Hoy allen,
Even voorstellen. Ben Belg, 46 jaar oud met 1 zoon en zou wegens mijn eigen mid-life crysis

weer terug willen beginnen met een van mijn hobbies uit mijn jeugd. Je raad het al , Treintjes...
ik heb hier al heel veel doorgelezen en bekeken en wat de hobby vroeger al veel was is ze blijkbaar nog 3 keer groter geworden met de digitalisering. Ik heb ervoor Rc modelbouw gedaan (vliegtuigen en helikopters) kan goed overweg met een soldeerbout en ben ICT consultant dus digitaal en pc's zal ook wel lukken. Vroeger had ik Marklin ho (tot 12 jaar) en miniclub (tot 17 jaar) waarna ik alles heb weggedaan. Nu ik zit zeker nog met een hele hoop vragen en vooral met de vraag "hoe begin je er aan"
Laat me even verduidelijken wat de wensen zijn die ik al weet:
Ik wil digitaal en pc gestuurd gaan rijden (op termijn)
HO formaat
Ik zie liever een grote baan met veel rails dan een kleintje met veel scenery
op termijn zou er ook nog een road systeem bij mogen zodat niet alles statisch is (geen ervaring mee)
Zou graag een rangeer helling/station hebben
stoomloc depot met draaischijf, en een redelijk doorgangs station, etc..
Heb mogelijkheid voor een schaduw station achter een muur in de grote ruimte
Nu de vragen:
Plaats??
Ik heb een eigen huis en kan kiezen tussen twee ruimtes. Op de bovenverdiepingen is helaas geen plaats meer dus kan het alleen in de kelder plaatsen. Twee ruimtes ter beschikking , een kamer van 2.90 op 2.70 waar een U baan zou inpassen. Of een grote ruimte van denk 8m op 6 meter, waar wel een tuindeur op uit komt en ook dus de grasmachine en dergelijke staat. niet zo goed voor stof dus. nu aangezien het een kelder met wat open gaten naar buiten is heb je overal wel last van spinnen en stof. Wat zouden jullie kiezen ?
Baanplannen?
heb al wat gespeeld met wintrack en dat zou wel moeten lukken..
Dealers: Geen idee , wat is de beste dealer in belgie of nederlands limburg, goedkoopste dealer? is c-rail maikel op marktplaats echt zo goedkoop? ze antwoorden niet op mijn vraag voor prijzen voor c-rails ? waar anders beurzen of Duitsland (internet)?
Hoe starten, welke digitale centrale, start pakket marklin of niet? de bouw is voor mij leuker dan het soort locomotief dat er op rijdt, dan simpel treintjes in het begin en uitbouwen.
De meer specifieke vragen zullen later wel volgen

Alvast bedankt voor de hulp
Bart