Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Voor de BR 103-liefhebbers
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Voor de BR 103-liefhebbers  (gelezen 14692 keer)

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Voor de BR 103-liefhebbers
« Gepost op: zaterdag 02 november 2013, 17:03:34 »

Na een reeks fotoreportages over de V 200, verschijnt er momenteel op het Drehscheibe-Forum een fotoreeks waarin (bijna alle) exemplaren van de Baureihe 103 aan bod komen. Voor de liefhebbers plaats ik de linkjes hier. De foto's zijn van de hand van Karl-Friedrich Seitz.
Als de reeks verder aangevuld wordt, dan zal ik het nieuwe linkje hier ook plaatsen. :)

* BR 103 001 en BR 103 101

* BR 103 102 t/m 126

* BR 103 126 t/m 150

* BR 103 150 t/m 171

* BR 103 172 t/m 199 (en een paar 'gatenvullers')

* BR 103 200 t/m 222 (met foto's van de 103 220 'Touristik'-loc)

* BR 103 222 t/m 245


Nog meer BR 03/103

* BR 103 104, 115, 118, 128, 129, 144 und 216

* Mooie foto's van de BR 103 (1978-1988)

Groet, Marc
« Laatst bewerkt op: zondag 11 mei 2014, 14:45:21 door 10103 »
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 02 november 2013, 18:40:18 »

Hoi Marc,

Bedankt voor de tip, ik ga meteen kijken. :thumbup:
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

blauweengel

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 02 november 2013, 19:01:17 »

Hoi Mark

Bedankt voor de tip ik heb de foto s gezien prachtig.

Tony
Gelogd

frank-103

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 02 november 2013, 21:17:46 »

Schitterende foto's!
Gelogd
Het is hachelijk!

Huib

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 02 november 2013, 22:09:13 »

Top foto's bedankt voor de link.

groetjes Huib.
Gelogd
Waarom moeilijk doen als het Marklin kan...


brund55

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 02 november 2013, 22:43:45 »

Prachtige foto's, bedankt voor het bericht.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Bassie

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #6 Gepost op: zondag 03 november 2013, 09:41:22 »

Heerlijk die platen van de 103.
Wat ik mij nou eigenlijk afvroeg is of M* nou zowel de korte als de lange variant heeft uitgebracht of alleen maar een variant?
Gelogd

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #7 Gepost op: zondag 03 november 2013, 10:46:25 »

Graag gedaan! Het blijft toch een prachtige loc!  :)

Bassie, de afgelopen dertien jaar zijn de BR E 03/103-modellen van Märklin allemaal 21,9 cm lang. Zelfs voor de korte variant van de BR 103 is dat eigenlijk iets te kort (21,9 cm x 87 = 19053 mm, korte BR 103 in het echt is 19500 mm.) De lange variant is in het echt 20200 mm, dat zou dan 23,2 cm in H0 moeten zijn. Ik weet echter niet of er bij de sinds 2000 uitgebrachte modellen ook lange varianten (loc 103 173 en de locs vanaf nummer 103 226 216) zouden moeten zitten .

Groet, Marc 
« Laatst bewerkt op: maandag 04 november 2013, 23:19:00 door 10103 »
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #8 Gepost op: zondag 03 november 2013, 11:11:38 »

Om het verhaal volledig te maken:
Het is nog niet helemaal einde verhaal wat de 103 betreft, je kunt ze nog "live" waarnemen:

Er zijn nog 2 "Umlaufplannen" rond Keulen/Frankfurt en rond Muenchen.
Klik op http://www.103er.de/
Mij is onbekend of deze omlopen nog doorgaan vanaf dec. 2013 (nieuwe dienstregeling)
Gelogd

cees52

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #9 Gepost op: zondag 03 november 2013, 21:20:30 »

Bedankt voor de link

Ik heb er van genoten

Een hoop weather voorbeelden

groetjes uit beetje krom
opa cees
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #10 Gepost op: zondag 03 november 2013, 22:17:50 »

Van hetzelfde forum waar Marc de info van betrok hier de info over de inzet 2013
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?101,6425054

Daar zie je dat de locs nog steeds elegant en krachtig zijn!
Het zijn natuurlijk wel de nadagen evenals voor de 110 en 140 al zijn er van de laatste serie weer enkele 10tallen "reaktiviert".

Nu weet ik dat de 103 in Bad Bentheim kwamen voor de IC Berlin, ik dacht dat dit zo pakweg 10 jr. geleden was.
Waren ze op terecht gekomen na de instelling van nieuwe ICE-verbindingen.
Wie heeft daar fotos van of een link?

