Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin decoders omruilen voor versie met DCC

Gestart door Disaster dinsdag 22 oktober 2013, 17:19:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hallo Marklinisten,

Aangezien ik DCC wil gaan gebruiken met mijn marklin spulletjes dienen de loks dit te ondersteunen natuurlijk. Nu heb ik diverse recente modellen met mfx decoders (waarvan een aantal met sound). Dit gaat een prijzig grapje worden, daarom zocht ik op internet of de decoders mogelijk te flashen zijn met firmware van de decoders die los tekoop aan bied (mSD en lSD) want die schijnen wel DCC te ondersteunen.

Nu kwam ik in mijn zoektocht terrecht op het marklin-users forum waar de volgende post stond;
CiteerAccording to a post on Stummi's forum you just have to return the decoders of current Märklin locomotives to get both DCC and mfx.

(voor meer zie; http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst22281_How-to-get-DCC-for-Marklin-locos.aspx)

Is iemand hier bekend mee? zijn er mensen die hun decoders hebben omgeruild? of zelfs geflasht?

Ik ben benieuwd,
Marco
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Misschien een stomme vraag, maar je kan toch ook gewoon alle protocollen door mekaar gebruiken? Vanwaar zou je alles op DCC gaan zetten?. Ik heb hier gewoon DCC,MFX en zelfs Delta (MM) rijden, en dat gaat prima.

Groeten,
Dieuwe

(edit) Welke aansturing gebruik je?
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Omdat MM maar in 14 stappen kan worden aangestuurd vanuit veel centrales.
En het gewoon frustrerend is dat de decoders het wel kunnen maar het uit staat af fabriek.
Dieuwe wil het graag aanzetten en ik kan me dat goed voorstellen.
Ik heb ondanks een aantal Lokpilot MFX gewisseld voor de nieuwe versie die ook DCC ondersteund.

Robin
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Voor de oude MM begrijp ik het wel, maar die nieuwere MFX decoders kunnen wel netjes 28 stappen. Maar vanuit het oogpunt zoals je aangaf is de wens wel begrijpelijk

Gr
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Ik wil dit omdat ik veel zelf bouw (zo ook mn centrale) en het DCC protocol open beschikbaar is. Een open en gedocumenteerd protocol is nou eenmaal veel makkelijker en stabieler ontwikkelen dan gesloten toestanden. Electronica en software ontwikkeling is een hobby van mij en persoonlijk vind ik niets frustrerender dan ongedocumenteerde "meuk".
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Helder  ;)
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Beste Dieuwe,

De huidige INGEBOUWDE Märklin MFX decoders kunnen geen Motorola 28 stappen, wel Motorola 27 stappen, maar dat zijn eigenlijk halve stappen uit een 14 staps systeem, wat betekent dat de centrale een hele stap opschakelt en gelijk weer een halve stap terug en dat zie je en hoor je bij een stoomlok met sound.

Een duidelijke beschrijving vind je in de handleiding van de Tams Easycontrol Centrale, bij hun is dat Motorola 27A

De oude Märklin MFX decoders, die samen met Esu gemaakt zijn, rijden wel op Motorola 28 stappen.

Ik hoor het ook graag als de huidige ingebouwde MFX decoders ook veranderd kunnen worden naar DCC

Groet, Anne W
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Op een vergelijkbaar vlak wil ik graag mijn M4-decoders van ESU op puur DCC laten gaan werken, maar heb nog niet uitgevonden hoe dat te schakelen is.

Groet,
Bert
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Bert,

Dat is ook wat ik graag zou willen. De M4 dekoders zijn type LoPi v3.
De ESU M4 LoPi v4 ondersteunt wel DCC zag ik onlangs. Dus ik ben begonnen een aantal exemplaren te vervangen. Voorlopig alleen de locs die met 14 stappen echt wat stapjes tekort komen met remmen.
Dat zijn de racemonsters waarvan de Max snelheid flink is teruggezet.

Als er in die 21 polige decoders andere firmware zou kunnen met DCC. Dan gaat dat gelijk gebeuren. Het hele MFX kan me gestolen worden. Dat gebruik ik toch niet.

Robin
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Citaat van: treinbert op woensdag 23 oktober 2013, 13:12:46
Op een vergelijkbaar vlak wil ik graag mijn M4-decoders van ESU op puur DCC laten gaan werken, maar heb nog niet uitgevonden hoe dat te schakelen is.

