Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De vier seizoenen baan van Jaap

Gestart door jaapie dinsdag 09 oktober 2012, 22:40:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De vier seizoenen baan van Jaap
Beste forumleden,

Na een verhuizing heb ik weer besloten om een nieuwe baan te gaan bouwen. Aan de nieuwe baan heb ik diverse eisen gesteld waaraan deze moet voldoen tw: 1. de baan kan alleen in de ruimte boven het trapgat komen  2.  de ruimte heeft een afmeting van 3,5 meter x 3,0 meter  3.  de baan moet uit minimaal 3 lagen bestaan   4.  thema: in elke hoek wordt een jaargetijden (zomer, herfst, winter, lente) uitgebeeld  5.  op elke etage moet je apart kunnen rijden.  6. er komt één groot schaduwstation, aparte opstelplaats voor wagons en locomotieven. 7.  de treinen moeten van rijrichting kunnen wisselen. Tot slot: het lijkt me te gek om de baan samen met één van mijn zoons te rijden, een ieder in zijn eigen "droom" wereld en toch heb je elkaar af en toe nodig om treinen aan elkaar over te geven. Kortom een geweldige uitdaging, ik vind het leuk om weer een nieuwe baan te ontwerpen, te realiseren en te gaan rijden en bovenal om samen met mijn zoons van deze prachtige hobby te genieten.
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Hierbij het baanontwerp waarbij aan alle wensen is voldaan. In totaal wordt de nieuwe baan uit 3 lagen opgebouwd, waarbij de treinen straks makkelijk van niveau kunnen wisselen. Met dit ontwerp heb ik erna gestreefd om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld één van mijn zoons met de treinen op het bovenste niveau kunnen rijden en ik zelf bijvoorbeeld met de treinen op de laag eronder. Door gebruik te maken van de M-vorm, zijn alle plaatsen op de baan goed bereikbaar. Wanneer je in het trappengat gaat staan, kun je prachtig elk niveau op ooghoogte bekijken. De baan is als volgt opgebouwd: kleur blauw: onderste laag (-1) , kleur grijs: laag bovenop de onderste laag (0), kleur rood: is de bovenste laag. Het trappengat bevindt zich in de inham aan de rechterzijde.
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Hallo Jaap.
Prachtig bedacht om je baan op deze manier op te gaan bouwen.
4 seizoenen op één baan is natuurlijk een prachtige uitdaging en vooral de overgangen vragen bijzondere aandacht.
Ook de aparte laag om je zoons zelfstandig te laten rijden is mooi bedacht en ook de "overgave" van de treinen is een leuk onderwerp.
Heb je ook al de besturing voor de baan uitgedacht?

Veel plezier met de bouw en daarna het rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Hoi Jaap,

Welkom op het forum! Je hebt een mooie ruimte en een interessant baanconcept bedacht, waar je zeker samen met je zoons veel plezier van zult gaan hebben.

Twee gedachtes nog van mijn kant: De hellingen tussen de drie lagen zijn in principe lang genoeg om voldoende hoogte te winnen, maar ook niet overdreven lang. Dat betekent waarschijnlijk, dat de drie lagen niet al te ver onder - en boven - elkaar liggen. Voor de zichtbaarheid van de onderste lagen kan dat hier en daar misschien wat lastig worden. Hoewel je de draaischijf bijvoorbeeld wel prima in het zicht hebt geplaatst.
Verder valt het me op dat je per laag eigenlijk maar één loc kan laten rijden (of ze moeten steeds op elkaar wachten of achter elkaar rijden). Met zo'n ruimte tot je beschikking zou je misschien nog kunnen kijken of er hier en daar een dubbelspoor van valt te maken, zodat je met wat meer materiaal kan rondrijden.

Veel succes in elk geval met de bouw!

Groet, Marc
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Beste AlbertJan, Beste Marc,

Bedankt voor jullie reacties. Wat betreft de besturing van de baan, ben ik momenteel druk bezig met het bouwen van een bedieningsplateau. Op het plateau plak ik de tekeningen die hierboven staan afgebeeld. Op de tekeningen monteer ik de schakelaars en de leds, die in diverse kleuren de stand van de wissels en de seinen aangeven.

Voor wat betreft het hoogte verschil tussen de diverse lagen, zowel aan de linker- als rechterzijde klimmen / dalen de treinen over de gehele U-vorm. De treinen kunnen over een lengte van 7 meter ( 2x 3 meter lengte + 1 meter breedte van de plaat) een hoogte overbruggen van 11 cm.

Ik heb er bewust voor gekozen om geen dubbel spoor aan te leggen. Ik wil straks zo'n 40% van de baan wegwerken om zo het verrassingseffect te vergroten. Daarnaast vind ik het mooier om naar landschap te kijken dan alleen maar naar rails. De hele baan ga ik in secties opdelen, zodat je met meerdere treinen tegelijkertijd kunt rijden.

Vriendelijke groeten,

Jaap


Re: De vier seizoenen baan van Jaap
De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest met het solderen van het bedieningsplateau. Het is gelukt alle leds zijn aangesloten en het plateau is klaar, ik kan nu beginnen met het aansluiten van alle baanvakken en wissels.
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Hierbij de foto's van het bedieningsplateau
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Hier de foto's van het bedieningsplateau in werking, nu aan de slag om alle wissels etc aan te sluiten.
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Inmiddels zijn de eerste wissels aangesloten. Mijn zoons (5 jaar, 3 jaar en 2 jaar) vinden het geweldig. Ze vinden het geweldig om de schakelaars en de knoppen te bedienen. Het is leuk om te zien hoe snel ze doorhebben met welke schakelaar welke wissel ze kunnen bedienen. Zijn er meer leden die voor dit type bediening gaan?
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Hoi Jaap,

Leuk zo'n zelf gemaakt sein/wisseltableau.
Ziet er ook goed uit en zal ook wel goed werken, vemoed ik.  :thumbup:
Zie je inderdaad niet vaak hier op het forum.

Groeten,
Ton.
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Dag Jaap.
Bijzonder leuk (en mooi) om te zien dat het bedieningsplateau helemaal klaar is, het ziet er geweldig uit en ik kan mij voorstellen dat je zoons hier snel wegwijs in zijn! :thumbup:
Zelf heb ik dit niet maar ik zie wel vaak (vooral bij clubbanen) maar die van jou is toch wel één van de mooiste!

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De vier seizoenen baan van Jaap
 8o B) Respect voor je bedieningsplateau! Dat ziet er indrukwekkend uit. Ik kan me voorstellen dat je er enkele maanden mee bezig bent geweest, maar het eindresultaat geeft wel een mooie bediening van al je wissels e.d.
Heb je al foto's van je baan? Ik ben wel benieuwd naar het geheel.

Dirk-Jan