Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Spoorbaan "Dombergen"

Gestart door Trainman zaterdag 02 november 2013, 11:26:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Spoorbaan "Dombergen"
Beste modelspoorders,

in een wat ouder Märklin boek kwam ik een ontwerp tegen van een spoorbaan. Gebaseerd op de K-rails. Aangezien ik
in het bezit ben van slanke wissels en standaard wissels heb ik de afgelopen dagen het bestaande plan omgezet in een
plan met deels slanke en deels standaard wissels.  B)

Ondanks de ruimte op mijn zolder is ontwerp in mijn ogen toch nog gelukt. Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie er
over denken.

groeten,

Guus (alias Trainman)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Minto Tighfield
gast

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo

Aardig ontwerp. Echter als een trein de keerlus links boven heeft genomen kan hij slechts nog maar een richting rijden. Wellicht is het mogelijk een tweede keerlus te maken, waardoor de treinenloop gevarieerder wordt.

Groeten en succes,

Minto Tighfield :)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Ja, dat had ik ook gezien. Deze keerlus staat ook in het origineel.
Ik heb geen ruimte om een tweede keerlus aan te brengen.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Je kan hem toch recht onder de 1e leggen?
Ergens vanaf het station rechtsaf.

Robin
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Minto Tighfield
gast

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo

Wellicht kun je bovenaan, een verbinding maken tussen de beide buitenste bochten, van rechts boven naar links boven, eventueel m.b.v. bochtenwissels.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Ik heb toch nog even kritisch naar dit plan gekeken. Een tweede keerlus zou een optie zijn.
Maar ik kom er nu ook achter dat de treinen aan het perron wel redelijk kort zijn. Ik had dat
graag anders gezien. En dus gaat dit ontwerp de ijskast in.

Wordt vervolgt....
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Als je een beetje lange treinen kwijt wilt heb je al gauw de volledige diagonaal (van rechtsboven tot einde rangeerterrein linksonder) nodig. Dat is grofweg 4 meter denk ik, wisselstraten eraf (uitgaand van je huidige aantal sporen) houd je ertussen dan 2-2½ meter over voor de opstelsporen. Daarop kun je een trein kwijt met ongeveer 8 vierassige rijtuigen. Je zou dan linksonder en rechtsboven een boog kunnen maken naar een schaduwstation onder je baan waar je de treinen opstelt die wachten op inzet bovengronds. Evt. kun je daarin ook een keerlus verwerken, aan beide kanten, zodat je ook weer kunt "terug-keren". Een rangeerterrein zou dan linksboven misschien passen, maar dan wel goed opletten dat het allemaal (ook het schaduwstation)bereikbaar blijft. Succes met ontwerpen!  :thumbup:

O ja: die ontwerpen van Märklin zelf zijn er denk ik vooral op gericht zoveel mogelijk rails en materieel te verkopen...  ;)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Tot zover iedereen bedankt.  :D
Ondanks alle tips en adviezen laat ik dit plan toch varen. Ik vind de verhouding tussen personen- en rangeerverkeer niet in verhouding.

Ik kwam op een beurs een plan van Märklin tegen met nummer K3528. Dit plan is in een of meerdere MM nummers uitvoerig beschreven.
Wie heeft er een idee uit welk MM nummer dit komt, ik weet alleen dat dit nummer meer dan 10 jaar oud moet zijn.
Het plan is uitgevoerd in K-Rails, heeft een schaduwstation met aan beide zijden een railspiraal (1 1/2 slag).

Verdere info ontbreekt. Alle hulp is welkom.

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Vergeet ook niet de tussenruimte van perrons, nu is het erg smal
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Zoals al eerder vermeld ben ik bezig om een bestaand Märklin plan in WinTrack (demo) uit te werken
naar K-rails en slanke wissels.
Het werken met WinTrack is even wennen. Ik ben nu zover dat ik de L-vorm getekend heb en een
van de schaduwstations.
Heb nog wel een tweetal vragen:  :o)

1. Kan ik de maatvoering van de ingegeven L-vorm naderhand nog aanpassen zo ja, hoe ?
2. Kan ik in WinTrack een compleet schaduwstation oppakken en handmatig verplaatsen naar de
juiste positie ?

groet,

Guus

PS, hoop de demo binnenkort om te zetten naar versie 11  :thumbup:
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo Guus,

We zijn toch wel nieuwsgierig naar je nieuwe plannen, ik in ieder geval wel.
Aan de linkerkant van je scherm in Wintrack staat een rechthoekje dat is de grond plaat, maar daarboven staat zijkant toevoegen. Daarmee kun je ten aller tijde je maatvoering aanpassen.
Die lijnen die je daarmee trekt komen automatisch op niveau 0 terecht.
Je schaduwstation kun je helemaal verplaatsen door een van de railsen aan te klikken en dan verplaatsen met de muis te doen.

