Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Hoi Tim

Weer genoten van je update, er zijn weer mooie foto's gemaakt  :thumbup:

Verder ben je lekker bezig, dus lekker verder gaan zal ik zeggen.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
erwin,
graag gedaan. had eventjes zin een, voor mij redelijke lange, stam uit te laten met het nieuwe A4um rijtuig erbij
en als ik weer tijd heb (oktober vakantie) ga ik zeker weer wat verder.

cees,
nee eigenlijk nog niet over nagedacht. zal eens kijken wat voor effect dat gaat geven (komende vakantie). bedankt voor de tip :thumbup:

peter,
fijn dat je genoten hebt.
beetje bezig geweest en zodra er tijd is ga ik gewoon weer door :)
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
 :) Mooie update, je bent lekker bezig geweest en je baan wordt mooier en mooier. :thumbup: B)
Helaas is de vakantie weer voorbij, maar ja, ergens in Oktober heb je al weer vrij, het is al bijna zover. :D
En B) mooi filmpje van die lange trein, wel jammer dat de wachtende Preisers blijkbaar nog langer moeten wachten, dit was blijkbaar een sneltrein. >:-D
Suc6 op school, doe je best en het is zo weer vakantie. O:-D

Dirk-Jan
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Tim,

Zoals altijd weer genoten van je update en van het filmpje. :) :thumbup:
Succes op het nieuwe schooljaar en voor je het weet heb je weer lekker vakantie en wij weer een mooi update. ;)

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Over een paar weekjes is het alweer herfstvakantie 👍😉.
Het getuigt wel van discipline zoals jij school laat voorgaan op de hobby! Heel goed bij mij was dat vroeger wel eens nét omgekeerd.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Dirk-Jan,
Bedankt.
Ja oktober is al bijna maar voor je het weet is het jaar ook alweer om. Dit jaar examen en als het goed gaat 3 maanden zomervakantie :)
Het filmpje is inderdaad van de sneltrein :D

Michel,
Fijn dat je genoten hebt. Ik geloof nog een week of 5/6 tot de herfstvakantie :D

Hans,
Naja, het is meer dat ik het dit jaar moet halen. 4 havo was ik blijven zitten dus heb nu in 5 havo niet veel meer opties dan examen halen. En als ik het gewoon in 1 keer haal wordt ik beloont met 3 maanden zomervakantie (en niet nog tussendoor moeten leren voor een herexamen ;) )
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Extra aandacht voor de Nederlandse taal! Anders zak je wéér... ;)
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
 @citaat @citaat

Kwestie van alles op tijd klaar hebben dit jaar, Tim.
4 Havo is het lastigste leerjaar; als je dat hebt gehaald en je werkt gewoon door, valt 5 Havo reuze mee  :P

Dat heb ik de laatste 12 jaar met eigen ogen kunnen zien en meemaken op de school waar ik werkte.
De afvallers waren zowat altijd diegenen, die veel te laat aan hun opdrachten begonnen  :?

Succes en zet hem op  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
wim,
nederlands docent heeft gezegt wat extra hulp te bieden en wilt graag zien dat ik van een 6 een 7 weet te maken. wordt aan gewerkt. maar blijft toch lastig met al die spellingsregeltjes

tony,
ik denk ook wel dat ik het ga halen uiteindelijk. vorig jaar 4 havo over gedaan maar heb wel al het een en ander afgesloten op 5 havo niveau. dus extra tijd voor de overige vakken voor het centraal examen.
en dat veel te laat beginnen klinkt herkenbaar, kwam onder andere omdat de hobby bij mij een hogere prioriteit heeft/had :D
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Net je update met veel plezier gelezen Tim  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
@citaat @citaat
Modeltreintjes zijn dan wel leuk, het eindexamen halen is natuurlijk veel belangrijker. Maar dat weet je al. In mijn schooltijd heb ik ook een poos veel te veel tijd aan een hobby besteed, maar toen ik met slechte cijfers thuiskwam waren m'n ouders niet blij. Ik kon kiezen: beter m'n best doen op school, of ik mocht niet verder met m'n hobby. Je mag één keer raden wat ik koos. Een hint: mijn volgende rapport was véél beter.

Voor wat betreft de spelling: oefenen Tim, da's de enige manier. Kost tijd, maar je zult er nog vaak profijt van hebben als je de spelling goed beheerst. Als je bijvoorbeeld tezijertijd op zoek gaat naar een baan en jouw sollicitaties hebben veel spelfouten, neemt de kans op een leuke baan enorm af.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 06 september 2018, 18:26:28
als je de spelling goed beheerst. Als je bijvoorbeeld tezijnertijd op zoek gaat naar een
Shit happens ... :D
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
peter,
leuk om te lezen, bedankt.

rob,
examen halen is zeker belangrijk, al heb ik nog wel wat stappen te gaan om dat papiertje binnen te hengelen (onder andere met nederlands). hier zijn ook veel ingrepen geweest, de baan staat op mijn kamer. vroeger zonder problemen, tegenwoordig zitten tijdens de schoolweken alle treinen netjes in de doos en is de baan zelf afgedekt met kranten (is het moeilijker om tijdens het schoolwerk met treintjes te spelen), en zo zijn er nog wel een paar dingen verandert sinds het niet goed ging op school.
en ja, sollicitatie papieren zal ik inderdaad tig keer moeten doornemen voordat ik het papiertje zal versturen. want dat is me ondertussen wel bekend (vaak genoeg gehoord). wordt aan gewerkt.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
@Jan Willem:  8o gelukkig heb ik m'n examen al gehaald.  :)
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
hallo allemaal,

daar was ik weer een keer. ondertussen is er ook nog een week herfstvakantie overheen gegaan waarin wel met de treinen is gereden maar niet gebouwt aan de baan omdat er ook een pta week voor de deur stond. toch zijn er wel wat kleine dingetjes waaraan wat verder is gewerkt of een definitiefe plek heeft gekregen.

om te beginnen de vam overslag. deze is al redelijk gevordert maar ik kwam erachter dat ik in het bocht stukje in de knoop kwam met de trein door de poort te laten rijden. heel lang over na moeten denken, maar de oplossing was vrij simpel, de complete trein 180 graden draaien. de loc staat niet meer tegen het stootjuk, waardoor de 3 wagons op het rechte gedeelte van het spoor uitkomen, de overslag installatie iets naar achter opgeschoven kan worden en ik geen probleem meer heb met het bocht railstuk. kan weer opgelucht ademhalen. nu verder af gaan bouwen.


foto vanaf het industrie terrein, zo ziet het er dan uit.


en zonder trein. tot nu toe ben ik er erg tevreden mee.


klein detail, beetje inrichting in het overslag loodsje. paar kratten die in de wagon geladen moeten worden.


ook hier even zonder trein, wat beter uitzicht erop. dit hok was 1 van de allereerste zelfbouwprojecten. niet het allermooiste maar oefening baart kunst, paar keer over geschildert en later de binnenkant met muren beplakt. nog steeds tevreden mee.


een nachtelijk plaatje van de activiteiten op het industrie terrein. een vam trein die geladen word en een rangerende 6504.


