Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Tim,

Wederom weer genoten van je verslagen en je prachtige foto's.
Prachtige baan heb je zeker met de vele details die er zijn een genot om alles te bekijken.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Mooie uitgebreide update weer, Tim. Leuk om te zien dat je op de beperkte ruimte toch iedere keer weer plaats vindt voor ve beteringen.
Die Mat.64 is die van Piko neem ik aan; heb je niet het probleem dat die tegen je M-rail wissellantaarns aan rijdt? Voor mij was dat destijds een reden om m zien terug te brengen naar de winkel.
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Michel,
Fijn dat je weer genoten hebt.
Details zijn onderdeel van de afwerking van een modelbaan vind ik. En zorgen er tevens voor dat het nooit gaat vervelen. Wanneer je links begint en rechts eindigt denk je tegen de tijd dat je het laatste stuk gedaan hebt, dat eerste stuk kan toch beter en dan begin je weer opnieuw :D

Hans,
Ik heb de baan ooit zo vol mogelijk gebouwd maar naar mate je ouder word en meer gaat kijken naar het realistische perspectief is er genoeg wat ruimtelijker of op een andere manier ingedeeld kan/moet worden.
De mat 64 is een roco model (apenkop). Piko heeft een heleboel mat 54 tweetjes (hondekop). Kwa lengte zijn ze nagenoeg gelijk aan elkaar. De plan V rijd zijn rondjes op de buitenbaan en passeert grote wissellantaarns het rechte spoor. De boogwissels hebben een klein en smal lantaarntje die geen probleem vormen. Op de binnenbaan kan deze (nog) niet rijden want de bovenleidingsportalen aan de binnenkant van de baan staan te dicht aan de gebogen rails. De trein rijd er dan net tegenaan. Misschien pak ik dat nog eens aan. Op de buitenbaan rijd deze probleemloos rond dus rijden doet ie sowiso wel ;)
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Oeps :? haal ik de mat 54 en 64 toch weer door elkaar...
Maar oké, fijn dat hij goed rijdt bij jou!
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Dag Tim.

Nou, de laatste update was een heel verhaal om door te lezen :thumbup: :thumbup:
Mooi dat nu een aantal ontevredenheden zijn opgelost op jouw modelbaan.
Wel balen van die Roco-pantograaf - heeft moeders geen oud wasrek over?  :P
Bedankt voor het maken van alle prachtige platen en bewegende beelden!
Nog een tip voor de zandbak: probeer eens witte peper i.p.v. zand,
peper is in poedervorm, heeft de juiste kleur en een stuk fijner dan (zilver-)zand :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Erik,
Ja er is af en toe lekker gewerkt aan de baan dus het was hoog tijd voor een update.
Helaas geen wasrek over maar die is ook wel iets te groot om op de loc te maken :P
Van het weekend ga ik eens rommelen met je witte peper tip, dankjewel :thumbup:


Hallo allemaal,

Zoals belooft zou ik nog met een paasupdate komen. De foto's zijn uitgezocht dus laten we maar weer snel beginnen.

-Zaterdag 3 april 2021-

Vrijdag avond rond een 10 uur word de diesellocomtief 2404 opgestart. De loc gaat rangeren met het museummateriaal wat op het kopspoor staat.


Allereerst worden de goederenwagons van de museumclub van het spoor afgehaald en aan de kant gezet.


vervolgens word er een loctrein bestaande uit koude stoomlocomotieven uitgehaald.


Na meerdere rangeerbewegingen staat de 2404 tussen de 81 en 78 in en is de oliegestookte 41 naar de 81 gepossitioneerd. De 81 was de loc die de 41 moest helpen onder stoom te komen. Zodoende was bij deze machine rond 6 uur al het vuur ontstoken om vast wat druk op te bouwen. Het hoeft niet veel te zijn, zolang de machine de 41'er maar kan voorverwarmen.

-Zondag 4 april 2021-

het liep al tegen zessen aan voordat de 81 en 78 genoeg keteldruk hadden om zelfstandig naar de museumlijn te rangeren. Daar zullen de loc's verder klaargemaakt worden voor de paasritten. Om vanaf 1 uur 's middags zal de paasei express van 2021 gaan rijden. Het personeel heeft dus nog 5 uur om de loc's klaar te maken.


een uurtje later word ook de 41 356 op eigen kracht gespot. De loc rolt rustig naar het uiteinde van spoor 1 om daar te wachten op zijn goederentrein.


deze lege rongenwagens worden gebracht door de 2275. Hierop zullen volgens traditie paaseieren geladen worden.


