Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

solderen van K railstaaf

Gestart door Vic dinsdag 05 november 2013, 20:03:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2009

offline
solderen van K railstaaf
Beste Modelspoorvrienden,

Een oplossing gevraagd.
Ik rijd zelf met C-rail, maar rond de draaischijf wil ik graag wat flex K-rail gebruiken. Hoe kan ik nu het beste de draden aan de K-rail solderen. Ik heb gemerkt dat de railstaaf heel erg moeilijk of zelfs niet te solderen is, althans niet door mij.

Moet ik een bepaalde soldeertin gebruiken of een bepaalde soldeervloeistof om de hechting voldoende te maken??
Alle tips en trucs zijn welkom.


Ik weet zo snel niet in welk topic ik dit berichtje moet plaatsen en vond deze het dichtste bij mijn vraag komen. Ook heb ik de zoekfunctie geprobeerd, maar heb het gewenste antwoord niet kunnen vinden.

Graag zie ik bij gelegenheid een antwoord voorbij komen.

Prettige avond nog

Vic


Re: solderen van K railstaaf
hoi vic

met een klein beetje s 39 werkt perfect
erna goed schoon maken.

gr'Henk
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: solderen van K railstaaf
Hallo,

Ik heb zelf nog niet gezocht, maar ik weet dat er een topic over jou vraag bestaat op het forum. Er worden over diverse tinsoorten gepraat kan ik me herinneren.

Suc6 met zoeken  :D
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: solderen van K railstaaf
solderen op de railjoiners (railkoppelingen).
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2009

offline
Re: solderen van K railstaaf
Dankjewel alvast voor de snelle reacties.

ik heb zelf proberen te zoeken, maar de woorden K-rail en solderen komen zo vaak voor dat het (voor mij) niet te vinden is.

Ik zal het eens gaan proberen met S-39. dat moet nog wel ergens in de opslagloods staan.
Schoonmaken met?? Zou wasbenzine kunnen?? Of wat zou het meest voordehandliggend zijn??

Ook zal ik eens in Houten kijken of daar verschillende soorten geschikte soldeertin aan te komen zijn.
Railjoiners zal ik naw niet gebruiken, maar zou ik wel achteraan de railstaven kunnen zetten. Desnoods als een "reserve aansluiting"

Ben benieuwd of het me gaat lukken

m.vr.gr.
Vic
Re: solderen van K railstaaf
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: solderen van K railstaaf
Ik soldeer de massadraden en terugmelddraden aan de toch aanwezige raillassen. Wel met een flinkere soldeerbout (30 W).
Ik gebruik geen S39, maar gewoon harskernsoldeer en een beetje soldeerpasta.
Verder maak ik de raillas goed schoon en krab ook het laklaagje er even af.

John
Re: solderen van K railstaaf
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: solderen van K railstaaf
Als ik rails heb gesoldeerd met S-39, spoel ik het goed af met warm water.
S-39 is een aggresief zuur, als je niet spoelt heb je kans op roestplekken. Bij mij werkt het prima.
Maar misschien zijn er mensen die er meer verstand van hebben en het beter verwoorden, dus misschien reageert er nog iemand.

Dirk-Jan
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: solderen van K railstaaf
Ik ben geen liefhebber van S39 want het vreten stopt echt helemaal nooit.
Wim Ros heeft me een keer verteld dat MiWuLa speciaal soldeertin heeft dat prima op de railstaven hecht.
Het heet Lötdrahtfür K-Gleise artikelnr 12
Is via de webshop te bestelen.
Ik ben er zeer tevreden over.

grt Piet.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: solderen van K railstaaf
Mee eens om GEEN S39 te gebruiken vanwege agressieve zuren.

Glasvezel kraspen over het stukje spoorstaaf halen en gebruik dan Sommerfeldt soldeerolie #082. Goed spul, zuinig in gebruik. Na solderen reinigen met spiritus of alcohol.

Solderen aan raillassen is natuurlijk het makkelijkst, maar gaat niet altijd op.
Succes! ;-)
Re: solderen van K railstaaf
willem twee
gast

Re: solderen van K railstaaf
Stop!

S39 kun je gebruiken (doe ik ook) voor die "fijne" spoor 1 rails van Marklin.

Gebruik NOOIT S39 bij de verbinding met koperdraad. Na een jaar is je draad namelijk weggerot.

Mijn oplossing:

S39 voor RVS (verkrijgbaar bij oa Hornbach) en gewone tinsoldeer.

