Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Advies ombouw NS 1200 serie

Gestart door wdv72 zondag 03 november 2013, 19:51:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies ombouw NS 1200 serie
Goedenavond allen,
Ik heb de vier locs uit mijn eerste topic dus gekocht. Ik wil ze om gaan bouwen naar digitaal, maar heb daar nog geen ervaring mee.

Ik heb al een paar avondjes gezocht naar ervaringen met marklin ombouwsets en ESU ombouwsetjes. Ik heb ook gelezen en inmiddels ervaren dat de 1200's nogal rauw lopen en langzaam rijdend niet echt in hun element zijn.
We (ik doe het samen met mijn schoonvader) zijn op zoek naar een soepele loop van de motor en digitale besturing. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen goede MFX geluiden voor de 1200 beschikbaar, dus geluid is dan niet nodig. Scheelt ook enorm in de kosten heb ik gezien. Kan er bijvoorbeeld een 5 sterrenmotor in komen? Of kan er alleen een andere magneet in?

Er is overigens al een ESU ECoS beschikbaar. Is het daarmee ook voor de hand liggend om ESU magneten en decoders te gebruiken? Of is Marklin ook te programmeren hiermee?

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een 1200 met ESU danwel Marklin onderdelen. En wat zijn de positieve en negatieve ervaringen?

Ik hoop op vele leerzame bijdragen :-)
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Ik heb de beste ervaring met een ESu lokpilot decoder met een Marklin ombouwsetje naar 5 polige motor.(met magneet)
Andere optie is inderdaad een Esu magneet en decoder.Je blijft dan je 3 polige anker gebruiken.
Ik vind de Marklin magneet met de 5 polen net wat beter te temmen in het langzaam rijdende gebied.
Verder helpen kogellagers voor de ankeras ook nog iets mee.Daar moet ik nog steeds aan beginnen.
Ik heb bij de tandwielen rocovet gebruikt ipv olie ,dat schijnt stiller te lopen.

Robin
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
De hoogvermogen motor met 5 polig anker spreekt me zeker aan. Volgens mij moet ik dan voor de LFCM motor het ombouwsetje 60944 hebben.

Wat voor type decoder kan ik daar dan het beste bij gebruiken? Op de ESu site zie ik alleen nog de V4 van de Lokpilot staan. (geen V3 meer?) Is dat de beste optie?
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Citaat van: wdv72 op maandag 04 november 2013, 21:19:10
Wat voor type decoder kan ik daar dan het beste bij gebruiken? Op de ESu site zie ik alleen nog de V4 van de Lokpilot staan. (geen V3 meer?) Is dat de beste optie?
absoluut.


Dan kun je zelfs dit effect bereiken.
grt Piet.
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Piet,

Wat je laat zien kan de V3.0 ook met gemak :mrgreen:

Maar ik zou toch gaan voor de V4.0, kan veel meer dan de V3.0. De V4.0 heeft de V3.0 vervangen. Her en der kan je nog een V3.0 krijgen, maar wordt bijna niet meer verkocht.
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Citaat van: Wijbe op maandag 04 november 2013, 22:41:51
Wat je laat zien kan de V3.0 ook met gemak
Nou het is mij noug nooit gelukt, dus als je tips hebt zeer gaarne.
Want ik heb nog een hele buts 3.0 decoders rond rijden.
Leef je uit, zou ik zeggen.

grt Piet.
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Er zijn 4 verschillende versies van de Lokpilot v4. Maakt het nog iets uit welke er gebruikt kan worden? Klopt het dat er geen versie met alleen 'draadjes' is, en er dus een stekker/connector afgeknipt moet worden?
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Ja dat is het makkelijkste, gewoon de tang er op.
Stekkertje bewaren, want als je garantie claimt dan is het wel zo fijn als je het stekkertje er bij doet.

Deze 54610 moet je hebben.

grt Piet.
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Citaat van: bossie op dinsdag 05 november 2013, 01:20:14
Citaat van: Wijbe op maandag 04 november 2013, 22:41:51
Wat je laat zien kan de V3.0 ook met gemak
Nou het is mij noug nooit gelukt, dus als je tips hebt zeer gaarne.
Want ik heb nog een hele buts 3.0 decoders rond rijden.
Leef je uit, zou ik zeggen.

grt Piet.

RTFM? :mrgreen: :D

Heb je een lokprogrammer? Zo ja, start de software eens op, ga vervolgens naar een lokpilot 3.0 en dan naar Function outputs. De boel even instellen en klaar.

En met CV's, zie de handleiding en stel CV113 tm 116 in zoals welk effect je wilt hebben. Al heb ik wel het gevoel dat in deze handleiding wat mist, er zijn namelijk meer instelbare effecten, of dat ik de verkeerde heb....  :?
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Hoi Wijbe.
En dat RTFM moet je bij mij niet mee aankoen, dat doe ik altijd voor dat ik iets stellig beweer.

Nou ik denk dat je de goede hebt maar het effect van fade in en fade out er niet in zit.
Want ook met de lokprogrammer kan ik die feature niet vinden.

grt Piet.
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Bij deze plaatje uit de Lokprogrammersoftware. Merk wel op, hoe lager je Brightness hoe minder je het effect ziet/zo goed als niet.

Volgens mij staat het in de handleiding omschreven als:
'Headlight bright/dim'  en in de NL onder 'Uitgang is licht verstraler / gedimd licht'

Verder werkt het niet bij V3.0OEM decoders, die dus in Roco locjes standaard zitten en dergelijk.
Re: Advies ombouw NS 1200 serie
Wijbe hetgeen jij zegt klopt, je kan een v3 decoder ook de lichten langzaam laten dimmen. Niets bijzonders!