Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Modelbaan getswoud eerste update 2022
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 32 33 [34]   Omlaag

Auteur Topic: Modelbaan getswoud eerste update 2022  (gelezen 251133 keer)

marklintim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud op excursie
« Reactie #1650 Gepost op: woensdag 17 november 2021, 14:51:05 »

Hallo allemaal,

Het is alweer eventjes stil hier, inmiddels is de studie alweer even bezig dus dan is modelspoortijd beperkt. Daarnaast zitten de meeste vrije uurtjes tegenwoordig in het opknappen van de TEE. Eens wat anders dan in miniatuur priegelen O:-D
Afgelopen week had ik een weekje vrij, ik had namelijk een tentamen week en kon al vrij snel aan het begin van de week mijn tentamen maken, dus de rest van de week was ik vrij. Een mooi moment om eens op bezoek te gaan bij een modelspoorvriend die een tussenjaar heeft voor een gezellige modelspoormiddag. Uiteraard word dat niet zomaar een bezoekje maar word er gelijk weer een oldscool stoomexcursie van gemaakt >:-D dus tijd voor de foto's.


trekkracht van de excursie trein was de 01 1081, deze heeft al een hele tijd geen excursies gereden, de 41 was toch een beetje het lievelingetje geworden. Maar afgelopen vrijdag mocht deze machine weereens lekker zijn assen strekken op de hoofdbaan.


aan de haak hingen de 4 bm rijtuigen van het stoommuseum. kort voor vertrek werd nog even deze opname van de loc gemaakt.


direct na het vertrek signaal gaf de loc een luid fluitsignaal om vervolgens in beweging te komen, na al die tijd heeft de loc er veel zin in


in blokafstand achter de 01.10 vertrok de 41 356 met de 2221 aan de haak. Dit losse loc duo zal straks nog een leuke rol gaan spelen.


tijd om erachteraan te gaan om de treinen weer op te wachten op plek van bestemming. Het gaat hier om een stuk grond net naast Uitgeest, het hele dorp is nog in opbouw maar de spooraansluiting en het station liggen er al en dat werd feestelijk gevierd. We zien hier de 01 met excursie trein kort voor het station van dit nog ongedoopte dorpje.


De 01.10 werd vriendelijk ontvangen door de 03.10 welke een euro express aan de haak.


de 41 356 volgde de 01 1081 op blok afstand en het duurde dan ook niet lang voordat de 41 ook binnen kwam rollen. de 41 werd samen met de 2200 naar het passeerspoor geleid zodat de dag gelijk goed begon met een mooie line up van stoomloc's


omdat de sporen toch bezet waren werd het toegestaan om vanuit het spoor een plaatje te maken op de frontjes van de 3 locomotieven.


goed, tijd voor actie, inmiddels is de 2221 losgekoppeld en gerangeerd naar de achterkant van de trein van de 01, de lege wagens werden door de diesel naar een opstelspoor gerangeerd.


daarvoor moet er eerst een spoor worden leeggehaald. de 41 356 kreeg een mooie klus, het uithalen van de olievloot


op het station kon de 41 omlopen


zodat de loc vervolgens kon dienen als tractie voor deze keteltrein.


nadat de 2221 de bm's op het leeggehaalde opstelspoor had weggezet ging de loc een paar eloc's rangeren, achter de 2221 hangen achtereenvolgens de 1773, 1627, railpromo/TCS 101001 (ex-ns 1781) en de husa 1621.


vanaf de andere kant klonk ineens een harde typhoon, de 193 627 (RFO raillogix) kwam langs denderen met een staaltrein aan de haak.


niet lang daarna kwam de 41 356 weer binnenrollen met de olievloot.


deze werd afgewisseld door de 1627, zodat de 41 zich klaar kon maken voor de terugreis. op de achtergrond zien we nog een thalys staan, deze reed per hoge uitzondering ook een pendelslag voor de feestelijke opening van dit nieuwe station.


ook aan museum materiaal ontbreekt het zeker niet. zo reden de hondekoppen 334 en 220.901 met een pec ertussen ook vrolijk hun rondjes.


