Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Spoorbaan "Dombergen"

Gestart door Trainman zaterdag 02 november 2013, 11:26:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo Guus, als je een schakelrail gebruikt geef je een korte "massa" puls af voor de terugmelding. Bij massa detectie gebruikt je één spoorstaaf van de K-rail, door deze te "isoleren" als sectie,
waarbij er een terugmelding wordt gegeven, wanneer er een trein op de rails staat. Op de ene staaf staat de gewone massa, die dan via de wielstellen wordt doorgegeven aan de andere.
Het voordeel is hierbij dat er in principe altijd een trein wordt gedetecteerd, over de gehele sectie lengte. Zo kun je altijd weten als er bijvoorbeeld een wagon los raakt.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Dat is ook mijn bedoeling. Ben al op de achtergrond bezig om een bestand op te stellen
in Excel om dat terugmelders te coderen.
Ondertussen ook al een aantal secties uitgelegd die de verbinding maken tussen beide
schaduwstations en de paradebaan. Morgen eerst nieuwe afstandsklossen zagen om
9 mm meer ruimte tussen de tracés te maken.

Foto's volgen deze week.....
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo Guus,

Wellicht moet je de afstand tussen de niveaus zo groot mogelijk maken en de volle 3% gaan benutten. Als je met de hand een wagon of iets dergelijks moet pakken tussen de niveaus,
wordt dat lastig als er treinen in staan. Wat vertikale bewegingsruimte is altijd fijn.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
hallo Guus,

mijn mening is ook zo groot mogelijke tussenafstand houden daar heb je later alleen maar voordeel van

Gr Ed
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hoi Guus,

Iknlas dat je kurk als ondergrond wil gebruiken. Ik kan je polystyreen platen ten zeerste aanraden. Stukje goedkoper, veel lichter, makkelijk te verwerken, en demptnhet geluid zeer goed.
Daarbij kun je dan extra goed profiteren van je freeslijnen in het hout.  Polystyreen erop lijmen en dan voorzichtig met een zeer scherp stanleymes door het polystyreen snijden door met je puntje van het mes door de freeslijn te "glijden". Vervolgens met een zwarte stift over de snijlijnen in het polystyreen en je baanplan is uitgetekend  ;) ;) ;)
Gr. Daan
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Citaat van: Trainman op zondag 30 maart 2014, 17:21:43
Vanmiddag schaduwstation 2 geplaatst op het eerder gelegde schaduwstation 1.
De tussen ruimte is 91 mm. Dan blijft netto 85 mm over (bovenkant rail - onderkant
MDF) Is dit voldoende ? Een lok met panto omhoog is volgens mij hoger. Qua stijging
zit ik nu op 2%. En heb dus nog ruimte naar boven...

Dus de 91 mm aanhouden of  :help: :help:

Goed: De afstand zo groot mogelijk maken. Vooral als je meerdere sporen moet overbruggen. Mijn oude baan gehad dat 140mm te weinig was. Denk ook aan: Wisselmotoren die onder de baan hangen, decoders, draden, enzovoort. Zie ook Artikel over Schaduwstations. De reikwijdte in het schaduwstation is een stuk kleiner door de beperking van de hoogte, dus daar ook rekening mee houden.

Groet Ronald.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Bedankt voor jullie meedenken  :thumbup:

Ik heb nog een plaat MFD aan de wand zitten van mijn vorige baan. Deze staat op het frame en is 237 mm hoog.
Wanneer ik daar 2 x 9 mm MDF aftrek, dan blijft er 109,5 mm over tussen de platen. Dit moet voldoende zijn ?

groet,

Guus
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo Guus,

Dat moet je even zelf uitproberen of dat genoeg is. Je kan het beste even een paar rails naast elkaar leggen. Wagons op de rails. Dan een plaat erop op de juiste hooge en dan proberen de achterste weg te halen zonder de boel te slopen. Dat is een goed test of je er gemakkelijk bij kan komen ;)

Groet Ronald.
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Bedankt voor jullie reacties  :P
De 110 mm is voldoende om een en ander nog normaal te kunnen bereiken.

Heb de naam van mijn baan (en dus ook van dit topic) veranderd in Dombergen.

groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Ha Guus,

Fijn dat je een duidelijk beeld hebt van de hoogte. Nu kan je tenminste vrolijk verder. :)
Misschien kun je nu beter een nieuwe topic starten onder "banenbouw" met de nieuwe naam
"Dombergen".