Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

"3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome

Gestart door sacd donderdag 07 november 2013, 01:57:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome
Hieronder enkele screenshots van mijn laatste ontwerp van een 3D baan.
Sequentie van onder naar boven + 3D view.
Randvoorwaarden:
  - geen R1's
  - R3 om te stijgen, R2 dalen
  - treinlengte 2.5m overal beschikbaar => parallellogram vormige (spook)stations
  - dubbele tracks , tweerichtingsverkeer => keerlus niet nodig
    enkel locs kunnen draaien aan onderste cargo vormingsstation
  - 2laags (metro-)hoofdstation (zijkant zichtbaar)
Mogelijkheid wordt overwogen deze deels uit te voeren in plexyglas, opdat van alle lagen maximaal rijplezier benut wordt.
Iemand enige ervaring met 3D rijden of met plexiglas ?
Alle commentaar, verbeteringen, hints & tips zijn welkom.
THX
Re: "3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome
Bereikbaarheid van de sporen lijkt me een probleem tenzij je hele lange armen hebt?

Verder vraag ik me af hoe dit alles te besturen. Met dit soort baantjes is "met de hand rijden" uitgesloten.

Gr, Ben.
Re: "3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome
Hallo ?,

Ik moet me aansluiten bij Ben. Deze baan vraagt om problemen met de bereikbaarheid.
Er staat inderdaad niets over de besturing van de baan, maar daar zal toch al wel over nagedacht zijn neem ik aan.

Verder klopt je Wintrack tekening niet helemaal met je 3D plaatje. Het lijkt net of niveau -1 boven op niveau 0 ligt.
Kijk maar naar de sporen die uit je spiraal komen op de tekening van niveau 1.
De sporen komen van links naar rechts, dan zie je, bij de kruising aan de rechterkant (ovaaltje "1"), dat de sporen eerst onder langs gaan en dan naar boven.
Dan kom je verderop na het stations(?)-gedeelte, bovenaan uit bij ovaaltje "2".
Waar de sporen ook over de sporen die uit je spiraal komen lopen. Vervolgens sluit niveau -1 aan op de die sporen. (zie plaatje).

Ik wil je als tip geven om elk niveau een eigen hoogte te geven. bv 0-10 cm hoogte laagste niveau, 11-20 cm niveau daarboven, etc.
Dan zal je zien dat je tekeningen duidelijker worden. Je hebt wel je stijgingen er goed inzitten anders had je 3D niet geklopt.

Zet anders je wintrack bestandje (.tra) ook even hier neer. Ben wel nieuwsgierig naar de hoogte verschillen en stijgings percentages.

Met vriendelijke groet,
Peter.

Re: "3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome
Hoi,

Alvast bedankt.
In bijlage de ingekleurde versies met hoogteaanduiding, lijkt er al veel beter op, maar nog niet perfect want er schijnt iets corrupt te zijn in de file.

Qua sturing:
- bovenstation + alle 3 de spookstations worden full auto geswitched volgens FILO principe
- bovenstation : zoek nog iets om cargo treinen een default ride-through te geven
Manueel:
- cargo gedeelte -3 : vooraan 2 ontbindingstracks, midden rangeerbedrijf, achteraan 3 compositie tracks
- lokloods -1

Bereikbaarheid: deels waar, wel rondomrond toegankelijk dus 'aanvaardbaar risico'   ;-)
Re: "3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome
Hallo Stephan,

Stephan is het toch?
Het ziet er al een stukje beter uit, maar die hoogte aanduidingen maken het niet leesbaarder. Maar dat geeft niet.
De plaatjes zijn uiteraard aan de kleine kant en dan is het moeilijk te lezen.

Even nog iets over de (spook)stations. In de modelbouw wereld worden dat schaduwstations genoemd.  :)
En door FILO procedure wordt de gehele treinen loop omgedraaid. grappig.

Welke centrale gebruik je voor de besturing van je baan? En ga je dan ook met PC rijden? Als dat het geval is met welk programma ga je dan rijden?

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: "3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome
Afgezien van opmerkingen die al geplaatst zijn,

ik zie dat in je schaduwstation een aantal driewegwissels gepland zijn.
mijn vraag is: heb je ervaring met deze wissels in moeilijk bereikbare omstandigheden?

mvg Frans
Re: "3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome
Hoi allen,

@ Frans: in bijlage verduidelijking van -3
  - groen is rijbedrijf met 'schaduw'-stations, bevatten geen 3ww
  - geel is cargo de-/re-compositie
  - oranje deel is rangeerbedrijf, hetwelke enkel de driewegs bevat en alwaar vooral telex shunters
    naar alle kanten over en weer kunnen rijden om zich voor als achter eender welke rij cargo wagons te plaatsen
    en deze te trekken of te duwen

@Peter:
'schaduw' is idd ook goed of zelfs beter, maar ik zag dit hier door de FILO (indien mogelijk zelfs full random)
als een 'verrassings'-station, vandaar...   ;-)

qua eca: Märklin CS2 + mogelijk iTrain, weet nog niet helemaal ... verder te besturderen + alle raad welkom

qua hoogtes (tov/d grond):
   -3 =   383 mm  (shunt)
   -1 =   783 mm  (loc's)
    0 = 1000 mm  (main)
  +1 = 1100 mm  (bridge)
  [overweeg nog om op -2 er een metrotreintje tussen te steken, zodat het hoofdstation 3 verdiepingen telt cfr. Antwerpen Centraal]

Mvgr en alvast bedankt voor de feedback,
Stephan
Re: "3D3" mijn derde 3d baan proto - comments welcome
nu met bijlage