een foto van de achterkant van het industrie terrein. zo ziet het er nu uit.


een sfeerfoto waar ik eigenlijk best wel trots op ben. de foto is geklikt op puur geluk en naar mijn idee zeer goed gelukt :)


aan de andere kant van het kruiswissel hebben we nog een heel klein opstelspoortje waar ook de kolenbunker staat. een plaatje waarvan ik er niet veel eerder gemaakt heb.


en ook tussen het spoor en boompjes door een fotootje op de kolenbunker en het kleine stoomlocje.


langs het spoor naar het industrie terrein toe en rondom de kolenbunker wat bomen geplant.

goed, gaan we verder. het industrie terrein hebben we nu wel gehad. ook het station heeft nog een kleine behandeling gehad. het stationsgebouw is op een plaat vastgezet.

op de werktafel ziet dat er zo uit. de zwarte rand moet hier nog geschildert worden.


op de baan ziet dat er zo uit.


totaal overzicht van het station zover het gevordert is, samen met de 012 081-6 en V200 060 op de foto.


en na een verfbeurt. ik was vergeten hier een duidelijke foto van te maken, maar zoals je links op de foto kan zien is de rand nu lichtgrijs geschildert. het spoor 2 perron heeft ook nog een verflaagje gehad.


aan de achterkant ziet het station er zo uit. moet nog afgewerkt worden met trapjes.

op het hoekje bij de brandweerkazerne. de weg langs het garage deel van de kazerne wat afgewerkt, grasjes etc. de randjes van de weg zijn zo niet meer te zien.


het garage deel is het verste gevordert tot nu toe. het kantine gedeelte moet eigenlijk nog helemaal gebouwt worden. de kazerne is wel met schroefjes vastgezet zo kunnen de randjes eromheen afgewerkt worden, en is het gat voor de draadjes van de verlichting geboort. nu weet ik ongeveer waar de hele kazerne gaat komen.


een fotootje vanaf de sloot rechts achter op de baan. de sloot is afgewerkt met een stenen rand en dat geeft dit soort plaatjes.


of de andere kant uit dit soort plaatjes.


vanaf het terrein van de getswoudse stoomtrein ook een sfeerfotootje gemaakt. de houtopslag onder de waterkraan, hout voor het opstoken van de stoomlocomotieven.


de stelconplaten langs het opstelterrein van de gsm, en een randje ballast langs het museumspoor.


aan de achterkant ziet dat er zo uit. in het gat tussen de bomen en de tunnel stond ooit station getswoud noord. aangezien dit perron amper 25 cm lang was en er dus amper 1 rijtuig langs geplaatst kon worden is besloten dit stukje op te doeken en vol te gaan storten met ballast, de ballast ligt op voorraad maar is nog niet gestord omdat er eerst nog een mast voor de bovenleiding moet komen voordat dit gat dicht gemaakt kan worden.


nog 1 sfeerfoto midden vanuit getswoud centrum.


en een foto langs de boerderij en het benzine station vlak voordat men getswoud centrum binnen rijd. op de weg moet nog de belijning worden aangelegt.


als laatste een foto van een voorbij rijdende motorpost, pantograaf tegen de draad en 2 postrijtuigen aan de haak

dit was hem weer voor nu. hopelijk hebben jullie er weer van genoten. :)
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Een hoop lol en rijplezier op je baantje Tim. :thumbup:  :)
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Ben,
Dank je. Doe me best. Voor scenrey bouw haal ik overal tips en tricks vandaan, veel van het forum maar ook van luke towan (scenreybouwer op youtube), bij spoorinmodel en heb ook weleens wat uit uw post in het draadje waar zijn we momenteel mee bezig opgepikt. En dan een beetje prutsen. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Zo wil ik ook ooit nog de rubberen plak wegen, zoals te zien op de laatste foto, vervangen voor de zelfgemaakte kartonnen wegen.
En inderdaad veel rijdag verslagen, verhalen met een realistisch tintje, die vind ik gewoon leuk om te maken :)
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
 @citaat Die verhalen van jou zijn ook altijd erg leuk om te lezen, Tim  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Tim,

Heb weer met veel plezier je update gelezen maar vooral gekeken genoten van je foto's. :)
Wat een leuke baan met veel leuke details erin zoals de kratten die staan te wachten om ingeladen te worden.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
 :) Leuk, leuk en leuk.
Je hebt er weer een mooie update van gemaakt. B) :thumbup:
Met elk klein of groot stapje word je baan mooier en mooier.

Dirk-Jan
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
tony,
bedankt. zoals ik al zei, ik vind het ook leuk om ze te maken, dus leuk te horen dat je ze leuk vind om te lezen :D :)

michel,
fijn dat je genoten hebt.
ik doe me best, en als er genoeg tijd is wordt er stapje voor stapje doorgebouwt. ik heb van preiser ook nog zakken liggen, welke ik eventueel ook zou kunnen gebruiken als vuilniszakken voor bij de vam overslag. (weer detailwerk :P )

dirk-jan,
bedankt :)
dank je, doe me best.
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Hoi Tim

Weer lekker genoten van je update's, ik vind het altijd erg leuk dat er zo iemand zeker zoals jij zoveel plezier beleefd in de hobby.  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Heerlijk om dit allemaal te lezen op de vroege ochtend Tim, het plezier spat van het scherm af  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Goed dat je school voorrang geeft boven je treinbaan! En fijn dat je ondanks dat toch tijd had om wat mooie foto's van je leuke baan te plaatsen.
Zijn je neef en opa ook nog actief op treinengebied?
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Tim

Weer een leuke update jou verhaaltjes zijn altijd leuk om te lezen  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 06 september 2018, 18:26:28
Voor wat betreft de spelling: oefenen Tim, da's de enige manier. Kost tijd, maar je zult er nog vaak profijt van hebben als je de spelling goed beheerst. Als je bijvoorbeeld tezijertijd op zoek gaat naar een baan en jouw sollicitaties hebben veel spelfouten, neemt de kans op een leuke baan enorm af.

Helemaal mee eens!
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen totdat je er een punthoofd van krijgt.
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
@citaat dat is bij Tim bekend, Henk. En op wat d, t, dt kwesties na, valt t allemaal best mee! Bovendien is dit geen taalforum maar een treintjesforum.
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Met plezier weer je update gelezen. Je hebt een leuke en mooie baan. De verhalen bij de foto's maakt het fotoverslag helemaal af!
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
peter(ke33),
fijn dat je weer genoten hebt.
ik beleef zeker veel plezier aan de hobby. en zo af en toe eens een uitstapje in de grootspoor wereld, maar das wat anders dan het modelsporen he :D

peter (degeluidsman),
leuk te horen, ik doe me best.

hans,
tja, moet het wel gaan halen dit jaar. soms moet je keuzes maken. en als ik tijd heb vind ik het wel leuk eens wat treintjes uit te laten over de baan. conditierit houden :P

alex,
bedankt. leuk te horen :)

henk,
dat oefenen komt wel goed. krijgen ook nog examentraining en weet ik veel wat allemaal.

martijn,
fijn dat je hem met plezier gelezen hebt.
bedankt, werk er hard aan met tips van onder andere het forum.
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Hallo allemaal,

Het is weer kerstvakantie en dat betekent dat we weer kunnen spelen met de treintjes :D . Afgelopen maand is er veel gebeurt dus laten we snel bij het begin beginnen.