en weer later had de 41 de bm rijtuigen opgehaald, omdat de 41 achteruit wat harder kan rijden dan de 01 (de stoomclub heeft nog altijd geen draaischijf en ook hier ontbrak het aan een draaischijf) zou deze loc de excursie trein terug rijden.


daar ging de excursietrein weer.


nadat de 41 was vertrokken rolde de thalys het station weer binnen.


en toen leek het ineens wel op roosendaal.


nadat het station weer leeg was kwam het losse loc duo 2221 en 01 1081 lang rijden, de 2221 verzorgde voor de terugrit de tractie.


opweg naar huis na een geslaagde dag.


en om de dag af te sluiten werd er nog even een hondekop line up georganiseerd, een mooie afsluiter van een mooie dag.

Trainspotter

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Modelbaan getswoud op excursie
« Reactie #1651 Gepost op: woensdag 17 november 2021, 16:19:37 »

Heerlijke foto’s, prachtige illustratie van een fantasierijke middag.
Ik kijk uit naar de volgende sessie.

Vrgr,
Wilko
Gelogd

Jelmer

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Pfarrerwinkel
Re: Modelbaan getswoud op excursie
« Reactie #1652 Gepost op: woensdag 17 november 2021, 16:58:48 »

Dat is nog eens een waardige opening van een station  :thumbup:

Zouden ze weer eens in het echt moeten doen...

Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

marklintim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud kersttrein 2021
« Reactie #1653 Gepost op: zaterdag 18 december 2021, 23:27:33 »

Wilko,
Bedankt voor je complimenten. Hieronder komt een nieuw mooi fantasierijk verslag ;)

Jerlmer,
voorheen gebeurde dat wel, tegenwoordig steeds minder helaas. Dan maar in model een feestje maken :D


Hallo allemaal,
Kerst komt er weer aan en dat betekent zoals elk jaar dat er weer een kerstzending per trein naar Getswoud komt. Omdat dit een dorpje is wat elk jaar weer groeit, word de kersttrein ook elk jaar groter en groter. Dit jaar is de trein dan ook zelfs in twee delen opgedeeld en was vervoerder raillogix gevraagd om de trein naar Getswoud te brengen.
Laten we maar snel beginnen.

met een uitgeschakelde en weggerangeerde 1100 en slechts 2 stationair draaiende 2200'en lijkt het rustig op getswoud centraal, maar de 2200'en verraden eigenlijk al dat er groot spektakel verwacht kan worden.


er hoeft dan ook niet lang gewacht te worden, al vrij snel komt de raillogix 193 627 binnen rollen met het eerste deel van de kerstzending. deze trein bestaat uit de stalen D + 3x Gbs + 2x wijnwagons + 2x Gs.


nadat de 193 van de trein was afgekoppeld kwam de 2275 voor de trein te staan, deze trok de hele trein op tot over het wissel.


zodat de 2221 aan de achterkant van de trein kon aankoppelen om de wijnwagens en gs'jes uit de trein te halen.


ondertussen had de 2275 de stalen D uit de trein gerangeerd zodat overbleef een stammetje van 3 Gbs'jes. De 2221 is na zijn rangeerwerk vertrokken naar het industrie terrein want deze moest kort na de eerste kerstlevering de VAM trein gaan ophalen.


de stalen D is naar het opstelterrein gebracht. Tevens is men hier druk bezig met het inladen van alle kerstpost, zowel de motorpost als pec worden ingeladen.


alle spullen en wagons waren mooi optijd weggerangeerd want daar kwam de raillogix 1619 alweer binnen rijden met het tweede deel van de kerstzending. Deze bestond uit 2 Gs'jes, de kerstloc, platte wagen met coca cola kersttruck en 4 rongenwagens met kerstbomen.


als vervanger van de 2221 kwam sik 337 even inspringen. De Gs'jes werden losgekoppeld en door de 1619 over het wissel getrokken zodat de sik de 2 Gs'en kon wegrangeren.


en vervolgens rangeerde de 2275 de rest van de trein in 1 keer van de hoofdbaan af.


