Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Voor de BR 103-liefhebbers

Gestart door 10103 zaterdag 02 november 2013, 17:03:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voor de BR 103-liefhebbers
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Voor de BR 103-liefhebbers
Na een reeks fotoreportages over de V 200, verschijnt er momenteel op het Drehscheibe-Forum een fotoreeks waarin (bijna alle) exemplaren van de Baureihe 103 aan bod komen. Voor de liefhebbers plaats ik de linkjes hier. De foto's zijn van de hand van Karl-Friedrich Seitz.
Als de reeks verder aangevuld wordt, dan zal ik het nieuwe linkje hier ook plaatsen. :)

* BR 103 001 en BR 103 101

* BR 103 102 t/m 126

* BR 103 126 t/m 150

* BR 103 150 t/m 171

* BR 103 172 t/m 199 (en een paar 'gatenvullers')

* BR 103 200 t/m 222 (met foto's van de 103 220 'Touristik'-loc)

* BR 103 222 t/m 245


Nog meer BR 03/103

* BR 103 104, 115, 118, 128, 129, 144 und 216

* Mooie foto's van de BR 103 (1978-1988)

Groet, Marc
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Marc,

Bedankt voor de tip, ik ga meteen kijken. :thumbup:
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Mark

Bedankt voor de tip ik heb de foto s gezien prachtig.

Tony
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Schitterende foto's!
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2006

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Top foto's bedankt voor de link.

groetjes Huib.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Prachtige foto's, bedankt voor het bericht.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Heerlijk die platen van de 103.
Wat ik mij nou eigenlijk afvroeg is of M* nou zowel de korte als de lange variant heeft uitgebracht of alleen maar een variant?
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Graag gedaan! Het blijft toch een prachtige loc!  :)

Bassie, de afgelopen dertien jaar zijn de BR E 03/103-modellen van Märklin allemaal 21,9 cm lang. Zelfs voor de korte variant van de BR 103 is dat eigenlijk iets te kort (21,9 cm x 87 = 19053 mm, korte BR 103 in het echt is 19500 mm.) De lange variant is in het echt 20200 mm, dat zou dan 23,2 cm in H0 moeten zijn. Ik weet echter niet of er bij de sinds 2000 uitgebrachte modellen ook lange varianten (loc 103 173 en de locs vanaf nummer 103 226 216) zouden moeten zitten .

Groet, Marc 
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Om het verhaal volledig te maken:
Het is nog niet helemaal einde verhaal wat de 103 betreft, je kunt ze nog "live" waarnemen:

Er zijn nog 2 "Umlaufplannen" rond Keulen/Frankfurt en rond Muenchen.
Klik op http://www.103er.de/
Mij is onbekend of deze omlopen nog doorgaan vanaf dec. 2013 (nieuwe dienstregeling)
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Bedankt voor de link

Ik heb er van genoten

Een hoop weather voorbeelden

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Van hetzelfde forum waar Marc de info van betrok hier de info over de inzet 2013
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?101,6425054

Daar zie je dat de locs nog steeds elegant en krachtig zijn!
Het zijn natuurlijk wel de nadagen evenals voor de 110 en 140 al zijn er van de laatste serie weer enkele 10tallen "reaktiviert".

Nu weet ik dat de 103 in Bad Bentheim kwamen voor de IC Berlin, ik dacht dat dit zo pakweg 10 jr. geleden was.
Waren ze op terecht gekomen na de instelling van nieuwe ICE-verbindingen.
Wie heeft daar fotos van of een link?

Over de modellen, als ik me even beperk tot Märklin: Zijn ze echt allemaal tekort?
Dacht dan Märklin een korte en lange versie had en de laatste versie zit toch nog maar kort in het programma?
Ook moet er ergens een overzicht zijn, ga nog wel eens ff "deeplinken", maar wie me voor is mag het plaatsen!
Marc, bedankt voor de aanzet van dit topic
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Smullen! Het blijft toch een geweldig mooie loc. :)
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Marc,

Dit is een loktype die zijn tijd ver vooruit was bij verschijning, en nog zijn de liefhebbers deze lok nog niet kwijt.
De lok 103 113 is weer in dienst gesteld, en hoe lang dat gaat duren weet ik niet zeker.