Zaterdag 8 December werd er wel een hele speciale posttrein samenstelling gespot op getswoud centraal.


getswoud is weer een rijtuig rijker, namelijk een plan D restauratie rijtuig, de RD 7654. Deze is op 8 december uit houten naar getswoud toe gekomen. Hiermee komt de plan D stam uit op 4 rijtuigen, waarmee deze voorlopig compleet is.


diezelfde middag kwam er nog een bijzonder transport binnen. namelijk locomotief 1650 met het stadswapen van Den Haag. Ook deze loc werd gekocht in houten.


en het laatste bijzondere transport van deze 8 december. na het afleveren van de posttrein en de plan D wagen moest de motorpost nog even op een neer naar steemwiek, om deze drie intercity rijtuigen op te halen. 4 rijtuigen en 1 loc rijker op 1 dag. Stuk voor stuk blij met de aanwinsten.


Nu er een stam plan D rijtuigen en een stam ICR's in mijn bezit zijn schept dit gelijk wel een Nederlands beeld. Stukje bij beetje krijgt de baan een steeds groter nederlands sfeertje.


op de beurs in houten had ik bij de stand van wijbe en rauke een aantal printjes meegenomen, want er zijn nu wel een aantal rijtuigen die van verlichting voorzien mogen worden. ook heb ik in houten massa veren, een sleper en stroomvoerende koppelingen gekocht. de eerste klus in de vakantie was dan ook om de ICR's te voorzien van verlichting. het is een klusje van niks eigenlijk want zie hier het eindresultaat, een stam rijtuigen volledig verlicht, inclusief sluitlicht.


gelijk maar even rondjes gaan rijden, helaas staat de 1601 met een ernstig defect buiten dienst, maar gelukkig is hier sinds kort de 1650 die met plezier deze trein wel wilde trekken. kon de loc ook gelijk gestest worden :P . oohja, de 1631 is er natuurlijk ook nog maar ik gunde dat verrote hok deze mooie stam niet >:-D


even een nachtelijk plaatje geschoten in het station. 2 stammen volledig verlicht. wat ben ik hier blij mee :) :)


filmpje van de 1e rijtest van de 1650 en van de verlichte ICR's


ook de RD wagen is voorzien van verlichting. nu de andere 3 nog maar daar moet ik nog stroomvoerende koppelingen voor aanschaffen.


dit is ook wel uniek, 3 1600'en met verschillende nummers in getswoud. de 1631 is plukloc geworden om de 1601 weer rijvaardig te herstellen en de 1650 gaat dan de 1631 vervangen.


neusjes naast elkaar, ziet er wel leuk uit.

hieronder zal ik verder gaan met de verhalende rijverslagen van de kerstdagen
om te beginnen een filmpje van de aankomst van de kersttrein, enkele dagen voor kerst. deze speciale zending met als tractie de railpro 6504 zit vol met kerstproducten. versieringen voor getswoud, zoals een kerstman pop met rendieren, kerstbomen, coca cola vrachtwagen, goederenwagons met wijnen en koekjes, en andere etenswaar


en een foto van de aankomst van deze trein in getswoud centraal. loc 2404 staat al klaar om te assisteren met het rangeerwerk.


op 22 december werd de 01 1081 van de GSM door locomotief 2404 overgebracht van depot naar getswoud opstel. de loc zou op 24 december de kerstexpress gaan rijden.


hier is de trein net aangekomen op getswoud opstel hier zal de loc volledig naglopen worden en zal de olie in de tender en het water in de ketel voorverwarmt worden.


daar staat de locomotief dan, nog koud en nog ongecontrolleerd voor de kerstexpress.


een dag later staat de loc warm, met genoeg druk in de ketel klaar om te gaan vertrekken.


en een uur later werd de trein gespot na vertrek uit getswoud centraal, met 4 plan D's en een kerstkrans op de rookkastdeur denderde de trein over het spoor.


's avonds laat komt de trein terug op getswoud centraal. nadat de kerstkrans is verwijdert werd nog deze foto gemaakt. links vertrekt nog de intercity.

op 2e kerstdag kreeg Getswoud nog bezoek van Maarsburg. Maarburg kwam langs met de BR 24 en de 3029 van de SSM en met de bruine motorpost 3001

als eerste kwam de motorpost 3001 aan in getswoud


niet veel later kwam de 3001 aan op getswoud centraal.


hier werd de post vanuit maarsburg voor getswoud uitgeladen


daar is dan de motorpost 3020 van getswoud. de post werd overgeladen, de trein maakte kop en de motorpost 3020 vertrok weer.


ondertussen kwam de stoomtrein aan op getswoud, met de 3029 als opdruk loc. rechts staat de mp 3001 klaar voor vertrek, maar deze moest nog even wachten tot het blok werd vrijgegeven.


aan de voorkant hing de BR 24 van de SSM, rechts zien we de 3029, de tramloc, van de GSM.


een klein kwartiertje later kwam de grote 01.10 van de GSM binnen op spoor 1 te getswoud centraal. de loc zal de reizigers van de ssm op tour nemen door getswoud terwijl de BR 24 en 3029 kolen gaan halen, water gaan tanken en gesmeerd zullen worden. driehoeken hoeft niet want dat is op de heenreis al gedaan. omdat de BR 24 sneller rijd dan de 3029 werd de trein getrokken door de 24 058 van de SSM. De trein vertrok met de 24 058 op kop uit Maarsburg via Venlo, Eindhoven, 's Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam, Haarlem naar Getswoud. Daar kwam de trein binnen op spoor 2 en staat de 24 058 met schoorsteen voor klaar om vanuit Getswoud via Utrecht, Eindhoven en Venlo terug te gaan naar Maarsburg. De 3029 reed op smeerstoom mee.


eerst maar even kolen halen. de 3029 staat bij de kolenkraan terwijl de BR 24 de wagons weg zet. de 3029 krijgt een paar karren fijne kolen


en na de 3029 ging de BR 24 ook kolen halen, deze machine krijgt wat grovere kolen in zijn tender.


na het kolen halen gaan we door naar depot, waar de 24 058 als eerste water kon gaan tanken


de 24 058 schoof door naar achter zodat ook de 3029 water kon gaan tanken


en nadat ook de 3029 voorzien was van water werden beide locomotieven gecontrolleerd en werden alle smeerpunten weer ingevet, zodat de loc's klaar zijn voor de terugreis.


en daar ging de trein weer. rond half 7 's avonds vertrok de SSM uit getswoud terug naar Maarsburg. de 24 op kop en de 3029 achterop op smeerstoom.


na de postklus kon de 3001 naar getswoud opstel. daar kon de machinist even rust nemen en wachten op de lading post die mee terug moest naar maarsburg.


in de boog vlak voor het wissel om te wisselen naar getswoud opstel.


daar staat die dan, maar wat zien we nou op de achtergrond?


kijk nou, 2 motorposten gebroederlijk naast elkaar. leuk gezicht zo.
nadat de post voor maarsburg was ingeladen vertrok de motorpost 3001 alweer naar maarsburg toe.

