Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons

Gestart door Tom zondag 16 april 2006, 11:56:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden 4 Marklin TEE-wagons gekocht via Marktplaats. Ze zien er prima uit, maar ze veroorzaken kortsluiting in de MS als ze een poosje gereden hebben. (Ik heb overigens wel M-rails).
Ik heb alle wielasjes goed schoongemaakt en de contacten heel lichtjes geschuurd, maar dat helpt niet echt.

Ik heb de heer Keuterman een mailtje gestuurd met de vraag of de sleepcontacten onder het andere wielstel gemonteerd kunnen worden (Qau constructie lijkt het ook te kunnen omdat dezelfde uitsparingen ect. ook in het andere wielstel zitten). Heer Keuterman gaf als antwoord dat dat inderdaad mogelijk is.

Ik heb dus zo'n kunststof TEE-wagon van de modelbaan gehaald en geprobeerd om het sleepcontact uit het wielstel te halen, maar dat lukt niet echt en ik ben bang dat ik dingen onherstelbaar beschadig.

De vraag luidt dan ook: hoe krijg ik het sleepcontact uit het wielstel?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Hallo Tom,

Als het het sleepcontact is wat ik in gedachten voor me heb(zit in het draaistel "geklikt"), moet je de kap van de wagon halen.(zwarte balgjes aan kopse kanten van de wagon loshalen en daarna de bovenkant van het onderstel scheiden).

Je ziet dan de bovenkant van de stang van het sleepcontact. Simpelweg de twee uiteinden(zoals bij een kortkoppeling in de nem-schacht) naar elkaar toe halen. Daarna kan de sleper in zijn geheel eruit gehaald worden.


Overigens vraag ik me af of je probleem daarmee opgelost zal zijn.

Groetjes

willie
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Willie,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb uiteraard allang de kap van de wagons eraf gehad en ik zie inderdaad aan de bovenkant van het onderstel het 'buisje' van het sleepcontact. Maar het probleem is dat er een soort 'interieur' inzit zodat je er lastig bij kunt.
Met welk gereedschap kun je het beste die twee 'halfjes' tegen elkaar duwen zodat het sleepcontactje er zo ongeveer uitvalt?

Bij voorbaat hartelijk dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Hallo Tom,

Normaliter zit het intereur los in de wagon, maar het kan zijn dat de vorige eigenaar dit vastgelijmd heeft.

Wat gereedschap betreft zou je een pincet kunnen gebruiken. Een klein spits tangetje kan ook.

Wel met beleid "knijpen".

Groetjes

willie
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Het probleem van deze kunststof TEE-wagons is dat de binnenverlichting op een soort metalen U-balkje gemonteerd is dat aan de wagonbodem bevestigd is.
Het interieur kan daarom niet verwijderd worden en ik kan dus heel lastig bij het 'buisje' aan de binnenkant van de wagon komen.
Ik heb al geprobeerd om met een pincet de beide helften van het buisje samen te knijpen, maar het sleepcontact blijft gewoon zitten.
Ik durf niet hard te knijpen omdat ik bang ben dat er iets kapot gaat.
Wat is wijs?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Citaat van: TomHallo,

Ik heb een tijdje geleden 4 Marklin TEE-wagons gekocht via Marktplaats. Ze zien er prima uit, maar ze veroorzaken kortsluiting in de MS als ze een poosje gereden hebben. (Ik heb overigens wel M-rails).
Ik heb alle wielasjes goed schoongemaakt en de contacten heel lichtjes geschuurd, maar dat helpt niet echt.


