Rechte wanden of een schuin dakbeschot?
Jij hebt een spiraal in gedachte, en dat gaat prima als je rechte wanden hebt.
Je hebt destijds gekozen voor C-rails en tegen R1, R2 bogen. Staat die keus nog overeind?
Ik koos voor flex-rails met een minimale straal van 400 mm, omdat ik dan vrijer bent in de boogkeuze.
Ik koos de L-vorm. Dan houd ik ruimte over om te lopen, te staan, te zitten, voor opslag van ovp's en gereedschap. Maar als je die ruimte al ergens anders hebt, dan kan een U-vorm net zo goed.
Zo te zien heb je meer ruimte dan ik, in ieder geval meer staruimte.
Alternatieven voor bereikbaarheid zitten er bij mij niet in:
-mangaten (hoe kom je erin op + 50 cm),
-tafel op wieltjes (waar rij je hem heen, die ruimte ontbreekt),
-scharnierende segmenten (waarheen klap je ze als er bovenleiding op staat),
-uitschuiflades (er is geen ruimte om ze uit te schuiven),
-optakelbare baanstukken (er is geen plafond om ze aan op te hangen)
Daarom heb ik in een frame hangende, uitneembare segmenten gemaakt (van soms meerdere lagen).
Mijn diepste segment is 140 cm, door het segment ervoor weg te nemen, kan ik er toch bij.
Dat kan bij 2,7 m diepte ook handig zijn. Bij mij gold nog een 2e reden voor segmentbouw:
verhuisbaarheid.
Ik las in dit draadje dat je streeft naar digitaal en uiteindelijk geautomatiseerd rijden.
Dan kun je je meer (althans gemakkelijker) permitteren:
Doodlopende sporen, verplicht kop maken, pendelen, wisselstraten met alternatieve rijwegen, en de mogelijkheid om lange treinen langs de boog met de grootste radius te laten stijgen (als dat spoor toevallig vrij is), tweerichtingsverkeer op een enkelsporig traject met blokbesturing, zijn allemaal zaken die digitaal simpel te regelen zijn.
Analoog kan dat allemaal wel maar dan alleen met veel puzzelbereidheid en elektronisch inzicht, vooraf.