Zondag 30 december 2018 is begonnen met het voorverwarmen van de 01 1081. de 01 gaat morgen weer de traditionele oliebollen express rijden. de trein was aan het begin van deze maand al stampvol uitverkocht. nadat deze rit vorig jaar op het laatste moment toch niet door heeft kunnen gaan zijn we nu weer terug en de liefhebbers waren er snel bij. we gaan er met zijn allen weer een mooie trip van maken.

de tramloc staat onder stoom en helpt de 01 met het opwarmen van de olie en de ketel.


het is een goed jaar geweest voor deze machine, de 01 heeft letterlijk vele kilometers afgelegt, de loc heeft gereden op een vloerbaan, tijdens de stamtafel rijdag in almere en ook nog een dag in maarsburg.

als laatste wil ik vast melden dat in 2019 de baan Getswoud 10 jaar bestaat, reden genoeg voor een feestje. in 2019 zullen er verschillende evenementen plaats vinden en hoopt de GSM ook weer flink kilometers te kunnen gaan maken met de schitterende 01 1081.
dit was hem voor nu en voor dit jaar. ik hoop dat iedereen een leuk kerstfeest gehad heeft en nu een goede jaarwisseling tegemoet gaat.
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Hi Tim,
Dat is weer een zeer uitgebreide update  :thumbup:
Er is veel te zien op de foto's dus je gaat even wat beter kijken.
Daarom nog 2 puntjes van opbouwende kritiek: staat je andreaskruis niet aan de verkeerde kant van de weg?
Ga je nog iets doen aan de binnenkant van het seinhuis?  De verlichting is mooi, maar het geel schijnt nu wel erg door.

Maar verder: ga lekker door. Ik wens je een goed treinenjaar toe voor 2019 en zie uit naar de festiviteiten.

gr. Gertjan
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Gertjan,
2 puntjes opbouwende kritiek, 2 antwoorden.
1. Het andreaskruis staat aan de juiste kant van de weg, het was een setje met 4 palen, in het echt staat er dan links 1 en rechts een, zo heb ik ze ook gemonteerd, gaat links het rode lampje aan, is het lampje rechts uit en zo knipperen ze om en om. Wat overigens niet klopt is het enkele kruis bij dubbelspoor :D . Het is ook een duits knipperlicht installatie, maarja, 1 deel van de spoorlijn is van de getswoudse stoomtrein, die met duitse stoomlocomotieven rijden. Het andere spoor leid naar het industrie terrein.
2. Dat is mij ook opgevallen, zeker met nachtelijke plaatjes. Ik wil hier wel wat aan gaan doen, binnenkant een likje cementgrijze verf geven en wil het koud witte licht ooit nog vervangen door warm wit.
Overigens, wat ik ook erg vel vond was de interieurverlichting in mijn motorpost, deze heb ik wel even snel gedimt door de cv's aan te passen.
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Hoi Tim,

Jij hebt je vakantie goed doorgebracht kerel!
Leuk om met bezoek samen op je baan te kunnen rijden, en jij hebt ook op FB wel iets van mijn kunsten of treinen gezien denk ik dan ;)

Goed 2019 en succes met de treinen :important:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Tim,

Zoals altijd genoten van je update. :) :thumbup:
Nu het hier lekker gaat rijden kan ik mooi wat van je scenery leren nu ik langzaam hier aan ga beginnen.
Leuk om te zien dat je pantografen tegen de bovenleiding aanrijd dat ha ik ook straks doen als de bovenleiding hier klaar is.

Ik kijk uit naar je volgende update.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Hey Tim, mooie verhalen en dito foto's weer! En ook je Nederlands wordt steeds beter :thumbup: (mag ook wel eens gezegd worden na de negatieve kritieken uit t verleden).
Maak er een mooi 2019 van!
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Wederom een mooi en boeiend verslag, Tim  :thumbup:

En een nieuwe loc is altijd feest, komt ook de dienstregeling ten goede  ;)
Gelukkig is de vakantie nog niet voorbij, dus je hebt nog alle tijd voor je baan.

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
Hans (V200.0),
Bedankt, en de vakantie is nog niet voorbij ;)
Samen rijden is altijd leuk. Heb inderdaad wat van jouw kunsten en treinen voorbij zien komen op facebook. Zag er ook goed uit :thumbup:

Michel,
Fijn dat je genoten hebt :thumbup:
Leuk te lezen dat je wat scenrey tips uit mijn draadje kan halen, al moet ik wel bekennen dat ik ook veel tips en truckjes online heb geleerd :P , maar dat maakt niet uit, zo leren we van elkaar en helpen we elkaar de baan mooi te maken :)
De pantograven stonden nu vooral omhoog voor de foto, op plekken waar dat kan, want nog niet de hele baan is voorzien van draad. Ik mag van iemand een serie bovenleiding overnemen om de baan zo goed als onder de draad te krijgen, maar ik moet me nu ook fokussen op school en in de vakantie wordt daarom alleen een beetje gereden en niet echt gebouwt. Dat komt van de zomer wel weer na de examens, als het meezit heb ik toch drie maanden zomervakantie :D
De volgende update zal niet lang meer op zich laten wachten, dat is namelijk het grote verslag van de oliebollenexpress 2018/19 naar Maarsburg en terug. Momenteel ben ik bezig alle foto's online te zetten.

Hans (Hanzi),
Bedankt. Fijn te horen dat het met mijn Nederlands ook steeds beter gaat :) :)

Tony,
Bedankt.
Een nieuwe loc is zeker leuk, maar het is ook leuk als de al aanwezige loc's het ook blijven doen.
De vakantie is nog niet voorbij maar ik heb ook niet alle tijd voor de baan hoor. Na de vakantie heb ik weer een belangrijke toetsweek dus moet me ook weer voorbereiden voor de toetsweek :|
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Hallo allemaal,

