Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud bouw update weer een hoekje gesloopt
Tim

Mooi verslag weer van je baan en locs, ik ben erg benieuwd wat je gaat doen op het afgebroken stukje.  :P
Re: Modelbaan getswoud bouw update weer een hoekje gesloopt
peter,
dank je.
bedoel je dat stuk tussen de railzen waar dat plankje hout ligt? het is de bedoeling dat daar een soort gemixt perron komt. de helft wordt postperron en de andere helft wordt opstelterrein perron.
dan krijg je als postperron een beetje een perron naar voorbeeld van zwolle: klik
en het opstelterrein perron is dan meer naar dat voorbeeld: klik

Edit Looney Tunes: link ingekort
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
hallo allemaal,
het is weer vakantie en dat betekent tijd voor de modelbaan. maar vlak voor de vakantie is er ook nog het een en ander gebeurt. zo is met pasen het stoomseizoen van de gsm weer begonnen. en zijn 2 oude tenderlocjes die afgeschreven waren weer terug op het spoor. dat zijn er nu 3 van de 5 en daar blijft het ook bij.

1 van de 2 is het 2 assige antex locje van de gsm. bij de gsm wordt dit locje ook wel de tramloc genoemt. zo'n groot locje is het namelijk niet. weer helemaal strak in de lak en rijvaardig.


het kapje is ook goed schoongemaakt en van stof ontdaan.


en de binnenkant is ook weer helemaal netjes.


en de tandwielen zijn ook weer helemaal schoon. het leek wel alsof dit de eerste grote schoonmaakbeurt van het locje was sinds die uit de fabrik is gekomen. wat een bagger kwam eruit 8o


toen dacht ik, ik ga nog zo'n locje terug op de baan brengen. 1 is ver weg gestopt, gaat niks meer mee gedaan worden. daar is namelijk zoveel in gehakt, gezaagt, geboort, geplakt dat ziet er niet meer uit. bleven er nog 2 over. maar de ander zag er ook niet uit dus wiel de keus op deze loc die toch wel wat meer aandacht nodig had.


de aandrijfas en de sleper missen


evenals een goed werkend schakelrelais, koolborstels en een veertje op het schakelrelais.


ook met dit kapje wil ik nog wat gaan doen. deze is ooit als proef loc geweatherd.


het 4e startset locje. deze gaat als plukloc dienen om de marklin 3029 weer op de baan te brengen.


allereerst de boel maar eens uit elkaar gehaald en het motortje en motorhuis gereinigd met wasbenzine. dat was bij deze loc ook geen overbodige luxe. het schakelrelais is afkomstig van mijn V200, daar zit nu een digitale decoder in dus die heeft hem niet meer nodig.


motortje er weer in. zoals je ziet zit het asje er ook weer op. aan 1 kant zat het wiel er nog goed opgeperst. maar aan de andere kant lag die los. je kon hem zo over het asje schuiven en los halen. ik het het asje schoongemaakt evenals het gaatje in het wiel en toen een drupje lijm op de as gedaan en het wiel er weer opgedrukt een kwartslag gedraait tegenover de andere.
hierna was het een kwestie van koolborstels erin, draadjes vast en rijden maar. inmiddels rijd dit locje ook weer zijn rondjes.

gsm met pasen 2017
zoals jullie wellicht gelezen hadden zou de gsm op 1e paasdag haar stoomseizoen weer gaan beginnen met de 012, 44 en 81. dit waren de enige rijvaardige loc's (dacht men). het 2 assige zo genaamde tramlocje en de BR 89 waren weg voor revisie. deze zijn naar meiningen gebracht. helaas is de 81 gerestaureerd met zeer goedkope materialen en heeft de loc de hele winter stil gestaan waardoor die nu alweer helemaal naar de kl*te is. de gsm was helemaal in paniek totdat ze bericht kregen dat de tramloc op een dieplader onderweg naar huis is. midden in de nacht van goede vrijdag kwam de loc na ruim een jaar thuis en is begonnen met het opstoken van de loc. gelukkig is de loc goedgekeurd en werd er per direct besloten om deze loc in te zetten met pasen. op zaterdag werden de laatste dingetjes geregeld. zo werd de tender van de 44'er weer tegen de loc gedrukt en de olie van de 012 voorverwarmt. zondag stonden de treinen dan onder stoom en heeft de gsm een flink aantal slagen gereden tussen amsterdam - getswoud - rotterdam op de hoofdlijn met de 44'er en 012. de tramloc reed op het museumlijntje. de grote machines mochten (indien nodig) de voorraden aanvullen in rotterdam bij het ssn depot.

hier de GSM 44'er met de paasei trein richting rotterdam.


en als laatste nog een kort filmpje met enekele toegevoegde geluiden.
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Hoi Tim

Mooi filmpje heb je daar gemaakt, wel leuk gevonden die paastrein telkens als hij voorbij komt eentje wegnemen  :D
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Dag Tim.

