Ad,
Dat laatste ben ik volledig met je eens; hier in NL wordt materieel terzijde geschoven en word er later geconstateerd dat er een tekort is. Gevolg geen of veel te korte treinen en dat op de dag van vandaag. Ik ben blij dat jij er over begint want in een soortgelijk topic exit BR 110/E10 kreeg ik een ander forumlid over me heen over de situatie hier.
Of die 2 of 3 aktieve 103en het materieeltekort oplossen, nee is een druppeltje op gloeiende plaat in ons grote buurland.
Een bijna compleet verhaal staat op:
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_103 in het duits natuurlijk.
Lees je wel dat DB niet altijd zuinig omsprong met de loc en dat 14 rijtuigen trekken ( ja ja Hans V200,0) schades veroorzaakten. Bedoeld word hier het opheffen van de TEE en het instellen van Intercity en Eurocity waardoor de treinen langer werden, immers grootste deel 2e klasrijtuigen moesten ook aan de haak.
Maar Hans, ik heb er ook mee langs de Rijn gereden, herinner me nog het Speiseraum: Schnitzel en doperwtjes die zowat van je bord vlogen met dat strakke tempo vol door de bochten heen, een ervaring die je nooit vergeet!
Tevens is vermeldenswaard dat DB RegioNetz Verkehrs GmbH Profitcenter Nostalgiereisen de locs inzet in opdracht van DB Fernverkehr, de ene Bussiness-unit helpt de andere zeg maar
Ach wat dondert het, zolang we hier in NL niet eens een HSL kunnen exploiteren wie zijn wij dan om te gaan zitten kniesoren over de uitgaven van DB AG.
De 103 rijdt nog en daar gaat het toch om...
Nog een anekdotetje tot slot:
De 103 is zoals een hele mooie vrouw. Ze houdt massa,s mensen tot op de dag van vandaag nog bezig.
Zo heb ik een kennis die in Frankfurt werkt. Deze is s'morgens rond 05.00u al met camera richting Hauptbahnhof getogen om wat mooie platen te schieten. Ga binnenkort eens zeuren of hij wat wil sturen en of ik ze mag plaatsen.
Ook bij zijn duitse collegas leeft het. DB trekt dus zelfs met de inzet nog "nieuw publiek". (Slim marketingsconcept?)
Ben je een vrouw na 50 jaar huwelijk meestal zat, de liefde voor de BR103 wordt kennelijk alleen maar groter.