het duurde daarna ook niet heel lang voor dat de kersttruck voor het eerst werd gesignaleerd.


en ook de kerstloc staat weer op zijn plekje op spoor 3




en overal in het dorp duiken de kerstbomen weer op. Getswoud is weer helemaal klaar voor kerst.

nog 2 filmpjes van de kerstexpress die naar Getswoud kwam:





Tevens is Getswoud begin december weer begonnen met het rijden van de skitreinen. Hiervoor word vooralsnog een 1600 loc gebruikt welke word gekoppeld aan 3 van de 4 Bm rijtuigen van de GSM.


de Bm's staan standaard opgesteld op GSM spoor als complete vierdelige stam. Voor de wintersport trein moet er dus een rijtuig uit de trein gerangeerd worden. Loc 2221 trekt de stam hier de hoofdbaan op waar er verder met de trein gespeeld zal worden.


om het vierde rijtuig uit de stam te rangeren werd sik 337 opgetrommeld.


zo, dat is 1 rijtuig minder.


nu kan de 1650 aan de trein gekoppeld worden


en kan de 2221 van de achterkant van de trein af gehaald worden.


en zo staat de eerste skitrein weer klaar voor vertrek.
De skitrein zal tot eind februari elk weekend rijden behalve het kerst en oudjaars weekend, dan heeft de GSM de rijtuigen namelijk zelf nodig.

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Modelbaan getswoud kersttrein 2021
« Reactie #1654 Gepost op: zondag 19 december 2021, 08:30:27 »

Mooi verslag weer en altijd leuk: met de skitrein op wintersport! maar nu even niet :-(
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Trainspotter

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Modelbaan getswoud kersttrein 2021
« Reactie #1655 Gepost op: zondag 19 december 2021, 11:38:16 »

Weer een heerlijke rapportage van Getswoud.
Wanneer het Corona technisch weer beter gaat moet ik toch maar eens komen kijken nadat ik bij onze dochter ben geweest.

Vrgr,
Wilko
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Modelbaan getswoud kersttrein 2021
« Reactie #1656 Gepost op: zondag 19 december 2021, 16:59:24 »

Tim, het is weer grote klasse!
Zelfs de "donkere dagen" sfeer weet je heel goed weer te geven, dat in combinatie met de lichtjes.
Heerlijke mix van tijdperken want in Getswoud heeft de kille "schaf het maar af" mentaliteit nog niet huisgehouden.
De posttreinen rijden nog. (Post.nl doet dat met tig vervuilende vrachtwagens tegenwoordig!) en de 2200en zijn
nog zeer aanwezig.
Het is echt weer een hele leuke reportage geworden!
Komt er nog een Oliebollenexpress dit jaar?

grts, Leon
Gelogd

marklintim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud kersttrein 2021
« Reactie #1657 Gepost op: zondag 19 december 2021, 17:47:43 »

Hans,
Bedankt. Ja helaas rijd de echte skitrein nu niet maar op mijn modelbaan speelt corona niet mee hoor. Je moet toch op een manier kunnen ontsnappen aan de huidige realiteit.

Wilko,
Bedankt voor je compliment.

Leon,
Bedankt.
Ja de RGB ledstrip is een leuke toevoeging voor de avond plaatjes.
Tijdperk doe ik niet aan, ik rij gewoon met wat ik mooi vind en probeer dat enigsinds realistisch vorm te geven in een redelijk moderne tijd, dus duitse stomers op een nederlandse baan onder vlag van een museum stichting bijvoorbeeld. De 2200 vind ik gewoon een hele gave diesel en piko heeft die heel mooi in model gemaakt. (niet dat een 2200 nou echt milieu vriendelijk is)
De oliebollen express staat uiteraard nog wel op de planning maar het is nog even kijken op welke manier oud en nieuw dit jaar weer gevierd gaat worden. Er is een kans dat er geen oliebollen express komt maar er is ook een kans dat het een eendaagse trip word (net als vorig jaar) in plaats van een twee daagse trip.
Afwachten dus
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