Heb veel gereisd in Duitsland en vaak met dit loktype, en ik was telkens verbaasd over de kracht die deze lok kortstondig kon leveren.
Alsof de power nooit ophield, zelfs heuveltje op gaf deze lok nog geen krimp met 14 rijtuigen achter zich B)

De V200 is mijn lievelings Diesel en de BR 103 mijn favo E-lok B)

Bedankt voor het plaatsen van de linkjes Marc :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Weet iemand wat precies het verschil in inzet was van de loks met grijs frame en de loks met een rood frame, zoals je hier kunt zien?
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Ad,

De lok met het grijze frame had ooit nog de gehele stroomlijnbeplating (schorten onder de bufferbalk en rond de buffers), maar vanwege het onderhoud aan de lok's verdwenen die beplatingen ook weer.
Het kostte ook teveel tijd om alles te demonteren en weer te monteren.

Toen die lok's eenmaal "kaal" rondreden werd ook het kleurenschema van de lok aangepast aan de rijtuigen, die inmiddels ook een ander kleurschema hadden.
Maar vergis je niet in de vloot van deze lok's, en daardoor kon het zijn dat je wel drie types van deze lok zag op 1 dag.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie, maar ik heb zelf ook nog maar eens gezocht en op deze site de volgende tekst gevonden:
Eine kleine, aber auffällige Änderung im Farbkonzept gab es im Jahr 1975. Der Brückenrahmen wurde damals bei der 103 113, die eine Unfallausbesserung erhalten hatte, statt in schwarzgrau in purpurrot angestrichen. Dennoch wurde dieser Anstrich nicht der neue Standard für die 103. Nur wenige Lokomotiven bekamen einen roten Rahmen verpasst. Neben der 103 113 waren die 103 109, 116, 117, 128, 132, 137, 150, 158, 171, 184 und 208. Im Jahr 1997 erhielt mit 103 218 auch die erste und einzige lange 103 diesen Anstrich.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Ad en alle andere meelezers.

Op de site die Ad noemt vond ik tevens antwoord op de vraag in welke omlopen en periode de 103-en Bad Bentheim aandeden in hun nadagen. Dank voor het plaatsen!
Opvallend: Sites zoals hier genoemd bieden schatten aan beeld en info. Maar in 2003/2004 stoppen de meeste, logisch omdat toen de hele serie praktisch terzijde was geschoven. Bijna niemand gaat in op de situatie anno 2013.

Waarmee ik nog met 2 onbeantwoorde vragen blijf zitten:
- Waarom gaat DB nog 103-en inzetten, cq lenen van DB-Nostalgie na pakweg 10 jaar, is de locmangel zo nijpend momenteel?

- En over de 103 als Märklinmodel:  Zijn die werkelijk allen tekort?  Ik heb zelf nog een "vergelijkende test" in een tijdschrift op zolder, zal ik eens opzoeken, nadeel hiervan is dat het al weer behoorlijk gedateerd is, van begin deze eeuw dacht ik.



Re: Voor de BR 103-liefhebbers
De 103 is mateloos geliefd, zelfs bij de DB. Er zijn kennelijk nog voldoende liefhebbers binnen DB om het voor elkaar te krijgen dat deze locs weer op de baan zijn gebracht. Je moet daarbij wel zien dat er een tweedeling is:
- De 103 245 is nooit terzijde gesteld, afgezien van korte tijd in 2003. Er zijn diverse periodes van loctekort geweest, reden waarom in 2003 ook deze loc weer in dienst ging. De 103 245 is daarna door DB Fernverkehr in München 'geadopteerd' en heeft sinds die tijd ook weer een revisie gekregen. Ze zijn er zuinig op in München, lange tijd reed de loc maar één slag in de week.
- De 103 113, 184 en 235 zijn ook daadwerkelijk langere tijd terzijde geweest en/of van het DB-museum. Hiervan zijn na veel wikken en wegen uiteindelijk de 113 en de 235 weer in dienst gekomen, al heeft dat veel moeite gekost. Ook deze twee rijden nu weer (afwisselend) dagelijks.

In hoeverre er echt een loctekort is kun je je afvragen, al speelt dat natuurlijk op de achtergrond wel deels mee. Erg efficiënt is het echter niet, met name in de 113 en 235 zijn echt grote bedragen geïnvesteerd.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Tim,

Die bedragen zullen nooit zo hoog geweest zijn dan voor een nieuwe loc, dus zijn ze wel voordeliger uit.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Kleine lok series, zoals de in de nog in dienst zijnde 103en, zijn duur in operationele kosten.
Het moet pure nostalgie van vele liefhebbers bij de DBAG zijn, dat ze deze loks nog in de reguliere dienst hebben opgenomen.
Ik kan me niet echt voorstellen dat deze loks puur uit materieel tekort nog in dienst zijn.
Misschien zegt dit iets over hoe trots en zuinig de Duitsers nog steeds zijn op hun mooiste paradepaardjes en dat ze een andere kijk op het spoorwegwezen hebben. :D
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Ad,

Dat laatste ben ik volledig met je eens; hier in NL wordt materieel terzijde geschoven en word er later geconstateerd dat er een tekort is.  Gevolg geen of veel te korte treinen en dat op de dag van vandaag. Ik ben blij dat jij er over begint want in een soortgelijk topic exit BR 110/E10 kreeg ik een ander forumlid over me heen over de situatie hier.