Groet,
Bert
Hoi Bert,

Die decoders zijn er nu eenmaal zo opgericht, om naar alle protocollen te kijken, en mogelijk kan je die andere niet eens uitzetten.

Dan lijkt me een centrale die nog puur DCC spreekt voor de hand liggen, en daar bedoel ik geen IB of Ecos mee, maar een Lenz centrale bijvoorbeeld.

Wellicht heb je dan de kans, dat je die Esu decoders puur op DCC aanspreekt.

M.v.g.

Hans V200.0





Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Bert,

Welke versie van de ESU M4 bedoel je eigenlijk.
Bij de V4.0 kun je in cv 29 het aan te sturen protocool kiezen en de rest gewoon uit zetten.

Mvg Robin
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Robin,

Het gaat mij ook om de versie 3 LokSound en LokPilot decoders, want daar heb ik er nog een stel van liggen.

Groet,
Bert
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
De lokpilots 3.0 kun je geen andere firmware op krijgen. Ze zijn gebouwd of voor 'dcc' of 'multiprotocol' of 'm4'. Schijnen ook kleine verschillen in onderdelen in te zitten dacht ik. Bijvoorbeeld de OEM versies. Die kunnen veel minder maar zijn grotendeels ook weer gelijk aan de rest.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Citaat van: Hero op woensdag 23 oktober 2013, 13:22:01

Voorlopig alleen de locs die met 14 stappen echt wat stapjes tekort komen met remmen.
Dat zijn de racemonsters waarvan de Max snelheid flink is teruggezet. .


Hoi

De snelheid moet je ook niet met CV5, maar met CV53 instellen.
Als je de snelheid knijpt met CV53  i.p.v. CV5 dan heb je het hele bereik van interne snelheidstrappen  (255 voor een lokpilot)nog beschikbaar. Met CV5 kap je er een aantal weg.

Toelichting met een hoop theoretisch geneuzel: :D
De stapgrootte van de interne regeling wordt bepaald door de referentiespanning CV53) te delen door 255.

Bij een (aangenomen) spanning van 25,5V zal de stapgrootte bij CV53=255 dus 0,1V zijn.
CV5 doet niks anders dan deze stapjes toewijzen aan een interne snelheidstrap, maar verandert de stappen niet van grootte.
Stel nou dat je CV5 op 128 zet dan krijg je de volgende situatie.
Stap1=0,1V, stap2=OOK! 0,1V 3=0,2, 4=0,2 5=0,3 etcetera.

Verlaag je nou CV53 naar 128, dan zal iedere stap (25,5/255)/2=0,05V worden. Bij CV5=255 krijg je dus gewoon 1=0,05, 2=0,1, =0,15 etc.

Bart
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Bart,

Die truc was al bekend. Maar alsnog bedankt voor de toelichting. :thumbup:
Er zijn zat mensen die hem nog niet kennen.

Ik heb hier 3 loks die gewoon stappen tekort komen.
In tractie gaat t niet lekker.
En eigenlijk wil ik ze ook gewoon naar DCC hebben. ;)

Robin
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hmm niemand die dus ervaring heeft met omruilen. Had gehoopt dat "Märklin Officieel" hier wellicht meer over kon zeggen.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Marco,

Wat verwacht je van Märklin Officieel?

Dat ie antwoorden heeft op al onze vragen?

Nou ik kan je verzekeren dat ie dat niet heeft, want je kan niet van alles op de hoogte zijn, en ook niet iedereen is een digitaal techneut.

Ook bij Märklin hebben ze taken te verdelen, en ik bewonder het zeer, dat er toch iemand is die de stap naar het forum heeft gezet.

Maar ik vrees dat je verwachtingen te hoog gespannen zijn........

Verwacht ook niet dat een merk zijn producten niet beschermd, want ik denk dat dat erachter zit, dat ze de ingebouwde decoders niet op alles inzetten.

Wil je dus DCC, dan ben je op weer een andere decoder aangewezen, en het risico dat je naar een ander merk grijpt nemen ze dan voor lief.

