Inbouwen Interieurverlichting Artitec DDM-1 met de WR-Ledprint.
We starten met het treinstel uit elkaar te halen, dit doe je door de kap eraf te klikken met bijvoorbeeld hulp van saté prikkers en creditcard's. De volgende stap is het draaistel los halen, deze zit vast met een borgring.
Bij een Marklin variant bouwen we 1 draaistel om, bij een 2-rail stel 2 draaistellen. Op het draaistel plaatsen we een passende stroomafnemer, dit is een N-versie stroomafnemer. (WR-Stroomafnemer N) Op de stroomafnemer drukken we met een kruiskop schroevendraaier een paar puntjes op de uiteinden. Dit zorgt voor beter contact en minder wrijving op de assen. Natuurlijk even een draad eraan solderen.
Als kleurcodering gebruik ik de volgende kleuren:
Van sleper/draaistel naar ledprint = zwart
Van ledprint naar ledstrip + = blauw
Van ledprint naar ledstrip - = bruin
Gelukkig heeft Artitec al gaatjes in het rijtuig zitten voor de bedrading, scheelt weer boorwerk.
Bij een Marklin variant is een stroomvoerende koppeling benodigd. Ik gebruik hiervoor de Marklin/RTS stroomvoerende koppeling. Van te voren een draadje eraan solderen, na het plaatsen even een drup houtlijm of krystal klear op de soldering. Dit voorkomt beweging op het gesoldeerde wat makkelijk afbreekt. Ook hier heeft Artitec weer nette ruimte waar de draden langs kunnen. Let even goed op de foto waar ik de draad langs begeleid om te voorkomen deze straks in het zicht zit.
Als je aan beide kanten stroomvoerende koppelingen hebt, of bij 2-rail 2 stroomafnemers plaatst, moet er een draad van de ene zijde naar de andere. Dit kan mooi door het interieur door. Het is wat vlechtwerk, maar er is ruimte voor. Stukjes tape kunnen helpen bij het positioneren van de draad. Moet namelijk precies in de gleuf naast het ijzeren gewicht.
De volgende stap is de ledstrip plaatsen en aansluiten. Ik gebruik ongeveer 6-10 cm draad van ledprint naar ledstrip, 2 draden aan elkaar verbinden. 1 draad naar de ledstrip voor de onderverdieping en 1 draad voor de boven verdieping.
Als eerste de ledstrip (15cm) plaatsen voor de benedenverdieping en vast solderen. In de tussentijd heb ik de ledprint geplaatst in de wc met een stukje dubbelzijdige tape. Overtollig draad verwijdert.
De volgende stap is de ledverlichting plaatsen voor de bovenverdieping (30cm). Let wel op, als je 30cm gebruikt is het net te lang. Gelukkig kan de ledstrip ook direct achter 3 leds afgeknipt worden. De rode draad hoort zwart te zijn.
Voordat we de ledstrip in de bovenverdieping even testen. Het rijtuig ligt nu nog open.
Als laatste plakken we de ledstrip in de bovenverdieping. Buig de draden altijd een beetje in een U, bij het dichtplaatsen van de kap komen ze op die manier uit het zicht. Tevens heb je voldoende lengte om de kap eraf te halen. Tevens de draden altijd mooi over de vloer en langs de wanden buigen. Op de foto's met de rode bedrading heb ik dus een foutje gemaakt door de draden wat te kort af te knippen.
Tenslotte is dan de gehele stam klaar. Op de foto lijkt het altijd feller dan het daadwerkelijk is!