Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn test- en speelbaantje

Gestart door Alves zaterdag 09 november 2013, 15:40:42

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Mijn test- en speelbaantje
Hallo allemaal,

Na een avond en morgen klussen hadden mijn pa en ik eindelijk een resultaat waar we tevreden mee waren. Aangezien de grote zolder in het huis van mijn stiefpa met de aankomende winter onbruikbaar wordt (Zolder is niet geïsoleerd) en ik natuurlijk wel wat wil kunnen doen aan mijn hobby. Het huis waar mijn moeder en ik wonen is te klein voor een vaste baan moest het een makkelijk weg te stoppen baantje worden. Opbergruimte is er ook niet in overvloed dus bleef opbergen onder mijn bed over. Een tafel van 1.80 bij 0.90 past ruim onder mijn bed en mijn al eerder getekende plan past daar perfect op. Nou heb ik het geluk dat mijn stiefpa elektricien is en mijn vader een timmermansdiploma heeft en daar voor zichzelf nog vaak gebruik van maakt. Nog meer geluk was dat mijn pa alle benodigdheden voor een goede onderbouw in huis had. Plaat op maat gezaagd, balken op maat gezaagd, frame in elkaar gezet, wieltjes eronder om het opbergen nog makkelijker te maken, afwerken en de onderbouw was klaar. Vandaag meegenomen naar mijn huis en alvast wat rails erop gelegd en rijden maar. Om te beginnen met Koploper mis ik nog enkele benodigdheden, maar die hoeven alleen nog maar besteld te worden.

Om niet alleen maar tekst te hebben plaats ik hieronder een overzichtsfoto van hoe het er nu bij staat.



Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
En zoals het hoort, gelijk een Zwitsertje er op! Is dat nu een voetbal dekbedje en kussen?  8o
Succes!
Re: Mijn test- en speelbaantje
Hallo Kees,

Natuurlijk! De andere Zwitser ligt nog in de Roco doos en de 482 nog in Bunde. Ja haha FC Groningen is mijn club.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Draadje maar eens naar boven halen.

Ben op het moment wat betreft hardware klaar. Tijdje gestoeid met Koploper, maar kwam daar niet echt uit. Toen toch dat andere programma maar eens geprobeerd. Itrain proeflicentie aangevraagd en mee begonnen. Bevalt me erg goed, maar zit nu met een vraag.

Ik gebruik de 6021/6051. Nu begrijp ik dat ik hiervoor bepaalde drivers moet installeren. De drivers gedownload van de Itrain site, maar nu loop ik vast. Hoe nu verder?

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Dewey, wat werkt er niet en wat steek je waarin? Ik bedoel de kabels en de uitvoering (USB, serieel)? Heb je pagina 150 van de iTrain handleiding gelezen?
Re: Mijn test- en speelbaantje
Pagina 150 heb ik nog niet gelezen. Ik volg de volgorde vanaf project, maar volgens mij werkt alles ook goed zonder drivers want hij maakt contact met mijn 6051. Ik ga van serieel naar USB.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
OK, het werkt dus nu?
Re: Mijn test- en speelbaantje
Volgens mij wel Itrain geeft aan dat 6051 online is, maar aangezien ik nog met het schakelbord bezig ben kan ik dat nog niet helemaal testen.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Vraagje: kan je met de 6051 ook DCC aansturen? Je Re 4/4 van Riv* heeft een LoPi 3 aan boord....
Re: Mijn test- en speelbaantje
Dat zou ik niet weten eerlijk gezegd. Ik hoop van wel, maar anders zo ik toch alsnog een Ecos of IB aan moeten schaffen..

Weet iemand anders dit misschien?

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Hallo,

met een 6021 kan je geen DCC aansturen, maar Lopi3 is ook geleverd als multiprotocol decoder, dus als je hem vanuit je 6021 aan kan sturen, dan kan je hem ook vanuit iTrain via je interface aanturen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mijn test- en speelbaantje
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels zo ver dat ik mijn schakelbord helemaal af heb en alles heb gedefinieerd in Itrain.