Met vriendelijke groet,

Tom

Hallo Tom,

weet je zeker dat het kortsluiting is, en geen overbelasting? Deze verlichte wagonnetjes trekken bij elkaar 8 Watt, dit is al iets meer dan 1/3 deel van het vermogen van 1,2 Ampere mobile station. Met 2 rijdende locs erbij zit je al boven het maximum vermogen, wat deze aankan, zodoende treed de kortsluitbeveiliging in werking,

Groet,

Walter
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Walter,

De TEE-wagons rijden op een dubbele ovaal.
- Op de binnenbaan rijdt een digitale Marklin-loc (Uit Megastartset 29820) met daarachter 4 kunststof Marklin TEE-wagons. (Althans, dat was de bedoeling. Ik heb 2 wagons af moeten koppelen vanwege de bedoelde kortsluiting-/overbelastingproblemen).
- Op de buitenbaan rijd zo'n zelfde loc als op de binnenbaan, maar dan van Roco. Hierachter zitten 3 verlichte Marklin wagons (Vergelijkbaar met 42643)
- Omdat er blijkbaar allerlei misverstanden zijn over het Amperage van Mobile Stations doe ik hier maar geen uitspraken over (1,2 A/1,9 A), maar de trafo is in ieder geval 60 VA en er zijn 2 Mobile Station-consoles aan gekoppeld.

Verder informatie:
- De dubbele ovaal bestaat uit M-rails.
- De beide ovalen zijn met 4 wissels aan elkaar gekoppeld.
- De baan is ter decoratie voorzien van bovenleiding.
- Van de 2 afgekoppelde kunststof TEE-wagons knipperde de binnenverlichting nogal tijdens het rijden. Deze heb ik daarom als 'verdacht' aangemerkt :-)

Kan overbelasting van het systeem een issue zijn?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Hallo Tom,

dit is dus duidelijk een vorm van overbelasting, welke mede veroorzaakt wordt door de verlichte wagons, de startset waar jij over praat heeft een 1,2 Ampere Mobile station, de bijbehorende 60 Watt trafo is hier mislijdend, want deze heeft meer dan voldoende capaciteit om je treinbaan wel goed aan te sturen. Het probleem is dus je Mobile Station.

Goed advies is gratis, maar toch moet je investeren in of een zwaarder Mobile Station of een of andere digitale besturingseenheid, zoals de binnenkort verkrijgbare Esu EcoS, of een oudere Märklin 6021 deze kan weer uitstekend samen met je 60 Watt trafo aangesloten worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Walter,

Ik heb nooit goed begrepen waarom de console van de Mobile Station dan maar 1,2 A aan kan sturen terwijl er wel een 60 VA transformator bij zit. (Ik heb er echt vele draadjes over gelezen hoor :-)

Dus ik zou die 60 VA trafo in principe (Ik ga dat uiteraard niet echt doen) vervangen door zo'n losse voeding die bij m'n mobieltje zit? :-)

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Hallo Tom,

inderdaad zou een +/- 20 Watt trafo afdoende zijn geweest,

je hebt nu de keuze om 1 verlichte trein te ontdoen van zijn lampjes en wachten op rijkere tijden voor een beter systeem,

in ieder geval alles wat niet digitaal aangestuurd te worden niet aansluiten op de uitgang van je mobile station.

met vriendelijke groet,

Walter
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
kan het ook zo zijn dat als er een vermogen te kort is de treinen makkelijker stotteren ik heb namelijk 2 loks omgebouwd met 60760 en die stotteren alle twee geregeld??

ik heb nu voor het testen zoon goedkope mobile station ertussen
ik blijf dus hopen dat als ik straks me 6021 met 3 boosters eraan knoop dat het voorbij is met het stotteren

Groeten Martin
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Walter,

Ik heb m'n conclusie inmiddels getrokken en laat die 2 afgekoppelde TEE-wagons wel op een rangeerspoor staan (Dat wordt afzonderlijk en analoog van spanning voorzien).

Het gaat allemaal wel goed in de situatie zoals ie nu is (Zie eerdere stukjes proza :-))

Oh ja. Ik was nog vergeten om te vermelden dat de lampjes van de 4 eerder genoemde wissels en het lampje van een Marklin 7039 seinpaal (Die er alleen ter decoratie staat) ook op hetzelfde Mobile Station aangesloten is.

Hartelijk dank voor je reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
je mag niks op het mobiel station aansluiten dus ik zal die verlichting eraf halen
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Marklinfan,

Formeel gesproken heb je natuurlijk helemaal gelijk dat er geen baanaccesoires op de Mobile Station aangesloten mag worden, maar mijn redenering om dat wel te doen, is eigenlijk heel simpel. De lampjes van de rijtuigen worden ook door de trafo van diezelfde Mobile Station gevoed, dus waarom lampjes van wissels e.d. dan niet?