Je hebt de lok dan al van Märklin gekocht, en aangezien het prijsniveau, zal een enkeling zich wel vergrijpen aan een nog andere decoder.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Ik neem aan dat je op mij doelt ook al heet ik geen Dieuwe. "Al onze vragen" lijkt me ook nogal overtrokken, ik ben dit topic gestart met de vraag of er mensen bekend waren met een dergelijke omruilactie. Als er een partij is die informatie heeft over iets dergelijks lijkt me dat Marklin zelf toch wel. Mocht "Marklin Officeel" hier geen informatie over hebben kan hij wellicht mij/ons voorzien van een contactpersoon die er meer over weet.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Marco,

Heb het al veranderd.

Na de gastendag zal het duidelijker zijn waar je met deze vraag terecht kan, want dan wil Niels en het moderatorteam weten waar we aan toe zijn.

Er zijn zoveel mensen en zoveel vragen dat dit wel in een duidelijke lijn moet komen te staan, en ik kan me best voorstellen dat we daar even over moeten brainstormen ;)

Natuurlijk hoop ik voor Niels dat hij zijn vragen waar ie geen kennis van heeft, door kan spelen aan iemand die er wel van af weet.

Vergeet ook niet dat hij dit in zijn vrije tijd doet, net als wij eigenlijk, dus verwacht dan ook niet direct een antwoord.

En met al onze vragen bedoel ik niet alleen jouw topic, want het gaat helaas verder dan dat.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Citaat van: Hero op donderdag 24 oktober 2013, 01:17:06
Ik heb hier 3 loks die gewoon stappen tekort komen.
In tractie gaat t niet lekker.
En eigenlijk wil ik ze ook gewoon naar DCC hebben. ;)
Zit er in die 3 loks een Fx hobby decoder?
Dan kan het kloppen dat ze stappen te kort komen, want die kennen maar 14 stappen.

Maar als ze al mFx zijn, dan win je met DCC geen rijstappen, want beide protocols kennen 128 rijstappen.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Citaat van: Disaster op zondag 27 oktober 2013, 08:21:33

Mocht "Marklin Officeel" hier geen informatie over hebben kan hij wellicht mij/ons voorzien van een contactpersoon die er meer over weet.


De rol van de goede man is zeer beperkt al denken velen daar anders over. Hij zit hier vanuit een commercieel belang. Op vragen die daarin niet te pas komen krijg je geen antwoord. Tot zover mijn mening. ;)

Als ik jou was zou ik rechtstreeks met Goppingen contact opnemen. Hoe dat moet vind je wel ergens op haar site. Overigens denk ik dat je kansloos bent maar: "niet geschoten altijd mis".

Gr, Ben.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Citaat van: Kappa op zondag 27 oktober 2013, 08:58:42
Maar als ze al mFx zijn, dan win je met DCC geen rijstappen, want beide protocols kennen 128 rijstappen.


Het gaat ook niet om het winnen van rijstappen ,maar om hoeveel ik er los aan kan sturen.
En via de IB zijn dat er nu 14.Met DCC worden dat er 28 of 128 als ik zou willen.
En dat is gewoon een verdubbeling.Dus pure winst.

Robin

Edit Fred, quote gerepareerd.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Robin,

Mfx decoders kun je onder Motorola met 27 stappen aansturen.
Maar of dit met de IB kan weet ik niet.
Mijn mening is dat als je met Märklin locomotieven rijdt, je geen IB moet nemen als centrale.
De IB is prima voor DCC loks, maar is voor mfx loks niet uitgerust.
Je kunt dan de schuld wel op de mfx decoders leggen, maar dan houdt je jezelf voor de gek.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Tja, ik had al een Intellibox, toen Märklin met MFx op de proppen kwam... :)
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Citaat van: Kappa op zondag 27 oktober 2013, 16:06:53
Mfx decoders kun je onder Motorola met 27 stappen aansturen.
Maar of dit met de IB kan weet ik niet.
Mijn mening is dat als je met Märklin locomotieven rijdt, je geen IB moet nemen als centrale.
In ieder geval weet ik, dat de IB 1 het niet kan.
Mijn probleem is niet het feit, dat ik geen MFX aan kan, maar dat de MFX soms weer opnieuw aangemeld wordt met een ander adres. Dit maakt het moeilijk om met een computer te rijden, want de computer moet wel een vast adres hebben.

In mijn geval ga ik dus liever over op compleet DCC-decoders, maar ik heb nog enkele LokSound M4 versie 3 liggen, die ik wil gebruiken.

