Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

6494 reageert niet maar wordt wel herkend.

Gestart door julian donderdag 07 november 2013, 17:45:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6494 reageert niet maar wordt wel herkend.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
6494 reageert niet maar wordt wel herkend.
Ik dacht leuk te kunnen rijden met mijn märklin Railion 6494 met dit weer. Helaas bleef de lok staan en verroerde geen mm en zijn seintjes bleven zwart.
Ik heb 'm gereset met mijn MS2 en weer geen resutaat.
Verwijderd en op adres opnieuw ingevoerd. Hetzelfde als eerst.
Herkennen, ja, verandering. Vrolijk knipperde de lok met de front- en sluiteinen en er werd een lok gevonden. En het resultaat daarna raad je al.....
Na het bovenstaande een paar keer geprobeerd te hebben. Heb ik het opgegeven.
Gezien het de enigste lok was op de baan en hij nooit problemen heeft gehd op de baan kan de stroomvoorziening het niet zijn.

Vandaag heb ik m een opengeschroefd en op een aansluitrail gezet met MS1. Adres ingevoerd, geen resultaat. Geen losse draadjes. Multimeter erbij en kwam tot de conclusie dat ong 10V tusse middenrail en spoorstaaf was. (Netjes maar niet nauwkeurig).
En dan begin je bij de lok bij de + en de -  hier was het verschil een schokkende 32V! Gezien de - op het stel zit ook dat verschil gemeten. En de + begint bij de sleper dus dat ook. Telkens 32V verschil.....

Wat kan het probleem zijn? En wat de oplossing? Van technische mankementen weet ik wel iets maar elektronica (veel) minder.

Valt na deze plotselinge dood een reanimatie te proberen?
Re: 6494 reageert niet maar wordt wel herkend.
Heb je een trafo zodat je m analoog kan testen?
Re: 6494 reageert niet maar wordt wel herkend.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: 6494 reageert niet maar wordt wel herkend.
niet zo snel losstaan maar wel aanwezig (voor de baanverlichting)

zal het binnenkort eens proberen
Re: 6494 reageert niet maar wordt wel herkend.
Wel meten met een gelijkrichter als je digitale spanning meet.

Verder testen als analoog altijd met een 230V geschikte transformator. (Waarom altijd dat advies, test hem eens analoog? Een wereld mensen pakken dan een oude blauwe transformator en blazen alsnog de decoder op met het wisselen van de rijrichting.....)

Wat voor decoder zit er in de lok? 1 met dipswitches? Kun je nakijken of je het goeie adres wel hebt te pakken.
Re: 6494 reageert niet maar wordt wel herkend.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 6494 reageert niet maar wordt wel herkend.
Julian, er zit een delta decoder in deze loc en die kan je niet resetten, tenzij de lok is omgebouwd, maar dat vertel je er niet bij.
Probeer hem idd eerst eens analoog.