Of die 2 of 3 aktieve 103en het materieeltekort oplossen, nee is een druppeltje op gloeiende plaat in ons grote buurland.
Een bijna compleet verhaal staat op: http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_103 in het duits natuurlijk.
Lees je wel dat DB niet altijd zuinig omsprong met de loc en dat 14 rijtuigen trekken ( ja ja Hans V200,0) schades veroorzaakten.  Bedoeld word hier het opheffen van de TEE en het instellen van Intercity en Eurocity waardoor de treinen langer werden, immers grootste deel 2e klasrijtuigen moesten ook aan de haak.
Maar Hans, ik heb er ook mee langs de Rijn gereden, herinner me nog het Speiseraum: Schnitzel en doperwtjes die zowat van je bord vlogen met dat strakke tempo vol door de bochten heen, een ervaring die je nooit vergeet!

Tevens is vermeldenswaard dat DB RegioNetz Verkehrs GmbH Profitcenter Nostalgiereisen de locs inzet in opdracht van DB Fernverkehr, de ene Bussiness-unit helpt de andere zeg maar ;)  Ach wat dondert het, zolang we hier in NL niet eens een HSL kunnen exploiteren wie zijn wij dan om te gaan zitten kniesoren over de uitgaven van DB AG.
De 103 rijdt nog en daar gaat het toch om...

Nog een anekdotetje tot slot:
De 103 is zoals een hele mooie vrouw. Ze houdt massa,s mensen tot op de dag van vandaag nog bezig.
Zo heb ik een kennis die in Frankfurt werkt.  Deze is s'morgens rond 05.00u al met camera richting Hauptbahnhof getogen om wat mooie platen te schieten. Ga binnenkort eens zeuren of hij wat wil sturen en of ik ze mag plaatsen.
Ook bij zijn duitse collegas leeft het.  DB trekt dus zelfs met de inzet nog "nieuw publiek". (Slim marketingsconcept?)
Ben je een vrouw na 50 jaar huwelijk meestal zat, de liefde voor de BR103 wordt kennelijk alleen maar groter. >:-D
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Leon,

Dat die veertienrijtuigen schade veroorzaakten zal wel bij de machinist hebben gelegen.
Net wat je zegt, in die speiseraum kon je zowat je eten van de grond af eten, want daar ging het ook heen in dat tempo.
Heb het vaak zat meegemaakt, en ik hoorde van een andere machinist, dat zeker bij stijgingen die 14000 pk werden aangesproken.
Dat mocht wel alleen om de trein op snelheid te houden, en niet om hem langs de Rijn te jagen in bochtige trajecten.

Spectaculair was het zeker, maar comfortabel of goed voor het materieel........daar kon nog weleens aan getornd worden.
Toch ben ik blij dat ze om wat voor reden dan ook, in Duitsland zuiniger omspringen met hun oudjes.
En om maar een teken aan de wand te geven, die oudjes doen dus tegenwoordig nog gewoon mee ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Nou Hans, de locs waren ontworpen voor lichtere sneltreinen, niet om treinen van 600 ton met 200 km/h te slepen. Dat veroorzaakte grotere slijtage dan waar de locs voor gemaakt worden, en daardoor defecten. Niet meteen, maar daar een aantal jaar. Maar die treinen waren nou eenmaal nodig, dus werden ze gereden. De serie 120 als opvolger liep ook niet helemaal lekker, pas met de komst van de 101 konden ze echt richting hun pensioen, al duurde dat lang (zelfs nog tot heden).

Voor de details nog: DB profitcenter nogwat ging/gaat inderdaad over de inzet van de drie museumlocs, de 113, 184 (terzijde) en 235. De 103 245 is altijd direct bij DB Fernverkehr geweest en is ook nooit officieel museumloc geworden (al was dat wel gepland). Het is strikt genomen, met de 103 222, de enige loc die nog écht omafgebroken in commercieel gebruik is.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Ik herinner me dat ik destijds een artikel heb gelezen, waarin stond dat de DBAG de 103 behoorlijk zwaar belastte.
Met lange treinen tot wel 13 á 14 wagens, vele 10.000den kilometers per maand en minimaal onderhoud, hadden de locs het flink te verduren.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
De locs met nummer 172 tot en met 199 zijn inmiddels ook toegevoegd.