Over de modellen, als ik me even beperk tot Märklin: Zijn ze echt allemaal tekort?
Dacht dan Märklin een korte en lange versie had en de laatste versie zit toch nog maar kort in het programma?
Ook moet er ergens een overzicht zijn, ga nog wel eens ff "deeplinken", maar wie me voor is mag het plaatsen!
Marc, bedankt voor de aanzet van dit topic
Gelogd

Rutger

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #11 Gepost op: maandag 04 november 2013, 16:46:13 »

Smullen! Het blijft toch een geweldig mooie loc. :)

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #12 Gepost op: maandag 04 november 2013, 18:47:07 »

Hoi Marc,

Dit is een loktype die zijn tijd ver vooruit was bij verschijning, en nog zijn de liefhebbers deze lok nog niet kwijt.
De lok 103 113 is weer in dienst gesteld, en hoe lang dat gaat duren weet ik niet zeker.

Heb veel gereisd in Duitsland en vaak met dit loktype, en ik was telkens verbaasd over de kracht die deze lok kortstondig kon leveren.
Alsof de power nooit ophield, zelfs heuveltje op gaf deze lok nog geen krimp met 14 rijtuigen achter zich B)

De V200 is mijn lievelings Diesel en de BR 103 mijn favo E-lok B)

Bedankt voor het plaatsen van de linkjes Marc :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #13 Gepost op: maandag 04 november 2013, 19:20:29 »

Weet iemand wat precies het verschil in inzet was van de loks met grijs frame en de loks met een rood frame, zoals je hier kunt zien?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #14 Gepost op: maandag 04 november 2013, 20:30:27 »

Hoi Ad,

De lok met het grijze frame had ooit nog de gehele stroomlijnbeplating (schorten onder de bufferbalk en rond de buffers), maar vanwege het onderhoud aan de lok's verdwenen die beplatingen ook weer.
Het kostte ook teveel tijd om alles te demonteren en weer te monteren.

Toen die lok's eenmaal "kaal" rondreden werd ook het kleurenschema van de lok aangepast aan de rijtuigen, die inmiddels ook een ander kleurschema hadden.
Maar vergis je niet in de vloot van deze lok's, en daardoor kon het zijn dat je wel drie types van deze lok zag op 1 dag.

M.v.g.

Hans V200.0

Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #15 Gepost op: maandag 04 november 2013, 23:13:30 »

Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie, maar ik heb zelf ook nog maar eens gezocht en op deze site de volgende tekst gevonden:
Eine kleine, aber auffällige Änderung im Farbkonzept gab es im Jahr 1975. Der Brückenrahmen wurde damals bei der 103 113, die eine Unfallausbesserung erhalten hatte, statt in schwarzgrau in purpurrot angestrichen. Dennoch wurde dieser Anstrich nicht der neue Standard für die 103. Nur wenige Lokomotiven bekamen einen roten Rahmen verpasst. Neben der 103 113 waren die 103 109, 116, 117, 128, 132, 137, 150, 158, 171, 184 und 208. Im Jahr 1997 erhielt mit 103 218 auch die erste und einzige lange 103 diesen Anstrich.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 05 november 2013, 09:06:19 »

Hoi Ad en alle andere meelezers.

Op de site die Ad noemt vond ik tevens antwoord op de vraag in welke omlopen en periode de 103-en Bad Bentheim aandeden in hun nadagen. Dank voor het plaatsen!
Opvallend: Sites zoals hier genoemd bieden schatten aan beeld en info. Maar in 2003/2004 stoppen de meeste, logisch omdat toen de hele serie praktisch terzijde was geschoven. Bijna niemand gaat in op de situatie anno 2013.

Waarmee ik nog met 2 onbeantwoorde vragen blijf zitten:
- Waarom gaat DB nog 103-en inzetten, cq lenen van DB-Nostalgie na pakweg 10 jaar, is de locmangel zo nijpend momenteel?
 
- En over de 103 als Märklinmodel:  Zijn die werkelijk allen tekort?  Ik heb zelf nog een "vergelijkende test" in een tijdschrift op zolder, zal ik eens opzoeken, nadeel hiervan is dat het al weer behoorlijk gedateerd is, van begin deze eeuw dacht ik.