Nadat vorig jaar de grote bekende oliebollenexpress, gereden met stoomtractie, naar Maarsburg bij de jaarwisseling van 2017/18 niet heeft kunnen rijden, werd er door vele vrijwilligers keihard gewerkt om ervoor te zorgen dat koste wat kost de oliebollenexpress met de jaarwisseling van 2018/19 wel kon rijden. En dat is gelukt. De oliebollenexpress is terug. In een nieuw jasje! Nadat in 2016 de oude 2 cilinder 01 werd verkocht, kwam er datzelfde jaar een grote zware oliegestookte 3 cilinder 01.10, die met de jaarwisseling 2016/17 de oliebollenexpress heeft gereden. Wat is er nu dan anders? De trein werd dit jaar gereden met andere, zeer fraaie rijtuigen type plan D. De trein bestond uit 4 rijtuigen, waaronder 1 restauratie wagen. Met deze vernieuwende rijtuigenstam kwamen er ook verschillende tickets op de markt voor deze 2 daagse reis.
-1e klas + hotel overnachting a ?196,- per ticket (48 plaatsen beschikbaar)
-2e klas + hotel overnachting a ?179,- per ticket (60 plaatsen beschikbaar)
-3e klas + hotel overnachting a ?163,- per ticket (72 plaatsen beschikbaar)
In totaal konden er dus 180 reizigers mee. De trein was stampvol uitverkocht en er zaten dus ook letterlijk 180 reizigers aan boord. Nu vragen sommigen zich af, wie rijd er nou in godsnaam nog in de 3e klas? In de 3e klas zaten vooral spotters en treinliefhebbers. Deze 'vreemde' soort mensen gebruiken de zitplaats meer om hun tas te dumpen en hun jas op te hangen. Deze mensen hangen voor het overgrote deel uit het raampje van de trein, of eten even een broodje hamburger in het restauratie rijtuig :D
Op de heenreis reed de trein vanuit Getswoud via Haarlem, Amsterdam, Utrecht, 's Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo naar Maarsburg. Terug ging de trein vanuit Maasburg via Venlo, Eindhoven, 's Hertogenbosch, Utrecht, Leiden terug naar Getswoud zodat de locomotief met schoorsteen naar voren op spoor 1 weer zou aankomen.

Goed, laten we het verslag vervolgen met foto's. Als ik u was zou ik er maar even goed voor gaan zitten want het wordt een groot verslag, met begeleidende tekst natuurlijk >:-D
-Zondag 30 december 2018-


Op zondag 30 december 2018 werd begonnen met het opstoken van de 01 1081. Het opstoken van een oliestoker kost wat meer moeite, omdat je een tweede locomotief nodig hebt bij het opstoken. Gelukkig stond de 3029, de tramloc, al onder stoom en zo kon dit kleine locje assisteren bij het opstoken van de grote 01.10. Eerst de olie voorverwarmen tot zo'n 60 graden, anders is deze te stroperig, en daarna nog eens het water in de ketel een beetje voorverwarmen. Hierna werd de olie vanuit de tender naar de zware oliebranders gepompt, eerst werd slechts 1 oliebrander ontstoken zodat op een rustig tempo de ketel helemaal kon opwarmen, tot een keteldruk van ongeveer 7 a 8 bar.

-Maandag 31 december 2018-


In de nacht van zondag op maandag is er hard doorgewerkt, en ook 's ochtends vroeg werd er nog keihard gewerkt om de machine klaar te maken voor de reis. Rond 2 uur 's nachts werd de 2e oliebrander ontstoken, en werd de druk verder opgevoerd naar de gewenste 15 bar bedrijfsdruk. Terwijl de ketel onder druk komt nemen stoker en machinist de tijd om de machine van voor tot achter volledig te smeren, je wilt natuurlijk niet met een warmloper stranden.


Rond een uur of 8 maakt de locomotief een korte proef pendelrit. De machinist melt zich bij de treindienstleider om even een klein stukje te rijden als proef voor de grote rit, en om de tender volledig bij te vullen. De treindienstleider gaat akkoord en geeft spoor 2 vrij voor de stoomtrein.


De tender wordt gevult met water


en tegelijkertijd volgetankt met verse warme stookolie. De GSM wilt in de toekomst een 2e tender hebben voor deze locomotief voor extra voorraden, of een waterwagen, want stel dat de GSM met de 44 op pad gaat, dan hebben ze genoeg aan een extra watervoorraad aangezien de 44 een kolenstoker is en geen olie loc.


Rond half 11 komt locomotief 2404 spoor 1 van Getswoud centraal binnen rollen met de 4 plan D rijtuigen. De rijtuigen zijn helemaal gepoetst voor de rit. Loc 2404 gaat ook mee, als paniekloc. Mocht de 01 onverwachts defect gaan is het een kwestie van afkoppelen, omlopen, aankoppelen en de reis kan voort gezet worden.


De rijtuigen worden door de 2404 een stuk voorbij het wissel getrokken, zodat de 01 over het dichtsbijzijnde wissel naar spoor 1 kan rangeren.


Daar komt de grote locomotief al aan.


en voor men het in de gaten heeft zit de 01 vastgekoppelt aan de kop van de trein.


de 2404 is inmiddels ook omgebouwt. Rijrichting omschakelen, rangeerlicht uitschakelen en de rode sluitseinen inschakelen. Met een draaiende motor staat de locomotief ongeduldig het vertrek af te wachten.


Eindelijk is het dan zo ver. Om 11.17 blaast de conducteur op zijn fluitje als teken dat de passagiers aan boord zijn, de deuren gesloten en de trein kan vertrekken. Met een lange haal aan de stoomfluit, galmende oliebranders in de vuurkist en de naald van de manometer tegen de rooie vertrekt de trein met flink veel stoom en een loeiharde cilinder beat die in heel Getswoud te horen is.


En we rijden. Wat geweldig, schitterend om met zo'n stoomros op pad te gaan. Wat een pracht van een machine.


Op het station waren nog enkele fanatieke treinspotters die achterbleven. Een van hen maakte deze indrukwekkende foto net na vertrek. De 01 in de boog na Getswoud centraal. Wat een prachtig gezicht.


De 2404 hing aan het andere uiteinde van de trein. Toeterend en brullend, met een mooie rookpluim verliet ook deze machine Getswoud centraal voor de laatste keer in 2018. Op naar Maarsburg.


In Maarsburg nog even snel een kijkje wezen nemen op het inudstrie terrein voordat we gaan verplaatsen naar de spotplek om de stoomtrein op te wachten. Hier zien we de motorpost 3001 langs het postperron. Aan het frontsein is te zien dat ook deze postwagen net is aangekomen op zijn eindbestemming.


Snel door naar de spotplek. Bij het opwachten van de stoomtrein in Maarsburg werd deze mooie railbus nog gespot bij de brug in Maarsburg.


Midden op de brug werd dit treinstel ook op de foto vast gelegd.


en ging zo de brug af en toen was de trein alweer voorbij.


Het wachten wordt beloont. Om 16.38 uur werd dan eindelijk de stoomtrein vastgelegt op de foto voor de laatste kilometers


En uiteraard hangt achterop nog steeds de 2404.


klokslag 17.00 uur reed de trein de tunnel uit, de laatste meters voor het eindstation Maarsburg.


Na enige minuten van gegalm in de tunnel kwam deze neus tevoorschijn, met een gangetje van slechts 40 km/h rolt de 01 1081 binnen te Maarsburg centraal.


en nog altijd als opdrukloc diesel locomotief 2404.


Met piepende remmen en een hoop gesis komt de trein dan tot stilstand langs spoor 2 van Maarsburg centraal om 17.02 uur.


Een van de bewoners kwam af op het geluid van fluiten en sissen en wilde weleens weten wat er nou in zijn mooie dorp aan de hand was. Deze bewoner maakte deze doorkijk foto. We zien een stukje van de loc en van de rijtuigen.