De opstelling, zoals in eerdere reacties stond vermeld, heeft maandenlang prima gewerkt. Echter? Ik had een aantal D-rijtuigen zonder binnenverlichting en die heb ik verkocht. Ik heb daarna de bedoelde TEE-rijtuigen inclusief binnenverlichting gekocht en toen begonnen de problemen.
(Wellicht ten overvloede: met 2 van die TEE-rijtuigen in een verder ongewijzigde opstelling gaat het allemaal prima. Dus ik laat het verder zo).

Toch bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Trouwens? Zoals gezegd heb ik 2 Mobile Station consoles. Hoe kan ik zien of het de 1,2 A of de 1,9 A versies zijn? Staat dat ergens vermeld?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Hoi Tom

Mobile station 60651 leverd 1.9A en de 60652 1.2A, het nummer staat op de achterkant.
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Hallo Thetor,

en dat is helaas niet juist, omdat M* er een puinhoop van gemaakt heeft, door kasten te verwisselen, kan je alleen in de software van het Mobile Station de versie terugvinden.

Hoe dit moet is in allerlei draadjes op dit forum terug te vinden, gebruik hiervoor de zoekfunctie,

met vriendelijke groet,

Walter
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Walter,

Ik heb even gezocht op dit forum en heb een draadje gevonden waarin beschreven staat hoe je erachter kunt komen welke versie Mobile Station je hebt.
M'n beide Mobile Stations zijn 1,2 A en de versie 60652. Maar toen ik even verder keek ik het menu, zag ik de opties: 'UD' en 'UT' met daarachter het voltage. Dit schommelt voortdurend tussen de 17,5 en de 19,5 Volt. Hoort dit zo?

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Trouwens? Ik heb ook 2 voedingen bij de beide Mobile Stations meegeleverd gekregen. De 60 VA voeding gebruik ik voor beide Mobile Stations (Die zijn gekoppeld). De 18 VA voeding ligt ongebruikt in een doos.
Welke voeding kan ik het beste gebruiken?

Bij voorbaat dank voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Ik zat ff rustig de reacties op dit draadje door te lezen en zit te overwegen of ik de beide onderste railovaaltjes electrisch van elkaar ga scheiden en elke afzonderlijke railovaal met een Mobile Station ga bedienen.
Jammer dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, maar ook de onderste baan heeft een paar maanden gewoon analoog gedraaid. Pas later kwam er een Mobile Station en nog weer later de tweede.

Tja, als je alles van tevoren weet? :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Hallo Tom,
Na een poosje ontstaat er kortsluiting schrijf je. Is misschien één van de slepers scheef komen te zitten waardoor deze tegen een railstaaf komt, b.v. op een wissel?
Eerlijk gezegd lijkt het mij ook overbelasting zoals door een aantal forummers gesuggereerd.
Het knipperen van de verlichting duit op een slecht massa contact.
In dat geval de loopvlakken van de wielen schoonmaken.
Een andere mogelijkheid is de massadraad van de verlichting in een lus om de as solderen. Niet aan de as maar er strak omheen leggen.
De as wel met een vijltje blank maken.
Succes martie.
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Marti,
De sleepcontacten zitten niet scheef. Bovendien heb ik het sleepcontact en de wielen + wielcontacten goed schoongemaakt, maar het knipperen blijft.
De tip van dat draadje om de asjes lijkt me wel een goed idee. Ik ga dat testen op een stukje proefrails.

Bedankt voor het meedenken :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Tom,

Heb je de draadjes en aansluitpunten gecontroleerd ?
Als hier een breukje in zit of niet goed gesoldeerd dan heb je ook de poppen aan het dansen of in dit geval de lampjes aan het flikkeren !