MarklinNathan

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Treinfan
    • Treinspotter Nathan
Re: Modelbaan getswoud kersttrein 2021
« Reactie #1658 Gepost op: vrijdag 31 december 2021, 14:12:22 »

Leuke verhalen weer Tim!
Gelogd

marklintim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1659 Gepost op: woensdag 05 januari 2022, 10:50:17 »

Bedankt Nathan :)

Komt er nog een Oliebollenexpress dit jaar?
Leon, ik ga je blij maken, hier komt het verslag van de oliebollen express van 2021 ;)


Hallo allemaal,
Nadat er zelfs naar een evenement gevraagd word laat wel zien wat voor fenomeen de stoom jaarwisseling excursie naar modelbaan Maarsburg is geworden. Inmiddels in het een traditie. Deze traditie is gestart met de 2014/15 editie en hete toen jaarwisselingsrit. Deze werd met de 2015/16 editie omgedoopt tot oliebollen express. Vanaf de 2016/17 editie is de 01 097 vervangen voor de 012 081-6 welke vandaag de dag nog steeds dienst doet. (helaas zijn de foto's uit dit verslag verdwenen. een groot deel heb ik terug gevonden en op termijn zal ook dit verslag weer te zien zijn)
Een dieptepunt in het bestaan van de Getswoudse Stoomtrein was wel het jaar 2017, waarin er wel geteld 0 kilometer stoom excursie is verreden, zelfs geen oliebollen express  :( . Tevens werd dit wel dubbel en dwars goed gemaakt met de 2018/19 editie, de langste oliebollen express tot nu toe die tevens in Maarsburg nog verschillende vormen van tractie kreeg.
Ook de 2019/20 editie was weer een groot succes.
Bij de 2020/21 editie had de GSM net een nieuw pareltje, de 41 356, en die moest uiteraard dat jaar de oliebollen express trekken. Echter was ook dit geen volwaardige oliebollen express want vanwege corona werd deze als eendaagse trip verreden op 30 december.

Helaas zitten we aan het einde van 2021 nog steeds met corona en weer in lockdown waardoor ook dit jaar een niet volwaardige oliebollen express verreden is op 30 december als eendaagse trip. Maar dat mag de pret niet bederven van deze zevende editie van de oliebollen express, dus laten we na deze kleine terugblik maar gauw beginnen met de 2021/22 editie van de oliebollen express :)


op 29 januari is men al druk bezig geweest met het opstoken van de oliegestookte 41 356. Tja, deze loc blijft toch wel het pareltje van de stoomclub.


vaste opstookhulp is de 81 002, deze werd op die 30 december langzaam weer koud gezet. Op de foto zien we nog een beetje stoom uit de schoorsteen komen maar dat zou heel gauw klaar zijn.


dieselloc 2210 gaat de rijtuigen ophalen voor de 41, want over een klein half uurtje moet de trein uitrijden.


een plaatselijke fotograaf maakte bij de overweg nog even een fraai kiekje van deze o zo mooie diesel.


zo'n 10 minuten later rolde de 41 356 ook van het stoomterrein af om zich richting spoor 1 te begeven.


de 2210 heeft inmiddels de bm rijtuigen aangehaakt.


voordat de 2210 mocht oversteken moest eerst de intercity uit maarsburg passeren. Ook in Maarsburg wonen stoomliefhebbers die speciaal voor deze rit eerst de intercity naar Getswoud nemen :P


nadat de intercity was gepasseerd en de 2210 was overgestoken werd de 41 tegen de trein gedrukt. Nadat deze was aangekoppeld (en de 2200 losgekoppeld) werd er een remproef gedaan. Ondertussen stapte alle reizigers in en werd de trein vertrek gereed gemaakt.


om half 11 stipt kreeg de trein groen licht, na het vertrek signaal van de conducteur en een lange haal aan de stoomfluit van de machinist kwam de trein met een hoop stoomgeweld in beweging. Een kleine slip werd nog snel gecorrigeerd door de kundige meester op de bok en met een luide exhaust verlaat de 41 voor de laatste keer in 2021 Getswoud Centraal.