Met de demo kun je niet opslaan he, dat weet je. Dus vergeet geen schermafdrukken te maken.
Ik wil ze eventueel wel in Wintrack zetten zodat je er een bestand van hebt.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo Peter,

bedankt voor je snelle reactie. Mijn baan komt deels onder een schuine kap. Daar moet ik dus rekening
mee houden in verband met de bereikbaarheid. Op mijn zoektocht naar een geschikte baan kwam ik op
de site van Märklin terecht. Vanuit het archief heb ik daar een mooi ontwerp gedownload (MM02/2013)
Hier moeten nog wel een paar aanpassingen gebeuren. Ik heb in de breedte meer ruimte en ook heb ik al
een redelijk grote voorraad rails. Ik wil graag gebruik maken van je aanbod  :thumbup:
Graag je mailadres via een PB, dan zal ik je mijn gegevens doorgeven en het voorstel van mijn baan.

groet,

Guus

PS: het voorstel waar ik het eerst over had is vervallen wegens ruimte gebrek.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hoi Guus,

Ik heb je een PB gestuurd.
Dit is wel een mooi plan. Zeker als je de het station met slanke wissels gaat uitvoeren.
Ikzelf rij ook K-rails. Heb voeger wel met de beide andere rails soorten gereden, maar ik zelf vind "K" het mooiste.
Gaarne geen discussie van maken hier, daar zijn er al genoeg van te vinden op het net en op het forum.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Bijgaand het aangepaste spoorplan naar slanke wissels op de paradebaan,
mede met dank aan Peter  :-) :-)
Ik heb van hem ook de geëxporteerde DXF bestanden ontvangen die ik in
Autocad heb verwerkt. En daarvan worden de eerste delen gefreesd.

Wordt vervolgd...

groet,

Guus
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Door omstandigheden een tijdje niet in staat geweest iets aan mijn spoorbaan te doen  :-(
Heb afgelopen dagen de tekeningen voor de tracés bijna afgerond. 
Het frame is ook bijna klaar, daarvan deze week de foto's op dit topic....  :thumbup:

Ik ben nog wel op zoek naar de inbouw (zaagmaat) van de Märklin Schiebebuhne 72941
Wie helpt ? Ik heb al wel op internet gezocht, maar helaas niet gevonden.

Toch nog gevonden : 381 x 422 mm !

Guus

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Kleine aanpassing in het rechtse deel van de baan...
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
@Moskoviet

Bedankt voor het meedenken.  :thumbup: Ik had daar ook al aan gedacht. Maar zie daar vanaf vanwege
de onderliggende constructie en het algeheel ontwerp.
En dan blijft er weinig ruimte over voor gebouwen enz.

Bijgaand de foto's van het frame.

groet,

Guus


Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Ha Guus,
Ik zie dat je aan de rechter kant een erg brede tafel hebt, waar je niet heel goed bij kunt (aan 3 kanten ingesloten). Ga je werken met een mangat?
anders krijg je problemen bij ontsporingen op het achterste deel.

gr. Gertjan
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo GertJan,

ja er komen twee mangaten in de baan. Niet alleen om problemen op te lossen tijdens
gebruik, maar ook handig tijdens de opbouw.

groet,

Guus
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
In afwachting van de MDF tracés vandaag begonnen met de uitwerking van de beide schadwustations.
Ik heb dit met AnyRail 5 getekend en ook daarin de codes van zowel wissels als seinen aangegeven.
De seinen zijn in beide schaduwstations virtueel, maar moeten in WDP wel aangegeven worden.

Wordt vervolgd  :) :)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Gisteren bericht gekregen dat het freeswerk klaar is  :thumbup: een dezer dagen ga ik het ophalen.
Ondertussen liggen de eerste rails ongeduldig te wachten.
En deze week ook de SchiebeBühne binnengekregen, het begin is er.

Ben benieuwd naar jullie reacties  :P
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Opa-Bullcat
gast

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Kijk die brug ziet er nice uit, ga ik ook binnenkort aanschaffen hier voor 2 rail ;)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Vanmorgen het freeswerk opgehaald. :P
Het paste maar net.......

Wordt vervolgd....
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Ik heb m'n wagen.....,
volgeladen.......,
met mooi freeswerk.

Ziet er goed uit Guus!