Groet,
Bert
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hallo Bert,

Citaat van: treinbert op zondag 27 oktober 2013, 21:05:37
In ieder geval weet ik, dat de IB 1 het niet kan.
Niet alleen de IB 1, maar ook de IB 2.

Mvg,
Peter

Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Ik houd mezelf gewoon voor de gek en prop er een DCC decoder in.
Is dezelfde decoder maar wel volledig met mijn centrale aanspreekbaar.
Ik heb nooit om MFX gevraagd en kies graag zelf met welke centrale en protocol ik rijd.
Daar heb ik geen hulp uit Goppingen bij nodig.
Ik kan het alleen maar waarderen dat de gelijkstroomfabrikanten er gewoon een decodertje in stoppen dat wel naar alle talen luistert.
Terwijl de nieuwste M decoders het gewoon kunnen maar het niet aan staat.
Wie houdt wie dan voor de gek?

Mvg Robin
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Het commerciële leven is erg simpel, Märklin zal haar politiek pas wijzigen als in de Duitse markt een koopstaking gekomen is, en dat is een utopie....

Groet, Anne W
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Anne,

Tot die tijd zullen ze aan mij zeer weinig verdienen.
Mijn laatste aankoop is nota bene een Trix,kan ik tenminste zelf een decoder uitzoeken. ;)

Robin
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Anne,

Weet je wat pas een utopie is?

Als een modelspoorder hier denkt, in zijn eentje de politiek van Märklin denkt te kunnen ombuigen :D

Toen MFX werd geïntroduceerd waren er ook aan Duitse zijde modelspoorders die deze decoders niet te pruimen vonden, maar waarom zijn er dan nooit eerder veranderingen waargenomen?

Juist, omdat er geen meerderheid was die naar iets anders wil, en trouwens DCC introduceren zal betekenen dat je een grote groep teleurstelt, want in Märklin kringen daar is het net zo onbekend dus onbemind, als een boer die zijn vreten niet kent.

Dat onbekende zit hem meer in het protocol dan in iets anders, want zeker bij de nieuwste lok's heb je al geen wisselstroom motoren meer.
Dus daar zal het hem niet aan liggen.
Wat ik een grove fout van dat MFX protocol vind is het volgende:

Waarom zo beperken in het c.v. programmeren?

Kon dat nou niet anders?

En natuurlijk willen ze het slot erop houden, anders zijn ze bang niks meer te verdienen.
Kijk maar naar de geschiedenis, hoe lang het duurde voordat het Motorola protocol vrijgegeven werd.
Maar zelfs die vrijgave heeft er voor gezorgd, dat men nu nog weet wat Motorola is.

Nu is het tijd om het tij te keren, en wel voor alle decoders, dus Märklin maak ze gewoon multiprotocol.

M.v.g.

Hans V200.0




Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Ik hoop niet dat je mij bedoelt Hans.
Ik heb namelijk die hoop helemaal niet.
Aanbieders genoeg van spullen op de markt.
Het zou alleen leuk zijn als ze zich een beetje aan de tijd zouden aanpassen en ook gewoon het meest gebruikte protocool ondersteunen.
Zolang ik met 10 euro verlies er een andere decoder in prop zal het mij een rotzorg zijn.

Robin
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Motorola licentie is door Märklin (waarschijnlijk voor een fors bedrag) gekocht. Is geen eigen ontwikkeling.
Motorola ===> klik

DCC: "Het DCC-systeem werd oorspronkelijk ontwikkeld door Lenz Elektronik GmbH in de jaren tachtig voor twee fabrikanten, Märklin en Arnold. Het eerste systeem dat door Lenz werd geproduceerd, verscheen op de markt in het voorjaar van 1989 voor Arnold (N) en midden 1990 voor Märklin (Z, H0 en 1).[1] Märklin en Arnold zegden de overeenkomst op wegens problemen met de octrooien, maar Lenz ging verder met ontwikkelen. In 1992 onderzocht Stan Ames het systeem als een mogelijke kandidaat voor een NMRA-norm. Na rijp beraad besloot een commissie het systeem van Lenz in licentie te nemen en uit te breiden. Later werd de naam DCC erop geplakt. Het voorstel voor een norm werd gepubliceerd in het tijdschrift Model Railroader van oktober 1993.