verderop werd de 41 nog 1 keer gespot in getswoud. De reizigers genieten van de stoomverwarming en de stoomjunk hangt met zijn hoofd uit het raam :D


op naar Maarsburg, een klein dorpje in het limburgse heuvellandschap aan de grens met Duitsland. De eerste trein die daar werd gespot was deze schitterende turquoise 1100 met een mooie passende stam turquoise plan D's


rond kwart over 1 's middags, bijna 3 uur later, werd de trein gespot in het kleine dorpje Maarsburg


een stoomtrip naar maarsburg is altijd een leuke, lange, binnenlandse stoomrit gezien Getswoud relatief dichtbij aan de kust ligt tussen Haarlem en schiphol.


13.29 uur, de loc rolt tunnel uit richting het station van Maarsburg


om stipt om half 2 tot stilstand te komen langs spoor 1 te Maarsburg centraal.


een fraai kiekje op de neus van de loc, zelfs de spelende kinderen stopte met spelen om de kijken naar dit grote zwart rode stoomgevaarte.

De 41 krijgt een korte rustpauze, reizigers en liefhebbers kunnen wat foto's maken van de trein en de loc word een beetje verzorgt door het personeel. Smering van het drijfwerk is erg belangrijk bij zo'n lange rit, je wilt natuurlijk geen warmloper. Ondertussen gaan wij even een blik werpen bij het industrie terrein.


Daar is namelijk ook wat leuks te zien. Sik 337 is voor proefritten naar Maarsburg overgebracht, ingeklemt tussen de raillogix 1619 en 2221 is de loc van getswoud naar maarsburg gesleept. De afstand is voor de sik zelf te groot en een sik mag nooit achteraan een trein hangen, er moet altijd nog iets achter hangen. loc 2221 was dan ook de remwagen van het transport


de 337 werd aan een stammetje bollewagens gehangen. Eens kijken of deze zo de heuvels op en af kan.


we keren even terug naar de 41, de loc staat namelijk klaar voor vertrek voor een rondje door het heuvellandschap.


stomend langs het industrie terrein, rechts zien we nog een stukje van de 2221


vervolgens denderde de trein door de tunnel om daarna een heuvel te beklimmen.


een flinke klim maar de ketel staat goed onder druk dus de trein blaft probleemloos omhoog.


een stukje stomen over vlakke baan


en daarna weer in volle vaart naar beneden. De trein zal even afgerangeerd worden om de dorst te lessen en olie te bunkeren. Tevens worden de rijtuigen even snel schoongemaakt voor de trein weer terug naar Getswoud zal gaan.


inmiddels zijn de sik proeven afgerond, dat kleine lokje liep probleemloos met vier wagentjes tegen de heling op dus nu kan Maarsburg ook zo'n leuk rangeerlocje gaan overwegen :D . loc 2221 is niet helemaal voor niks gekomen want na de proeven moesten de bollen wagens netjes terug gebracht worden. een mooi klusje voor deze prachtige diesel (die ook wel mooi staat in het landschap van maarsburg O:-D )


brommend over spoor 1 langs de turquoise trein


en via die schitterende oude brug naar de eindbestemming.


vervolgens kon de 2221 als losse loc terug naar het industrie terrein. de diesel moet straks natuurlijk weer samen met de sik naar huis. Op het spoor naast de grote diesel staat een leuk zweeds (rangeer?) locje en op de achtergrond is de ptt druk bezig met motorpost 3001.


ook raillogix 1619 kwam nog even een goederentreintje brengen.


maar bij de brug waren we natuurlijk aan het wachten om zo'n plaatje te schieten, zo'n machtige stoomros over een mooie metalen brug met een ligte schemering. Ja, het begint alweer laat te worden. Tijd om naar huis te gaan.


nog even snel een plaatje van twee hele mooie treinen naast elkaar.


17.10, de 1101 staat op het punt van vertrekken. 10 minuten later zal er voor het laatst in 2021 een stoomtrein van Maarsburg vertrekken, tevens zal het ook het laatste 2021 vertrek van de 41 zijn.