Alleen nu willen mijn wissels niet schakelen en verwonderen ik mij erover waarom twee bezetmelders rood op gloeien en de rest niet. Ik gebruik de S88n van Rosoft en de K83 van AJ met Märklin wisselaandrijvingen. Ook werkt de optie snelheidsmetingen niet bij mij. Ik doe alles volgens de handleiding, maar mijn Re 4/4 van de BLS gaat niet rijden.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Aliebengalie
gast

Re: Mijn test- en speelbaantje
Bezet melder:
Heb je gekeken of ze wel werken  , en heb je aangeven wat voor een melder het is en in het blok ingevuld.

snelheids meting.

Rijd je loc gewoon zijn rondjes in iTrain?
Als je de bezet melders nog niet goed hebt staan , kan je ook geen snelheids test doen.
Je moet boven aan immers 2 of 3 bezet melders en lengte opgeven.

Mvg: Alex

Re: Mijn test- en speelbaantje
Ik heb ze ingevuld als bezetmelder. Ik weet niet of de locs rijden in Itrain. Dacht dat je ze eerst door de snelheidsmeting moest halen. Verder zijn gewoon alle melders ingevuld volgens de handleiding.

Groeten Dewey

Edit:

Net even snel een route ingevuld en mijn loc rijdt. Nog niet helemaal zoals het moet, maar dat komt nog wel.

Re: Mijn test- en speelbaantje
Aliebengalie
gast

Re: Mijn test- en speelbaantje
Toppie  :thumbup:

Werken al je bezet melders nu?

Als je ze goed hebt ingevuld , staan ze ook goed in je blokken.....al op automatisch invullen gedrukt.....

Staan je wissels nu ook al vermeld bij volgende / vorig blok?

Snelheid eiken doe je pas als je vind dat de snelheid niet klopt , en als er te veel verschil zit in de snelheid van diverse locs.

Mvg: Alex
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Zet even het tcp bestand in de bijlage, dan kunnen we verder kijken.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Hallo Tom en Alex,

@Alex

De melders werken alleen blijft de eerste melder van het kopspoor op bezet staan en is de laatste melder helemaal spanningsloos. Zal dit eens doormeten.

De wissels schakelen nog niet en staan ook niet bij volgend/vorig blok volgens mij.

@Tom

Zie hieronder. Bedankt!

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Aliebengalie
gast

Re: Mijn test- en speelbaantje
Ok , dan zijn je wissel decoders nog niet goed ingesteld.

Eerst die melders even goed meten , een stukje vergeten door te knippen of de issolatie niet op de juiste plek.

Gelukkig dat dit een test baantje is , hier kun je alleen maar van leren.

Ik heb dit zelf ook moeten doen , en had hier ook echt de nodige hulp bij nodig gehad.

Helaas heb ik geen verstand van hoe dat werkt met de 6021.

Maar hier krijg je zeker alle hulp.

Veel suc6.

Mvg; Alex
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Wissels kan inderdaad een probleem zijn zoals Alex aangeeft.

In blok 3 zie je de wissels 1.1 en 1.2.
Blok 3 staat het voorsein zowel bij vorige als volgende op kritisch, vinkje weghalen is hier de oplossing.

In blok 4 zie je wissel 1.3 en ook daar staat kritisch aangevinkt, vinkje ook daar weg halen.

Onder Stations staat een Regional zug vermeld maar die komt niet voor in de locgrid, iTrain zal tevergeefs daar naar gaan zoeken.
Tevens is het blok in Station K3 niet toegevoegd.

In Station CS staan onder treintypes geen treinen aangemeld, dan weet iTrain ook niet welke treinen daar kunnen en mogen komen en wat ze daar moeten doen, zoals wachten, pendelen of doorrijden.

