Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

NZH seinen op een voetstuk

Gestart door Brenner woensdag 17 augustus 2011, 09:44:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NZH seinen op een voetstuk
Het volgende verhaal is speciaal geschreven voor de bijzondere  groep modelspoorders die geen vaste baan hebben, door sommigen ook wel oneerbiedig de "tapijtrijders" genoemd.

Er bestaat daarnaast ook nog een categorie modelspoorders die voortdurend op zoek zijn naar de ideale layout en dus behoefte hebben aan een flexibele opstelling en aansturing  van hun seinen.

De beperking van een vloerbaan is natuurlijk dat je geen kabelbomen over het tapijt kan hebben.  Er  is maar een  oplossing  door alle decoders tussen de rails te plaatsen, lekker modulair en maar twee draadjes aan te sluiten en de hele kermis komt in beweging.   C-Rail dus zoals tante M* C-rails bedoeld heeft.

Voor het aansturen van wissels bestaan er diverse oplossingen met  embedded decoders waardoor digitaal rijden op de vloer haalbaar wordt.

Op een Nederlandse baan horen natuurlijk ook lichtseinen, daarvoor had ik al enige tijd NZH seinen in bezit. Het grote struikelblok was nog om deze op een nette manier te bevestigen zonder  deze aan het parket vast te moeten spijkeren  en een passende decoder te vinden voor tussen de rails.

De oplossing van de bevestiging heb ik gevonden in de voetplaten die M* gebruikt voor zijn Hobbyseinen.  Door de horizontale vlakken van het NZH seinvoetje weg te knippen kan deze in de bodemplaat van het M* hobbysein geschoven worden.



De NZH dwergseinen passen er precies in, de voet van de grotere seinen moet  voorzichtig  nabewerkt worden met een sleutelvijltje. De seinen zitten nu mooi vast geklikt  en worden extra op hun plaats gehouden door 2 afdekplaatjes.



De aansluitdraden van de NZH seinen zijn extra versterkt door er een stukje krimpkous overheen te schuiven. Na het krimpen is de kous nog iets op te schuiven waardoor de kous doorloopt tot in de holle mast.
Een bijkomend voordeel van deze constructie  is dat het sein bij een ondoordachte beweging van de hand of bij een zware ontsporing  niet beschadigd raakt. Het sein zal los springen  uit zijn voet, waarna het eenvoudig weer terug gezet kan worden.



De aansturing  van de NZH seinen  is een uitdaging op zich. De LEDs zijn met een gemeenschappelijke min  bedraad waardoor ze met een positieve spanning moeten worden aangestuurd. (current source)
Dit in tegenstelling met de meeste Duitse seinen die een gemeenschappelijke plus hebben en dus naar de min geschakeld worden. (current sink)



Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de seindecoder  "Zweipol"  van Sven Brandt. Deze is eigenlijk ontworpen op twee stuks bipolaire Hobby seinen van M* aan te sturen.  De PIC  12F629 heb ik voorzien van de firmware  HL-sein (DDR)  Firmware "wz_signal_hl"  Hiermee zijn alle Nederlandse seinbeelden incl. cijferbak  te realiseren. Het NZH sein wordt nu niet bipolair aangesloten, maar naar massa geschakeld. Hiervoor is de negatieve kant van C4 te nemen.
Om het printplaatje passend in de C-rail bedding te krijgen , moeten de componenten met zorg worden gekozen, ze mogen niet hoger zijn dan 3 mm.  Voor de progammeer schakelaar  heb ik een membraam schakelaartje gekozen.



Veel succes met de nabouw.
Cor
Re:NZH seinen op een voetstuk
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:NZH seinen op een voetstuk
Het verbaasd me dat je nog geen reactie hebt gehad.
Maar ik vind het er strak uitzien. Mooie oplossing.

Grt Rieske
Re:NZH seinen op een voetstuk
Aliebengalie
gast

Re:NZH seinen op een voetstuk
Ziet er mooi en strak uit Cor.
Zeker om schade's te voorkomen , is dit een schitterende oplossing.

Mvg: Alex
Re:NZH seinen op een voetstuk
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:NZH seinen op een voetstuk
Ik zie het draadje nu pas, maar dit is echt wel een nette oplossing!  :)
Valt me inderdaad op dat er niet meer op is gereageerd.
Re:NZH seinen op een voetstuk
Zie het  draadje nu ook pas. IK vind het zo wie zo een mooie oplossing om deze seinen te koppelen aan je baan ook al staan de  de decoders elders op de baan en goeie oplossing.

gr erik
Re: NZH seinen op een voetstuk
mooie oplossing zo maar kan zelf helaas die printjes niet maken
Re: NZH seinen op een voetstuk
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NZH seinen op een voetstuk
Ziet er prima uit.
Maar wat jammer dat sommige plaatjes niet doorkomen.
Zie wat vaak dit beeld.


grt Piet.
Re: NZH seinen op een voetstuk
Aliebengalie
gast

Re: NZH seinen op een voetstuk
Zijn ook van 2011 Piet.... :D

Mvg: Alex
Re: NZH seinen op een voetstuk
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NZH seinen op een voetstuk
Dan nog is het raar dat de ene foto van Tinypic wel te zien is, maar de andere niet meer.
En het toont toch het nadeel van die gratis foto-plaats sites, want ik het niet alleen hier, maar op veel plaatsen op internet. (Maar ja, ik heb makkelijk praten met een eigen domein en genoeg ruimte om een en ander permanent te plaatsen).
Re: NZH seinen op een voetstuk
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NZH seinen op een voetstuk
Citaat van: frenkievee op dinsdag 12 november 2013, 21:10:31
En het toont toch het nadeel van die gratis foto-plaats sites
Nou juist met tinypic heb ik heel weinig last.
Het is veelal een foutje in het overnemen van de URL.
Of wanneer de foto gepubliceerd is, waordt deze weggehaald, dan krijg je dit ook.

Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 12 november 2013, 20:53:39
Zijn ook van 2011 Piet.... :D
Ik geloof je graag Alex, maar dan nog hoeft dit niet.

grt Piet.