Hallo allemaal,
Nadat vorig jaar de grote bekende oliebollenexpress, gereden met stoomtractie, naar Maarsburg bij de jaarwisseling van 2017/18 niet heeft kunnen rijden, werd er door vele vrijwilligers keihard gewerkt om ervoor te zorgen dat koste wat kost de oliebollenexpress met de jaarwisseling van 2018/19 wel kon rijden. En dat is gelukt. De oliebollenexpress is terug. In een nieuw jasje! Nadat in 2016 de oude 2 cilinder 01 werd verkocht, kwam er datzelfde jaar een grote zware oliegestookte 3 cilinder 01.10, die met de jaarwisseling 2016/17 de oliebollenexpress heeft gereden. Wat is er nu dan anders? De trein werd dit jaar gereden met andere, zeer fraaie rijtuigen type plan D. De trein bestond uit 4 rijtuigen, waaronder 1 restauratie wagen. Met deze vernieuwende rijtuigenstam kwamen er ook verschillende tickets op de markt voor deze 2 daagse reis.
-1e klas + hotel overnachting a ?196,- per ticket (48 plaatsen beschikbaar)
-2e klas + hotel overnachting a ?179,- per ticket (60 plaatsen beschikbaar)
-3e klas + hotel overnachting a ?163,- per ticket (72 plaatsen beschikbaar)
In totaal konden er dus 180 reizigers mee. De trein was stampvol uitverkocht en er zaten dus ook letterlijk 180 reizigers aan boord. Nu vragen sommigen zich af, wie rijd er nou in godsnaam nog in de 3e klas? In de 3e klas zaten vooral spotters en treinliefhebbers. Deze 'vreemde' soort mensen gebruiken de zitplaats meer om hun tas te dumpen en hun jas op te hangen. Deze mensen hangen voor het overgrote deel uit het raampje van de trein, of eten even een broodje hamburger in het restauratie rijtuig

Op de heenreis reed de trein vanuit Getswoud via Haarlem, Amsterdam, Utrecht, 's Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo naar Maarsburg. Terug ging de trein vanuit Maasburg via Venlo, Eindhoven, 's Hertogenbosch, Utrecht, Leiden terug naar Getswoud zodat de locomotief met schoorsteen naar voren op spoor 1 weer zou aankomen.
Goed, laten we het verslag vervolgen met foto's. Als ik u was zou ik er maar even goed voor gaan zitten want het wordt een groot verslag, met begeleidende tekst natuurlijk
-Zondag 30 december 2018-

Op zondag 30 december 2018 werd begonnen met het opstoken van de 01 1081. Het opstoken van een oliestoker kost wat meer moeite, omdat je een tweede locomotief nodig hebt bij het opstoken. Gelukkig stond de 3029, de tramloc, al onder stoom en zo kon dit kleine locje assisteren bij het opstoken van de grote 01.10. Eerst de olie voorverwarmen tot zo'n 60 graden, anders is deze te stroperig, en daarna nog eens het water in de ketel een beetje voorverwarmen. Hierna werd de olie vanuit de tender naar de zware oliebranders gepompt, eerst werd slechts 1 oliebrander ontstoken zodat op een rustig tempo de ketel helemaal kon opwarmen, tot een keteldruk van ongeveer 7 a 8 bar.
-Maandag 31 december 2018-

In de nacht van zondag op maandag is er hard doorgewerkt, en ook 's ochtends vroeg werd er nog keihard gewerkt om de machine klaar te maken voor de reis. Rond 2 uur 's nachts werd de 2e oliebrander ontstoken, en werd de druk verder opgevoerd naar de gewenste 15 bar bedrijfsdruk. Terwijl de ketel onder druk komt nemen stoker en machinist de tijd om de machine van voor tot achter volledig te smeren, je wilt natuurlijk niet met een warmloper stranden.