Om om 12.55 stond de 78 355 te wachten op het vertreksignaal voor de eerste paasstoomrit. Deze loc mocht met de Bm stam de hoofdlijnritten doen. Twee flinke oliestokers opstoken (de 01.10 is er ook nog) was iets teveel van het goede.


Het is ook de eerste keer dat de BR 78 voor een hoofdlijnrit in actie komt. Gelijk een mooie beproeving voor de machine om zichzelf te bewijzen.


met veel stoom vertrok de loc dan uiteindelijk met de eerste rit van het station.


tijdens de rit merkte de machinist een vreemd branderig luchtje op, wat bleek, de compressor was niet in orde. Deze bouwde niet genoeg luchtdruk op. Zodoende was er bij vertrek geen genoeg luchtdruk om de locomotief remmen goed te lossen. De machinist besloot de trein direct tot stilstand te brengen


gelukkig was de 2275 nog in de buurt beschikbaar dus deze loc kwam de trein te hulp schieten.


met behulp van voeding uit de 2275 konden de remmen wel gelost worden. Zo kon de trein worden afgesleept.


na aankomst in getswoud centraal werd de 78 355 van de trein gehaald en door de 2275 naar depot gerangeerd. In de tussentijd is de 2404 al opgetrommeld en deze heeft zich opgesteld op de museum lijn om de Bm stam over te kunnen nemen.


ondanks het defect van de 78 konden de reizigers na hun hoofdlijnrit vanaf spoor 1 toch nog de paasei trein fotograferen. De oliegestookte 41 356 kreeg dit jaar de eer deze trein te trekken.


de rongenwagens zijn dit jaar extra beladen met eitjes.


en nadat de 41 was doorgestoomd was het tijd voor de 2e rit. Vanaf deze rit werd er dus gereden met de 2404.

nadat de 2404 vertrokken was kwam de 81 binnen stomen om de eerste groep op te halen voor een rit over de museumlijn, maar die beelden, samen met de beelden van de 2404 met Bm stam en 41 356 met paaseitrein zijn op video vast gelegt dus...



...kijk en geniet ;)

Dit was hem weer voor nu.
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Hoi Tim,

Wat maak jij toch altijd leuke updates  :thumbup: :thumbup:
Ik heb het weer met plezier bekeken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
weer een mooi verslag Tim
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Peter,
Bedankt. Ik doe mijn best.
Fijn dat je ervan genoten hebt.

Nathan,
Bedankt, doe mijn best.
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Van een update gesproken , das er eentje om U tegen te zeggen hoor!
Zelf heb ik minder fut om updates te plaatsen; de jouwe mogen er wel zijn zeg 👍🏻👍🏻👍🏻
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
 @citaat Wim, Bedankt voor je complimenten. Vaak hou ik mijn topic wel enigsinds bij kwa update's. Dit was vaak na vakanties omdat ik in de vakantie tijd had om wat te rijden en knutselen. Nu heb ik vaak in het weekend wel een paar uurtjes over om wat te rommelen en te rijden, maar veel kleine dingen samen maakt een grote update. Ik vind het wel leuk om deze update's te schrijven en ook de verhalende update's vind ik zelf erg leuk om te doen. Ik vind het altijd wel een leuke uitdaging om modelspooravonturen zo te vertellen dat het net lijkt alsof het een avontuur langs een echte spoorlijn of op een echt station is geweest.
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud pasen 2021
Dag Tim.

Ik vind het toch altijd weer knap hoe je dergelijk verscheidenheid
aan beelden weet te schieten van een toch relatief kleine modelbaan!
Het maakt het in ieder geval interessant om te blijven kijken :thumbup:

Wat gebeurde er nu op 03:02 in het filmpje, een spanningsdipje?
Ook vroeg ik mij af of de verdampte rookolie van de stomer nog
aanslag geeft op de bovenleiding, of wordt het er juist schoon van,
aangezien er met de rookolie ook rails kan worden gereinigd? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Hallo allemaal,

Ik heb weer een paar dingetjes gedaan afgelopen paar weken, dus ik heb voor vanavond weer een kleine update staan voor jullie.


aan de hand van de uitleg video van spoorinmodel heb ik geprobeerd een dubbele andreaskruis te maken voor een onbeveiligde overweg met een stukje spoorstaaf en styreen strips. Het schilderen is nog niet helemaal netjes maar voor een eerste poging vind ik het aardig gelukt. De paaltjes staan hier netjes op hun plaats.


daarnaast heb ik weer een paar stappen gemaakt met de loods. ik heb daksteunen gemaakt en in erin gelijmd.