In 2006 begon Lenz, samen met Kühn, Zimo en Tams, te werken aan een uitbreiding van het DCC-protocol om communicatie mogelijk te maken van de decoders naar het commandostation. Dit terugvoerkanaal, dat gebruikt kan worden voor bezetmeldingen of de werkelijke snelheid van een trein, heeft de naam Railcom en werd genormeerd in 2007 als NMRA RP 9.3.1."
Bron:===> klak
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Robin,

Als ik jou specifiek bedoel draai ik daar niet om heen, nee het is de houding hier op het forum van sommige die me dit deed intikken.

Wat ik ook niet begrijp van Wim, is dat ie zo vertrouwd op de Wiki pagina's, want ook daar kunnen fouten instaan en verkeerde interpretaties., maar voor de citatie een dikke tien :thumbup:

Want ik mis een hele belangrijke naam, die als grondlegger begon van het hele digitale gebeuren, en ik noem hem express niet om te zien of jullie hem kennen :D

Dan mis ik nog een merk, die al met meertreinen-besturing bezig was voor DCC, want als je gaat graven, doe het dan tot op de bodem ;)

Degene die me beide namen geeft, zal dan ook op z'n minst bekend zijn met de opkomst van het digitale tijdperk.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Meertreinen besturing bestond al voor het digitale gebeuren...
B.v. Het HAMO Multiplex systeem (voor wissel- en gelijkstroombanen), Trix Express, en als voorloper van de digitale besturing, het Trix EMS systeem. 
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Wim,

Toch mis ik nog de naam van een belangrijke ontwikkelaar.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Omdat je zo aandringt Hans:
"In 1984 Märklin came out with its first generation digital signal processing system with electronic receiver circuits in each locomotive called 'Märklin Digital train control'. Märklin was the first model railway company to introduce a digital train control system. It was jointly developed with Motorola."

Bron ===> klik
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hans,

Eerste meertreinenbesturingssysteem: Lionel voor  2 wisselstroomloc's  (1940)
Belangrijke ontwikkelaar: Hornby met het eerste echte dcc-systeem Zero 1 (1980)

Groeten
Cees
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Heren ik geloof me oren niet :D

Maar nog steeds ontbreekt de belangrijkste naam, en ik snap werkelijk niet dat niemand met de naam Philips komt, maarja die waren er ook al voor 1984 mee bezig.

Mijn oom was professor bij Philips en wel in de verlichting, maar er kwam ook een collega op zijn verjaardag, en die was treinengek.

Hij verklapte wel dat hij bezig was, met een project modeltreinen onafhankelijk van elkaar te laten rijden, op een modelbaan.

Voor mij als jong jochie klonk dat als science fiction, en lange tijd dacht ik dat die beste man gek was :D

Maar dat moet je soms een beetje zijn, om geniaal te zijn :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Ik ging ervan uit dat je een meertreinen besturingssysteem voor modelbanen, beschikbaar voor consumenten, bedoelde... ;)
En niet iets waar aan in een elektronica laboratium werd geknutseld.
Philips kwam wel voorbij tijdens m'n Google zoektocht, doch niet als producent... 8o
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Wim,

Philips was er wel mee bezig, maar het kwam ook voortijdig aan het licht.

Dat anderen er dan mee gaan lopen met dat idee, hadden we zelf ook wel kunnen bedenken.

Nog Märklin nog Arnold nog Trix hebben de kennis in huis gehad, dus moest er altijd kennis van buiten komen.

Philips had voorzichtiger moeten zijn, want wellicht waren ze op dat moment de enige die zover waren, dus geen concurrentie.

En het meeste waarvan we nu profiteren komt uit een.........juist een lab ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Hans,

Maak het niet te moeilijk, want D & H waren er al veel eerder voor T* met S*.

Groet,
Bert
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Bert,

Selectrix staat nog steeds als protocol overeind, en D & H hebben voor Trix decoders voor gemaakt.

Zei het wel dat die apparaten toen in die tijd verschrikkelijk duur waren, en dat kwam mede doordat er geen concurrentie was met dat protocol.

Zelf ken ik een aantal mensen die gebruik maken van dit protocol, en later toen Trix over wilde op DCC, wilden die natuurlijk niet hun dure apparaten aan de kant gooien.

