Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte

Gestart door Henk vrijdag 20 juli 2007, 19:51:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Bij het ontwerp van een opstel- of schaduwstation is het vaak een probleem dat de sporen niet van dezelfde lengte zijn. Een railharp is hierbij een oplossing, maar dan verschuift het aanvoer-spoor t.o.v. het uitrijspoor. En dit past vaak niet.

Ik heb de volgende oplossing in C-rail bedacht.
De aanvoer en uitrijsporen liggen op de standaard afstand van elkaar. Het opstelstation is een keerlus met 2 gecombineerde railharpen en een (gemeenschappelijk) rangeerspoor.

Het voorbeeld heeft 10 opstelsporen en een rangeerspoor. Door het rangeerspoor kan de keerlus bereden worden als alle opstelsporen vol staan. Dit rangeerspoor hoort dus leeg te blijven.

Dit ontwerp is te realiseren op een oppervlakte van minimaal 3,10 m x 0,90 meter. Hierbij komt nog wel de aansluiting van de aanvoer sporen (minimaal 0,50 m). U kunt 10 treinen van 1,20 meter wegzetten.


Voorbeeld in opbouw (de opstelsporen zijn hier langer):



Binnen de lus is ruimte voor opstelsporen, waar de liefhebber zijn stootblokjes kan gebruiken. In het voorbeeld kan nog 80 cm toegevoegd worden (dit zijn 4 rechten).

Niet alle wissels hoeven electrisch bestuurd te kunnen worden.
Bij normaal rechtsverkeer, alleen de wissels linksonder (5x) en rechtsboven (5x). Voor de driewegwissel is 1 aandrijving noodzakelijk (normale stand rechtsaf; voor opstelspoor rechtdoor; linksaf is nooit nodig).
Om te rangeren kunnen ook de wissels rechtsonder (5x) van een aandrijving worden voorzien. Deze kun je echter ook met de hand omzetten.

groetjes
Henk
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Ziet er echt goed uit Henk heb 1 ding is die 130 bocht niet wat krap voor wat langere treinen?

MVG Frans
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Goed idee, en als je de bocht te krap vindt kan je altijd een grotere boogstraal gebruiken en dan eventeel een paar extra opstelsporen...
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Misschien ook wel een idee dat als het als schaduwstation gebruikt wordt het drieweg wissel te vervangen door een links en rechts wissel en de ruimte waar de huisjes staan een gat te maken.

Hoe kom je er anders bij een storing of een ontsporing.

Als parade zeer goed te gebruiken

MVG Frans
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Jonge jonge wat een sporen :P :P :P

Moet je wel genoeg ruimte hebben.



Groeten Piwie
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Vind het een zeer waardevol plan voor de ideeenfase waar ik nu in zit! Thanks! :D Ik denk dat ik idd de keerlus ga inzetten als 'mangat' zodat ik daar nog bij kan.... Mooi idee!!


Shark.
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
 
Citaat van: snarruf op vrijdag 20 juli 2007, 20:57:03
Ziet er echt goed uit Henk heb 1 ding is die 130 bocht niet wat krap voor wat langere treinen?
In mijn M-rails baan liggen 5100 bochten. Deze komen overeen met de 130 bocht van C-rail. Hier rijdt ik ook met 2x 6400 in dubbeltractie en alle ertswagonnen die ik heb doorheen. Dit zijn er 20. De R1 van de C-rail heb ik nog niet met zoveel wagonnen geprobeerd, maar zal ook geen probleem geven. Een trein met alle containerwagons van de foto geeft geen probleem.

Citaat van: snarruf op vrijdag 20 juli 2007, 22:21:45
Misschien ook wel een idee dat als het als schaduwstation gebruikt wordt het drieweg wissel te vervangen door een links en rechts wissel en de ruimte waar de huisjes staan een gat te maken.
Het idee van het gat is zeer interessant voor een schaduwstation. Maar je kunt de driewegwissel gewoon laten zitten en de rechtdoorbaan niet gebruiken (eventueel afsluiten met een stootblokje).
Dit is iets duurder dan 2 wissels, maar bespaart ruimte. (Anders wordt elk opstelspoor 1 rechte korter !)

Links kun je de de wissels in het bovenste spoor vervangen door een driewegwissel; hierdoor wordt in de bovenste railharp ieder spoor 1 rechte 188 langer. (Je kunt dan ook uit alle sporen 1x 188 weghalen en is de benodigde ruimte kleiner). Op de foto heb ik hier ook een driewegwissel gebruikt. Omdat deze in het uitrijspoor ligt is geen elektrische aandrijving nodig (maak gebruik van de eigenschap dat je wissels open kunt rijden).

groetjes
Henk
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Goed idee. :D
Kan ik nog wel gebruiken denk ik zo. ;)

Michel
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte

Shot at 2007-07-21

Dit is een kleinere vorm van Henk zijn idee wat minder sporen en voor de wat minder lange treinen wel met bocht 24230.
MVG Frans
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Zie het idee van
Citaat van: snarruf op zaterdag 21 juli 2007, 22:15:46
[/URL]
Dit is een kleinere vorm van Henk zijn idee wat minder sporen en voor de wat minder lange treinen wel met bocht 24230.
MVG Frans

Mijn eerste ideeen leken op het plan van Frans. Ik heb op een gegeven moment het rangeerspoor bedacht zodat het opstelstation altijd gepasseerd kan worden als alle sporen (op het rangeerspoor na) bezet zijn.
In het idee van Frans moeten 2 sporen vrij blijven (1 in de bovenste harp en 1 in de onderste harp).

Je hoeft niet meteen alle sporen te leggen. Ik ben begonnen met het rangeerspoor en in elke harp 2 sporen en heb dit later uitgebreidt.

groetjes
Henk
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Klopt Henk uitbreiding is altijd mogelijk.

MVG Frans
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
Dit is een fantastich idee, dit kan ik ook gebruiken po mijn baan.... Alvast bedankt...  :P
Re: Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
 :shock:

voor mij in ieder geval een eyeopener!!!!!
Re:Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
hallo mannen:
het is een mooi schaduwstation maar kan iemand mij een schema sturen van wat er allemaal nodig is kwa wissels,rechte en bochten ivm met m rails.
alvast hartelijk bedankt.

gr john.
Re:Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
m-rails : welke bochten ? radius ? types wissel ? enkele of dubbel richting bereden ? Mss een nieuw topicje openen om hier niet af te wijken.Wil het voor jou wel uittekenen als je mij de maten geeft.
Re:Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
enkel of dubbel bereden? wat is het nu.ik ga de nummers noteren en stuur ze dan weer naar u toe.
alvast bedankt en tot snel.

gr john.
Re:Opstelstation / Schaduwstation: opstelsporen met dezelfde lengte
hallo,ik heb hier 2 maten bocht,5100 en 5200 de radius weet ik niet.kijk maar wat voor u het makkelijkst  uit komt.
de wissels zijn kleine lantaren 5202 rechts en 5202 lings.
ik hoop u hiermee genoeg geinformeerd te hebben.
anders hoor ik het wel,alvast bedankt.

mvg john.