Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Aansluiten van diverse trafo's

Gestart door marklin3031 zondag 20 oktober 2013, 16:17:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten van diverse trafo's
Sinds kort ben ik na 45 jaar weer eens begonnen met mijn treinbaan. Alle materiaal is nog van toen, dus alles gaat analoog.
Baan is ontworpen en heb aangesloten 2 trafo's om de treinen te laten rijden en 2 lichtrafo's. Mag ik nu alle gele lichtbussen en alle bruine massabussen onderling met elkaar aansluiten? Of moet ik de lichtrafo's aparte circuits laten maken? Ik lees graag wie mij antwoord kan geven.
Groet van Marklin3031
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Lichttrafo's gescheiden houden.
Re: Aansluiten van diverse trafo's
massa aan elkaar aansluiten mag, mits de transformatoren op de juiste manier aangesloten zijn.
deze zijn namelijk fase gevoelig.
er zijn diverse manieren om dat te controleren, ook te vinden op dit forum.
de gele altijd gescheiden houden, evenals de rode.....
ik rij zelf ook analoog, in mijn topic zijn ook een aantal problemen aan bod gekomen en opgelost.

groet Winno
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Wat bedoel je met: mits de trafo's op de juiste manier zijn aangesloten? Dit in verband met de fase?
De massa's van de lichttrafo's ook gescheiden houden?
Marklin3031
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Hoi Marklin3031,

Eerst zal je bij alle 4 de trafo's moeten controleren of ze in fase staan. Zorg dat er niets op is aangesloten en meet de spanning tussen alle GELE en RODE aansluitbussen. Hier mag nauwelijks spanning tussen staan. Als je iets meet tussen de 30-35V dan de aansluitstekker omdraaien. Markeer ze allemaal zodat je ze altijd op een zelfde manier in een verdeelblok stopt.

Daarna mag je alle bruine aansluitingen doorverbinden. De gele en rode blijven altijd gescheiden van elkaar. Deze nooit met elkaar doorverbinden.

Gr. Peter
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Peter bedankt voor al je informatie. Ik ga er mee aan de slag.
Marklin3031 
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Kan het niet duidelijker uitleggen dan Peter inmiddels gedaan heeft.
advies is om de stekkers te markeren, en gebruik te maken van een stekkerblok met een schakelaar.
altijd op de juiste manier aangesloten en schakelbaar d.m.v. de schakelaar.
erg makkelijk.

groet Winno
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Als je alleen de bruine draden (oftewel de massa's) met elkaar verbindt en met de gele draden gescheiden stroomkringen maakt is er nik aan de hand en hoef je helemaal niet moeilijk te doen. De trafo's hoeven alleen maar in fase te staan als je ook de gele draden met elkaar wilt verbinden, oftewel je gaat de trafo's parallel schakelen.
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Het zal dan niet nodig zijn de trafo's in fase te zetten. Kwaad kan het nooit.

Als je het niet doet en je maakt een aansluitfoutje krijg je namelijk die 35 volt door het stuk waar je mee bezig was.
Staan ze in fase maak je hooguit sluiting op twee groepen.

Robin
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Hallo,

Ik zou de trafo's altijd in fase zetten. Alleen op deze manier kan je met een lokomotief/wagon met sleepcontact ongestoord van de ene naar de andere stroomkring rijden zonder dat deze stopt op de scheiding. Bruin kan je idd aan elkaar verbinden, geel en rood altijd apart houden.

Groet,

René
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Rene,

Dat is bij verlichting niet van belang natuurlijk. :D

Robin
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Robin,

Klopt, maar ik lees over 2 trafo's voor het rijden van treinen en 2 lichttrafo's.
Als je ze alle 4 in fase zet, kun je de bruine aansluiting aan elkaar knopen, en is een gezamelijke massa leiding/aansluiting onder de baan mogelijk. Kan een hoop draden trekken schelen als je de juiste/eenduidige kleuren bedrading blijft hanteren.

René
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Dag,

Ik heb verschillende M*-trafo's aan elkaar verbonden. Fases gecontroleerd. Bruine "massa" verbonden, Rode "stroomdraad" bestuurt de verschillende blokken
Treinen rijden prima, maar aansturing van seinen en wissels doen het niet altijd. De contactsporen van M* voldoen niet echt.
Nu wil ik daar graag reed-contacten voor gebruiken op 12V gelijkstroom.
Mag ik de "massa" van de 12V-trafo koppelen aan de "bruine" M*?
Dus: de reed-contacten aan één kant aan de M-sporen solderen, de andere kant via relais-schakelaars aan de 12V-gelijkstroom-trafo.

En nog even verder:
Ontkoppelrails maken minder lawaai met gelijkstroom.
Wissels en seinen kunnen dan ook op dezelfde - tweede gelijkstroomtrafo die 18 volt levert (of mag dat meer zijn of is het te veel?)
Mag de massa van die (tweede) 18V-travo ook aan de andere massa's worden gekoppeld?

In één vraag: mogen massa's van verschillende trafo's - gelijkstroom of wisselstroom - met verschillende voltages - aan elkaar worden gekoppeld?

Alvast dank voor het mee-denken!

Roeland
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Dag Roeland,

Alle massa's mag je zonder meer aan elkaar koppelen, denk er wel aan, dat deze massadraad alle stroom moet verwerken op het punt waar ze "geknoopt" zijn. Hier kan je het beste 2,5 mm2 voor nemen, het draad wat gebruikt wordt in de huisinstallatie. De andere draden van de voedingen niet met elkaar verbinden. Op mijn baan liggen zo een 14 trafo's (gelijk en wisselspanning) met de massa aan elkaar.
De ontkoppelrails of andere spoelen mogen ook met gelijkstroom bedient worden, een paar volt hogere spanning is geen probleem. Ik schakel met 18 volt gelijkspanning, mits het bij "moment" bekrachtiging blijft.

Succes,

Wil Tweeendrie
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Roeland, nog even een aanvulling,

Verschillende spanningen maakt niet uit, zolang er maar één draad van de trafo's aan massa ligt en de andere draden (de "plus") niet aan elkaar gekoppeld worden.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Aansluiten van diverse trafo's
Wil,

Hartelijk dank voor het eenduidige snelle antwoord.
Gelukkig heb ik alle "lange verbindingen" al in 2,5 mm voorzien.
Ik kan met een gerust gemoed weer verder experimenteren.

Roeland