Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw met M60760 en Zimo MX64

Gestart door madmenno zaterdag 21 juli 2007, 13:46:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Hallo Mensen,

Ik heb een vraag, die één of meerdere forumleden misschien wel kunnen beantwoorden.

Ik heb in mijn bezit 3 stuks hoogvermogenombouwsetjes 60760 van Marklin. Ik wil hiermee 3 e-locs die nog zijn uitgerust met delta decoders en 3-polige motoren voorzien van hoogvermogenaandrijvingen en DCC decoders. De decoder uit set 60760 wordt dus niet gebruikt, en komt er een Zimo MX64 decoder in.
Nu zie ik in de handleiding van de 60760 staan dat de condensatoren C2 en C3, die het motorschild met de massa (chassis) verbinden niet mogen blijven zitten. Er mag dus geen contact zijn tussen het motorschild en de massa (chassis). Echter zie ik dat bijvoorbeeld bij gebruik van decoder 60901 de condensatoren wel geplaatst moeten worden. (zie bijvoorbeeld hier voor een voorbeeldaansluitschema van beide decoders.
Nu vraag ik me dus af of ik bij gebruik van een Zimo decoder de condenstatoren moet weglaten of ze juist wel moet gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

EDIT: Ik heb even op het forum hier lopen zoeken naar een antwoord, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat bij decoderset 60760, 60901 en 60902 de condensatoren C2 en C3 niet nodig zijn, maar bij set 60904 weer wel, terwijl ze technisch bijna hetzelfde lijken te zijn. Ook in combinatie met een ander merk decoder is het me nog niet duidelijk of ze wel of niet geplaatst moeten worden.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Hallo allemaal,

Ookal is er nog niet gereageerd op mijn eerste vraag, heb ik toch nog wat aanvullende vragen over de ombouw. Namelijk: Maakt het uit hoe ik de groene ontstoorspoeltjes plaats? (polariteit?).
En moet ik het massalipje dat onder één van de schroefjes met het motorschild zit, en met een draadje verbonden is naar het chassis, terugplaatsen? Moet het chassis dan ook weer met de massa van de rails verbonden worden?
Jullie zouden mij enorm helpen als iemand het antwoord op deze en mijn eerste vragen weet.

Het boekje dat bij de ombouwset zit is echt waardeloos :(

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Hallo allemaal,

Met hulp is het me nu helemaal duidelijk. Ik kan aan de slag :)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Hallo MadMenno,
wat ben jij ongeduldig!

Heb je al eens op de website gekeken van Zimo?

Afijn, bij deze decoder hoef je alleen de C van 1nF over de koolborstels te laten zitten. Geen C's naar massa.
De ontstoorspoelen (drosseln) zijn ook niet nodig.
Dan hoef je ook geen aparte massaleiding van motorblok naar lokchassis te maken.

Duidelijk, zo?
Aan de slag! 8)

Groeten
Wim
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Citaat van: Wim op zaterdag 21 juli 2007, 17:43:37
Hallo MadMenno,
wat ben jij ongeduldig!

Heb je al eens op de website gekeken van Zimo?

Afijn, bij deze decoder hoef je alleen de C van 1nF over de koolborstels te laten zitten. Geen C's naar massa.
De ontstoorspoelen (drosseln) zijn ook niet nodig.
Dan hoef je ook geen aparte massaleiding van motorblok naar lokchassis te maken.

Duidelijk, zo?
Aan de slag! 8)

Groeten
Wim


Hehehe, ik ben niet ongeduldig hoor. Ik heb alleen zelf wat research gedaan nadat ik het eerste bericht had getypt en ik kreeg veel hulp via PB'tjes.
Alles is me nu helemaal duidelijk. Ik ga aan de slag zodra ik de decoders binnen heb. Ik zal hier wel een paar leuke foto's posten.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
CiteerEn moet ik het massalipje dat onder één van de schroefjes met het motorschild zit, en met een draadje verbonden is naar het chassis, terugplaatsen? Moet het chassis dan ook weer met de massa van de rails verbonden worden?

ja, het is beter om dat draadje van motorschildlipje naar massa terug te plaatsen. Meestal is dat draadje niet eens aanwezig, maar kun je het beter alsnog plaatsen. Zeker bij een 60760 decoder die nogal gevoelig is voor massa onderbrekingen. Maar voor andere decoders kan het ook nooit kwaad natuurlijk.

groetjes, Martin
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Hallo Martin,
waarom moet Menno een massadraadje van het motordraaistel naar
massa van de lok maken?

groeten
Wim
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Wim,

Dit om een goede massa te genereren voor de motor. Zo heb je contact met de massa via de wielen van het frame en die van de motor.
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Citeerwaarom moet Menno een massadraadje van het motordraaistel naar
massa van de lok maken?
hij 'moet' natuurlijk niets :)
Maar zoals Buzz_4stroke al zei, je hebt dan ook massa-contact via het motordraaistel.
Ook al zitten daar antislipbanden op. Via de flenzen maak je toch nog extra massa-contact met de rails, en dat is vaak net genoeg om de decoder 'aan de praat te houden'.

groetjes, martin
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Idd niks moet maar geeft wel verbetering.
Ook verstanding is om een massa draadje aan het loopdraaistel te frutten en dat te verbinden met het chassis.
Hoeft niet hoor maar geeft een nog betere massa.............

Mvg, Johan.
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Hallo,
ja, ik zat al te wachten op zo'n antwoord...

Als er geen C's van de koolborstels naar massa lopen, hoeft
er ook geen aparte massaleiding van het motordraaistel
naar de massa van de lok te lopen.

Sterker nog, het is dan zelfs ongewenst,
omdat wanneer de lok even geen massa zou krijgen van het loopdraaistel, hij probeert die massa via het motordraaistel te krijgen, ja zelfs dwars door de antislipbanden heen die daardoor rubber los laten...

Men neme Marklin analoge en digitale lok's en zie het verschil!

Groeten
Wim
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
@Buzz_4stroke,

Heb je het PB'tje dat ik je terug heb gestuurd over de Delta decoders al gelezen?

Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 21 juli 2007, 21:07:23
Ook verstanding is om een massa draadje aan het loopdraaistel te frutten en dat te verbinden met het chassis.

Bij mijn BR120.1 is met een soort veer het chassis direct electrisch verbonden met het loopdraaistel, dus daar is een goede geleiding, bij de andere 2 zal ik idd even een draadje solderen. Bedankt voor de tip :)

Groetjes,
Menno

Re: Ombouw met M60760 en Zimo MX64
CiteerSterker nog, het is dan zelfs ongewenst,
omdat wanneer de lok even geen massa zou krijgen van het loopdraaistel, hij probeert die massa via het motordraaistel te krijgen, ja zelfs dwars door de antislipbanden heen die daardoor rubber los laten...

Dwars door het rubber heen???? ik dacht dat de isolatiewaarde van rubber toch niet echt slecht was, zeker bij deze zwakstroom. Bij diverse Markin-modellen zit de draad van motordraaistel naar chassis er standaard in. Vooral bij de krokodillen, zowel analoog als digitaal. Als je die draad weglaat dan loopt het model hortend en stotend.

CiteerMen neme Marklin analoge en digitale lok's en zie het verschil!

Ik zie geen verschil,....volgens mij is tijd de grootste vijand van antislipbanden. Als je een model een tijdlang niet gebruikt dan loopt het bandje er bij de eerste rit vaak al af vanwege uitdrogingsverschijnselen.