5 minuten na vertrek stoomt de 41 de tunnel uit, op naar een mooie rit huiswaarts.


nog een passage, om het af te leren, en om afscheid te nemen van 2021.


en dat was dan echt de allerlaatste stoomtrein foto van de oliebollenexpress.


maar op het laatste moment dook ook nog even de 6409 op die als losse loc onderweg was naar het rangeerterrein, maar de meester hield even een korte stop voor de nog aanwezige fotografen.


vlak voor ikzelf ook huiswaarts ga toch nog even snel een blik werpen bij de ptt. Ook Maarsburg gaat er steeds leuker uitzien.


en als allerlaatste dan toch nog een plaatje vanuit het station van maarsburg waar de 1101 met zijn turquoise trein weer binnen is komen rollen. Dat blijft toch ook een erg mooie loc.

Bij deze wil ik iedereen nog de beste wensen wensen voor 2022. Op een mooi, pandemieloos jaar waarin er weer vele mooie (museum)trein en modelspoor activiteiten mogen zijn. Ik ga er in ieder geval weer het beste van maken :)

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1660 Gepost op: woensdag 05 januari 2022, 12:04:18 »

Mooi verslag weer Tim!  :thumbup:
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainspotter

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1661 Gepost op: woensdag 05 januari 2022, 13:02:14 »

Prachtig verslag van een mooie dag Tim. :thumbup:
Voor jou ook de beste wensen voor 2022.

Vrgr,
Wilko
Gelogd

NS_Gerard

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • De koffie staat altijd klaar
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1662 Gepost op: woensdag 05 januari 2022, 13:12:38 »

hoi tim

mooi verslag en mooie foto's

mvgr. gerard
Gelogd
Bekijk de bouw van mijn baan via:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85871.0

 

marklintim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1663 Gepost op: woensdag 05 januari 2022, 22:40:45 »

Henk,
Bedankt.

Wilko,
Bedankt. Was zeker nog even een mooi laatste 2021 modelspoordag.

Gerard,
Dank je
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1664 Gepost op: donderdag 06 januari 2022, 06:07:12 »

Het was weer gezellig in Maarsburg!
Alle goeds voor een Normaal 2022!
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

robkop

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • M* en bezig te digitaliseren
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1665 Gepost op: donderdag 06 januari 2022, 09:49:16 »

Tim, indrukwekkende hoeveelheid materieel heb je op de baan staan,
Toevallig kwam ik op je verhaal terecht en heb ook s naar het NTM verhaal over de TEE gekeken .
Daar kwam ik ook nog een filmpje tegen over de Catalina. Daar ben ik s mee omhoog geweest met touchdown op het marker meer , toen t nog kon.
Ik moet m’n oude Marklin 3071 TEE ook nog verder onder handen nemen, digitaal met geluid wil ik m hebben.
Ik was er al mee begonnen, heb wel de interieurs nog bemachtigen, jaren terug , ben bezig geweest om de tafel lampjes werkend te krijgen. Dat ga ik toch maar weer s oppakken.
Gelogd
Met de groeten van Rob

MarklinNathan

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Treinfan
    • Treinspotter Nathan
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1666 Gepost op: vrijdag 07 januari 2022, 19:51:23 »

Mooi verslag weer Tim, ga zo door!  :)
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1667 Gepost op: zondag 09 januari 2022, 08:55:42 »

Leuk verslag weer Tim, op naar de volgende  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

marklintim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud oliebollen express 2021
« Reactie #1668 Gepost op: maandag 10 januari 2022, 21:26:30 »

Hans,
Het is altijd fijn om in Maarsburg te zijn :P
Bedankt.

Rob,
Leuk om te horen dat de linkjes in de handtekening ook nog bezoekers trekt :)
Project TEE ligt momenteel een beetje erg stil vanwege het corona beleid, hopelijk kunnen we daar ook snel weer mee door.
Succes met jouw TEE project.

Nathan,
Dank je wel, door ga ik zeker.

