ook op die manier bezig, ook omdat ik maar een kleine ruimte tot mijn beschikking heb.
Digitaal startset gekocht, ontwerp gemaakt en van daaruit begonnen met bouwen. Vooraf en tussentijds advies inwinnen en met hulp van dit forum kom je een heel eind.

Succes,

Gr.Wim
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Citaat van: evert61 op zondag 10 november 2013, 11:18:49
Hallo Bart.

Ik ben op marktplaats een zekeren ben uit limburg tegen gekomen, die zowel nieuw als gebruikte rails verkoopt.
In zijn bericht geeft hij meteen de prijzen, en bij groote afnamen geeft hij nog korting.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.

Mvg, Evert.

Ik dacht dat deze Ben ook op het forum zat, waarschijnlijk onder een andere naam. Weet iemand of dat klopt toevallig?
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Allemaal hard bedankt voor de antwoorden. Ik ga me eerst op de ruimte vraag richten. Denkelijk ga ik de kelder in een aparte trein kamer indelen. Dan al wat plannetjes maken.  :D
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Dag Bart.
Welkom op ons gezellige forum waar ook veel te leren valt.
Om te starten met een treinbaan komen er veel vragen in je op en ons forum is natuurlijk bij uitstek geschikt om deze beantwoord te krijgen.
De ruimte die je kiest hoeft niet groot te zijn maar vroeg of laat wil je uitbreiden en dan is extra ruimte wel makkelijk! :idea:
Wel moet je zorgen dat stof en vocht niet de overhand krijgen, je bent anders meer bezig met schoonmaken, verwarmen en ventileren dan dat je met de bouw bezig bent.

Op ons forum kun je over allerlei zaken vragen stellen en antwoorden zullen er dan ook zeker komen.
Natuurlijk is de keuze voor de ruimte nu het belangrijkst, liever een wat kleinere comfortabele en prettige ruimte dan een grote waar jij jezelf niet prettig bij voelt, hoewel een grote ruimte natuurlijk ook best aan te passen is maar droog is essentiëel.

Veel plezier op ons forum en succes met je keuzes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hoy ,

Ondertussen is de ruimte beslist. Ik ga een deel in de kelder afmaken voor een hobby ruimte. Het leuke is dat ik een kleinere kelder gedeelte er net echter heb liggen dat ideaal is om een schaduwstation te maken. De treinen verdwijnen achter de muur en komen terug ;-)

Zal straks wat foto's plaatsen in een beginnend bouwdraadje.

Nu vraagje:  Voor de digitale startset denk ik wel dat ik hiermee wil beginnen, maar dan wel met de 29740 waar de CS in zit. Is dit de juiste keuze en is de central station die erin zit die met de laatste software ?

En dan nog. is deze dealer op marktplaats betrouwbaar ? trainspot uit houten
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m744509339-marklin-29740-complete-startset-met-60215.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

aangezien ik in belgie woon kan ik het moeilijk daar gaan afhalen dus moet er van uit gaan dat alles correct is.

Bedankt
Bart
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
 :) Hallo , welkom op het forum . Even mezelf voorstellen ... Ik ben Freddy , ook Belg , 53 jaar oud en reeds veel jaren met de hobby bezig . Ondertussen ben ik 4 jaar bezig aan een baan van 8 m op 5 m ... zalig dat je zo groot kan gaan bouwen . Er komen natuurlijk wel heel wat zaken kijken bij een grote baan . Als je wil dat alles klaar is binnen een jaar moet je absoluut kleiner gaan .

Kijk even op mijn topic om een idee te hebben wat ik aan het bouwen ben . Je bent steeds welkom om langs te komen ... ik ben woonachtig in Niel bij Boom .

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

Wat aankoopen betreft zou ik eens een stapje richting Houten zetten ... hier kan je werkelijk alles vinden ... zowat de "candystore"  voor elke modelspoorliefhebber ...

Groeten Freddy
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Citaat van: Fredje op zaterdag 16 november 2013, 09:14:43
:) Hallo , welkom op het forum . Even mezelf voorstellen ... Ik ben Freddy , ook Belg , 53 jaar oud en reeds veel jaren met de hobby bezig . Ondertussen ben ik 4 jaar bezig aan een baan van 8 m op 5 m ... zalig dat je zo groot kan gaan bouwen . Er komen natuurlijk wel heel wat zaken kijken bij een grote baan . Als je wil dat alles klaar is binnen een jaar moet je absoluut kleiner gaan .

Kijk even op mijn topic om een idee te hebben wat ik aan het bouwen ben . Je bent steeds welkom om langs te komen ... ik ben woonachtig in Niel bij Boom .

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

Wat aankopen betreft zou ik eens een stapje richting Houten zetten ... hier kan je werkelijk alles vinden ... zowat de "candystore"  voor elke modelspoorliefhebber ...

Groeten Freddy

Amaai fred, dat is een baan om van achterover te vallen. Zo groot had ik het nu nog niet gepland maar ben wel van plan alles rustig aan te doen zeker scenery etc zal pas binnen een jaartje of twee zijn. Heb ook nog een lente/zomer hobby dus dit is een lange termijn project. Voor deze winter staat de kamer/ tafel / eerste testen met wat sporen gepland.   kamer 1 zal 6m op 2 meter worden, en de achterliggende ruimte is 5m op 1,70m.

Mijn baanbouw postje is ook al aangemaakt http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47042.0

Bart
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hallo,
welkom op het forum, bij je vragen kan ik je niet helpen, want ben zelf ook nog maar een beginner :)
Leuke plaats die je hebt voor je hobby, lekker groot  8o
Veel succes met het bouwen en natuurlijk ook veel plezier gewenst.
Groetjes van een mede-belg  ;)
Stephanie.
Re: Beginner en eerste post met een hele hoop vragen
Hoy Stephanie,

Bedankt, leuk om je te leren kennen.

Bart


Edit Gerard: Citaat verwijderd. Wij hebben besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.