De K of spoor 1 rails goed schoonmaken (vet vuil en verf weg).
De S39 op de rail aanbrengen en direct met de soldeerboot en wat tin een mooie aansluiting maken.
Vervolgens soldeer je daar een massieve RVS draad op van 1mm doorsnede.
Deze draad steek je door je baan heen.
Buig de draad om en schroef er een kroonsteen op.
Vanaf de kroonsteen ga je met koperdraad verder.

Doe er je voordeel mee.
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: bossie op dinsdag 05 november 2013, 22:57:35
Het heet Lötdrahtfür K-Gleise artikelnr 12
Het is gewoon loodvrij soldeer met 3%Cu voor een lager smeltpunt.

Mvg,
Peter
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: willem twee op dinsdag 05 november 2013, 23:09:12
S39 kun je gebruiken (doe ik ook)
Dus dat zegt alles en er is dan geen ruimte meer voor een ander standpunt?
S39 is een zoutzuur verbinding en als iemand dat op zijn rails wil smeren moet ie dat helemaal zelf weten.
Ik ken situaties waarbij een stuk gereedschab in de nabijheid van een gesloten busje S39 binnen een jaar volledig verroest was.
En dat was echt aan de aanwezigheid van die S39 te wijten, geloof me.
Sommige mensen zijn onverbeterlijk en daar moet ruimte voor zijn, maar propageer het alsjeblieft niet als iets wetmatigs.
Je kunt mi. beter voor een voorzichtiger oplossing kiezen.

grt Piet.
Re: solderen van K railstaaf
willem twee
gast

Re: solderen van K railstaaf
En bedankt Piet. Leren lezen is een kunst!

Ik schreef:Kun je gebruiken en niet moet je gebruiken.

In de spoor 1 wereld zijn er meer die het op een gecontroleerde manier gebruiken zoals ik beschreven heb.

Een kleine sorry is dan ook op z'n plaats.


Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2009

offline
Re: solderen van K railstaaf
Goedemorgen,

Gezien het aantal nuttige reacties ben ik toch blij dat ik een nieuw topic hierover begonnen ben.

Ik wist niet dat S39 een zoutzuurverbinding als basis had. Met die kennis kan ik gegarandeerd zeggen dat ik dit dus niet ga gebruiken. De mate van corossie zal natuurlijk mede afhangen van de hoeveelheid vocht in de atmosfeer, maar zal idd met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit ophouden.
Lijkt me niet zo slim bij een draaischijf met loodsen waar de locs in komen te staan.

Blijft voor mij de oplossing met de speciale soldeertin:

Het is gewoon loodvrij soldeer met 3%Cu voor een lager smeltpunt.


Of de soldeerolie:


Glasvezel kraspen over het stukje spoorstaaf halen en gebruik dan Sommerfeldt soldeerolie #082. Goed spul, zuinig in gebruik. Na solderen reinigen met spiritus of alcohol.


Weet iemand of deze artikelen misschien in Houten aangeboden worden?? En indien ja, op welke stand

Ik hoor het graag

m.vr.gr.

Vic









Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: willem twee op woensdag 06 november 2013, 08:01:13
En bedankt Piet. Leren lezen is een kunst!
Dat is de macht van het woord ook Kees-Jan.
Citaat van: willem twee op woensdag 06 november 2013, 08:01:13
Ik schreef:Kun je gebruiken en niet moet je gebruiken.
Jij hebt, terecht of niet, in de modeltreinwereld een dusdanige plek verworven dat men snel zal zeggen, Kees-Jan zegt het dus het zal wel goed gaan.
Dat is de macht van het woord.
Citaat van: willem twee op woensdag 06 november 2013, 08:01:13
In de spoor 1 wereld zijn er meer die het op een gecontroleerde manier gebruiken zoals ik beschreven heb.
Dat schrijf ik ook "iedereen moet zelf weten wat hij op zijn rails smeert" maar breng dat niet als de enig juiste oplossing, voor iedereen.
Citaat van: willem twee op woensdag 06 november 2013, 08:01:13
Een kleine sorry is dan ook op z'n plaats.
Waarvoor in hemelsnaam?

grt Piet.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: Vic op woensdag 06 november 2013, 08:06:11
Goedemorgen,
Glasvezel kraspen over het stukje spoorstaaf halen en gebruik dan Sommerfeldt soldeerolie #082.
Weet iemand of deze artikelen misschien in Houten aangeboden worden?? En indien ja, op welke stand
Ik hoor het graag
m.vr.gr.
Vic

Soldeerolie kun je zeer waarschijnlijk kopen bij Lokdepot op de beurs: 2de hal. Bel hun even of ze reserveren en meenemen voor je naar Houten!