Je hebt in Treinroutes een route gemaakt van blok CS-B1 naar blok 4.
Dat betekend dan dat je slechts 1 blok verder gaat rijden.

Ik heb jouw tcd inmiddels al naar je toe gestuurd en aangepast, nu kan je de dingen met elkaar vergelijken en zelf aanpassen.
Route rijden is dan niet nodig, je kan nu op Treintype rijden of zoals het ook wel random rijden wordt genoemd.
Loc BLS Re 4/4 staat in de locgrid onder opties een route geselcteerd, die weg halen anders kan je niet random rijden.

Tevens kan je de namen van de treinen/locs beter wat korter maken zodat in het schakelbord beter is te lezen welke trein er in welk blok staat of welke bezetmelder vrij of bezet staat.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Alex en Tom heel erg bedankt!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je een wisseldecoder instelt. Ik hoop dat iemand daar antwoord op kan geven.

Tom als ik bij de stations blokken IR en Cargo weghaal en dit vervang door alle treintypes komt het dan ook goed?

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Ja hoor dat kan ook alleen dan heb je niet de mogelijkheid om per treintype andere wachttijden e.d. in te stellen.
Het maakt het wel wat makkelijker om uit te testen.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Dewey, kan je de wissels wel met 6051 bedienen? Zo ja, heb je dezelfde adressen ingevoerd in iTrain? Ik heb geen 6051/6021, dus ken niet precies de instellingen voor de wisseldecoders.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Normaal gesproken moet dat kunnen. De 6051 is enkel een doorgeefluik aan de 6021. De 6021 kan wel wissel aansturen, maar het werkt nu niet.

Ik gebruik de K83 van AJ en heb deze op de ringleiding aangesloten. Dit is toch zoals het hoort?

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Dewey, heb je alle instellingen goed staan? Wordt hier vanaf pagina 190 beschreven?
Re: Mijn test- en speelbaantje
Mijn 6021 staat op universeel. Volgens mij is dat goed, maar dat weet ik niet zeker.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Ik bedoel meer de adressering van de k83 en zo.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Dat is toch met een keyboard als ik het goed lees. Daar word niet veel uitgelegd over de Interface. Of ik lees er al overheen..

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Maak eens een tekening hoe je alles hebt aangesloten. Dan kunnen we meekijken.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
De interface communiceert tussen de 6021 en de PC.
Om te schakelen heb je volgens mij een extra keybord nodig.
Maar met iTrain kan je ook schakelen.
Heb je DCC of Motorola wisseldecoders.
De een kan je dmv iTrain adresseren de ander via dip switch.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Ik denk Motorola aangezien ze identiek zijn aan die van Märklin.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Zag eerder staan dat je de K83 van AJ gebruikt, dat is dacht ik Motorola.
Op welk adres heb je deze staan, kijk even naar de stand van de dip switch.
Daar kan je aanzien welk adres de K83 heeft.
Misschien heb je hier iets aan.
KLIK
Re: Mijn test- en speelbaantje
Hallo Tom,

3,5 en 7 van de dipswitches staan op on. Ik zal even naar die site kijken.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Als ik me dan goed herinner dan staat de k83 op 2, dan heb je volgens mijn idee de volgende adressen voor je wissels.
1.5, 1.6, 1.7 en 1.8

Jouw wissels staan volgens je schakelbord op 1.1, 1.2 en 1.3.
Zet ze in iTrain op 1.5, 1.6 en 1.7 en kijk dan of ze het doen.

Re: Mijn test- en speelbaantje
Ik heb ze op 2.1;2.2 en 2.3 gezet en ze doen het op de boogwissel rechtsbovenin na. De draden van deze wissel waren te kort om aan te sluiten op de decoder en we hebben deze dus verlengt. Kan dit kwaad?