Rond een uur of 8 maakt de locomotief een korte proef pendelrit. De machinist melt zich bij de treindienstleider om even een klein stukje te rijden als proef voor de grote rit, en om de tender volledig bij te vullen. De treindienstleider gaat akkoord en geeft spoor 2 vrij voor de stoomtrein.

De tender wordt gevult met water

en tegelijkertijd volgetankt met verse warme stookolie. De GSM wilt in de toekomst een 2e tender hebben voor deze locomotief voor extra voorraden, of een waterwagen, want stel dat de GSM met de 44 op pad gaat, dan hebben ze genoeg aan een extra watervoorraad aangezien de 44 een kolenstoker is en geen olie loc.

Rond half 11 komt locomotief 2404 spoor 1 van Getswoud centraal binnen rollen met de 4 plan D rijtuigen. De rijtuigen zijn helemaal gepoetst voor de rit. Loc 2404 gaat ook mee, als paniekloc. Mocht de 01 onverwachts defect gaan is het een kwestie van afkoppelen, omlopen, aankoppelen en de reis kan voort gezet worden.

De rijtuigen worden door de 2404 een stuk voorbij het wissel getrokken, zodat de 01 over het dichtsbijzijnde wissel naar spoor 1 kan rangeren.

Daar komt de grote locomotief al aan.

en voor men het in de gaten heeft zit de 01 vastgekoppelt aan de kop van de trein.

de 2404 is inmiddels ook omgebouwt. Rijrichting omschakelen, rangeerlicht uitschakelen en de rode sluitseinen inschakelen. Met een draaiende motor staat de locomotief ongeduldig het vertrek af te wachten.

Eindelijk is het dan zo ver. Om 11.17 blaast de conducteur op zijn fluitje als teken dat de passagiers aan boord zijn, de deuren gesloten en de trein kan vertrekken. Met een lange haal aan de stoomfluit, galmende oliebranders in de vuurkist en de naald van de manometer tegen de rooie vertrekt de trein met flink veel stoom en een loeiharde cilinder beat die in heel Getswoud te horen is.

En we rijden. Wat geweldig, schitterend om met zo'n stoomros op pad te gaan. Wat een pracht van een machine.

Op het station waren nog enkele fanatieke treinspotters die achterbleven. Een van hen maakte deze indrukwekkende foto net na vertrek. De 01 in de boog na Getswoud centraal. Wat een prachtig gezicht.

De 2404 hing aan het andere uiteinde van de trein. Toeterend en brullend, met een mooie rookpluim verliet ook deze machine Getswoud centraal voor de laatste keer in 2018. Op naar Maarsburg.

In Maarsburg nog even snel een kijkje wezen nemen op het inudstrie terrein voordat we gaan verplaatsen naar de spotplek om de stoomtrein op te wachten. Hier zien we de motorpost 3001 langs het postperron. Aan het frontsein is te zien dat ook deze postwagen net is aangekomen op zijn eindbestemming.

Snel door naar de spotplek. Bij het opwachten van de stoomtrein in Maarsburg werd deze mooie railbus nog gespot bij de brug in Maarsburg.

Midden op de brug werd dit treinstel ook op de foto vast gelegd.

en ging zo de brug af en toen was de trein alweer voorbij.

Het wachten wordt beloont. Om 16.38 uur werd dan eindelijk de stoomtrein vastgelegt op de foto voor de laatste kilometers

En uiteraard hangt achterop nog steeds de 2404.

klokslag 17.00 uur reed de trein de tunnel uit, de laatste meters voor het eindstation Maarsburg.

Na enige minuten van gegalm in de tunnel kwam deze neus tevoorschijn, met een gangetje van slechts 40 km/h rolt de 01 1081 binnen te Maarsburg centraal.

en nog altijd als opdrukloc diesel locomotief 2404.

Met piepende remmen en een hoop gesis komt de trein dan tot stilstand langs spoor 2 van Maarsburg centraal om 17.02 uur.

Een van de bewoners kwam af op het geluid van fluiten en sissen en wilde weleens weten wat er nou in zijn mooie dorp aan de hand was. Deze bewoner maakte deze doorkijk foto. We zien een stukje van de loc en van de rijtuigen.