Glasvezel kraspen: waarschijnlijk ook op de beurs bij iemand die elektronica spulletjes verkoopt. Ik heb zelf de pen in een speciale elektronica zaak gekocht. CONRAD heeft ze ook.

Succes!!
Re: solderen van K railstaaf
Gm&S. Heeft zowel de kraspen glasvezelpotlood als soldeerolie in het assortiment.
Ben je in een koop klaar.
Re: solderen van K railstaaf
Wat ik mis is o.a. het gebruik van geleidend lijm als verbindingstechniek wat steeds meer in de elektronica- en microsysteenindustrie toegepast wordt.
Een geleidend lijm is een product wat bestaat uit een met zilver (ong. 80%) gevulde twee componentenlijm op epoxy basis. Is pasteus en kan metalen zoals aluminium, koper, messing, roestvrij staal, enz. lijmen. Ook o.a. keramiek en plastic componenten.
Door het te verwarmen tot zo?n 100 graden is de lijm binnen een uur uitgehard. Bij kamertemperatuur zo?n twee dagen. Contactweerstand R± 2,5 mOhm.


Mvg,
Peter
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: solderen van K railstaaf
Ik heb ook S39RVS gebruikt. Met een oud penseeltje klein beetje aanbrengen, daarna vertinnen en draad erin solderen. Zit nu 2 jaar, en werkt nog steeds prima.

heb ik aan de onderzijde ook gedaan. Gewoon aan de metalen onderstrip solderen, waar de puntcontacten ook aan zitten.

Roy
Re: solderen van K railstaaf
Sommerfeldt soldeerolie is niet anders dan S39RVS, beide corrosief maar zijn prima te gebruiken, met mate uiteraard en wel poetsen na gebruik anders krijg je na 2 jaar dit:



NS portaal, nooit gebruikt en ligt hier te liggen, effe snel gesoldeerd met Sommerfeldt olie en niet gereinigd en niet gespoten.  :( :D

Gr, Ben.
Re: solderen van K railstaaf
Blausee-Mitholz
gast

Re: solderen van K railstaaf
Sommerfeldt zelf geeft in de handleiding aan na gebruik van soldeerolie te reinigen met spiritus.
Dan heb je die aanbeveling niet opgevolgd Ben.
Hier vertoond alles wat gesoldeerd is met soldeerolie en gereinigd met spiritus geen corrosie tekenen.

Mvg, Johan
Re: solderen van K railstaaf
Klopt, helemaal niet gereinigd. Ik wist toen al dat 2 jaar later deze discussie zou komen. :D
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2008

offline
Re: solderen van K railstaaf
Dit verklaart een hoop.
Ik had ook die van Sommerfeldt soldeerolie gebruikt op een verdeelplaatje.
Alle aansluitingen gingen na een poosje roesten.
Vond het dus maar troep en gebruik het niet meer...

Nu weet ik wel wat ik nog had moeten doen.

Groeten,
Ton.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: solderen van K railstaaf
Dat is zo jammer van je werk Ton.

SOMMERFELDT wijst er nadrukkelijk op dat je na het gebruik van de olie moet schoonmaken.

Ik heb ook een paar stukjes niet goed genoeg gereinigd met alle gevolgen.

Eigenlijk moet het standaard zijn dat je soldeerplekken ALTIJD reinigt na het solderen, wat voor vloeistof of olie je ook gebruikt.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: solderen van K railstaaf
Bij de MSG/Den Bosch staan er twee kleine potjes met een vloeistof, dat gaat uitstekend: de Grote Märklinbaan en de beide Silberberg Streckes zijn nog lang niet weggeroest.

Wat het is weet ik ook niet, maar de deelnemers aan de Gastendag zouden er eens naar kunnen vragen.

Groet, Anne W
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2007

offline
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: bellejt op dinsdag 05 november 2013, 20:08:40
solderen op de railjoiners (railkoppelingen).

Dit is tot nu toe één keer genoemd, maar kan de oplossing zijn. De railverbinders van k-rail zijn namelijk niet van staal, maar van nikkelziver of zoiets. In ieder geval kun je daarop probleemloos onschuldig harskerksoldeer gebruiken.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: solderen van K railstaaf
Solderen op de railverbinders gaat prima.

Groet, Anne W
Re: solderen van K railstaaf
Hallo S 39 is gewoon het beste vloei middel wat er is.
Het kwastje niet gebruiken maar cocktail prikker.
Las schoon maken met oude tanden borstel met afwas middel.
Laten drogen daarna met een  koper borstel op je dremel  schoonmaken.
Ik heb zelf een hijskraan van messing gemaakt op deze manier.
Hier sprak een loodgieter sucses.
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: Anne W op woensdag 06 november 2013, 23:59:56
Bij de MSG/Den Bosch staan er twee kleine potjes met een vloeistof, dat gaat uitstekend: de Grote Märklinbaan en de beide Silberberg Streckes zijn nog lang niet weggeroest.