Vanochtend heb ik nog eens in een 'special' van het Eisenbahn Journal (103. Porträt eines Klassikers, 1/2009) zitten bladeren en daarin wordt het verhaal over de slijtage bevestigd. In de eerste jaren waarin de serielocs werden ingezet hadden de 103's het relatief makkelijk. Ze hoefden alleen vier à vijf eersteklas wagons te trekken, waarbij de snelheid ook nog eens beperkt bleef tot 160 km/h.
Rond 1977/1978 mocht er pas op bepaalde stukken 200 km/h gereden gaan worden (tussen München-Donauwörth, Hannover-Uelzen en Hamburg-Bremen). Vanaf zomer 1979 werd het IC-plan met elk uur een IC-verbinding met eerste en tweede klas-rijtuigen ingevoerd (500t zware treinen met elf rijtuigen. 's Nachts kwamen daar nog snelle Post-Expresstreinen (ExprIC) en slaaptreinen bij). Alle 103's moesten daarvoor continue aan de bak, waardoor er amper tijd was voor onderhoud. Met als gevolg veel schade aan motoren en de overbrenging. De locs werden bewust door de Bundesbahn op 'slijtage' gereden. Vanaf 1985 kwam er nog een schepje bovenop met de vijfde IC-lijn (Dortmund-München). Per dag legden de locs toen zo'n 1400 tot bijna 1500 km af.     

Groet, Marc

Ps. Er is trouwens net een nieuwe 'special' over de BR 103 uitgekomen. :)
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Marc,


Bedankt voor de melding over de nieuwe special.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
 Al weer paar jaartjes geleden gefilmt , het blijft de mooiste duitse loc .

Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hey Marc, die special Eisenbahn Journal (103. Porträt eines Klassikers, 1/2009) heb ik hier ook liggen.
Ik heb het verhaal over de schade aan motoren en overbrenging, doordat de locs maximaal werden belast, op blz 78 en 80 terug gevonden.

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 06 november 2013, 09:45:49
Heb het vaak zat meegemaakt, en ik hoorde van een andere machinist, dat zeker bij stijgingen die 14000 pk werden aangesproken.
Hans, dat mocht maar voor maximaal 10 minuten, daarna moest weer worden teruggeschakeld.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voor de BR 103-liefhebbers
De DB 103 184 is als enige 103 geschikt gemaakt en toegelaten voor Zwitserland klik Helaas voor korte duur want dat is ook al weer verledentijd  :(

Mvg, Johan
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi Ad,

Dat was ook maar kortstondig hoor, maar het gaf wel een duw in de rug leek het wel.

En dat ondanks de lengte van de trein, dat imponeerde gewoon.

Maar in zo'n lange trein zitten, dat geeft op de Geislinger Steige, een bijzonder uitzicht B)

Dit blijf ik een geweldige lok vinden, alleen baal ik wel nu dat die lange treinen en de tomeloze inzet van deze lok, tot zoveel schade lijden.

En gelukkig betekend dat niet, dat we ze heden ten dage nooit meer tegen komen in het wild.

Dus wel de kans pakken om deze lok op de plaat vast te leggen, en ik denk ook dat je dan niet de enige bent :-)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Citaat van: Kappa op zaterdag 09 november 2013, 19:26:54
Hey Marc, die special Eisenbahn Journal (103. Porträt eines Klassikers, 1/2009) heb ik hier ook liggen.
Ik heb het verhaal over de schade aan motoren en overbrenging, doordat de locs maximaal werden belast, op blz 78 en 80 terug gevonden.

Yep, dat is hem (hoewel er bij mij op blz. 78 alleen foto's staan)! :)

Citaat van: jumbo op zaterdag 09 november 2013, 18:20:49
Al weer paar jaartjes geleden gefilmt , het blijft de mooiste duitse loc .

Schitterend mooi toch die combi van deze loc met die eerste wagons! Ik moest wel lachen toen die wagons aan het einde - die er niet bij passen - in 'beeld' kwamen, dat kon de cameraman blijkbaar toch niet aan.

Het filmpje deed me trouwens denken aan een ontmoeting die ik had met een BR 103 midden jaren negentig in Bonn. Ik was toen bij een kennis op bezoek in het noorden van de stad en tijdens een wandelingetje moesten we even wachten bij een overweg. Hoewel de plek waar we stonden niet zo heel erg ver van het station was, kwam die BR 103 toch al met een tempo aanstormen waar je koud van werd. Echt indrukwekkend om te zien, hoe vlug die loc op snelheid kon komen!