Gelogd

timtrein

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 05 november 2013, 12:47:23 »

De 103 is mateloos geliefd, zelfs bij de DB. Er zijn kennelijk nog voldoende liefhebbers binnen DB om het voor elkaar te krijgen dat deze locs weer op de baan zijn gebracht. Je moet daarbij wel zien dat er een tweedeling is:
- De 103 245 is nooit terzijde gesteld, afgezien van korte tijd in 2003. Er zijn diverse periodes van loctekort geweest, reden waarom in 2003 ook deze loc weer in dienst ging. De 103 245 is daarna door DB Fernverkehr in München 'geadopteerd' en heeft sinds die tijd ook weer een revisie gekregen. Ze zijn er zuinig op in München, lange tijd reed de loc maar één slag in de week.
- De 103 113, 184 en 235 zijn ook daadwerkelijk langere tijd terzijde geweest en/of van het DB-museum. Hiervan zijn na veel wikken en wegen uiteindelijk de 113 en de 235 weer in dienst gekomen, al heeft dat veel moeite gekost. Ook deze twee rijden nu weer (afwisselend) dagelijks.

In hoeverre er echt een loctekort is kun je je afvragen, al speelt dat natuurlijk op de achtergrond wel deels mee. Erg efficiënt is het echter niet, met name in de 113 en 235 zijn echt grote bedragen geïnvesteerd.
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 05 november 2013, 17:51:30 »

Hoi Tim,

Die bedragen zullen nooit zo hoog geweest zijn dan voor een nieuwe loc, dus zijn ze wel voordeliger uit.

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 06 november 2013, 00:00:36 »

Kleine lok series, zoals de in de nog in dienst zijnde 103en, zijn duur in operationele kosten.
Het moet pure nostalgie van vele liefhebbers bij de DBAG zijn, dat ze deze loks nog in de reguliere dienst hebben opgenomen.
Ik kan me niet echt voorstellen dat deze loks puur uit materieel tekort nog in dienst zijn.
Misschien zegt dit iets over hoe trots en zuinig de Duitsers nog steeds zijn op hun mooiste paradepaardjes en dat ze een andere kijk op het spoorwegwezen hebben. :D
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 06 november 2013, 09:25:39 »

Ad,

Dat laatste ben ik volledig met je eens; hier in NL wordt materieel terzijde geschoven en word er later geconstateerd dat er een tekort is.  Gevolg geen of veel te korte treinen en dat op de dag van vandaag. Ik ben blij dat jij er over begint want in een soortgelijk topic exit BR 110/E10 kreeg ik een ander forumlid over me heen over de situatie hier.

Of die 2 of 3 aktieve 103en het materieeltekort oplossen, nee is een druppeltje op gloeiende plaat in ons grote buurland.
Een bijna compleet verhaal staat op: http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_103 in het duits natuurlijk.
Lees je wel dat DB niet altijd zuinig omsprong met de loc en dat 14 rijtuigen trekken ( ja ja Hans V200,0) schades veroorzaakten.  Bedoeld word hier het opheffen van de TEE en het instellen van Intercity en Eurocity waardoor de treinen langer werden, immers grootste deel 2e klasrijtuigen moesten ook aan de haak.
Maar Hans, ik heb er ook mee langs de Rijn gereden, herinner me nog het Speiseraum: Schnitzel en doperwtjes die zowat van je bord vlogen met dat strakke tempo vol door de bochten heen, een ervaring die je nooit vergeet!

Tevens is vermeldenswaard dat DB RegioNetz Verkehrs GmbH Profitcenter Nostalgiereisen de locs inzet in opdracht van DB Fernverkehr, de ene Bussiness-unit helpt de andere zeg maar ;)  Ach wat dondert het, zolang we hier in NL niet eens een HSL kunnen exploiteren wie zijn wij dan om te gaan zitten kniesoren over de uitgaven van DB AG.
De 103 rijdt nog en daar gaat het toch om...