Wat het is weet ik ook niet, maar de deelnemers aan de Gastendag zouden er eens naar kunnen vragen.

Groet, Anne W

Daar s39 rvs in. Mijn vader heeft de potjes gevuld met mijn grote fles.
Groeten
Maarten Weers
Re: solderen van K railstaaf
Dit onderwerp sluit deels bij mij aan. Ik heb gemerkt inmiddels op een oefenstukje dat het schoonmaken van de rails van essentieel belang is.

Zo heb ik het zojuist op een proefstukje gedaan: watje met alcohol, toen met de borstel op de dremel, toen weer alcohol, toen met een schroevendraaier nog eens wat vastzittend vuil weggekrast (oud oefenstukje), toen weer alcohol en toen weer de borstel.

Ik merkte dat de tin toen pas echt op het railasje bleef zitten.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: solderen van K railstaaf
regelbaar soldeerstation van 42 Watt en een staalborsteltje op de dremel.Nooit geen problemen en geen vloeimiddel nodig.
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: Freak op woensdag 06 november 2013, 16:56:44
Wat ik mis is o.a. het gebruik van geleidend lijm
Goede tip :important:
Bedankt. Meteen op m'n "nog te bestellen" lijstje gezet.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: solderen van K railstaaf
Het enige dat echt goed werkt -->KLIKKIE
@Wim: dat is megaduur spul hoor.

Vanwege de hoeveelheid zilver die er in zit.
3 gram voor net geen ?20,00.

grt Piet.
Re: solderen van K railstaaf
Geleidende lijm als alternatief voor solderen? Of zie ik dat nu verkeerd?
Re: solderen van K railstaaf
Da's lak Piet en daar kun je geen draadjes mee aan een spoorstaaf lijmen.

Snap trouwens al helemaal niet waarom je een draadje met 2 componenten zilverlijm aan een spoorstaaf zou willen bevestigen als dit gewoon te solderen is. Moet niet gekker worden toch?

Gr, Ben.

Re: solderen van K railstaaf
Ik heb er niet veel verstand van dus ga blind af op wat jullie schrijven. Solderen klinkt meer solide dan plakken.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2007

offline
Re: solderen van K railstaaf
De keuze is aan jou, maar op de railverbinders van k-rail ben je met ordinaire harskernsoldeer in een halve seconde klaar. Niks geen gepoets en geborstel acheraf en al helemaal geen peperdure geleidende lak.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: Frotter op dinsdag 19 november 2013, 17:55:10
Da's lak Piet en daar kun je geen draadjes mee aan een spoorstaaf lijmen.
Niet helemaal waar Ben.
Ik bevestig er die hele piepkleine smd leds mee op een printspoor en heb het in het verleden ook gebruikt om een veelvuldig verhit printspoortje keurig netjes weer op de printplaat te plakken.
En als je er voor zorgt dat er geen mechanische belasting optreed kun je er vast ook draden mee aan spoorstaven plakken.

Citaat van: Frotter op dinsdag 19 november 2013, 17:55:10
Snap trouwens al helemaal niet waarom je een draadje met 2 componenten zilverlijm aan een spoorstaaf zou willen bevestigen als dit gewoon te solderen is.
Ik ook niet, maar die vraag moet je aan Freak (Peter) stellen, die begon er over.
Ik toon alleen het product.

grt Piet.
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: bossie op dinsdag 19 november 2013, 20:43:03

En als je er voor zorgt dat er geen mechanische belasting optreed kun je er vast ook draden mee aan spoorstaven plakken.


Vergeet het maar. Heb zo'n flesje hier liggen en het is daar totaal ongeschikt voor.

Gr, Ben.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: solderen van K railstaaf
Hoi Ben.
OK dan, ik heb er op dat punt geen ervaring mee.
Daarom schrijf ik ook 'vast' en voor de rest moet je bij Peter zijn, maar het heeft er alle schijn van dat zijn bijdrage is verdwenen, of ik zoek niet goed.
Maar dat kan op dit forum, een vuurtje opstoken en dan de kuierlatten nemen.
Erg sportief moet ik zeggen.

Mijn excuus heb inderdaad niet goed gezocht.

grt Piet.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: solderen van K railstaaf
Piet doe eens KLIK.
Dacht, dat dit bedoelt.