Groet, Marc
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Tsjee, Johan

De bovenste foto zou niet misstaan op een kalender, of in tijdschrift of een boek.
Maar was die inzet in CH van zo korte duur, cq is die toestemming al weer ingetrokken en waarom dan?

Re: Voor de BR 103-liefhebbers
De loc staat sinds -dacht ik- 2011 weer terzijde, versleten wielbanden en inmiddels afgelopen revisietermijn.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Had niet alleen met de wagons te maken in het filmpje , aan het eind hoor je me zoon ook een reden zeggen , het was nogal koud :-)
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
wat zijn ze toch mooi.

Groet,

Jos
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Vanavond is alweer de laatste reeks foto's uit deze serie op het 'Drehscheibe forum' geplaatst. Het linkje heb ik weer in het eerste berichtje geplaatst.
Mocht ik weer een leuk draadje daar over de BR E 03/103 tegenkomen, dan vul ik het hier wel weer aan.

Groet, Marc
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hoi,

Topic lijkt ingeslapen, maar de inzet van de 103 niet.
Voor de liefhebbers hier de meest recente (stand eind maart) Frankfurt Umlauf:

http://www.k-report.net/discus/messages/28/BR103_Umlaufplan_2014-253287.pdf

Mocht je in de buurt komen... kun je een plaatje schieten.
Helaas is men elders op het forum een nieuw topic gestart over de E03-001 in de Rheingold-kleuren.
Past beter hier natuurlijk.
Heel veel info over duits materieel: http://www.moebahn.de/
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hallo ?,

Klopt. Ik had er een paar vragen over, maar de lok is helaas niet rijvaardig en de loks die in dit draadje voorkomen wel! Dat is dus juist veel beter!

Groet, Jasper
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Nog steeds worden 103en ingezet, al wordt het nu wel heel erg minimaal, we moeten vrezen dat het
dit jaar voor het laatst is.

Rond Munchen nog redelijk met wintersportinzet naar Oostenrijk in het seizoen, tot eind maart.
Rond Frankfurt is het minimaal: alleen vrijdag t/m zondag en "korte omlopen".

Check:
http://www.moebahn.de/f122-Fahr-und-Umlaufplaene.html

Kun je gelijk wat andere favoriete duitse locs nakijken.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
De E03 002 werd deze week 50 jaar. 50!!! De serie 103 machines zijn inmiddels meer dan 40 jaar in dienst. Eigenlijk is het niet vreemd te stellen dat ze klaar zijn, 40 dienstjaren is tegenwoordig wel de top voor lokomotieven.

Het blijft overigens wel de mooist elok ooit gebouwd, naar mijn mening  :lol:
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
De 103 222 is verkocht aan Railadventure.

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7097328,page=all
Over de kleurstelling kun je lang en breed discussiëren, maar ik vind hem de loc geen recht aan doen.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Mbt het kleurenschema: mooi is anders , maar gelukkig bestaat deze 103 nog.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Ai ai, wat is dit lelijk. :(
Terwijl het toch zo makkelijk was geweest om dit mooier te maken. Bijvoorbeeld door de grijze balk aan de voorzijdes door te trekken naar achteren en naar onderen (zodat ook de buffers donkergrijs worden). Dan de letters aan de zijkanten ietsje laten zakken (tot onder het richeltje) en boven deze richel alles van voor tot achter wit maken (op de roosters na). Je zou dan meer rekening houden met de sierlijke lijnen van de loc. Dit is echter gewoon goedkoop en jammer.
Uiteraard is het wel goed dat deze loc zo behouden blijft.

Groet, Marc
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Al weer een wat ouder draadje maar nu binnenkort het Insidermodel van de verlengde 103 van Märklin verschijnt nog een mooi filmpje uit de oude doos over.

Veel kijkplezier
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hallo Allemaal,

a.s weekend is er in Koblenz weer het Sommerfest. Deze keer gaat het over 60 jaar TEE

klik
klak

En voor alle info zie de site van het DB museum in Koblenz-Lutzel

Goret, Jasper!
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Het is alsof de lok, uit drie delen bestaat. B)
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Ton,

Bedankt voor het plaatsen van dit interessante filmpje. :)
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Wat stof afgeblazen van dit topic. Hierbij vrij recente beelden in het tweede deel van deze special over de 103
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Hierbij nog een video van 2 Railadventurelocs, de BR 103 en de BR 139
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
Dick,

Bedankt voor het kijkplezier van deze twee mooie filmpjes over de Br 103. :)