Nog een anekdotetje tot slot:
De 103 is zoals een hele mooie vrouw. Ze houdt massa,s mensen tot op de dag van vandaag nog bezig.
Zo heb ik een kennis die in Frankfurt werkt.  Deze is s'morgens rond 05.00u al met camera richting Hauptbahnhof getogen om wat mooie platen te schieten. Ga binnenkort eens zeuren of hij wat wil sturen en of ik ze mag plaatsen.
Ook bij zijn duitse collegas leeft het.  DB trekt dus zelfs met de inzet nog "nieuw publiek". (Slim marketingsconcept?)
Ben je een vrouw na 50 jaar huwelijk meestal zat, de liefde voor de BR103 wordt kennelijk alleen maar groter. >:-D
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 06 november 2013, 09:45:49 »

Hoi Leon,

Dat die veertienrijtuigen schade veroorzaakten zal wel bij de machinist hebben gelegen.
Net wat je zegt, in die speiseraum kon je zowat je eten van de grond af eten, want daar ging het ook heen in dat tempo.
Heb het vaak zat meegemaakt, en ik hoorde van een andere machinist, dat zeker bij stijgingen die 14000 pk werden aangesproken.
Dat mocht wel alleen om de trein op snelheid te houden, en niet om hem langs de Rijn te jagen in bochtige trajecten.

Spectaculair was het zeker, maar comfortabel of goed voor het materieel........daar kon nog weleens aan getornd worden.
Toch ben ik blij dat ze om wat voor reden dan ook, in Duitsland zuiniger omspringen met hun oudjes.
En om maar een teken aan de wand te geven, die oudjes doen dus tegenwoordig nog gewoon mee ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

timtrein

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 06 november 2013, 23:15:35 »

Nou Hans, de locs waren ontworpen voor lichtere sneltreinen, niet om treinen van 600 ton met 200 km/h te slepen. Dat veroorzaakte grotere slijtage dan waar de locs voor gemaakt worden, en daardoor defecten. Niet meteen, maar daar een aantal jaar. Maar die treinen waren nou eenmaal nodig, dus werden ze gereden. De serie 120 als opvolger liep ook niet helemaal lekker, pas met de komst van de 101 konden ze echt richting hun pensioen, al duurde dat lang (zelfs nog tot heden).

Voor de details nog: DB profitcenter nogwat ging/gaat inderdaad over de inzet van de drie museumlocs, de 113, 184 (terzijde) en 235. De 103 245 is altijd direct bij DB Fernverkehr geweest en is ook nooit officieel museumloc geworden (al was dat wel gepland). Het is strikt genomen, met de 103 222, de enige loc die nog écht omafgebroken in commercieel gebruik is.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 07 november 2013, 09:52:53 »

Ik herinner me dat ik destijds een artikel heb gelezen, waarin stond dat de DBAG de 103 behoorlijk zwaar belastte.
Met lange treinen tot wel 13 á 14 wagens, vele 10.000den kilometers per maand en minimaal onderhoud, hadden de locs het flink te verduren.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 09 november 2013, 11:40:40 »

De locs met nummer 172 tot en met 199 zijn inmiddels ook toegevoegd.

Vanochtend heb ik nog eens in een 'special' van het Eisenbahn Journal (103. Porträt eines Klassikers, 1/2009) zitten bladeren en daarin wordt het verhaal over de slijtage bevestigd. In de eerste jaren waarin de serielocs werden ingezet hadden de 103's het relatief makkelijk. Ze hoefden alleen vier à vijf eersteklas wagons te trekken, waarbij de snelheid ook nog eens beperkt bleef tot 160 km/h.
Rond 1977/1978 mocht er pas op bepaalde stukken 200 km/h gereden gaan worden (tussen München-Donauwörth, Hannover-Uelzen en Hamburg-Bremen). Vanaf zomer 1979 werd het IC-plan met elk uur een IC-verbinding met eerste en tweede klas-rijtuigen ingevoerd (500t zware treinen met elf rijtuigen. 's Nachts kwamen daar nog snelle Post-Expresstreinen (ExprIC) en slaaptreinen bij). Alle 103's moesten daarvoor continue aan de bak, waardoor er amper tijd was voor onderhoud. Met als gevolg veel schade aan motoren en de overbrenging. De locs werden bewust door de Bundesbahn op 'slijtage' gereden. Vanaf 1985 kwam er nog een schepje bovenop met de vijfde IC-lijn (Dortmund-München). Per dag legden de locs toen zo'n 1400 tot bijna 1500 km af.     

Groet, Marc

Ps. Er is trouwens net een nieuwe 'special' over de BR 103 uitgekomen. :)
Gelogd

brund55

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 09 november 2013, 17:06:46 »

Marc,


Bedankt voor de melding over de nieuwe special.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 november 2013, 00:26:30 door brund55 »
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

jumbo

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 09 november 2013, 18:20:49 »

 Al weer paar jaartjes geleden gefilmt , het blijft de mooiste duitse loc .

Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 09 november 2013, 19:26:54 »

Hey Marc, die special Eisenbahn Journal (103. Porträt eines Klassikers, 1/2009) heb ik hier ook liggen.
Ik heb het verhaal over de schade aan motoren en overbrenging, doordat de locs maximaal werden belast, op blz 78 en 80 terug gevonden.

Heb het vaak zat meegemaakt, en ik hoorde van een andere machinist, dat zeker bij stijgingen die 14000 pk werden aangesproken.
Hans, dat mocht maar voor maximaal 10 minuten, daarna moest weer worden teruggeschakeld.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 09 november 2013, 19:40:17 »

De DB 103 184 is als enige 103 geschikt gemaakt en toegelaten voor Zwitserland klik Helaas voor korte duur want dat is ook al weer verledentijd  :(

Mvg, Johan
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 09 november 2013, 19:49:21 »

Hoi Ad,

Dat was ook maar kortstondig hoor, maar het gaf wel een duw in de rug leek het wel.

En dat ondanks de lengte van de trein, dat imponeerde gewoon.

Maar in zo'n lange trein zitten, dat geeft op de Geislinger Steige, een bijzonder uitzicht B)

Dit blijf ik een geweldige lok vinden, alleen baal ik wel nu dat die lange treinen en de tomeloze inzet van deze lok, tot zoveel schade lijden.

En gelukkig betekend dat niet, dat we ze heden ten dage nooit meer tegen komen in het wild.

Dus wel de kans pakken om deze lok op de plaat vast te leggen, en ik denk ook dat je dan niet de enige bent :-)

M.v.g.

Hans V200.0

Gelogd

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #30 Gepost op: zondag 10 november 2013, 01:00:56 »

Hey Marc, die special Eisenbahn Journal (103. Porträt eines Klassikers, 1/2009) heb ik hier ook liggen.
Ik heb het verhaal over de schade aan motoren en overbrenging, doordat de locs maximaal werden belast, op blz 78 en 80 terug gevonden.

Yep, dat is hem (hoewel er bij mij op blz. 78 alleen foto's staan)! :)

Al weer paar jaartjes geleden gefilmt , het blijft de mooiste duitse loc .

Schitterend mooi toch die combi van deze loc met die eerste wagons! Ik moest wel lachen toen die wagons aan het einde - die er niet bij passen - in 'beeld' kwamen, dat kon de cameraman blijkbaar toch niet aan.

Het filmpje deed me trouwens denken aan een ontmoeting die ik had met een BR 103 midden jaren negentig in Bonn. Ik was toen bij een kennis op bezoek in het noorden van de stad en tijdens een wandelingetje moesten we even wachten bij een overweg. Hoewel de plek waar we stonden niet zo heel erg ver van het station was, kwam die BR 103 toch al met een tempo aanstormen waar je koud van werd. Echt indrukwekkend om te zien, hoe vlug die loc op snelheid kon komen!

Groet, Marc

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #31 Gepost op: zondag 10 november 2013, 10:15:08 »

Tsjee, Johan

De bovenste foto zou niet misstaan op een kalender, of in tijdschrift of een boek.
Maar was die inzet in CH van zo korte duur, cq is die toestemming al weer ingetrokken en waarom dan?

Gelogd

timtrein

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #32 Gepost op: zondag 10 november 2013, 16:12:06 »

De loc staat sinds -dacht ik- 2011 weer terzijde, versleten wielbanden en inmiddels afgelopen revisietermijn.
Gelogd

jumbo

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #33 Gepost op: zondag 10 november 2013, 22:00:53 »

Had niet alleen met de wagons te maken in het filmpje , aan het eind hoor je me zoon ook een reden zeggen , het was nogal koud :-)
Gelogd

jos57

  • Gast
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 13 november 2013, 22:37:09 »

wat zijn ze toch mooi.

Groet,

Jos
Gelogd

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 23:30:53 »

Vanavond is alweer de laatste reeks foto's uit deze serie op het 'Drehscheibe forum' geplaatst. Het linkje heb ik weer in het eerste berichtje geplaatst.
Mocht ik weer een leuk draadje daar over de BR E 03/103 tegenkomen, dan vul ik het hier wel weer aan.