Peter,
Bedankt, eerst maar eens op naar een mooie 1e 2022 rit ;)
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

marklintim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud eerste update 2022
« Reactie #1669 Gepost op: zondag 16 januari 2022, 21:36:16 »

Hallo allemaal,

Op de oliebollen express en kerstlevering na is het al enige tijd geleden dat ik een update had geplaatst. Dus om maar eens bij het begin te beginnen gaan we terug naar begin september 2021 :oops:


veel roco lus en kortkoppelingen en ook piko en artitec koppeling heb ik vervangen voor roco universeel koppelingen. Deze koppelingen hebben veel weg van de marklin kortkoppelingen maar kunnen wel gewoon onder alle 'vreemde' merken loc's en wagons.


gekoppeld met een marklin koppeling


de koppelingen komen ook overeen met de automatische koppeling van een sik. Deze roco koppeling werkte al verrassend goed met marklin kort koppelingen, ik heb het idee dat deze zijn ontworpen voor de universeel koppelingen, voor mij als 3 railer perfect :D


een tijdje terug zijn er ook een paar brievenbussen gepland. tja, uiteindelijk gaat het om de details.


ook zijn er containerbakken geplaatst. twee bij het vakantieparkje, men moet natuurlijk wel hun afval kwijt. En ook hier is een brievenbus geplaast.


en in het centrum is ook een brievenbus en glasbak geplaatst.


en het posthoekje is afgemaakt met een poppetje en steekwagen en een postbus die uit of in geladen word met zakken die uit of in de posttrein gaan


ook heb ik met rollend materieel gerommeld. zo heb ik geprobeerd de 2221 en 2275 aan elkaar af te stellen zodat deze in dubbeltractie kunnen rijden. Dit is nog niet helemaal goed gelukt, dus daar ga ik nog weleens verder mee rommelen (beide loc's hebben een piko smart decoder). Een extra complicatie is dat de 2221 van origine een digitale koppeling had. deze heb ik eraf gehaald omdat die niet goed werkte en nu probeer ik de functies F4, F5 en F17 om te wisselen. Bij de standaard mapping is F4 en F5 voor de zwaailichten (voor en achter) en F17 is koppelings geluid. Bij de 2221 was F4 koppeling voor, F5 koppeling achter en F17 zwaailichten. Ook deze functie mapping is nog niet gelukt. Tevens is voor een digitale koppeling het rangeersein opgeofferd. Rangeersein in de 2221 is standaard front sluit licht + zwaailampje aan de kant van rijrichting. Ook dit wil ik ooit eens gaan aanpassen, eerst maar eens uitvogelen hoe die piko smartdecoder werkt.


voor de 2200'en heb ik verder weinig tijd gehad want ik kreeg een klusje van een modelspoor vriend. Of ik zijn citypendel weer rijvaardig kon maken. De trein reed niet en miste veel onderdelen.


in overleg besloten om printen van john te bestellen. Zo krijgt het stel gelijk mooie ledverlichting. De oude gloeilampjes ontbraken onder andere dus als je dan toch vrije keus hebt.... Voordeel aan de printen van john is dat er ook gelijk interieurlicht in het stel bij komt.


enige testrondjes vooruit


enige testrondjes achteruit


en het stel weer inleveren bij de eigenaar.


en dan denk je daarmee klaar te zijn heeft meneer de volgende trein alweer uitgezocht. 'kan je mijn motorpost even nakijken, hij piept en rijd beroert'. Tja, een beetje marklinist weet dat dat oliën (en schoonmaken) betekent maar niet iedereen wilt/durft zelf te rommelen aan zijn modeltreinen of heeft kennis en materialen voor dat soort onderhoud, al heb ik wel advies gegeven om zich eens te verdiepen in smeringen en schoonmaken. Onder andere marklin of sweden heeft daarvoor een vrij handige tutorial op youtube staan.