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Als je de draden wil verlengen zorg dan voor een goede verbinding van draad naar draad en isoleer de verbindingen met krimpkous.
Makkelijker te doen is een kroonsteentje, verleng wel met dezelfde kleur draad om te voorkomen dat straks massa en stroom verkeerd worden aangesloten.
Re: Mijn test- en speelbaantje
We hebben de draden niet geïsoleerd met een krimpkous, maar vast getapet zodat ze elkaar niet kunnen raken.. Kan dit het probleem zijn?

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Ik zie dat je in voorkeur je magneetartikelen onder Interface op 4 hebt staan, dan gaat de telling na 1.4 door naar 2.1 enz.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
We kunnen dat isoleren en verbinden hier vandaan niet zien.
Heb het wissel wel gecontroleerd op de werking.
Maak anders eens een foto van de verlenging dan is er mss iets te zien.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Hallo Tom,



Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Zo te zien is daar niks mis mee, zou toch de soldeer-eindjes beter af isoleren, die kan je bijv. vastklemmen in een kroonsteentje.
Nu nog even weten of het bedoelde wissel is gecontroleerd op de elektrische werking.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Ik weet niet helemaal wat je daarmee bedoeld?

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
zo solderen en vastplakken, kan problemen veroorzaken als de plakband los raakt.
beter is afsolderen en dan vast zetten in een kroonsteen.
of isoleren met isolatietape, of nog beter krimpkous gebruiken...

Groet Winno
Re: Mijn test- en speelbaantje
We zullen het straks dus even aanpassen. Moet ook het kopspoor nog doormeten en de rechter boogwissel schakelt de eerste keer goed met rechtdoor naar afbuigend en ook weer terug, maar daarna heeft die er geen zin meer in en wil die niet meer naar de afbuigende stand. Dit is te verhelpen door hem even met de hand heen en weer te zetten, maar dat is niet de bedoeling.

Zit toch meer werk in dan ik had verwacht, maar het was de eerste keer.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Ik denk dat je de eindschakelaars uit de magneetaandrijving moet halen, deze geven heel vaak dit euvel.

Lees dit eens door KLIK
Re: Mijn test- en speelbaantje
Tom daar zijn we nu mee bezig. Alleen vragen we ons af hoe je kan zien dat er genoeg stroom naar de aandrijving gaat. Op de draad staat rond de 1.8 volt en dat veranderd niet tijdens het schakelen.

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Aliebengalie
gast

Re: Mijn test- en speelbaantje
Je bedoeld rond de 18 volt , en dat is prima..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Mijn test- en speelbaantje
Nee wij hebben 1,8 gemeten. De draad tussen de decoder en wisselaandrijving. Maar we hebben gemeten met een digitale meter. Misschien zit het hem daarin. Belangrijker is dat de wissel die niet reageerde het nu doet. Hij was aangesloten op de 3e poort, maar reageert alleen op het adres 2.4. Beetje vreemd, maar scheelt een hoop werk.

We zijn nu bezig met de wissel die stroef liep om daar de eindafschakeling er uit te halen. Deze wissel gaat handmatig ook stroever om dan de anderen. Kan het ook nog wat anders zijn?

Groeten Dewey
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Waar haal je de stroom voor de wissels vandaan, heb je daar een extra trafo voor of gebruik je de digitale spanning die ook voor de rijbaan en de decoder wordt gebruikt.
Als die andere twee wissels wel schakelen met de zelfde aansluiting dan zou de 3e het in principe ook moeten doen.
Ik heb echter nogmaals het idee dat de eindschakelaartjes roet in het eten gooien want als ze af en toe wel schakelen dan zit daar waarschijnlijk de storing.
Re: Mijn test- en speelbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn test- en speelbaantje
Ok, als de wissels het nu doen dan voorlopig maar nergens druk over maken, zal wel iets fout in de K83 zitten denk ik.
Re: Mijn test- en speelbaantje
De wissel die hapert gaan we natuurlijk wel aanpakken, want zo werkt het niet. De andere twee doen het nu gewoon goed.

Bedankt!

Groeten Dewey