Groet, Marc
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #36 Gepost op: zondag 27 april 2014, 23:09:40 »

Hoi,

Topic lijkt ingeslapen, maar de inzet van de 103 niet.
Voor de liefhebbers hier de meest recente (stand eind maart) Frankfurt Umlauf:

http://www.k-report.net/discus/messages/28/BR103_Umlaufplan_2014-253287.pdf

Mocht je in de buurt komen... kun je een plaatje schieten.
Helaas is men elders op het forum een nieuw topic gestart over de E03-001 in de Rheingold-kleuren.
Past beter hier natuurlijk.
Heel veel info over duits materieel: http://www.moebahn.de/
« Laatst bewerkt op: maandag 28 april 2014, 09:16:01 door Baanloos »
Gelogd

Jasperkc

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • mooie 44er bij de VSM
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #37 Gepost op: zondag 27 april 2014, 23:25:23 »

Hallo ?,

Klopt. Ik had er een paar vragen over, maar de lok is helaas niet rijvaardig en de loks die in dit draadje voorkomen wel! Dat is dus juist veel beter!

Groet, Jasper
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 16:07:55 »

Nog steeds worden 103en ingezet, al wordt het nu wel heel erg minimaal, we moeten vrezen dat het
dit jaar voor het laatst is.

Rond Munchen nog redelijk met wintersportinzet naar Oostenrijk in het seizoen, tot eind maart.
Rond Frankfurt is het minimaal: alleen vrijdag t/m zondag en "korte omlopen".

Check:
http://www.moebahn.de/f122-Fahr-und-Umlaufplaene.html

Kun je gelijk wat andere favoriete duitse locs nakijken.
Gelogd

ketelbinkie

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 16:46:02 »

De E03 002 werd deze week 50 jaar. 50!!! De serie 103 machines zijn inmiddels meer dan 40 jaar in dienst. Eigenlijk is het niet vreemd te stellen dat ze klaar zijn, 40 dienstjaren is tegenwoordig wel de top voor lokomotieven.

Het blijft overigens wel de mooist elok ooit gebouwd, naar mijn mening  :lol:
Gelogd
Patrick

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 18:07:31 »

De 103 222 is verkocht aan Railadventure.

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7097328,page=all
Over de kleurstelling kun je lang en breed discussiëren, maar ik vind hem de loc geen recht aan doen.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

brund55

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 18:56:58 »

Mbt het kleurenschema: mooi is anders , maar gelukkig bestaat deze 103 nog.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 19:27:05 »

Ai ai, wat is dit lelijk. :(
Terwijl het toch zo makkelijk was geweest om dit mooier te maken. Bijvoorbeeld door de grijze balk aan de voorzijdes door te trekken naar achteren en naar onderen (zodat ook de buffers donkergrijs worden). Dan de letters aan de zijkanten ietsje laten zakken (tot onder het richeltje) en boven deze richel alles van voor tot achter wit maken (op de roosters na). Je zou dan meer rekening houden met de sierlijke lijnen van de loc. Dit is echter gewoon goedkoop en jammer.
Uiteraard is het wel goed dat deze loc zo behouden blijft.

Groet, Marc

Ton van het Fort

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 10 juni 2017, 22:55:22 »

Al weer een wat ouder draadje maar nu binnenkort het Insidermodel van de verlengde 103 van Märklin verschijnt nog een mooi filmpje uit de oude doos over.

Veel kijkplezier
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ton

Fortheim, een analoge én digitale baan van 45 m2 🚞

Jasperkc

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • mooie 44er bij de VSM
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #44 Gepost op: maandag 12 juni 2017, 15:46:13 »

Hallo Allemaal,

a.s weekend is er in Koblenz weer het Sommerfest. Deze keer gaat het over 60 jaar TEE

klik
klak

En voor alle info zie de site van het DB museum in Koblenz-Lutzel

Goret, Jasper!
Gelogd

BW Rheine

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #45 Gepost op: maandag 12 juni 2017, 17:07:21 »

Het is alsof de lok, uit drie delen bestaat. B)
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #46 Gepost op: maandag 12 juni 2017, 17:28:14 »

Ton,

Bedankt voor het plaatsen van dit interessante filmpje. :)
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

brund55

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 18 januari 2018, 15:11:07 »

Wat stof afgeblazen van dit topic. Hierbij vrij recente beelden in het tweede deel van deze special over de 103
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

brund55

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 18 januari 2018, 15:18:49 »

Hierbij nog een video van 2 Railadventurelocs, de BR 103 en de BR 139
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
Re: Voor de BR 103-liefhebbers
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 18 januari 2018, 15:43:03 »

Dick,

Bedankt voor het kijkplezier van deze twee mooie filmpjes over de Br 103. :)
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl
Pagina's: [1] 2   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.036 seconden met 25 queries.