in een handomdraai was het motortje schoon en reed de motorpost weer als een zonnetje. Maarja, kerst en nieuwjaar stond voor de deur, druk druk druk dus nog geen tijd gehad om de motorpost terug te geven. Dan nemen we het er maar van ook, altijd handig een extra motorpost met de kerstdrukte :P


motorpost line up, mp3024 eurailscout jim, mp3004 en mp3020


rond kerst kwam neef remco ook nog even langs en die heeft ook 2 motorposten dus daar moest gebruik van gemaakt worden, van links naar rechts, motorpost 3001 bruin, motorpost 3020 geel/rood,  motorpost 3004 geel/rood groot logo, NS cargo motorpost 3030 en motorpost 3024 eurailscout BRT-08 jim.


datzelfde rijtje nog een keer maar dan van de andere kant.


en toen was er weereens tijd om verder te prutsen met de 2200'en, helaas nog altijd niet met het gewenste resultaat. De 2221 rijd net iets sneller denk ik, als de 2221 voorop staat kan het setje opzich rondrijden maar met de 2275 voorop word de 2275 vaak uit het spoor gedrukt.




en als de frustratie toeneemt word het tijd om rustig ontspannend te gaan rijden zonder gerommel, maarja, toen kwam ik erachter dat mijn 1103 en 1223 bijna hetzelfde tempo rijden en dat gaf mij weer een ander idee:



ik vind het zelf wel een leuke blauwe sandwich tractie. de trein kan dan zowel op de binnen als buitenbaan rijden zonder dat de loc gedraaid moet worden (beide loc's hebben 1 dichte bufferbalk). maar hier moet ik nog eens naar gaan kijken, denk dat de loc's nog wel ietjes gefinetuned moeten worden aan elkaar voordat ze echt in sandwich tractie kunnen rijden.

Voor nu was dit het weer. Jullie zijn weer helemaal bij :)

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Modelbaan getswoud eerste update 2022
« Reactie #1670 Gepost op: maandag 17 januari 2022, 14:20:54 »

Mooie line-up van de motorposten Tim!
Afvalbakken en brievenbussen zijn ook leuk.
En merk dat Getswoud nu de status "lijnwerkplaats" heeft verworven waar materieel van heinde en verre wordt onderhouden en verbeterd.

grts, Leon
Gelogd

marklintim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud eerste update 2022
« Reactie #1671 Gepost op: maandag 17 januari 2022, 21:27:11 »

Leon,
Bedankt, altijd leuk zo'n line up :)
nou, lijnwerkplaats voor materieel van heinde en verre is ook wat overdreven hoor.
Eerder een private onderhoudsmonteur :D
De jongens waar ik tot nu toe treinen voor heb onderhouden of omgebouwd zijn jongens met een passie voor het spoor en modelspoor maar met wat minder technische kennis of lef om zelf aan hun eigen modeltreinen te rommelen. Hobby is al duur genoeg en als je dat ook elke keer moet uitbesteden is het voor (vooral) jongeren helemaal niet leuk meer. Samen houden we de hobby in stand, ik een leuk klusje en een leuke gast, mijn maatjes weer een mooi functionerend modelletje erbij ;)
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Trainspotter

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Modelbaan getswoud eerste update 2022
« Reactie #1672 Gepost op: dinsdag 18 januari 2022, 00:15:10 »

Mooi dat jij zo in de hobby staat Tim. :thumbup:
Het zijn niet alleen de jongeren voor wie het ombouwen te duur of vanwege het ontbreken van kennis problematisch is.
Ik woon redelijk dichtbij, mogelijk ontvang jij de komende tijd een PB.

Vrgr,
Wilko
Gelogd

MarklinNathan

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Treinfan
    • Treinspotter Nathan
Re: Modelbaan getswoud eerste update 2022
« Reactie #1673 Gepost op: woensdag 19 januari 2022, 16:47:28 »

Goed bezig geweest weer Tim, je hebt niet stilgezeten de afgelopen tijd  :) :thumbup:

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Modelbaan getswoud eerste update 2022
« Reactie #1674 Gepost op: vrijdag 21 januari 2022, 05:53:29 »

Weer mooie beelden Tim. De klasse zit in de details he, details make the difference  :thumbup:
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0
Pagina's: 1 ... 32 33 [34]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.027 seconden met 26 queries.