peter,
bedankt. met de verlichting kan ik inderdaad leuke foto's maken. er zitten een paar van die foto's in onderstaande update.
michel,
bedankt.
ik ben zelf ook erg tevreden over de ledverlichting. waar de action al niet handig voor kan zijn
volgend jaar is het 10 jarig jubileum van de getswoudse stoomtrein en dan eerst maar eens 15 jaar getswoud
tony,
bedankt.
er wordt keihard doorgewerkt hier en onderstaande update zal de nieuwe vorderingen tonen. het seinpaaltje is inmiddels (na wat hak en sloop werk) verwijderd. reden staat verderop in de update.
hallo allemaal,
daar was ik weer met een nieuwe update, vers van de pers. er zijn weer een aantal grote stappen gemaakt. en daarbij zijn er ook weer een paar nieuwe aanwinsten bij gekomen.
laten we maar snel beginnen.
om te beginnen even iets over de BR 81 van de getswoudse stoomtrein. nadat deze loc vorig jaar een grote revisie succesvol had afgerond kon deze loc wel een likje verf gebruiken. de loc is afgelopen maanden door de vrijwilligers van de getswoudse stoomtrein helemaal kaal geschuurd en voorzien van een verse verflaag. de oplettende kijker ziet dat de loc nu het nummer 81 002 heeft gekregen. Dit is het originele nummer van de loc. de loc heeft jaren rond gereden als 81 004 omdat de gsm daar een complete set originele nummerplaten van had.
enige tijd geleden werd de gsm in contact gebracht met een oude duitse verzamelaar, welke een originele nummerplaat van de 81 002 had liggen en deze beste man wilde de plaat graag aan de gsm schenken. dat aanbod werd meteen aangenomen. van de plaat zijn 2 alluminium afgietsels gemaakt, 1 op het front van de loc, 1 op de achterkant. de originele plaat wordt bewaard door de gsm, net als de set borden met het nummer 81 004. wat is ie mooi geworden he
in het eggie is de 81 002 de vervanger van de 81 004, omdat de wielen van de 81 004 aardig versleten zijn rijd de loc niet heel erg lekker meer
op de beurs in houten vond ik de 81 002, welke ook in het bezit is van een delta decoder. een waardige vervanger voor de 81 004
wat zien we daar nou voor blauw's staan?
het is de 1103 van roco. nieuw in het locpark van getswoud
deze loc staat erg mooi voor de plan D rijtuigen welke ik al in mijn bezit had. voorheen reed de 01 1081 veel met deze stam, maar de gsm heeft sinds kort natuurlijk 2 bm's waarmee ze voor het overgrote deel zelf uit de voeten komen. de blauwe stam had dus met spoed een loc nodig, en die werd gevonden op de beurs in houten.
ook weer erg blij met deze loc, maar de oplettende kijker merkt nog iets extra's op.....
...en de afgelopen tijd werd deze werktrein wel vaak gespot in de avond uurtjes...
...zien jullie het al?
oke, geen geintjes meer, een tijd geleden kreeg ik van frank (frenkivee) een aanbod voor een partij bovenleiding. met deze partij zou ik bijna rond komen. wij hadden laatst op de beurs in houten afgesproken. daar zou ik de bovenleidings stukken overnemen van frank en omdat ik dan toch al op de beurs was kon ik direct opzoek naar de ontbrekende stukken. frank, nogmaals bedankt voor de bovenleiding
hier moest er nog een gat dicht gemaakt worden
de overspanners heb ik in houten gekocht. dat was voor bepaalde hoekjes de enigste oplossing. misschien niet helemaal mooi maar anders zou ik nooit rond komen onder de draad
de verkoper van de overspanners had het nog wel over klemmetjes voor op de overspanners, maar deze zouden slechts isoleren en aangezien ik er geen spanning op zou zetten had ik deze niet nodig. dus wel, bleek later, maar toen was het al te laat. dan maar zelf aan de slag. ik heb dit opgelost door stukjes 3 mm krimpkous overdwars open te knippen, om de overspanner te leggen, daaroverheen de rijdraad te leggen en dan het geheel met een klein drupje lijm vast te zetten. de zwarte krimpkousjes zullen nog bijgewerkt worden met humbrol 11, metaal grijs.
op de foto zijn de krimpkousjes te zien. dit was het laatste gat wat gedicht moest worden en ik dacht dat ik alles had. bleek dat ik een rekenfoutje had gemaakt. de steekstukjes moeten een stukje in elkaar geschoven worden. dat was ik even vergeten mee te nemen in de berekening
dus was ik nog steeds niet rond. gelukkig kon erik (erikw) mij voorzien van 2 tussenstukjes op de stamtafel bijeenkomst. ikke blij natuurlijk want nu kon ik eindelijk rond
het gat is dicht.
op diezelfde stamtafel bijeenkomst kreeg ik van erwin (ikke650) of ik toevallig nog wat had aan lange lucifers, ja, om de barbecue mee aan te steken
ik moest nog trapjes maken rond het centraal station. nou wou ik dit eerst met styreen strips doen, maar een aanbod lange lucifers sla ik natuurlijk niet af. de lucifers zijn 3 bij 3 mm wat overeenkomt met ongeveer 26 cm. even dubbel checken thuis door de afstand tussen de traptredens op te meten.... 20 cm.... mooi genoeg, die 6 centimeter scheelt me niks
dus maar begonnen met knutselen
tussenresultaat over de gehele lengte. er moet nog verf overheen. ik had al de tip gekregen om er een dun papiertje op te leggen om het wat mooier af te werken dus binnenkort maar flu papier halen
en ook bij dit hoekje trapjes gemaakt. ik kreeg al de opmerking op facebook hoe rolstoelers in het station moeten komen dus ik wil aan deze kant een rolstoel ingang maken. een taxi busje op de inrijstrook naar de parkeervakken, rolstoel eruit en zo het station op.
en nu de bovenleiding staat kan ik ook eindelijk het spoor 2 perron gaan afbouwen. ik had namelijk al bedacht tussen de sporen een paar portaal masten te plaatsen maar ik wilde pas gaten zagen op het moment dat de masten er stonden, zodat het niet fout kon gaan en ik opnieuw had kunnen beginnen met het perron. gelukkig is dat goed gegaan. het past
het perron staat vast met een paar schroeven. niet met lijm. als er ooit wat moet gebeuren aan de bovenleiding is het perron op deze manier makkelijk te verwijderen.
een lantaarnpaal staat
een tweede moet nog gekocht worden. dat krijgt iets meer prioriteit, anders kan ik het perron nog niet af maken.
en om de update af te sluiten nog een paar sfeerfoto's, gewoon omdat het leuk is.
dit was het weer voor deze keer.