Gr.  Charlie
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: LibertyCity op dinsdag 19 november 2013, 17:49:08
Geleidende lijm als alternatief voor solderen? Of zie ik dat nu verkeerd?
Nee, dat zie je niet verkeerd. Geleidend lijm is geen geleidende lak zoals de meeste dit kennen (o.a. verkrijbaar bij Conrad) maar een echte twee componenten lijm die geleid doordat zoals in bovenstaande is vermeld zilverkorrels in zitten.
In de elektronica industrie zie je deze type verbindingen bij b.v. het verbinden van folie op (LCD) schermen, verlijmen van SMD componenten op speciale dragermaterialen enz.

Mvg,
Peter
Re: solderen van K railstaaf
Ik hou het bij solderen, lijkt me meer solide. Morgen nog wat oefenen.
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: bossie op dinsdag 19 november 2013, 20:57:36
Daarom schrijf ik ook 'vast' en voor de rest moet je bij Peter zijn, maar het heeft er alle schijn van dat zijn bijdrage is verdwenen, of ik zoek niet goed.
Maar dat kan op dit forum, een vuurtje opstoken en dan de kuierlatten nemen.
Erg sportief moet ik zeggen.
Beter zoeken voordat je wat roept.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46838.msg836650#msg836650

En Piet, kijk eens naar de datum en de tijd.
Citaat van: nobody op dinsdag 19 november 2013, 17:39:35
Bedankt. Meteen op m'n "nog te bestellen" lijstje gezet.

Mvg,
Peter
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2009

offline
Re: solderen van K railstaaf
Goedenavond beste modelspoorvrienden,

Nog heel veel dank voor alle reacties.
Ik ben jullie nog de resultaten verschuldigd.
Ik heb in Houten een flesje Sommerfeldt soldeerolie gekocht, en afgelopen zondag heb ik het e.e.a. uitgeprobeerd. Dit blijkt voldoende te werken voor mij, dus hiermee ben ik goed geholpen.

Misschien dat iemand anders hier ook nog profijt van kan hebben.

Ik heb de solderen oppervlakken schoongemaakt met een glasvezelpen, en met zo weinig mogelijk soldeerolie de railstaaf vertind met gewone tin. Daarna de draad wat vertind en het geheel samengesoldeerd.

Alles doorgemeten en het werkt goed.
Ik ben dus goed geholpen


(Vergeten te vermelden: na afloop met een doekje met spiritus alle soldeerverbindingen schoongemaakt)



Tot de volgende keer

Vic
Re: solderen van K railstaaf
sjips! Heb ik net afgelopen weekend 12 stukjes (koper) draad aan k-rails zitten solderen,lees ik dit draad nu pas!
Ik heb natuurlijk een vette druppel s39 op de spoorstaven gekliederd omdat het zonder niet wou pakken (ik heb ook totaal geen verstand van dit soort zaken maar het schijnt helaas soms bij het bouwen van een modelbaan te horen)

Nu las ik "reinigen met spiritus" Heeft dit nog zin om dit morgen te doen ? (4 dagen na het solderen)
Groet Arend
Re: solderen van K railstaaf
De verkoper in de winkel vertelde mij dat S39 niet meer verkocht werd vanwege de aanwezige zuren.
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: Vic op dinsdag 19 november 2013, 22:20:30

Alles doorgemeten en het werkt goed.
Ik ben dus goed geholpen

Tot de volgende keer

Vic

Heb je de boel na het solderen goed gereinigd met spiritus of alcohol Vic?? Anders vreet het alsnog aan na verloop van tijd!

Afdoen met afwasmiddel schijnt ook goede resultaten te geven
Re: solderen van K railstaaf
Lid sinds: 2008

offline
Re: solderen van K railstaaf
Citaat van: firstborneagle op dinsdag 19 november 2013, 22:26:13
Nu las ik "reinigen met spiritus" Heeft dit nog zin om dit morgen te doen ? (4 dagen na het solderen)
Groet Arend

Natuurlijk !
Re: solderen van K railstaaf
Soldeer al jaren en jaren alles en nogwat met S39. Van draadjes aan de rails tot complete spoor 1 loks en messing bruggen.
S39 is heel vies spul, alles wat je gebruikt gaat enorm roesten, maar soldeert super.
Schoonmaken met warm water en afwasmiddel helpt hier prima tegen.
Overigens nooit gehad dat koperdraad wegvreet door S39. Maar gewoon metaal kan er absoluut niet tegen, moet je mijn tangetjes eens zien, de vochtige roestblaren staan er op.........