ook de basis van het goederenperron aan de binnenkant is op maat gesneden en erin gelijmd.


de schuifdeur van de goederenwagen zit op de goede hoogte en ook de deuren van de vrachtwagen zitten op de goede hoogte.


even het geheel op zijn plekje gezet en een plaat karton grofweg op maat gesneden. zo zou het uiteindelijk moeten worden, alleen dan met stenen bekleed.


de goederentrein die naar binnen gereden kan worden en de vrachtwagen die er naast staat.


en de 2400 die even komt passen en meten om te kijken of alles goed uitkomt.

en om af te sluiten nog een paar sfeerplaatjes:


een rangerende raillogix 1619


de intercity maarsburg


de trein staat hier vertrek gereed langs spoor 2


en daarnaast staat op spoor 1 de plan V 401 naar amsterdam


twee mat 64 achtige naast elkaar in getswoud centraal


en als laatste een door het station denderende railpro werktrein.
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Zoals altijd weer met veel plezier naar je update's gekeken Tim.
De nieuwe locloods ziet er goed uit en de schuifdeur zit op de perfecte hoogte voor de containervrachtwagen. :thumbup:
Je baan wordt mooier en mooier zeker door de vele details die er op te vinden zijn.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Weer genoten van je update Tim. Prachtig.
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Gaat de goede kant op met je zelfbouw-loods, Tim  :thumbup:
Ben benieuwd, hoe die er straks met stenen beplakt uit gaat zien  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Michel,
Bedankt en fijn dat je weer genoten hebt.
De locloods moet wel een goederenloods zijn, zullen weinig loc's in komen te staan ;)

Wimpietje,
Bedankt.

Tony,
Ik hoop dat het overeenkomt met het plaatje wat ik in mijn hoofd heb :P
Gaat vast wel lukken. het begint in ieder geval ergens op te lijken nu.
Re: Modelbaan getswoud kleine update
weer een leuk (klein) verslag Tim, ik vroeg me nog iets af, krijg de goederenloods nog een ander kleurtje/kleuren? of vind je die kleuren die de loods nu heeft mooi, veder ziet het er geslaagd uit  :) :)
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Bedankt Nathan.
De loods gaat, zoals in de update beschreven, bekleed worden met structuurplaten steen motief. Uiteindelijk word het dus een bakstenen loods.
Re: Modelbaan getswoud kleine update
dat heb ik dan net gemist tijdens het lezen  :D
Re: Modelbaan getswoud koningsdag en update goederenloods
Hallo allemaal,

Ik heb weer een kleine update voor jullie.
Ook dit jaar werd koningsdag niet groots gevierd, maar diezelfde koningsdag was wel een goed excuus om bij een kennis op bezoek te gaan om wat modeltreinen uit te laten.
Hij rijd zelf 2rail maar beschikt over een ovaaltje marklin C-rails. De z21 centrale kon zowel aan de 2 rail baan als de 3 rail baan geknoopt worden en dus hoefde ik slechts wat treinen in te pakken en een appje te downloaden. Lekker makkelijk.

meneer zelf is groot fan van 2400'en dus ik kreeg het  vriendelijke verzoek mijn 2400 mee te nemen zodat we een kleine 2400 line up konden maken. De nieuwe 2400 is toch ook wel erg mooi en zeker de sound is erg goed gelukt. Het was mij wel eerder opgevallen dat het gele vlak op de huif doffer leek dan het geel van de cabine. Op foto's valt het wel meer op dan je in werkelijkheid met eigen ogen ziet.


hijzelf heeft ook de 2275 van piko, maar dan de 2 rail variant. Voor mij een bekende loc maar die moest er natuurlijk wel even bij.


Roco line up, 1007, 2404, 2435 en 288. Ook de roco sik is wel heel erg gaaf.


een west duitse en een oost duitse olieboot naast elkaar.


ikzelf wilde mijn 1619 nog eens met een staaltrein zien. Hij heeft toevallig staalwagens dus ook de 1619 was meegegaan.


vanwege de veiligheid even panto gewisseld. in plaats van de achterste de voorste panto omhoog gezet. hier passeert de trein de piko 1152.


twee eenlingen in hun serie, van beide types is er maar 1 loc met dat nummer >:-D


toch leuk zo'n ontmoeting van 'apparte' locs.


de 2435 met een buurtgoederentrein aan de haak. Voor het heerlijke brullende geluid was de functie zware trein ingeschakeld O:-D


de sik gaat vervolgens de goederentrein weg rangeren.


als laatste foto van dit rijdagje nog een foto van sharky, voor de liefhebber zal ik maar zeggen.

naast deze koningsrijdag is er ook nog een update van de zelfbouwloods.

de loods heeft namelijk een proefdak gekregen. de maximale lengte van de uitstekende rand bepalen.


wat een sfeertje wel


het dak zit goed, de vrachtwagen botst niet tegen de dakrand. er moet nog veel gebeuren maar het geeft wel een goed beeld van het uiteindelijke resultaat.

en om deze update weer af te sluiten nog een aantal sfeerplaatjes op de baan.

De 1619 staat even te genieten van het zonnetje.


de 1103 is zojuist tot stilstand gekomen vlak voor getswoud centraal


want deze buurtgoederentrein staat nog in de weg.


het zonnetje zorgt steeds vaker weer voor mooie foto's


de 2275 komt met een stukgoederentrein het station binnenrollen. op de achtergrond dendert motorpost meetrijtuig jim langs.


een nieuwe toevoeging aan de werkvloot


en heeft er hier inmiddels al heel wat meters op zitten.

Dit was hem weer voor nu
Re: Modelbaan getswoud koningsdag en update goederenloods
weer een leuk verslag Tim, heb weer met plezier gekeken en gelezen
Re: Modelbaan getswoud koningsdag en update goederenloods
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Modelbaan getswoud koningsdag en update goederenloods
Ziet er goed uit Tim!
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Hallo allemaal,

Vandaag was het weereens tijd voor een mooie stoomexcursie. De 41 356 mocht zich weereens uitleven op de modelbaan van een treinvriend. De 41 was zeker niet de enigste trein die mee op reis is gegaan. Ook de 1007, 1223, 1650 en plan V moesten mee. Volle tassen maar een zeer geslaagde dag. Laten we maar snel beginnen. :)


Vanmorgen vroeg werd de 2404 opgestart om de rijtuigen voor de excursie klaar te zetten.


nadat de diesel was warm gedraaid rolde de loc rustig het opstelspoortje af, onderweg naar de museumlijn waar de Bm's staan opgesteld.


na het aanhaken en een remproef trok de 2400 de lege trein op langs spoor 1...


...zodat de goed stomende 41 356 aan de voorkant aangehaakt kon worden.


klaar voor vertrek. Eindelijk weer een mooie trip door holland :) Vanuit getswoud zal de trein via haarlem, amsterdam, hilversum naar de maliebaan stomen.


iets later kwam de 1650 met aan de haak een setje icr's binnenrollen, aan de achterzeide werden snel de 1007 en 1223 gekoppelt en zo ging de trein door achter de 41 aan naar de maliebaan.


als laatste ging ook de plan V richting de maliebaan. Deze nam een andere route, deze ging via haarlem, amsterdam naar utrecht centraal, daar kopmaken en vervolgens naar de maliebaan.

Goed, nadat het hele circus was vertrokken was het tijd om snel naar de maliebaan te gaan om de treinen weer op te wachten.


Bij aankomst stond de 41 met zijn excursie al langs het perron.


op de achtergrond zien we ook de plan V station maliebaan binnen rollen.


daarna moesten de sporen snel ontruimt worden wat het losse loc duo 1007 en 1223 moest uit elkaar gehaald worden.

Daarna was het tijd om eens goed rond te kijken op de maliebaan. Daar is namelijk veel leuk materiaal te zien.


zoals het groene hondekop viertje 770. wat een prachtig treinstel is dat


daarnaast is er ook een groene plan T aanwezig, dus de plan V en T werden even naast elkaar gerangeerd, maar roco heeft nog iets leuk....


...ze kunnen ook aan elkaar gekoppeld worden :D


er was genoeg ruimte op de baan dus de combi kon op het rechte stuk in zijn geheel op de foto vast gelegd worden. wel erg gaaf zo 6 bakken mat 64.


de volgende trein die even langs kwam was plan U 114, het museumstel van het spoorwegmuseum. Leuk zo al die mat 64 achtige, plan V, plan T, plan U.


na een korte stop van de plan U kwam de 41 356 weer binnen stomen.


verderop werd de plan U 114 vervolgens nog eens gespot :) ook een erg mooi treinstel dit.


Vervolgens kwam hondekop 770 weer terug.


en daarna werd de 1650 afgesleept. De trein kreeg onderweg een technische storing die niet verholpen kon worden. de loc is weinig in actie geweest.


gelukkig was er een waardige vervanger aanwezig, de 1204 kreeg de icr trein aan de haak.


en kruisde op zijn rit nog eventjes de 1223


welke een plan D stam aan de haak had gekregen.


deze werd niet veel later overgenomen door de 1007


zodat de 1223 wat rangeerwerkzaamheden kon verrichten met de excursietrein van de stoomclub, deze werd weer klaar gemaakt voor de terugreis.


tegen het einde van de middag werd er erg veel gerangeerd.


want voor het einde van de dag moest er nog wel even een line up georganiseerd worden. van links naar rechts: 2437, 1204, 1223, 1157, 1007 en nog een stukje in beeld, plan T 507


daarna werd op het station maliebaan nog even dit schitterende hollandse kiekje gemaakt, mat 54 770 (plan P) en plan U 114.


dat moest even vlug gebeuren wat de 770 stond op het punt om gekoppeld te worden met de mat 57 220.901, ofterwijl een benelux hondekop.


en om de dag helemaal goed af te sluiten werd er speciaal voor de directie van getswoud nog even een stoom line up georganiseerd. van links naar rechts: 41 356, 44 481 en 003 160-9.

een mooie afsluiting van een mooie dag.

Binnenkort komt er ook weereens een update van mijn eigenbaan met de huidige stand van zaken ;)
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Hallo Tim,

Leuk uitstapje en mooi materieel.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Dag Tim.

Weer een hele fijne fotoreportage met begeleidende tekst! :thumbup:
Ik vind al die Plannen (Mat '54/'64) erg fijn om naar te kijken,
die bolle neuzen zijn toch een stukje jeugdsentiment :cool:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Bijzonder mooie foto's Tim.
Ook daar in verbeter je je zelf iedere keer!
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Mooie baan heb je bezocht Tim en ook weer een prima reportage  :thumbup: :thumbup:
Aparte bovenleidingmasten zie ik op de foto (die boogmasten, net zoals ze langs de A27 en vast op meer plaatsen in NL voorkomen).

gr. Gertjan
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Bedankt voor het plaatsten van de prachtige reportage Tim. :thumbup:
Ik heb het met veel plezier bekeken.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Erwin,
Het was zeker een leuk uitstapje.

Erik,
Bedankt :)
De mat 54 en 64 zijn zeker erg mooie treinen. Maar de mooiste van de dag was toch wel de 41 356 :P

Leon,
Bedankt. Oefening baart kunst. En ik vind het ook leuk om te experimenteren met hoekjes. Een smartphone kan je nog altijd ergens makkelijker tussen positioneren dan een grote camera.

Gertjan,
Het is zeker een mooie baan.
Bij mijn weten staan deze portalen in het echt alleen (nog?) Op de lijn langs de A27. Deze modellen komen uit de 3d printer heb ik mij laten vertellen.

Michel,
Graag gedaan, fijn dat je genoten hebt.
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Mooi verslag weer tim en een leuk uitstapje  :)
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Het was weer leuk om te lezen Tim  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Nathan,
Bedankt.

Peter,
Dat vind ik leuk om te horen :)
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Mooi verhaal en mooie foto's Tim. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Leuke update weer, Tim!
Ik dacht dat die boogportalen ook nog in Brabant staan, ergens tussen Rotterdam en Breda (?).
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Dat was een leuk verhaaltje Tim, ik heb er van genoten
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Tim,

Dank voor het delen van een geslaagd modeltreffen.
Met een leuke verhaallijn heb je dit mooie materieel scherp weten vast te leggen.
Dank voor het delen.
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Tim,

Wat een leuk verslag.
Wie had 20 jaar geleden gedacht dat er zoveel NS materieel beschikbaar zou komen voor een M**** baan.

Edit: Ik nu hard sparen voor een digitaal blokkendoos stel, wat zijn die prijzig 2e hands.  :?

Vrgr,
Wilko
Re: Modelbaan getswoud excursie modelbaan 'de maliebaan'
Citaat van: Hanzi op dinsdag 03 augustus 2021, 21:10:48
Leuke update weer, Tim!
Ik dacht dat die boogportalen ook nog in Brabant staan, ergens tussen Rotterdam en Breda (?).

Helaas, Hans,
Die boogportalen zijn uniek voor het baanvak Hilversum - Utrecht.
In Brabant heb je op de route Breda-Tilburg-Boxtel ook betonnen palen maar met een licht gebogen betonnen bovenbalk klik.

Groet,
Roel
Re: Modelbaan getswoud zomer update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update
Dan ben ik daar mee in de war, bedankt Roel.
Re: Modelbaan getswoud zomer update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud zomer update
Henk,
Bedankt.

Hans,
Bedankt. Roel heeft inmiddels al antwoord gegeven maar deze boogportalen zijn echt uniek voor de lijn Hilvesum - Utrecht.

Wim,
Bedankt, fijn dat je genoten hebt.

Erik,
Graag gedaan. Ik blijf het leuk vinden om deze verhalen te maken en te delen.

Wilko,
Bedankt. Er is tegenwoordig zeker veel nederlands materieel te vinden.
De blokkendoos stellen zijn ook erg mooi en deze staat ook hier nog ergens op het wensenlijstje

Roel,
Bedankt voor de toelichting. Ik zat al te zoeken welke boogportalen er op de lijn tussen rotterdam en breda zouden moeten staan.


Hallo allemaal,
Tussen de voorlaatste update (konings rijdag) en de laatste update is genoeg gebeurd. Ik heb vooral veel sfeerfoto's (treinspot foto's :D ) maar hier en daar zijn er ook nog wel dingen aan de baan gebeurd.
Laten we maar weer snel beginnen.


om te beginnen is de werkvloot uitgebreid met een meetrijtuig. BRT-08 motorpost jim is inmiddels al een tijdje aanwezig maar deze heb ik hier nog niet laten zien. Waar ik later pas achterkwam was dat mijn exemplaar het rode vlakje op het A sein mist :? naja, dat word ooit nog eens een kwastje erbij pakken.


wanneer er werkzaamheden zijn geweest (of er lang niet gereden is) mag de jim de testritten rijden.


de twee aanwezige motorposten op de modelbaan.


ik maak al een tijdje gebruik van railuino met desktop station (op basis van een arduino uno r3) het is niet het beste programma en de webapp (zodat de treinen via een smartphone bediend kunnen worden) is ook niet ideaal. Maar ik vind het wel leuk om zo stap voor stap in de digitale wonderenwereld te treden. Door zelf het systeem (na) te bouwen zie je ook meer in hoe systemen aan elkaar geknoopt zijn en hoe het werkt. Inmiddels kunnen ook mijn wissels en seinen bediend worden via de computer.


het stoomseizoen is ook weer begonnen. op de foto rijd de 41 356 met een reizigerstrein het station binnen terwijl de 2275 op het punt staat om om te lopen naar de andere kant van de goederentrein.


ook de geel grijze sik 337 is al een tijdje in de collectie aanwezig. op de foto rangeert de sik met de museum goederentrein.


dat vroeg natuurlijk om een diesel line up. inmiddels is er zeker 1 exemplaar van de serie 2/300, 22/2300, 24/2500 en 64/6500 aanwezig op de modelbaan. De 5/600 ontbreekt hier eigenlijk nog tussen.


de 2210 doet zijn ronde met de VAM trein.


sik 337 rangeert met de 01.10 van de stoomclub, de loc gaat olie bunkeren.


spelen met goederentreinen, de 2275 kwam met een stukgoederentrein het station binnen rollen. deze goederentrein werd vervolgens weggerangeerd door de sik


ook de raillogix 1619 rijd nog altijd vrolijk zijn goederentreinen terwijl de 1650 zich klaar maakt om aan de intercity gekoppeld te worden


close up van het drijfwerk van de 41 356. Dit blijft toch een beetje het parreltje van de collectie.


detail foto de brandweer in actie. nadat ik een beetje dit hoekje had afgewerkt kon ik de poppetjes plaatsen. twee tweetallen en een mannetje in de ladderwagen.


avondplaatje, de raillogix 1619 passeert de oude onbeveiligde overweg naast het vakantieparkje


en plan V 401 staat op spoor 1 klaar voor vertrek


ook heb ik de belijning gemaakt voor de autowegen


dus ook dit deel van de baan is eindelijk af.


de 1223 heeft nog altijd 1 kapotte pantograaf maar door de vakantiedrukte was het een noodzaak om de loc weer terug in dienst te nemen. De panto's zijn van positie gewisseld (de voorste is nu de achterste en andersom).

verder is er in de tussentijd nog een klein uitstapje geweest naar een modelspoorvriend waar ik eerder ben langs geweest. Dit keer waren er nog twee anderen jongens bij en hebben we met zijn vieren wat leuke modelspoor foto's gemaakt.


om te beginnen de 41 356 naast de 03 1001


een van deze jongens heeft een grote liefde voor sikjes, dus sik 337 moest mee om naast sik 288 vereeuwigd te worden.


de sikken kontjes :D


de raillogix familie, mijn 1619 naast de vectron van een van de andere jongens (toen moest ik toch wel toegeven dat de raillogix vectron wel erg mooi is)


hier werd ook de eerste meeting gehouden tussen de plan V 401 en plan T 507. De plan T is inmiddels van eigenaar verwisseld en deze ben ik laatst weer tegengekomen op de maliebaan.


neusjes bij elkaar. Bij mijn 2e hands plan V zat de gekoppelde koppeling niet en de plan T eigenaar was deze vergeten, dus helaas hebben ze toen nog niet in tractie kunnen rijden.


en als laatste nog even de geel grijze 2435 met een sleep railpro zelflossers. Die 2400'en blijven toch ook erg gave machines.

dit was hem weer even voor nu. binnenkort weer meer foto's :)
Re: Modelbaan getswoud zomer update
Lekker hoor, misschien had ik jaren geleden moeten starten met NL materieel ipv stoompaardjes. 😇
Moeder de vrouw maar eens lief aankijken (geef mijzelf weinig kans) 😱

Vrgr,
Wilko
Re: Modelbaan getswoud zomer update
weer leuke plaatjes en een leuk verhaal, heb weer met plezier gekeken en gelezen :)
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 2
Wilko,
die stoompaardjes zijn ook gewoon erg mooi hoor, en er zijn er nog vele (vooral duitse) in nederland te vinden :D

Nathan,
Bedankt, leuk dat je met plezier gelezen hebt.


Hallo allemaal,
Vandaag de tweede zomerupdate alweer. Laten we maar snel beginnen.

de plan T 507 die hierboven al voorbij is gekomen in verschillende foto's en die ik laatst weer tegen ben gekomen op de maliebaan heeft hier ook nog een paar weekjes gelogeerd. Van twee van de vier bakken deed het interieur licht het niet en mij werd gevraagd of ik daar eens naar wilde kijken. Ik ben niet vies van deze klusjes dus ik wilde best een poging wagen.


het is niet heel goed te zien maar het rode draadje was bij deze flink geknakt en zat zelfs nieteens meer vast aan de stekkerverbinding die tussen de bakken zit. Deze van een nieuw draadje voorzien. De tweede bak koste wat meer moeite, die deed het namelijk soms wel en soms niet maar van buiten af was er niet 1 draadje heel slecht, na wat gerommel er toch achter gekomen welke draad het was en deze ook vervangen.


dus niet veel later werd de plan T op de baan gezet voor testrondjes met goed functionerende interieur verlichting.


en als hier dan toch zowel een groene V als T op de baan aanwezig is moet het er ook maar gelijk even van genomen worden :D , als tegenprestatie voor de kotenloze reparatie >:-D


en de stelling bij elkaar


de plan T in profiel. Het blijven mooie treinstellen maar zo'n vier delig stel is vooralsnog wel iets te lang (helaas)


en ook de verzameling vreemde kleurstellingen maar eens bij elkaar gezet. Tussen al het ns en stoom geweld door zijn dit toch wel opvallende machines. We zien hier de 6504, motorpost Jim, raillogix 1619 en, ja jullie zien het goed, de raillogix 193 627. Ik vond deze erg gaaf en ik had al een tijdje een wens voor een meerstromen loc, daar kan je toch weer meer modelbaan avonturen mee beleven of grootspoor nabootsen.


daarna ben ik maar eens begonnen aan een klusje wat al heel lang in de wacht staat, de houten randen zwart kwasten. Daarbij heb ik ook de sloot over geschilderd


dat is toch wel een hele verbetering.


daarna heb ik maar eens mijn 2210 erbij gepakt, deze moest ook nog eens afgemaakt worden.


ik had een tijdje geleden al een setje ge-etste nummerschilden bij phildie besteld voor de 2210, nu moesten ze nog opgeplakt worden. Op de foto zien we de kleinste plaatjes zitten, de draaistelplaatjes.


de platen op de cabine zijn hier ook geplakt.


en als laatste nog de plaatjes op de huif


daarna kreeg de 1601 een update, nieuwe leds en meer seinbeelden. Tevens krijgt de loc een nieuwe decoder maar die laat nog even op zich wachten. word vervolgd...


licht printjes solderen...


...om deze vervolgens in de kap te drukken.


dat ziet er weer netjes uit


en wat is er nu anders? de loc had al front, sluit en cabine licht, allen appart schakelbaar van elkaar. maar nu is ook, net zoals in de 1650, het topseintje los van de rest waardoor ook rangeerlicht mogelijk is, evenals het gevarensein.

dit was het weer even voor nu.
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Hallo allemaal,
Inmiddels is de vakantie weer voorbij, maar ik heb natuurlijk niet stil gezeten de afgelopen weken. Bij deze dus nog een update van zomerse modelspoor werkzaamheden.


om te beginnen is de herombouw van mijn 1601 afgerond. De loc heeft een sounddecoder gekregen. Hierop is de pijplines 1600 sound ingeladen, zei hebben dit speciaal voor mij op een 21 mtc decoder gedaan, zodat ook ik deze sound in mijn 1601 kon bouwen.


en naast het geluid heb ik er zelf ook nog verschillende seinbeelden in gemaakt. Naast front en sluitlicht zit er ook het rangeersein, duitse dubbele A rangeersein, gevarensein en cabine licht in.


daarnaast ben ik ook flink bezig geweest met de goederenloods. Nu de ruwbouw klaar was, was het tijd om alles te beplakken met tegels.


passen en meten en de voorgevel uitgesneden en opgeplakt.


na het tegelen ben ik met luciferhoutjes en stukjes ledstrip van ali aan het rommelen geweest om verlichting in de loods te krijgen


vanaf de andere kant


van diezelfde lucifer houtjes heb ik een trapje gemaakt


en als laatste van die houtjes ook een rand gemaakt onderaan (moet een betonnen rand worden) waar de loods op gebouwd is. uiteindelijk word dat aan deze kant toch niet zichtbaar.


uiteraard is er ook veel gereden met de treinen over de baan en dan moet zo af en toe even de stofwagen over de baan getrokken worden. onder de rongenwagen zit een droge borstel aan een as geklikt.


de loc's die veel in de weer zijn geweest zijn de loc's uit de raillogix familie


maar ook de 2200'en hebben vele kilometers gemaakt.


en natuurlijk zijn er ook verschillende stoomloc's in de weer geweest, hier zien we de 41 356 en 81 002

als laatste heeft de stamtafel noord holland in de zomer ook eindelijk weereens een bijeenkomst gehouden. Daar is natuurlijk een eigen topic voor maar ik wil hier toch even twee foto's uitlichten.


mijn rfo raillogix 193 627 in dubbeltractie met de rfo 193 623 (sharky) van stamtafel lid stephan. een mooi bijzonder duo. Tevens is de echte raillogix 193 627 na een buitenland avontuur weer teruggekeerd naar rfo en zal het duo wellicht nog eens te bewonderen zijn op de nederlandse sporen.


en om af te sluiten een sikken line up. het blijven leuke rangeerlokjes en roco heeft er echt een hele mooie loc van gemaakt. klein maar fijn.

dit was het weer voor nu en dit waren de zomervakantie werkzaamheden. nu weer aan de studie opweg naar de volgende vakantie :D
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Mooie vorderingen met je goederenloods Tim.

Zelfs heb ik tijdens mijn bezoek aan mijn ouders ook even Badhoevedorp aangedaan en rookvloeistof, vet en lijm gehaald.
Inmiddels lopen de eerste 2 te stomen.

Als ik iemand kan vinden met het juiste boorgereedschap gaat de BR78 er ook aan geloven.

Groeten Patrick
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
De loods wordt al mooi Tim, en het materiaal wat je hebt rijden is echt super. Heb er nog een hoop van op mijn wishlist staan.

Gr, Barry
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Weeral n flinke update Tim ; veronderstel dat je vakantie weer top was dan 😉 . Mooi gedaan met die lucifers, = goeie tip 🤗
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Dag Tim.

Leuk vakantieverslag, zowel om te lezen als om de foto's te bekijken!
Op naar de volgende vakantie en veel succes met school / studie :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud zomer update deel 3
Patrick,
Dankjewel.
Dat zijn altijd handige aankopen voor klein onderhoud en reparaties. Mooi dat de eerste twee stomers hun rondjes rijden.
Om de schoorsteen uit te boren heb je niet meer nodig dan een boormachine en een boortje met de juiste diameter, maar het netste is het wel om een kolomboor te gebruiken.

Barry,
Bedankt. Ik ben zelf ook erg tevreden met het resultaat van de.loods tot nu toe. En ook hier is er nog genoeg rollend materiaal wat er op het wenslijstje staat. Zoals mat 24, mat 54, ICM, 1300, 1500, br 50, br 64 en zo kan ik nog wel even doorgaan, er bestaat gewoon teveel mooi spul :D

Wimpietje,
Bedankt en ja ik heb mij prima vermaakt van de zomer.

Erik,
Fijn dat je het een leuk verslag vind.
De volgende vakantie laat nog wel even op zich wachten. Gelukkig mag ik weer zo goed al volledig naar school en kan ik nu een paar keer per week van het grootspoor genieten. Door utrecht rijden nog veel en soms leuke treinen  :)