Hier een linkje van een verhaal waar ik op stuitte:

Selctrix of DCC

Wat ik nog mooier vindt van dit verhaal is hoe het begint, want de auteur vergeet het protocol Motorola.

Maar Motorola had toch geen N-spoor decoders?

Nou laat ik een geval hebben meegemaakt dat ik een dubbeltraktie van 2 BR218 van Fleischmann met geluidsdecoder, gewoon op Motorola heb laten rijden met een IB.

En waarom kon dat?

Nou de Selectrix decoders van die tijd, hadden niet zoveel functies, en deze lokset kon die wel kwijt in DCC en  dus ook in Motorola.

Nou praat ik wel 10 jaar terug in de tijd, wat in elektronica termen gewoon eeuwen zijn.

M.v.g.

Hans V200.0





Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 29 oktober 2013, 15:37:44

Maar Motorola had toch geen N-spoor decoders?


Jawel:


Foto vrij van rechten.

Oudje maar hij blijft leuk. :D

Gr, Ben.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 29 oktober 2013, 00:24:00
Want ik mis een hele belangrijke naam, die als grondlegger begon van het hele digitale gebeuren, en ik noem hem express niet om te zien of jullie hem kennen :D
Begin 1960 had General Electric een systeem ontwikkeld waarmee 6 treinen onafhankelijk van elkaar bestuurd konden worden.
In 1972 introduceerde Philips een systeem waarmee 20 treinen te besturen was maar is nooit op de markt gebracht.
In dezelfde tijd bracht Dynatrol en Keller de CTC-16 en CTC-80 op de markt.
Al deze systemen werkte op het zogenaamde frequentie multiplexing principe.
In 1972 kwam Trix met het EMS systeem enz ??

Ook al wordt Motorola een protocol genoemd, toch is het dat niet
Lenz Electronik ontwikkelde indertijd voor Märklin een systeem op basis van bestaande IC?s van Motorola en wel encoder / decoder IC?s voor remote control applications.


Mvg,
Peter
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Peter,

Hopelijk zien de anderen nu ook in, dat de digitale techniek niet iets is van de jaren tachtig, maar van de jaren ervoor :thumbup:

We zijn wel vreselijk  :offtopic: bezig, maar ik wilde even aangeven hoe men tot DCC is gekomen.

Want ook dat ging niet van de ene op de andere dag, terwijl je het nu vanzelfsprekend zou kunnen vinden.

Lenz gebruikte wel Motorola producten voor dat systeem, wat ze ontwikkelden voor het digitale systeem van Märklin, en daarom werd ook maar meteen die naam aan het protocol gegeven.

Gek eigenlijk, maar ook weer niet als je bedenkt dat Motorola niets liever had natuurlijk.

Natuurlijk had die meneer waar ik over sprak, gelezen over die techniek aan de kant van de USA, en dan weet je zeker dat er nog meer mensen met dat idee rondlopen.


@ Ben,

Wat een mooie archief foto :thumbup:

Heb zelfs nog een lok, waar ook de techniek van het eerste uur inzit (3650) en als je die componenten ziet 8o, dan denk je dat je weer terug bent in het stenentijdperk :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
 :offtopic:
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 29 oktober 2013, 20:49:58
Hopelijk zien de anderen nu ook in, dat de digitale techniek niet iets is van de jaren tachtig, maar van de jaren ervoor :thumbup:
Hans, die systemen van voor de jaren 80 waren geen digitale systemen, maar gebaseerd op frequentie multiplexing, zoals Peter al noemde.
Soort gelijke systemen werden al heel vroeg in mobilofoons en portofoons geimplementeerd en heette "5 tooncode".
Hiermee kon de zender, door een specifieke 5 tone sequence te versturen, alleen die mobilofoon of portofoon openzetten, voor wie dit bericht bestemd
was. Natuurlijk kon je met elke andere mobilofoon meeluisteren, door deze handmatig open te zetten.
Dit soort trucjes kon je ook met treintjes doen, door alleen die trein aan te roepen en te laten luisteren naar de analoge commando's die in de frequenties waren "versleuteld".
Maar digitaal is het niet echt.
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC
Hoi Ad,

De digitale techniek was niet zomaar geboren ,maar werd in die jaren ontwikkeld.

Dat ook niet alles meteen digitaal was is mij ook duidelijk.

M.v.g.

Hans V200.0