Bij het ontwerp van een opstel- of schaduwstation is het vaak een probleem dat de sporen niet van dezelfde lengte zijn. Een railharp is hierbij een oplossing, maar dan verschuift het aanvoer-spoor t.o.v. het uitrijspoor. En dit past vaak niet.
Ik heb de volgende oplossing in C-rail bedacht.
De aanvoer en uitrijsporen liggen op de standaard afstand van elkaar. Het opstelstation is een keerlus met 2 gecombineerde railharpen en een (gemeenschappelijk) rangeerspoor.
Het voorbeeld heeft 10 opstelsporen en een rangeerspoor. Door het rangeerspoor kan de keerlus bereden worden als alle opstelsporen vol staan. Dit rangeerspoor hoort dus leeg te blijven.
Dit ontwerp is te realiseren op een oppervlakte van minimaal 3,10 m x 0,90 meter. Hierbij komt nog wel de aansluiting van de aanvoer sporen (minimaal 0,50 m). U kunt 10 treinen van 1,20 meter wegzetten.
Voorbeeld in opbouw (de opstelsporen zijn hier langer):
Binnen de lus is ruimte voor opstelsporen, waar de liefhebber zijn stootblokjes kan gebruiken. In het voorbeeld kan nog 80 cm toegevoegd worden (dit zijn 4 rechten).
Niet alle wissels hoeven electrisch bestuurd te kunnen worden.
Bij normaal rechtsverkeer, alleen de wissels linksonder (5x) en rechtsboven (5x). Voor de driewegwissel is 1 aandrijving noodzakelijk (normale stand rechtsaf; voor opstelspoor rechtdoor; linksaf is nooit nodig).
Om te rangeren kunnen ook de wissels rechtsonder (5x) van een aandrijving worden voorzien. Deze kun je echter ook met de hand omzetten.
groetjes
Henk