Ben benieuwd hoe dat er straks op je tafel uitziet.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Kijk dat mijn houthart weer goed.
Strak werk zo. :thumbup:
Succes met de opbouw ga dit draadje volgen.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Dat is een mooi plan wat je hier voor ogen hebt. Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan verlopen. Toch mooi dat er een hoop baanplannen al worden gemaakt, waar je dan één uit kan kiezen en eventueel details aanpassen naar eigen smaak. Ik dat dit dus zeker ook volgen. En zo te zien heb je al een hoop rails klaar liggen. Succes Guus.

Groet, Peter.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hierbij een kleine update  B)

Vanmorgen op de beurs in Zutphen alle rails en bruggen gekocht die ik nog nodig heb.
En verder een afbeelding van een van de gefreesde platen met daarin een groef van 0.5 mm
diep die het midden van de rails aangeeft...leve Autocad  :thumbup:
En wie weet waar ik de railklem (heet dat zo  :help:) kan kopen.

Graag jullie reacties....
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Nette aankopen heb je daar. Ook een goed idee betreft de gefreesde lijnen. Zeer bruikbaar met K-rails inderdaad. Ik zou er zelf dan ook niet zo snel op gekomen zijn. Nu maar hopen dat je niet nog tegen momenten aan loop dat je aanpassingen moet gaan doen in het baanplan.

Nou... vanavond een nieuwe update van je, omdat je alle rails van vandaag al gelegd hebt? >:-D

Edit:
Het lijkt overigens of ik op de onderste foto de contactpunten mis. Is dat niet de Märklin 2205 rails? Zo ja, hoe ga je deze gebruiken?
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Ziet er allemaal heel goed uit  :thumbup:

Tom
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Opa-Bullcat
gast

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Dat afstandshulpje op de onderste foto is dat ergens te koop, of speciaal voor deze rails?
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Volgens mij is dat niet speciaal voor een merk rails, het is instelbaar.
Ik ken de klemmen van Krause, maar die zijn volgens mij meer voor de echte bouwers,
dus lieden die ook hun rails zelf bouwen...
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Blokje hout met 4 sleufjes op de juiste maat?

De Krause klammen zijn om flexrail in bedwang te houden, niet speciaal om parallel te leggen.

Gr, Ben.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
@Ben,

het gaat mij voornamelijk om de flex netjes parallel in de bochten te kunnen verwerken.
Het rechte stukken is een makkie.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Opa-Bullcat
gast

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
ik zoeken op krause, maar zie nergens dat apparaatje zoals hierboven staan, iemand een linkje ? het gaat hier ook opm flex in de bochten dus.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Heb je hier wat aan ?

http://www.fohrmann.com/gleisklammer-gleisbauklammer-krause-klammer.html

Ik ga deze niet gebruiken, te duur...

groet,

Guus
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hoi Guus,

Die laatste link van je, dat is om flexrails te leggen.
De andere foto die is om flex keurig parallel te leggen.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Opa-Bullcat
gast

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Dat is niet die ik bedoel, ik bedoel dat zwarte apparaatje op de foto.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hoi Peter,

het gaat mij om het leggen van flexrails in bochten.

groet,

Guus
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Citaat van: Trainman op zaterdag 22 maart 2014, 18:00:21
@Ben,

het gaat mij voornamelijk om de flex netjes parallel in de bochten te kunnen verwerken.
Het rechte stukken is een makkie.


Dat snap ik wel. Dat doe je met een stukkie hout met 4 sleufjes. Maar als je geld uit wil geven evengoed:



Eurotrein, Maarten van der Burgt. Maarten staat ook altijd op Houten.

Gr, Ben.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hoi Ben,

bedankt voor je reacties. Een klosje hout is in deze voldoende...de hobby is al duur genoeg.


groet,

Guus
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Opa-Bullcat
gast

Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Bedankt Ben, we hebben weer wat nuttigs besteld daar :)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
De update voor vandaag  :D

Vanmorgen de gefreesde delen voor het eerste schaduwstation neergelegd en met lijmklemmen
van de Action (2 stuks voor ? 0,99 !) los/vast gefixeerd. Morgen geschaafd vuren halen om de afstand
tussen freeswerk en muren mooi gelijk te houden. Dit hout wil ik ook toepassen aan de voorzijde van
de gefreesde platen (met dank aan Jules) om deze meer ondersteuning te geven.
Morgen ga ik beginnen met de plaatsing van het tweede schaduwstation. Deze komt dan direct op de
juiste hoogte te liggen door middel van tijdelijke opvulblokken.
Let op de freesgroefjes....

Ben weer benieuwd naar jullie reacties...

groet,

Guus
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Cool, dat ziet er goed uit.