De 01 wordt los gemaakt van de trein en zal rangeren naar een zeispoor waar de loc even rust krijgt en een controlebeurt krijgt. Ook zullen stoker en machinist het stokje overdragen aan het nachterpersoneel die ervoor zorgen dat de locomotief warm blijft en morgen klaar zal zijn voor de terug reis.


De 2404 heeft kop gemaakt en zal met de rijtuigen door de keerlus gaan. Waarom? De trein heeft een vaste samenstelling, 1e klas, restauratie, 3e klas, 2e klas. De 1e klasse hangt achter de 01 en de 2e klasse staat voor de 2400, zo staat het ook in de bijgeleverde schets bij het ticket. De rijtuigen kunnen wel los van elkaar en een voor een omgerangeerd worden, maar in dit geval is het vele malen makkelijker om alles in 1 keer door de keerlus te trekken.


Daar gaan we dan. Hop terug naar de brug en zo omkeren. Helaas voor de fotograaf draaide de locomotief direct de brug op, en dat pakte niet goed uit voor de foto.


de 01 rijd hier het industrie terrein op, met 30 km/h over de wissels heen naar een zeispoor om even uit te rusten.


Daar staat ze dan. Prachtige machine en heeft op deze oudjaarsdag goed haar best gedaan. Dat verdient een extra drupje olie van stoker en machinist.


Na het keren van de rijtuigen komt ook de 2404 als losse locomotief naar het Maarsburgse industrie terrein.


De loc sluit netjes aan achter de 01.


De railbus doet ook nog steeds netjes zijn dienst en rijd hier de heuvel af richting station Maarsburg.


Maarsburg centraal met op spoor 1 de railbus en op spoor 2 weer de plan D's. Moet deze trein geen ruimte maken? Jawel, maar eerst nog op tournee door Maarsburg, maar niet met de 01, want die krijgt nu rust.


Maarsburg haalde deze oude, maar nog steeds schitterende dieselloc van stal. Na een lange periode van stilstand is de loc terug op de baan. Gepoetst en met brullende motor staat de loc klaar voor vertrek.


We zijn weer vertrokken voor de laatste trip van het gezelschap uit Getswoud.


Even toeteren naar de 01


Luidbrullend komt de grote 216 de tunnel uit gereden om de heuvel op te gaan klimmen.


Met een zwaar dieselgebrom komt de 216 op de top van de heuvel aan, en keert zo de brug op.


en daar gaan we weer, terug naar Maarsburg centraal. Hierna werd alles uitgeladen en konden de reizgers naar het hotel om even bij te komen onder het genot van een borrel en een oliebol :P het is inmiddels ook al 20.00 uur.


Tja, dan moet er een lege trein weggesleept worden. Gelukkig schoot motorpost 3001 te hulp.


een dag vol verrassingen.


wat een appart gezicht zo.


Nadat de motorpost de plan D stam op een zeispoor heeft weggezet ging ook deze locomotief naar zijn opstel plekje.


De machinist denkt, zo laatste keer dit jaar.  :D


Rustig over de wissels naar het postperron.


de motorpost werd afgebouwt en zou voor het nieuwe jaar niet maar gaan rijden. Rechts zien we nog een stukje van de 2404.



De nacht valt, vuurwerk knalt. De treinen hebben rust en zo sluit het jaar 2018 zich af.


Het hotel in Maarsburg waar de reizigers uit Getswoud overnachten.




terwijl het stoomtrein personeel 's nachts keihard aan het werk is om de locomotief op temperatuur te houden. De gehele machine wordt opnieuw gesmeerd en ook de tender wordt tot de nok toe afgetankt met water en olie. Ook diesellocomotief 2404 wordt volledig afgetankt.

Hierbij beeindig ik ook het deel van 2018 omdat ik anders de maximale lengte van 20000 karakters ga overschreiden :oops: , direct hieronder gaan we door met het deel van 2019
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Goed, deel 2 dan maar. We beginnen op 1 januari 2019 rond een uur of 6 's nachts.
-Dinsdag 1 januari 2019-

om 6 uur 's ochtends gaan locomotieven 2404 en 01 1081 gekeerd worden. De eerste rijdende treinen van 2019. Links zien we dat ook motorpost 3001 weer wordt opgebouwt voor zijn eerste postrit van 2019.


De 2404 maakt ruimte en als eerst gaat de grote 01.10 via het achter het station lopende spoor naar Maarsburg centraal, om vanuit Maarsburg centraal met tender voor weer richting het industrie terrein te gaan.


De loc staat nu met de schoorsteen al de goede kant uit, maar om ruimte te maken ging de loc nog een paar uur terug naar het industrie terrein.


Daar komt de locomotief alweer, dit keer met de tender voorop.


en voor je het weet staat de locomotief gekeerd en wel voor het stootblok.


Kort nadat de stoomloc weer gepakeert stond kwam ook de diesel locomotief weer aanzetten.


En daar staat het duo weer, op hetzelfde opstelspoor nog steeds maar nu gekeerd.


We gaan wat uren overslaan in de tijd, er gebeurt in die periode toch niet heel veel spannends en het is nog steeds schemerig. Rond 12 uur staat de 1145 met ICL rijtuigen gereed voor vertrek vanaf spoor 2 te Maarsburg.


De 1100 moet nog even wachten op de tegentrein die over enkele minuten binnen moet komen rollen op spoor 1


De tegentrein is binnen, de seinhuiswachter zet de wissels goed en het sein op groen en de machinist van de 1100 mag gaan vertrekken.


De tegentrein was in dit geval de 1631 met ICR's en staat hier op spoor 1.


Het begint weer druk te worden. Inmiddels is ook de cargo motorpost 3030 aangekomen op het industrie terrein.


Motopost 3001 doet zijn ronde en heeft nu ook een pastwagon aan de haak. De combinatie rijd hier de heuvel af.


links wordt de 01 gecontrolleerd en worden de laatste dingetjes gesmeerd, zoals het midden in het frame liggende 3e cilinder, dat is wat fijner smeren als er wat licht is. Rechts maakt de 3030 zich klaar om weer te vertrekken.


Motorpost 3001 is inmiddels ook weer binnen gekomen in het industrie terrein en staat opgesteld op het postspoor. De trein wordt hier leeggehaald.


Dat gaf de 3030 vrij baan en zo kon deze weer vertrekken.


Het wordt zo onderhand weereens tijd de rijtuigen te gaan halen. Locomotief 2404 vertrekt vanaf het inudstrie terrein om de Plan D stam op te halen.


Eenmaal aangekoppeld eerst een remproef, daarna locombouwen en wachten op toestemming om naar Maarsburg centraal te rijden.


Maarsburg centraal staat op dat moment nog vol. De 1100 moet met zijn trein eerst vertrekken voordat het blok vrijgegeven kan worden.


Ondertussen heeft de 01 1081 ook al wat rangeer bewegingen gemaakt en deze locomotief staat hier te wachten tot spoor 2 vrijgegeven wordt.


Nadat de 1145 met zijn trein vertrokken is kan de 01 snel rangeren naar de zijkant zodat de 2404 de wagons langs spoor 2 kan zetten.


