Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...

Gestart door Henk163 maandag 29 april 2013, 14:29:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi Henk.
Wie had kunnen denken dat de aankoop van een "simpele" rookgenerator tot zoveel response zou leiden! 8o :D
Hopelijk komt dit uiteindelijk tot een prachtig rokend resultaat en wordt het niet de decoder die deze rook gaat veroorzaken! :P

Je kunt je wel troosten met de wetenschap dat alle andere rookgeneratoren dan alleen maar makkelijker gaan.

Veel succes met dit lastige "rokertje".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
hoi Henk

Heb T' huis ook een typ 64 (37033) het broertje van jou Br 38
Heb ook eens geprobeerd rookgenerator in te plaatsen van het zelfde artikel en merk.
Maar helaas deed hij het ook niet.
Dus ik denk dat het toch ergens een ziekte moet zijn bij deze soort.

Groeten Benny
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi Benny,

Tja, ik ga maar eens een nieuwe kopen van Seuthe.
Kijken of deze het doet.
Morgen is er weer een beurs in Houten, kijk ik of ik er eentje zie.

Groeten,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hallo,

Ook ik had problemen met de rookgenerator, hetzelfde model, tig keer de kap van de lok. Generator deed het wel een heel klein beetje, echter sputterde enorm zodat de hele kap onder de spetters zat.
Echter na het lezen van deze tip rookt hij fantastisch, geen gesputter en een hele mooie rookpluim. Heeft dus toch te maken met massa.

Groeten.
maerklinist
Gast
rookgenerator in een BR. 55
« Reactie #9 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 22:31:03 »ReageerCitaat
--------------------------------------------------------------------------------

Hallo allen,

Het kan ook liggen aan de rode en bruine aansluitdraad, dat deze verkeerd om aan de rails zitten. Hierdoor merk je niets aan het rijden van de loks op een 6021 controlunit, maar indien je een rookgenerator aansluit dan heb je een probleem. De kap geeft dan de spanning en de sleper de massa. Voor een geschakelde uitgang op de decoder is dit niet prettig. Hierdoor zal de rookgenerator het niet doen. Mogenlijk is de functie uitgang nu ook stuk.

Voor de goede orde:

Rode draad op de B (C-rails) van Bahnstrom.
Bruine draad op de 0 (C-rails) van massa.

Indien je dit met de CS hebt krijg je weer problemen met Fx decoder loks van Marklin. Deze zullen het niet doen, de MFX-loks weer wel.

MvG.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hallo,

Dank voor de reactie. Ik heb nog de M-rails. De bruine en rode draden zijn goed aangesloten. Nu is het wel zo dat alle rails van ballast zijn voorzien (latex) en de baan ligt dus min of meer vast. Ik hoop nu niet dat de functie uitgang stuk is.

Groeten,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Jaaaa!!!!!!!!!!! Eindelijk, de BR 38 rookt! :)

Vandaag op de beurs in Houten geweest en toch maar een nieuwe rookgenerator van Seuthe (nr.20) gekocht voor acht euro.
Flesje erbij en een doseerspuit.

Thuisgekomen heel voorzichtig de rookgenerator, met behulp van alle adviezen in dit topic, in de pijp geschoven en vervolgens de kap er weer op gedaan. De rookolie van Seuthe erin (0,3 ml) en gaan rijden. Eerst geen rook maar.....daarna een plop en de rook kwam tevoorschijn. Rookt prima.
De oude rookgenerator was blijkbaar toch niet helemaal goed  :(

Nu dient zich het laatste probleempje aan en ik weet niet of dit nog valt op te lossen:
- Pas bij een snelheid van tegen de 250 op de witte transformator gaat de rookgenerator roken. Ik heb een analoge baan.
- Is hier nog iets te regelen dat bij een langzamere snelheid het geheel toch gaat roken?

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk, bij een digitale lok, gaat er spanning verloren in de gelijkrichter en over de transistor van de AUX, waarop de rookgenerator is aangesloten.
Bij digitaal rijden wordt dit grotendeels gecompenseerd doordat altijde de volledige baanspanning beschikbaar is, maar als je analoog rijdt, gaat dit niet op.
Je zou de rookgenerator kunnen loskoppelen van de decoder en direct op de sleper aansluiten.
Er staat dan effectief meer spanning op de rookgenerator en deze zal dan bij lagere spanning, meer gaan roken.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Kappa, dank  voor je bericht.
Tja, welk draadje moet ik gaan loskoppelen...

Groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Het draadje van AUX1 is bij Märklin (meestal) bruin/rood en bij ESU groen van kleur.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hallo Henk.
Fijn om te lezen dat nu eindelijk de loc kan rijden met en rokende schoorsteen!
Blijft toch wel vreemd dat de "oude" rookgenerator het los wel doet maar in de loc niet, je zou dan verwachten dat het aan de loc ligt en niet aan de rookgenerator.
Maar gelukkig is er nu een tevreden "rokerd" op jouw baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hallo Albert-Jan,

Ik blijf dat ook vreemd vinden. Nu heb ik een Seuthe i.p.v. Märklin. Misschien is daar wel een verschilletje in.
In ieder geval bewaar ik de 'oude' rookgenerator. Er komt vast wel weer eens een loc waar die in past  :P

Vriendelijke groet,

Henk.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: nobody op zondag 10 november 2013, 11:57:09
Het draadje van AUX1 is bij Märklin (meestal) bruin/rood en bij ESU groen van kleur.

Heb je hier een speciale soldeerbout voor nodig?

Groet,

Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Henk163 op maandag 11 november 2013, 19:28:01
Nu heb ik een Seuthe i.p.v. Märklin.
Märklin betrekt de rookgenerators van Seuthe.
De soldeerbout moet bij voorkeur een fijne stift hebben.