Nu is het natuurlijk grote stappen maken, gezien je de gevreesde platen nu meteen kan monteren. Wel had ik nog een wat andere ondergrond verwacht dan die paar balken die er nu zitten, maar ik heb zelf ook nog geen tafel gemaakt in m'n leven dus ik ga er vanuit dat dit de bedoeling was.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
@Shaggy,

om een en ander zo toegankelijk mogelijk te houden heb ik alleen de balken nodig. Zo staan ze ook in het oorspronkelijke
plan van Märklin. Ik wil een en ander nog wel versterken door geschaafd vuren balkjes onder de MDF platen te lijmen.
Van montage van rails is op dit moment nog geen sprake, ik wil me eerst toeleggen op het ontwikkelen van de spanten.
Maar zal tussendoor wel foto's blijven plaatsen van de diverse stadia.

Wordt dus vervolgd  :D
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Wederom een kleine update  :o)

Ook het aanleggen van een modelspoorbaan gaat niet zonder slag of stoot. Gisteren kwam ik er achter dat de vorige geplaatst foto's
niet van schaduwstation 1, maar van schaduwstation 2 zijn  :thumbdown: En dus hierbij de foto's van schaduwstation 1  :D
De plaats van deze delen heb ik met behulp van Autocad bepaald en zijn binnen een marge van 1 mm nauwkeurig.
Om er voor te zorgen dat de delen ten opzichte van het frame niet verschuiven zal ik deze morgen met een paar lijmklemmen fixeren.
En daarna de plaatsing van het eerder getoonde schaduwstation 2  8)

Een van de zaken die ik nu (al) aan het uitwerken ben is de aandrijving van de wissels. Daarvoor wil ik niet de standaard Märklin aandrijvingen
gaan gebruiken, maar servo's. Op internet kwam ik servo's en decoder tegen van DigiKeijs. Wie heeft hier ervaring mee ?

Binnenkort weer een nieuwe update  ;)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Servo's en decoder: OC32-->klik.

Gr, Ben.
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Vanmiddag schaduwstation 2 geplaatst op het eerder gelegde schaduwstation 1.
De tussen ruimte is 91 mm. Dan blijft netto 85 mm over (bovenkant rail - onderkant
MDF) Is dit voldoende ? Een lok met panto omhoog is volgens mij hoger. Qua stijging
zit ik nu op 2%. En heb dus nog ruimte naar boven...

Dus de 91 mm aanhouden of  :help: :help:

Ben weer benieuwd naar jullie reacties...

groet,

Guus
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Hallo Guus,

Strak werk zo te zien. :thumbup: Een goed begin is het halve werk.
Om antwoord op je vraag te geven: twee kruisende sporen hebben aan 9 cm genoeg, want dan kan je met een pantografenvanger de pantografen iets naar beneden duwen, maar als er meer sporen boven elkaar komen, dan zou ik , als je ruimte hebt in het hellingspercentage, de afstand zo groot houden dat een E-loc met pantografen omhoog zonder problemen kan rijden. Dan lijkt mij een tussenhoogte van minimaal 10 cm. meer voor de hand liggen.
Ik zag op jouw aangeschafte materiaal dat je schakelrails gaat toepassen. Ik heb daar nog een kleine (bijna nieuwe) partij van liggen, omdat ik over ga op massadetectie. Heb je er nog meer nodig en heb je eventueel interesse?
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Nog eventjes dit Guus, je bent het ontwerpstadium van een baan al voorbij en nu daadwerkelijk aan het bouwen.
Het is nu beter je vorderingen hieromtrent te plaatsen in een eigen lijntje onder "baanbouw" in plaats van "baanontwerp".  ;)
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw ontwerp spoorbaan
@Tjoekedoris,

bedankt voor je reactie. Ik zal morgen een lok op de rails zetten met de panto omhoog.

Wat je laatste reactie aangaat: hoe gaat dat in zijn werk ?
Ik heb alle rails in huis, en heb niets meer nodig. In ieder geval bedankt.
Alles wat er nu ligt aan tracés wordt deze week nog verder uitgebreid. Wanneer alles op zijn plek ligt
dan begin ik met de ontwikkeling van de spanten. Zodra die klaar zijn gaat alles weer uit elkaar en dan
worden de spanten geplaatst met daarin de tracés. Zo wordt alles mooi stabiel, al zal het MDF hier en
daar nog wel ondersteuning nodig hebben. Ik wil wel voordat de tracés definitief geplaatst gaan worden
deze van kurkbedding voorzien.

Groet,

Guus