Enkele minuten later staat de trein klaar langs spoor 2 en stroomt het station vol. De 2400 is alweer omgebouwt en voert het sluitlicht voor de trein.


Aan de andere kant staat inmiddels weer de 01 1081. Nog even wachten, om 15.36 uur zal het vertreksignaal gegeven worden.
Ook dit vertrek was weer spectaculair, met een hoop stoomontwikkeling, en een lang fluitsignaal zette de oliebollenexpress weer koers richting huis.


om 15.45 uur denderde de trein de tunnel uit en begon met zo'n 85 km/h tegen de heuvel op te klimmen. Doeidoei Maarsburg, het was gezellig.


Met een luide cilinderbeat kwam de 01 aan op de top van de heuvel. Hierna mocht de trein de snelheid opvoeren tot maximaal 120 km/h. Zodat het enkelsporige baanvak Venlo - Maarsburg snel weer vrijgegeven kon worden. Na Venlo rijd de trein verder met 100 km/h naar huis.


De duwloc die de heuvel op niet heeft geduwt zodat de 01 zich even lekker kon uitsloven.  :D


Nog 1 allerlaaste foto vanuit Maarsburg. Op het spoor waar de 01 1081 en 2404 opgesteld hebben gestaan staat nu de 6409. De diesellocomotief zal zometeen goederenwagons gaan ophalen.

Wij gaan nu weer snel naar Getswoud om de stoomtrein op te wachten.

Daar is de trein dan, rond 8 uur 's avonds werd de stoomtrein voor het eerste gespot terug in Getswoud. Krijg er geen genoeg van, wat een schitterende machine.


Achterop nog altijd een brommende 2400


Om 20.11 uur rolt de trein Getswoud centraal binnen.


Na het tot stilstand komen werd de loc snel afgekoppelt en verplaatste zich naar spoor 2.


Nadat alle reizigers zijn uitgestapt rangeert de 2404 de rijtuigen weg. De rijtuigen zullen nu eerst schoongemaakt worden voordat ze weer in dienst komen.


Op spoor 2 kregen locomotief en personeel nog een groot applaus van de reizigers voor de fantastische rit. De locomotief antwoorde uiteraard met een langdurig fluitsignaal


Daar staat de locomotief, de laatste restjes tenderinhoud worden verbrand en verdampt en dan zal de locomotief afrangeren naar het GSM spoor.


Na een kort fluitsignaal vertrekt de machine. De loc zal worden geparkeert en afgebouwt. Daarna krijgt de machine een tijdje rust en een winteronderhoudsbeurt zodat de machine met pasen weer onder stoom kan komen te staan.


Daar staat de machine dan. De generator is al uitgeschakelt, de lichten zijn gedooft. Machinist en stoker lopen de machine nog 1 keer helemaal na. Het was weer een schitterende reis.

Dit was het einde van dit korte verhaaltje >:-D O:-D , ik hoop dat jullie het wel leuk vonden.
Bij deze wil ik iedereen nog wel even de beste wensen voor 2019 wensen. Dat 2019 een mooi (model)spoor jaar mag worden!
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Leuk, zoveel als jij weet over het wel-en-wee van de stoomloc's; in een vorig leven meester -of desnoods stoker- op een stoomloc geweest?
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Hoi Tim,

Leuke foto's van de loks :thumbup:

Jij bent het nieuwe jaar goed begonnen  :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Nou Tim, je kan zo een tijdschrift beginnen  :thumbup:

De avondfoto's van Maarsburg springen er voor mij uit, deze keer !
Lijkt me ook heerlijk, om treinen over die metalen brug te laten denderen  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Tim: De nostalgische Simplontunnel is toppie. (Vind ik)
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Tim,

Bedankt voor het lees en kijkplezier van de goed georganiseerde oliebollenexpress 2018-2019. :) :thumbup:
Blij dat deze traditie weer hersteld is zodat we volgende jaar weer van een editie kunnen genieten.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Hans (Hanzi),
haha, of ik in een vorig leven machinist of stoker (leerling machinist) ben geweest durf ik niet te zeggen. Stoomloc's hebben mij altijd al geintresseerd en niet alleen omdat ze zo groot en ongeloofelijk stoer zijn, maar ook de technieken die ze vroeger gebruikten, zoals hoe groter de wielen hoe meer snelheid, en ook het nut van een sleepas, namelijk een brede vuurkist onder de ketel. De afgelopen jaren ben ik mij meer gaan verdiepen in de stoomtrein en ook meerdere keren bij rijdagen en ook evenementen zoals terug naar toen geweest. Ook met SSN tripjes mee gegaan. Zo heb ik ook een aantal mensen leren kennen, donateurs, vrijwilligers en andere hobbyisten. Je leert van elkaar, en door vrijwilligers als vriend te hebben heb je soms een uniek kijkje achter de schermen te pakken. Ook online en in de opgebouwde film en boeken collectie wordt veel informatie gegeven. Het is dat ik momenteel veel bezig ben met school vanwege het examenjaar, maar ik zou me zeer graag willen aanmelden als vrijwilliger bij de stoom stichting nederland.

Hans (V200.0),
Bedankt.
Het nieuwe jaar beginnen we altijd goed (op vorig jaar na dan :D )

Tony,
Hahaha, zou kunnen. Dan mag ik wel iemand gaan inhuren voor spellingsfouten e.d.  >:-D
De avond foto's vond ik zelf ook erg mooi.
Een volgende keer zal ik wel weer eens een filmpje opnemen van treinen over de brug ;)

Wim,
Bedankt. Ik vind dat zelf vooral een leuk fotoplekje met het watertje, stukje brug en dat tunneltje. Nu dat hoekje een beetje afgewerkt is, begint het toch wel een van mijn favoriete fotoplekjes te worden.

Michel,
Graag gedaan. Ik blijf het leuk vinden om dit soort verslagen te maken.
Het is zeker de bedoeling dat er volgend dit jaar weer een editie komt. Een einde jubileumsjaar editie 2019/20. We gaan het zien :)
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
 @citaat Die spelfouten vallen reuze mee hoor, Tim !

Hinderlijk op school misschien, maar je schrijfstijl en vertelkunst zijn van grote klasse  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud bouw update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud bouw update
Hallo allemaal,

Even afstoffen hier. het is al een hele tijd stil geweest rondom modelbaan Getswoud maar eindelijk kon er weer gebouwd gaan worden. Er word dan ook hard door gewerkt en nu wordt het dan eens tijd om de vorderingen met jullie te delen. :)

om te beginnen ben ik bezig geweest om de draden onder de baan te reorganiseren. links zien jullie een relais, deze verzorgt nu de analoog/digitaal schakeling in plaats van de schakelaar. dit truucje is afgekeken in het draadje van martijn (acido) en zorgt ervoor dat er bij het trafo plankje minder draden zichtbaar zijn en dat de schakelaar dus netjes is weggewerkt. beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen >:-D O:-D


ik heb van een paar stukjes rest plastic plantenbakken gemaakt. hier zien jullie er twee van de drie. deze komen op de perrons te staan. tussen de plantenbakken komen heggen te staan. in het echt zit er dan in het midden een hek zodat mensen niet naast het perron kunnen vallen maar dat ga ik er niet tussen maken.


plantenbak 1


plantenbak 2


plantenbak 3
inmiddels zijn de platenbakken ook gevuld met een laagje potgrond. er komen dan uiteraard nog bloemen in maar die moet k nog in elkaar zetten.


dit hoekje is ook flink aangepakt. rechts liggen 2 opstelsporen die met een heel kort stukje enkel spoor een vertakking van de hoofdlijn vormen. deze vertakking gaat weggewerkt worden tussen groenvoer.


de bomen zijn geplant


het ballast is hier en daar hersteld en daar tussen is de eerste bodem gras gestrooid.


een laag lange vezels erover om het grasveld voller te maken, hier tussen de sporen rijd geen grasmaaier :D


uiteindelijk moet de hele strook langs de hoofdlijn en opstelsporen vol komen te staan met groen voer. het ballast moet op sommige plekken langs de hoofdlijn nog gelegt worden. en op het grijze blokje komt een sein te staan welke aan gaat geven of de trein kan vertrekken en de hoofdbaan op kan rijden.


de strook tussen de 2 opstelsporen en de hoofdlijn gaat voorzien worden van veel struiken. ik heb besloten om de struiken zelf te maken volgens de handleiding die te vinden is op spoorinmodel. de spullen had ik al in huis en ik wilde wel een poging wagen om deze struiken te maken.



de eerste zelfbouw struiken zijn geplant en ik vind het zelf aardig gelukt. ik ben er tevreden mee. :)


zo ontstaat er al een aardig leuk doorkijkje.


en vanuit een andere hoek is dan de hoofdbaan afgedekt.


inmiddels is ook het sein aangeschaft en op zijn plek gezet. voor het linker opstel spoor komt er ook nog zo'n dwergsein.


test, rood licht natuurlijk want het wissel ligt verkeerd :P


in het stations gebied wordt natuurlijk ook nog gewerkt. onder andere aan spoor 2. de perrons zijn gemaakt uit 2 latjes om een hoogte van 21 mm te krijgen. het is nu nog zichtbaar dat het 2 op elkaar gelijmde latjes zijn maar daar komt een kartonnen strook omheen die vervolgens een likje grijze verf krijgt zodat dit straks niet meer zichtbaar is. op de foto is een grijze, oranje en groene streep te zien. waar de grijze streep staat moet een stuk hekwerk komen, het oranje streepje word een plantenbak en de groene streep word een heg, waar denkbeeldig een hek in is verwerkt zodat de reizgers niet op het spoor kunnen vallen. :D


uiteraard wordt er zo nu en dan ook gespeelt en deze werktrein mag dan ook niet ontbreken bij alle bouw werkzaamheden ;)



en ook deze loc is er voor de werkzaamheden. de 2404 heeft een lading rijdraden gebracht. deze komen voor het grootste deel in het station te hangen, als de portalen binnen zijn. de portaal masten moeten in het spoor 2 perron komen te staan met aan beide uiteindes een uitlegger om zowel spoor 1 als spoor 2 te voorzien van draad.


de karton stroken zijn geplakt. het is nu niet meer te zien dat het perron uit 2 latjes bestaat


dat wit met pen strepen is natuurlijk geen gezicht dus alle randen grijs geschilderd


en als er toch aan de perrons gewerkt wordt ook maar het perron voor de stoomtrein vernieuwen. dit perron is slechts 15 mm hoog. hierop komen ook geen nederlandse perron tegels met streepjes maar een wat oudere structuur bestrating. de stam donderbussen komen met de stoomtrein langs dit perron, de mensen moeten dan via de traptredes van de wagons eerst nog omhoog klimmen. het voorbeeld is afgekeken van de vsm. het perron in beekbergen is ook laag en dan moet je ook de trapjes gebruiken van de wagons. het is wel zo uitgemeten dat de afstand tussen het perron en de eerste treden van de wagon kleiner is dan de afstand tussen de tredes van de wagon.


zo ligt dit perron er nu bij. vastgelijmt en in het ballast. de tegels komen er nog op en dan is een verdere aankleding nog nodig. maar dit zal ongeveer hetzelfde worden als voorheen, de waterkolom, 2 bankjes en een paar poppetjes.


de hoek rond de kolenbunker is ook nog verniewd. het overwoekerde gras is weggehaald en er is een plaat karton gelegt.


het stuk karton heeft ook een ligt grijze verf laag gekregen (betongrijs). vervolgens is dit weer behandelt met wat zwarte verf wat sterk met water is verdunt. een kolenbunker is natuurlijk niet schoon. nadat dit was opgedroogt vond ik het net te donker dus dat ga ik nog een keer behandelen met wit krijt poeder. als laatste komen er dan hier en daar wat verdwaalde kolen te liggen.


ook is er nog gewerkt aan de wegen. op de foto is de papieren mal te zien


dit beviel mij wel en dus is de mal overgetekend op een vel karton en uitgesneden en opgeplakt.


aan de details is gedacht, bandsporen. het grijze grind moet nog bruin worden gemaakt. het fijne grind leek mij wel mooi zodat je dan meer kleisporen krijgt met brokken in plaats van zachte aarde sporen.


als laatste van deze update wil ik nog laten zien dat mijn plan D stam nu volledig verlicht is. ik heb 3 setjes viesmann 5048 stroomvoerende koppelingen aan geschaft en onder de rijtuigen gemonteerd. het restauratie rijtuig bezit een sleper en elk rijtuig heeft een massa veer. toch heb ik er voor gekozen om de sleper en de massa allebij via de koppeling door te voeren. de 5048 koppelingen hebben toch 2 polen.


het 2e klas rijtuig voert sluitseinen


een station vol lichtjes


de volledige stam op de foto. momenteel staat de 01 vaak voor deze rijtuigen stam omdat ik er nog geen passende loc voor heb. die gaat ooit nog wel komen.
in het verhaal rondom de baan past het ook wel mooi, de stoomclub heeft nog geen eigen sneltrein rijtuigen voor de hoofdlijn ritten en kunnen dus vaak de plan D's huren :D en nu de zomerperiode er aan komt en het weer erg druk wordt kan getswoud natuurlijk vragen of de stoomclub de 01 beschikbaar wilt stellen voor al het extra reizigersverkeer >:-D

dit was het voor nu. binnenkort zal er wel weer een update verschijnen want er wordt uiteraard nog steeds door gewerkt :P




Re: Modelbaan getswoud bouw update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud bouw update
Dag Tim.

Da's de zoveelste zeer uitgebreide reportage van de perikelen rond jouw modelbaan!
Fijn dat je de tijd er voor neemt om ons hiermee te informeren en te vermaken :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud bouw update
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Modelbaan getswoud bouw update
Hoi Tim,

Dat is een flinke update, en leuk dat je weer aan de slag bent ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Modelbaan getswoud bouw update
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Modelbaan getswoud bouw update
Mooie update Tim. Ziet er gaaf uit. Ga je de rest van de baan ook nog voorzien van Nederlandse seinen?  ;)