De 01 wordt los gemaakt van de trein en zal rangeren naar een zeispoor waar de loc even rust krijgt en een controlebeurt krijgt. Ook zullen stoker en machinist het stokje overdragen aan het nachterpersoneel die ervoor zorgen dat de locomotief warm blijft en morgen klaar zal zijn voor de terug reis.

De 2404 heeft kop gemaakt en zal met de rijtuigen door de keerlus gaan. Waarom? De trein heeft een vaste samenstelling, 1e klas, restauratie, 3e klas, 2e klas. De 1e klasse hangt achter de 01 en de 2e klasse staat voor de 2400, zo staat het ook in de bijgeleverde schets bij het ticket. De rijtuigen kunnen wel los van elkaar en een voor een omgerangeerd worden, maar in dit geval is het vele malen makkelijker om alles in 1 keer door de keerlus te trekken.

Daar gaan we dan. Hop terug naar de brug en zo omkeren. Helaas voor de fotograaf draaide de locomotief direct de brug op, en dat pakte niet goed uit voor de foto.

de 01 rijd hier het industrie terrein op, met 30 km/h over de wissels heen naar een zeispoor om even uit te rusten.

Daar staat ze dan. Prachtige machine en heeft op deze oudjaarsdag goed haar best gedaan. Dat verdient een extra drupje olie van stoker en machinist.

Na het keren van de rijtuigen komt ook de 2404 als losse locomotief naar het Maarsburgse industrie terrein.

De loc sluit netjes aan achter de 01.

De railbus doet ook nog steeds netjes zijn dienst en rijd hier de heuvel af richting station Maarsburg.

Maarsburg centraal met op spoor 1 de railbus en op spoor 2 weer de plan D's. Moet deze trein geen ruimte maken? Jawel, maar eerst nog op tournee door Maarsburg, maar niet met de 01, want die krijgt nu rust.

Maarsburg haalde deze oude, maar nog steeds schitterende dieselloc van stal. Na een lange periode van stilstand is de loc terug op de baan. Gepoetst en met brullende motor staat de loc klaar voor vertrek.

We zijn weer vertrokken voor de laatste trip van het gezelschap uit Getswoud.

Even toeteren naar de 01

Luidbrullend komt de grote 216 de tunnel uit gereden om de heuvel op te gaan klimmen.

Met een zwaar dieselgebrom komt de 216 op de top van de heuvel aan, en keert zo de brug op.

en daar gaan we weer, terug naar Maarsburg centraal. Hierna werd alles uitgeladen en konden de reizgers naar het hotel om even bij te komen onder het genot van een borrel en een oliebol

het is inmiddels ook al 20.00 uur.

Tja, dan moet er een lege trein weggesleept worden. Gelukkig schoot motorpost 3001 te hulp.

een dag vol verrassingen.

wat een appart gezicht zo.

Nadat de motorpost de plan D stam op een zeispoor heeft weggezet ging ook deze locomotief naar zijn opstel plekje.

De machinist denkt, zo laatste keer dit jaar.


Rustig over de wissels naar het postperron.

de motorpost werd afgebouwt en zou voor het nieuwe jaar niet maar gaan rijden. Rechts zien we nog een stukje van de 2404.


De nacht valt, vuurwerk knalt. De treinen hebben rust en zo sluit het jaar 2018 zich af.

Het hotel in Maarsburg waar de reizigers uit Getswoud overnachten.



terwijl het stoomtrein personeel 's nachts keihard aan het werk is om de locomotief op temperatuur te houden. De gehele machine wordt opnieuw gesmeerd en ook de tender wordt tot de nok toe afgetankt met water en olie. Ook diesellocomotief 2404 wordt volledig afgetankt.
Hierbij beeindig ik ook het deel van 2018 omdat ik anders de maximale lengte van 20000 karakters ga overschreiden

, direct hieronder gaan we door met het deel van 2019