Alphons.
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Alphons,

De binnenverlichting blijft op een stukje testrails wel keurig branden als ik de wagons op een bepaalde plaats laat staan. Maar als ik de wagons beweeg, dan knippert de binnenverlichting (Op de gewone baan gebeurt hetzelfde).

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Citaat van: TomDag Walter,

Ik heb m'n conclusie inmiddels getrokken en laat die 2 afgekoppelde TEE-wagons wel op een rangeerspoor staan (Dat wordt afzonderlijk en analoog van spanning voorzien).

Het gaat allemaal wel goed in de situatie zoals ie nu is (Zie eerdere stukjes proza :-))

Oh ja. Ik was nog vergeten om te vermelden dat de lampjes van de 4 eerder genoemde wissels en het lampje van een Marklin 7039 seinpaal (Die er alleen ter decoratie staat) ook op hetzelfde Mobile Station aangesloten is.

Hartelijk dank voor je reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom

Verbaast mij niets dat je Mobile station problemen gaat geven.

Ik citeer: "Oh ja. Ik was nog vergeten om te vermelden dat de lampjes van de 4 eerder genoemde wissels en het lampje van een Marklin 7039 seinpaal (Die er alleen ter decoratie staat) ook op hetzelfde Mobile Station aangesloten is."

Dat mag je dus niet doen staat echt in de beschrijving sluit dit aan op een aparte trafo. Wedden dat je locs dan ook niet meer stotteren.
En qua vermogen moet het gaan want ik heb vier locs laten rijden waarvan drie met geluid met een zelfde constructie.

Koppel de wissels en de lampjes maar even van de trafo los die je ook gebruikt voor je mobile station wedden dat je locs het dan veel beter doen. Een heel groot storingselement is dan verwijderd.

Je hebt dus 1 trafo nodig voor je mobile station. Waar je dus niets anders op mag aansluiten. En 1 trafo voor je wissels en dergelijke.
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Davy,

Er is blijkbaar een klein misverstandje gerezen. De locs doen het namelijk prima.
Ik heb 2 van de 4 TEE-wagons van de modelbaan afgehaald omdat daarvan de binnenverlichting knipperde tijdens het rijden en omdat de trafo van de Mobile Station telkens even geen spanning meer gaf vanwege de kortsluiting/overbelastingsbeveiliging.
Ter verduidelijking? Nu rijden de locs en de overige wagons prima.

Toch bedankt voor je tip.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Bij een motorola decoder zal hetgeen je nu hebt gemaakt wel werken. Als je straks een mfx loc krijgt dan werkt het dus niet meer.  En ik heb ook nog oude seinen van Marklin die ik nog gebruik ook.

En ja binnenverlichting zeker de oude vreet stroom. Maar twee locs en meer laten rijden zonder wagens met binnenverlichting moet zeker kunnen. Want ik heb ook nog de oude m-rails. Mijn baan is ook een dubbel hoofdspoor met een nevenbaan.
Problemen met de binnenverlichting van TEE-wagons
Hallo,

Ff een update m.b.t. dit draadje. Ik werd destijds een beetje moe van de storingen van de TEE-wagons.
Ik ben naar een modeltreinfirma in Apeldoorn gereden en heb nieuwe wieltjes en sleepcontacten gekocht. Alle problemen zijn nu opgelost.
(Had ik dat direkt maar gedaan. Dat had me een boel irritaties en teleurstellingen bespaard).

Toch bedankt voor alle reacties op dit draadje. Er stond veel leerzaams bij.

Met vriendelijke groet,

Tom
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Waarom de lampjes niet vervangen door witte leds( twee per wagen met lichtgeleider
Led bars, geven goede verlichting ( Brelec)
Bij mijn wagens ingebouwd, geeft weinig verbruik
groetjes,
Eric
Binnenverlichting/sleepcontacten kunststof TEE-wagons
Dag Eric,

Het probleem was destijds niet de lampjes/verlichting zelf. Vandaar dat het aanbrengen van Led-verlichting niet aan de orde was voor het oplossen van het probleem.

Overigens hoor ik wel goede verhalen over Led-verlichting. Met name over het mooie diffuse licht dat ze verspreiden.

Toch bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom