Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Prachtige aanwinst Tim.
Heel veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Hoi Tim,

Dat is jezelf nog eens goed in de watten leggen Tim  :thumbup: :thumbup:
Deze Nederlandse loc straalt pure kracht uit, meneer Roco heeft zijn best gedaan  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Wim (nobody),
Bedankt en dat gaat zeker wel goed komen. :)

Arie,
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind de 1200 sowiso wel een icoon en daar hoort eigenlijk wel op elke Nederlandse modelbaan een variant thuis. Ik ben er erg blij mee.

Wim (wimdouwe),
Bedankt. Ja ik kies niet zomaar wat uit hoor :D
Inderdaad de mooiste loc die in Nederland heeft rondgereden en waarvan enkele nog steeds rond rijden. Van de 25 bestaan er nog 8 en de 1251 is momenteel rijvaardig en word gebruikt door railexperts.

Michel,
Bedankt. Met het rijplezier komt het wel goed. :)

Peter,
Inderdaad, maar ik had het dan ook wel verdient he O:-D >:-D
Roco heeft er inderdaad iets erg moois van gemaakt.
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Hoi Tim,
Mooie loc hoor!
Past goed op je baan, heel veel plezier er mee...dat heb je al zoals uit foto's en filmpjes blijkt!
Geen Märklin 1200 overwogen?

Zou op zich een leuk topic kunnen zijn: Märklin 1200 tegen de Roco.
Hier nooit gelezen in deze kolommen, maar kan zijn dat ik dit gemist heb, het 3railforum is inmiddels wel heeeel groot wat onderwerpen betreft. Dus als iemand daar naar door kan verwijzen houd ik me aanbevolen!

grts, Leon
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Nou Tim, je hebt jezelf goed beloond  :thumbup:

Deze stoerste Roco NS-loc aller tijden zal je altijd herinneren aan de succesvolle afsluiting van je middelbare schoolperiode  ;)
Die zullen we nog wel vaker op je filmpjes zien verschijnen en horen ook, want er zitten aardig wat toeters en bellen op  :D

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Citaat van: Baanloos op zaterdag 30 mei 2020, 14:24:22
Geen Märklin 1200 overwogen?
Als je van een opknappertje houdt ...  :D
CiteerBedrijf nummer === 1219 ====.
Loc rijdt en schakelt goed voor en achteruit.
Met A symmetrische front lichten.
Niets afgebroken of beschadigd.
Gebruikt en nog heel netjes.
Over die laatste toevoeging in dit citaat, valt te twisten.
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Leon,
Ik heb zitten kijken naar de marklin 37121 (zelfde kleurstelling met nummer 1215) en deze 1223. De 1215 is al lang geleden uitgebracht bij marklin en dat word dus een 2e hands koopje. Daarbij heeft die loc slechts een eenvoudige toeter en alleen front sluitlicht. De 1223 is compleet met allerlei lichtfuncties en geluid, daar hoeft electronisch niks aan veranderd te worden want dat is gewoon kant en klaar. En deze loc was nog nieuw in de winkel leverbaar. Ik vind ook alle details op de roco 1200 mooier dan op de marklin.

Tony,
Zeker. Ja die zal inderdaad vaak voorbij gaan komen. Het is toch wel mijn huidige paradepaardje :)
Re: Modelbaan getswoud meerdere projecten
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Modelbaan getswoud meerdere projecten
Citaat van: marklintim op dinsdag 19 mei 2020, 09:55:18

ik vind het een hele verbetering.


Dag marklintim, wat voor Mercedesmodel is het dat daar op je foto staat?
Dank je!

Groet, Patrick
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
En een mooie Roco 1200 heb je gekocht. Veel plezier ermee op je baan  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Een goede keus, Tim !

Hij is erg mooi.
Op YT zie je vergelijkingen van de Roco en Marklin/Trix.

Het grootste verschil is de kap: bij Marklin is deze van metaal.
Marklin heeft bij de latere uitvoeringen ook een middenmotor.
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Mooie lok Tim!
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud alweer een nieuwe aanwinst
Patrick,
Ik zou niet weten wat voor mercedes model (of van welk merk) het autootje is. Heb deze ooit gekregen van medeforumer Tony.
De 1200 doet het erg goed en heb er nog elke dag plezier van. Volgens mij is de toeter wel de meest gebruikte functie ondertussen >:-D

Wim,
Bedankt. De loc is zeker erg mooi.
Ja ik heb de vergelijkings video gezien op youtube. Als het goed is kan ik het van het weekend zelf doen met de blauwe 1215 van marklin (37121).

Henk,
Zeker.

Uiteraard heb ik de afgelopen paar weken niet stilgezeten. Dus het word weer tijd om de foto's bij elkaar te zetten en maar weereens een nieuwe update te maken. Tevens is er ook weer een kleine rijdag geweest want neef remco is ook weer een keer langs geweest om de 1200 zelf te bewonderen, en uiteraard moesten dan de turquoise 1101 en de blauwe 1223 elkaar ook ontmoeten :)
Re: Modelbaan getswoud aankleden 1200 en kleine rijdag
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud aankleden 1200 en kleine rijdag
Hallo allemaal,

Het is weereens tijd voor een update. Inmiddels heb ik weer een kleine 150 foto's van 2 kleine rijdagen en wat werkzaamheden voor jullie, dus daar kunnen wel weer wat updatejes van gemaakt worden.
Goed, om te beginnen waar we de vorige zijn ge-eindigd.
De 1200 is natuurlijk een heel erg fraai model, maar er zit nog een heel pakket aan losse onderdeeltjes bij. Onderdeeltjes die er eigenlijk wel opgezet moeten worden want anders zit de kap vol met kleine gaatjes. Het is hier geen oorlog dus heb ik die gaatjes maar netjes dicht gemaakt :D

een kennis van mij werkt als vrijwilliger bij het spoorwegmuseum en komt zo af en toe ook weleens in blerick, waar momenteel de 1202 staat. Op het groterdamproject werd al beschreven hoe je de achterwand, stoelen en rijcontrollers wat kleur kan geven, Maar ik wilde nog een stapje verder, ik wilde ook de vloer en de panelen een kleurtjes geven. Dus gevraagd of hij eens voor me zou kunnen kijken naar de vloer, panelen en overige details in de cabine van de 1202, dit is uiteindelijk het eindresultaat geworden.


en terug geplaatst in de kap, met cabine verlichting aan. het geeft wel een leuk effect.


railingen aan de bufferbalk gehangen, aan de voorkant een dichte bufferbalk gemaakt, multitractie slang en luchtslangen aangezet met een kleurtje, en kleine lakbeschadigingen aan de railingen (vanwege vastpakken met pincet) bijgewerkt met een klein puntje verf. ik heb hiervoor gebruik gemaakt van humbroll matt 25. De kleur komt aardig overeen met de kleur van de loc en voor zulke kleine dingetjes is het kleurverschil met het blote oog niet tot nauwelijks te zien.


en zo ziet dat eruit als alles af is. de oplettende kijker ziet dat op de foto nog niet de meegeleverde messing heemaf vleugel in geplaatst. Helaas heb ik de vleugels te lang opgeschuurd, waardoor in eerste instantie teveel verf verwijderd was. Na het opnieuw verfen van de vleugels heb ik een nieuwe poging tot opschuren gedaan, helaas heeft het vele schuren ervoor gezorgt dat de kleine lettertjes vlak zijn geschuurd waardoor de vleugels gewoon blank zijn. Dat ziet er natuurlijk niet uit dus ik moet nog een keer een nieuw setje nummers bestellen. Het locnummer en het werkspoor plaatje zijn wel op de loc geplakt.

Neef remco was natuurlijk niet ontgaan dat hier een full sound 1200 van roco is binnen gekomen en die wilde de loc weleens met eigen ogen en oren komen bekijken en luisteren. Dus maar weer een afspraak gemaakt en samen een leuk rijdagje gehad. Hij had ook wat materieel meegenomen waaronder zijn nieuwe turquoise 1101 van roco. Deze 2 locomotieven hadden de hoofdrol die dag.


gewoon omdat ze mooi blijven, de motorposten. mijn motorpost is sinds een tijdje ook voorzien van cabine verlichting, iets wat zijn bruine motorpost (nog?) niet heeft.


de 2 hoofdrolspelers van de dag naast elkaar.


3 verschillende en toch erg mooie klassieke locomotieven naast elkaar.


met de bruine motorpost en de turquoise 1100 valt nog een redelijk recent voorval in H0 na te bootsen. In 2016 bracht de bruine motorpost 3031 de turquoise 1125 van het spoorwegmuseum van amsterdam naar malibaan. hier is de samenstelling in het echt te zien.


uiteraard was ook de geel grijze 1145 meegekomen en zien we een leuke verzameling elfjes en een twaalfje.


tijd voor een line up: blauw en blauw


oud en nieuw :D


en de motorposten


als laatste, gewoon omdat het leuk is. Het nieuwe spul in huis even aan elkaar geknoopt. De 1101 voor mijn railpro zelflossers.

dit was hem weer voor nu, binnenkort meer :)
Re: Modelbaan getswoud aankleden 1200 en kleine rijdag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud aankleden 1200 en kleine rijdag
Mooie update weer, Tim  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud aankleden 1200 en kleine rijdag
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan getswoud aankleden 1200 en kleine rijdag
Dag Tim,

Cabines zijn mooi geworden.  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud middagje spotten op Getswoud centraal en wat knutselen
Tony en Henk,
bedankt heren :)

Hallo allemaal,

Vorige week ben ik eens een middagje wezen spotten op Getswoud centraal. Er is genoeg mooi spul langs gekomen dus laten we maar gauw bij het begin beginnen.


het was vrij rustig toen ik aankwam bij het station. Op een stilstaande 2400 na was het station leeg.


gelukkig hoefde ik niet lang te wachten op de eerste trein. de 6504 kwam met een sleep fccpps'en door het station denderen


kort daarna kwam de 1103 met de intercity naar maarsburg aan op spoor 2


en op spoor 1 kwam een minuut later de 1223 binnen rollen met een D trein naar amsterdam centraal.


een klein kwartiertje later kwam de volgende trein. langs denderen. loc V200 056 kwam langs met een olievloot.


terwijl de olievloot langs kwam werd de 2404 opgestart.


na zo'n 5 minuten warm gedraaid te hebben rolde de 2404 rustig naar het industrie terrein.


niet lang daarna kwam de 2404 terug met de vam trein. de trein moest nog wel even wachten tot de hoofdlijn bereden kon worden.


want er moest eerst nog een stoomtrein langs komen. De getswoudse stoomtrein is weer begonnen met het rijseizoen en deze week had de 81 002 de eer om over de museumlijn te rijden.


2 neusjes bij elkaar.


nadat de stoomtrein weer de museumlijn was opgedoken kon de 2400 de hoofdbaan op.


en terwijl de 2400 rustig opreed tot het hoofdsein kwam de posttrein met motorpost 3020 even langs vliegen.


vervolgens kwam de 6504 weer terug met de fccpps'en.


dit keer hing de 1650 achterop.


daarna kwam de 81 002 weer terug in getswoud centraal.


vervolgens hoorde ik achter me een luide fluit. de 01 kwam opeens binnen rollen met een stam Bm's. Het scheen hier te gaan om een geboekte trein.


een 01.10 blijft een impossante machine


en de bm's mooie zijn mooie rijtuigen.


na een lang fluit signaal vertrok de 01 met een hoop stoom van spoor 1


inmiddels had de 81 002 ook al het station verlaten en was spoor 2 leeg voor de volgende trein...


...dit keer de 1601 met een intercity naar maarsburg.


als laatste kwam de 1650 nog voorbij vliegen met een korte stuk goederentrein.

naast het spot verslag op getswoud centraal heb ik ook nog wat foto's van wat werkzaamheden rondom het spoor van getswoud.




er zijn weer een aantal ballast werkzaamheden geweest.


en na wat strooien met groen en het terugplaatsen van de boompjes is dit het resultaat. ziet er veel beter uit zo.


en ook de laatste lantaarnpalen zijn geplant en aangesloten


avond overzicht




nog meer ballasten en wat spelen met wat groen


de slangetjes van de 1103 herschildert.


en ook heel voorzichtig de slangetjes van de 1223 net een beetje meer kleur gegeven.


als laatste heb ik een oud project weer opgepakt, namelijk de bouw van de brandweerkazerne. het laatste stukje buitenmuur gemaakt en geplaatst.


een mooi moment om mn recent gescoorde zware klemmetjes uit te proberen.


volgende stap is de inrichting. de eerste 2 wandjes zijn al op maat gesneden.

Dit was hem weer voor nu.
Re: Modelbaan getswoud middagje spotten op Getswoud centraal en wat knutselen
Mooie opbouw zeg, compliment
Re: Modelbaan getswoud middagje spotten op Getswoud centraal en wat knutselen
mooi gedaan weer Tim, ga zo door xD
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
wimpietje,
bedankt.

nathan,
dank je wel.


Hallo allemaal,

het is alweer bijna 2 weken geleden dat een kennis van mij uit het zuiden een dagje langs kwam. Ik zou met hem en een paar anderen namelijk weer een weekendje naar koblenz gaan, maar het museumwochenende was afgeblazen, dus had ik gevraagd of hij zin had een dagje hierheen te komen en dan maar een dagje modelspoor te doen. Dat wilde hij wel en we hebben er dus een mooi dagje van gemaakt.
Ik wist dat hij de blauwe 1200 van marklin heeft (de 37121), dus ik had 1 verzoek  voor gastmaterieel, en dat was de blauwe 1200. om hem eens te vergelijken met de roco 1223.


links de marklin, recht de roco, bij de roco zijn de panto's net langs de draad omhoog gestoken. Inmiddels is de draad wat bij gebogen en gebeurt dit niet meer. de marklin heeft veel minder losse onderdeeltjes en wat mij ook opviel is dat marklin het L sein heeft gemaakt met een geel ledje, en roco met een witte of warm witte led.


en omdat het leuk is, is ook het acts broertje mee gekomen.
hier is te zien dat de roco 1223 een net iets donkerder tintje blauw heeft dan de marklin 1215. wie goed kijk ziet ook dat marklin toch een net iets andere schaal heeft gehanteerd omdat de neus iets hoger ligt en de cabine iets groter is. de railingen op de neus zijn ook van een dikker materiaal gemaakt.


genoeg verschillen gezocht. het blijven wel extreem gave loc's en die verdienen een line up, zie hier de 3 1200'en netjes op rij naast elkaar :) :)


deze was ook wel heel gaaf, een Dm3, 3 delige locomotief van de sj. op de buitenbaan kon ie prima zn rondjes rijden. op de binnenbaan ging dat niet zo goed.


er moest natuurlijk wel gereden kunnen worden dus de 1200'en werden naar een opstelspoor gerangeerd.


stoomlocomotieven waren ook aanwezig. hier een hele mooie BR 45


en een BR 85. de br 85 vind ik nog altijd erg bruut omdat dit een tenderlocomotief is waar maarliefst 3 cilinders in gebouwd zitten.


modern spul mocht er ook wezen, zoals deze 189 die ook wel bekend staat als de vlaggenloc.


daar werd een stam Bm's achter gehangen als look a like alpen express.


en toen alpen express eenmaal in mn hoofd zat ging die er niet meer uit dus zodoende moest ook de 1251 zn rondjes gaan rijden met de bm stam, alleen dan wel met een verkeerd logootje :D


na lang wachten mocht ook de BR 45 zijn rondjes gaan rijden op de baan.


gelijk maar even een stoom line upje gemaakt. links staat nog een glasskaste, die was ook op bezoek maar heeft weinig gereden. M rail was niet helemaal geschikt voor dit locje.


uiteraard miste er nog een paar op de foto. de br 50 in het midden had al zo lang stil gestaan dat de olie volledig was uitgehard. Er was met geen mogelijkheid beweging in dat ding te krijgen, dus die heeft, helaas, slechts een rol als statisch object gehad.


nog meer treinen van de sj, dit keer een dubbelset van green cargo


links de rc4 1309, rechts de rc4 1318. De rc4 loc serie heb ik de afgelopen jaren veel gezien met de vakanties in zweden


en ook nog een rc2, het kan niet op.


er is van vanalles en nog wat meegekomen. ook een zwitsere krokodil. ik ben niet zo'n fan van het zwitsere spul, maar de krokodil is toch wel erg leuk.


3 Rc locomotieven en 3 1200'en maakte 2 opstelspoortjes vol


de besturing van de dag. ik had gevraagd of hij zijn cs2 mee wilde nemen. bij hem ligt zijn baan stil en de cs2 hangt vaak los want hij neemt hem ook mee naar een clubavond bij hem in de buurt. dat was geen moeite. dus nadat ik een paar draadjes had omgelegt hadden we zijn cs aangesloten. ik heb toen bedacht om een router aan de cs te knopen en dan met de mobiele app de boel aan te sturen. ik heb zelf maar 1 ms2, hij had wel 2 ms1'en maar dat werkt niet met elkaar. om toch allebei te kunnen rijden bracht de cs uitkomst. helaas kon de cs2 app niet gratis gedownload worden voor apple, maar daar bracht de ms2 weer uitkomst voor, die in de cs geprikt en zo konden we toch allebei rijden. ik via mijn telefoon, hij via de ms.


strukton carin was ook nog mee gekomen


en deze heeft nog enkele rondjes gereden met de fccpps'en


ook de cargo motorpost 3030 was mee, maar nie kende ik al wel van neef remco.


en als laatste, een scandinaviese class 66 van esu. de esu classen zijn wel heel erg gaaf, en tot mijn verbazing reed deze loc probleemloos zijn rondjes. ik had eigenlijk wel verwacht dat de esu bagger zou zijn want m rails en digitaal is niet heel geweldig.
overigens waren er nog 6 esu's mee maar die zijn nieteens de doos uitgeweest. gewoon tijd tekort.

verder wel een hele leuke dag gehad en weer heel veel mooi materieel op mijn baantje zien rond rijden.
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Leuk materiaal komt er weer voorbij Tim  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Leuk verslag Tim.
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Leuk om te zien al dat "vreemde" materieel op je baan!
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Tim,

Zeer leuk verslag heb je weer geschreven over een leuke dag met een andere hobbyist. :)
De GreenCargo locs en dan met name de groene zijn wel heel erg fraai moet ik bekennen.
Bedankt weer voor het lees en kijkplezier.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud kennis op bezoek met veel materieel
Dank je wel voor het verslag Tim
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Peter,
Er was zeker veel leuk spul mee

Marklindak,
bedankt.

Hans,
bedankt. het is eens wat anders he :P

Michel,
Dank je wel.
In zweden rijden ook wel leuke treinen en die green cargo kleurstelling vind ik zelf ook wel mooi.

Wimpietje,
Graag gedaan.


Hallo allemaal,

Daar was ik weer met een update. En niet zomaar 1. Er zijn weer 2 nieuwe aanwinsten hier binnen komen rollen, dus die ga ik allebei nu even laten zien.

de eerste loc heb ik inmiddels alweer een paar weken, maar ik had hem hier nog niet laten zien. deze loc heb ik 2e hands gekocht bij maddog trains.


het gaat hier om een BR 78. een mooie aanwinst voor de stoomclub. De br 78 is ook een loc die goed mee kan doen op de hoofdbaan. met een topsnelheid van 100 km/h zowel voor als achteruit kan ie goed meekomen met de 01 met een topsnelheid van 140 km/h en de 44 met een topsnelheid van 80 km/h


maar ook op de museumlijn met de donderbussen zal de loc het goed doen.


de 2e loc is er eentje die ook al een tijdje op het lijstje stond.


het is wel een 1600 loc, daar had ik er al wel 2 van, maar wel een in een hele andere kleurstelling dan het ns geel.


het gaat hier om de raillogix captrain 1619. Ik vind deze kleurstelling erg gaaf en daarnaast blijven de 1600'en ook gewoon mooie modellen.


tussen zijn 2 soortgenoten staat de loc niet slecht.


de loc zal hier hoofdzakelijk de olievloot rijden


ook hier ben ik erg blij mee.

Dit was hem weer voor nu. er word uiteraard ook nog aan de baan gewerkt dus ik zal binnenkort weer een update baanwerkzaamheden maken voor jullie.
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Hallo Tim,

Mooie aanwinsten voor Getswoud.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Prachtige aanwinsten Tim. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Het gaat goed met het groeiend aantal mooi materiaal in Getswoud! Vooral de Raillogix is mooi met dankzij z'n kleurstelling; heel andere loc dan z'n gele broertjes!
En van die BR78 ga je ook veel plezier hebben, heerlijke probleemloze loc kan ik uit eigen ervaring zeggen!
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Nou nou nou, daar staat wat op die baan zeg...😋
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Mooie aanwinsten Tim, die 1600  :favorite:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Erwin, Michel en Wimpietje
Ze zijn zeker mooi, dank jullie.

Hans,
Haha, de vloot groeit lekker ja. Toen ik voor het eerst een foto zag van de 1619 was ik gelijk verlieft. Nu mag het model hier zijn rondjes draaien.
De 78 is een heerlijke stomer. Heb vorig jaar op de echte (78 468) een voetplaatrit mogen maken. En daarnaast vind ik het een mooie tenderloc. De loc is inmiddels digitaal en heeft een rookgenerator, met het plezier zit het wel goed :)

Peter,
Bedankt, en ja, die 1619 in zijn raillogix jasje is echt schitterend. Met het plezier zit het wel goed.

Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten

Mooi spul aangeschaft, Tim  :thumbup:

Het wordt onderhand tijd, dat je baan groter wordt  om ze de ruimte te geven ;)
Misschien een los stuk, dat je naar behoefte aan kun koppelen.

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Mooie aanwinsten,  veel rijplezier  :thumbup:

Gr,
Arnold
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud twee nieuwe aanwinsten
Tony,
Bedankt. Een grotere baan roep ik hier ook al jaren maar daar worden ze hier niet vrolijk van. :P Een los aan te knopen stuk word ook lastig want alles zit muurvast.

Arnold,
Bedankt. Dat komt wel goed. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje stil hier, maar dat wil niet zeggen dat ik ook daadwerkelijk stil gezeten heb. Gezien het aantal foto's wat ik weer aan de map kon toevoegen heb ik weer een behoorlijke achterstand opgebouwd.
Naast de werkzaamheden aan de modelbaan ben ik met mijn vader bezig geweest met klussen in en om het huis, dat moest ook eens gebeuren. Ook ben ik er een weekje heerlijk tussenuit geweest. Ik heb toch nog een weekje door mogen brengen op het landalpark veluwemeer met een paar maten. En nu is het dan tijd om dit draadje even bij te werken.
Over een weekje gaat mijn HBO opleiding ook van start dus dan is het weer uit met de pret.

Goed, wat is er allemaal nog gebeurd aan de baan...




om te beginnen heb ik nog een aantal stelcon platen gelegt. Ook tussen de sporen op het industrie terrein.


vervolgens ben ik maar eens verder gegaan met de goederenloods. de lange wanden heb ik gesneden uit een stuk karton. op dit karton moet uiteindelijk nog steenmotief geplakt worden, maar wilde wel een beetje gaan kijken hoe het zou gaan staan en of alles past.


dit is dan het uiteindelijke idee van de goederenloods.


bij john (looney-tunes) had ik ook nog een bestelling geplaatst, namelijk een setje lichtprintjes en een 21 mtc adapterplaat voor in mijn roco 1100. Deze waren niet te bestellen op zijn website maar had hij wel een keer hier laten zien op het forum. Dat wilde ik ook wel hebben dus had ik de stoute schoenen maar aangetrokken en hem een pb gestuurd met de vraag of deze printen ook te koop waren. Ik had geluk, John had ze toevallig nog liggen. :)


de lichtprintjes in de kap.


frontlicht en cabine licht


nederlands rangeersein, ik heb ook het duitse rangeersein geprogrammeerd, het dubbele A sein.


sluitsein


en het gevarensein. bij dit lichtbeeld wilde ik eigenlijk ook een soort noodrem programmeren. ik had gezien dat de piko 2200 een noodrem functie heeft dus het moet mogelijk zijn. ik ben er alleen nog niet achter gekomen hoe ik dat zelf kan programmeren.


ook ben ik nog bezig geweest met de olie overslag. dit is wat het in totaal is.


de pompinstallatie om de olie in de wagons te pompen even op zijn plek gezet


en daarbij de pomp met een aansluit leiding voor aan een vrachtwagen.


en na wat schilderen en een flinke zwarte wash kan ook dit onderdeel op de baan geplaatst worden.


mn 1650 heeft ook weer op de operatie tafel gelegen. Ik had een bestelling smd weerstanden binnen gekregen. met smd weerstanden hoef ik geen grote weerstanden meer te monteren op het printje voor de front/sluitverlichting, maar kan ik op een klein stukje print alle weerstanden maken die ik nodig heb. hierdoor hou ik op de front/sluit lichtprint genoeg ruimte over om het topsein los te maken. Daardoor kan ik met aux 5 en 6 ook in deze loc het rangeersein schakelbaar maken.


en zie hier het eindresultaat. de rest van de seinbeelden zullen wel bekend zijn, want daar is verder niks aan veranderd.

als laatste wil ik hier nog mijn laatste aanwinsten laten zien.


als eerste een ketelwagonnetje van het spoorwegmuseum. deze heb ik in het spoorwegmuseum winkeltje gekocht nadat ik daar een dagje geweest was met neef remco.


ik heb besloten om dit ketelwagentje in te zetten als waterwagen voor de grote stoomlocomotieven tijdens de hoofdlijnritten. als voorbeeld zien we hier de br 78.


als laatste heb ik ook nog 3 viessmann decoders op de kop getikt via marktplaats. bij mij zijn nu alle digikeijs seintjes aangesloten en ze functioneren goed. ik heb zelfs nog ruimte over voor uitbreiding.  :)

Dit was hem weer voor nu.
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Je bent weer lekker bezig geweest Tim!
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Dat is een flinke up-date Tim; vind je goederenloods uit karton nog niet zo' n slecht idee; de olie-overslag mag er ook best wezen hoor 👍🏻
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Dag tim

Bij toeval weer eens op jouw site terecht gekomen , Goh wat ben je gegroeid in de modelspoorwereld. Als jong ventje van 12 of 13 jaar van mij je eerste lokje gekregen en nu bouw je zelf om enz enz . Mooi hoor, om zo jouw ontwikkeling in de afgelopen jaren te zien . Ga fijn door zo .

Groet Koos .

PS Ik zag dat de ruitjes MP  er nog steeds inzitten.
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Week leuke verslagen Tim, ga zo door met je baan!

groetjes nathan   :)
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Laurent,
Bedankt.

Wimpietje,
bedankt. Uiteindelijk is het niet de bedoeling dat de loods volledig uit karton word. De wanden heb ik nu gesneden uit karton omdat grote stukken structuur styreen nauwelijks tot niet te vinden zijn. en als ze er zijn zijn ze vrij prijzig. Dus als ik besluit om kleine styreen plaatjes te gebruiken heeft het totaal wat extra stevigheid, maar voor nu kon ik eens kijken hoe de loods uit gaat vallen  vanwege rijwegen op het industrie terrein en tot waar ik de stelcon platen als vloer in de loods moet leggen.

Koos,
Bedankt, je locje heb ik hier nog steeds en rijd zo af en toe nog weleens een rondje.
De MP ruitjes zitten er inderdaad nog steeds in. Originele vervangende heb ik niet en dit zit beter dan de in 4 stukken gebroken ruitjes die er origineel in zaten.

Nathan,
Bedankt.
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud van alles en nog wat
Dag Tim, mooi zo; ja die stelcon platen van jou mogen er ook zijn hoor 👏🏻
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Hallo allemaal,

Na een zomervakantie van meer dan 4 maanden mocht ik weer naar school. Gelukkig niet meer naar de middelbare, maar naar de hogeschool utrecht voor de opleiding werktuigbouwkunde. Tenminste, naar school, ik moest vroeg opstaan om mijn computer aan te zetten >:-D
Toch heb ik toch nog wat foto's van de laatste paar vakantie dagen.


allereerst een sfeer foto van de raillogix 1619 met een stomende (!) BR 78.


en ja, toen was het toch echt tijd om alles weer in te pakken. Ondanks de corona heb ik een goeie zomer gehad. Veel mooie aanwinsten gescoord en toch ook nog wel het een en ander met vrienden kunnen doen van de zomer.


ik vind wel dat locomotieven, voornamelijk marklin, tegenwoordig wel erg strak worden ingepakt met wat overdreven veel verpakkings/beschermingsmateriaal.


In de eerste weken ben ik er achtergekomen dat ik wel een goede studie heb gekozen. Deze kan namelijk ook gebruikt worden bij het modelbouwen :D . Zo leer ik momenteel 3D tekenen in solid works, maar ook schetsen en tekenen (visueel communiceren). Na wat tips en tricks en wat oefeningen heb ik voor mezelf een tekening gemaakt van wat ideeen voor een goederenloods. Zo moet de loods eruiteindelijk uit komen te zien.

Als laatste heb ik nog iets heel moois gescoord. Jaja, nog een prachtige aanwinst. Weer eentje van het lijstje gestreept die er al een tijdje op stond.

het gaat hier om een ns 2200 van piko. Bruin met hoog A sein en blauw zwaailicht.


en uiteraard moet die wel even getest worden, ondanks dat de baan is afgedekt (tegen stof en vuil)


de lichten doen het in ieder geval mooi.


de 2210 is een sounduitvoering van de piko ns 2200, hiermee ben ik in 1 zomer van 0 naar 3 soundloc's gegaan.


er zit zelfs een powerpack in. Ideaal voor mijn baan dacht ik. Helaas laat de powerpack weinig van zich zien, ofterwijl, wanneer de rails net een beetje vuil is stopt de loc gewoon :(
ik ben er nog niet achter gekomen waarom de powerpack het niet doet. ik heb hem geprobeerd in te stellen via esu lokprogrammer, maar dat lukte niet. ik heb hem ook een keer doorgemeten maar hij is niet stuk. Dat word denk ik piko maar eens een berichtje sturen.


de grote frontlampen heb ik geel gemaakt. Het A topsein is wel netjes wit gebleven.


natuurlijk moest ook even de 2400 er naast komen staan.


en ook even een vam wagon aan de loc gehangen, de 2210 heeft in het bruin ook nog wel eens met deze wagons gereden (klik). De loc is goedgekeurd en mag in ieder geval blijven :D

Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Leuke update weer Tim, én ook weer een mooie loc gescoord. Hopelijk lukt het nog om het powerpack te activeren!
En natuurlijk succes met je opleiding aan de Hogeschool, leuk dat je nu al dingen in de praktijk kan brengen voor je treinbaan!
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Werkbouwkunde... Tuig. :P :D

SW is leuk om te doen. Gaan jullie ook nog AutoCAD behandelen of is dat op de opleidingen nu echt verleden tijd (en roepen ze daar ook dat het ook obselete is in het werkveld, wat maar ten dele waar is?)?

Je schrijft over je gedoe met de 2200... Weet je zeker dat er een ESU decoder in zit en geen Piko SMART?
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Hans,
Bedankt. Dat hoop ik ook en anders is het jammer.

Laurent,
Autocad gaan we wel doen maar pas later in het jaar. Over het werkveld heb ik nog vrij weinig gehoord.

Ik weet vrij zeker dat er een esu in zit, volgens het boekje zit er een esu loksound v4.0 m4 in. Daarbij is de 2205, die pas na deze 2210 is uitgebracht. De eerste 2200 met een piko smart en was het me opgevallen dat piko een bruin/oranje gekleurde decoderprint heeft.
M4 heb ik overigens uitgeschakeld.
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Citaat van: Laurent op donderdag 08 oktober 2020, 00:12:34
Werkbouwkunde... Tuig. :P :D
It takes one to know one? O:-D
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Mooie update Tim. :thumbup:
Prachtige aanwinsten zijn er weer bij gekomen. :P
Succes met je opleiding werktuigbouwkunde thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Genoten van je lange vakantie 👏🏻👏🏻👏🏻 en nu terug op de schoolbank... maar ja binnen dikke 10 weken is het kerstvakantie 🤗
Succes met je studies Tim
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
michel,
bedankt. Ik ben erg blij met mijn aanwinsten deze zomer.
Met de opleiding gaat het goed, dankjewel.

wimpietje,
ondanks de corona heb ik zeker genoten.
tja, terug in de schoolbanken, gelukkig geen middelbare meer want daar was ik wel goed klaar mee :D . en ja, de kerstvakantie komt er ook alweer snel aan :)
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Citaat van: wimpietje op vrijdag 09 oktober 2020, 06:00:01
Genoten van je lange vakantie 👏🏻👏🏻👏🏻 en nu terug op de schoolbank... maar ja binnen dikke 10 weken is het kerstvakantie 🤗
En volgende week of de week daarop is het al herfstvakantie ;)