Leuk hoe je de oude afgeschreven locjes een waardig nieuw leven inblaast :thumbup:  :thumbup:
Alles netjes en duidelijk in beeld gebracht met een helder verhaal erbij!
De Paas-express is trouwens ook leuk en vermakelijk in beeld (en geluid) gebracht :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Hallo Tim,

Wederom weer een mooie reportage. Leuk de oude loks weer terug op de baan.

Ben benieuwd wat er in de vakantie wordt gemaakt / verbouwd.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Tim,

dat is weer een schitterende update, heb genoten van je avonturen!
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Tim,

Ik heb met plezier je update bekeken en van je filmpje genoten. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen

Superfilm, Tim  :thumbup:

Dat met de geluiden heb je mooi gedaan !
Ook nog extra punten voor het opknappen van de locjes  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
peter,
dank je wel.
voor de preisers zijn de eieren iets te groot en te zwaar om er steeds 1 weg te nemen. ze zijn met een heftruck op de wagens geladen en de 44 heeft meer dan genoeg pk's om de trein te trekken :D. volgend jaar gaan we voor de 20 ronenwagons/lageboord wagons gevult met eieren en dubbeltractie stoom ervoor >:-D O:-D

erik,
ja, ze rijden weer als een zonnetje.
dank je. geluidjes toevoegen blijft een uitdagen. vooral omdat ik ze naderhand pas zoek en meestal trekken mijn analoge loc's (en de digitale ook) veel sneller op dan het filmpje van de 1:1 loc waar het geluid vandaan komt. wel zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk originele geluiden hebt. het geluid van de 012 komt van filmpjes van de 01 1066 en het geluid van de 44 komt van filmpjes van de 44 1593. voor het geluid van het antex locje heb ik het geluid van bello van de shm gebruikt. omdat dat ook een klein locje is met kleine wieltjes.

erwin,
dank je. zeker leuk dat deze locje's weer rijden.
het is vooral de bedoeling om een aantal projecten zo goed als af te maken en verder gaat het industrie terrein zwaar op de schop. komen ook nog foto's van ;)

stijn,
dank je, fijn dat je ervan genoten hebt.

michel,
dat is heel mooi  :P

tony,
bedankt.
naar mijn mening kan het nog wel beter hoor, vooral met de snelheid en dat de loc in beeld en het geluid op precies hetzelfde moment voorbij razen.
dank je, nu is het taak om mijn 81 en 89'er weer op de baan te krijgen. mn 81'er maakt ergens kortsluiting (alweer :? ) en mn 89'er gaat ook helemaal uit elkaar voor onderhoud. die 89'er is volgens mij al behoorlijk oud, ik dacht dat het orignele nummer cm 800 was/is. hij heeft 2 pitjes in elk geval.
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Dag Tim .Je hebt grote vorderingen gemaakt.Mooi om te zien.De BR89 is inderdaad de CM 800 welke ik jou toen heb geschonken .Als ik me niet vergis.
Groet, Koos
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
hoi koos.
dank je.
het is inderdaad het locje wat u me toen geschonken heeft. die heeft sinds de komst van de 012 eigenlijk een jaar stil gestaan en stof staan happen. nou is de baan ook niet bepaalt stofvrij (wordt aan gewerkt deze vakantie. maar zorgen dat details niet in stofzuiger verdwijnen en alles leeg halen etc gaat een paar dagen duren). dus dat ding is van buiten en binnen helemaal vies geworden. toen ik laatst het kapje eraf haalde had ik al een dot zwart geworden stof tussen de tandwielen vandaan gehaald. hopelijk gaat dat leuke locje ook weer goed rijden na zijn poetsbeurt
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud startset locjes weer op de rails en gsm met pasen

Hoi Tim,

Je zou een lap doorzichtig dun plastic over de baan kunnen leggen, dat scheelt heel veel stof.
Die stukken worden vaak verkocht, om op de grond te leggen voor het schilderwerk.
Als ik het goed begrijp, staat de baan op jouw slaapkamer en dat levert heel veel stof op.

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
hallo allemaal,
we zijn ruim een week verder en er is al het een en ander gebeurt aan de baan. zo is het industrie terrein op de schop gegaan en het centrum van het dorpje getswoud ook.

allereerst een overzichtsfoto van hoe getswoud er tot 21 april uit zag.


industrie terrein op de schop. alles is afgebroken


met papier een pasvorm gemaakt


van karton ringetjes gemaakt voor tussen de rails zodat de uiteindelijke plaat karton (ligt materiaal) die er uiteindelijk op komt te liggen niet door zakt.


een mal van het volledige industrie terrein


en een mal voor de weg vanaf het dorp naar het industrie terrein


niet veel later lag de eerste plaat er in en die is meteen geschildert.


het overlaad hok staat nu op 2 betonnen blokken zodat die hoger staat voor de trein en dat alles makkelijk en snel overgeladen kan worden door het binnenliggende plateau.


ook in de nacht wordt hard doorgewerkt. railpro 6504 test of door al die beton stort geweld de sporen niet zijn aangetast. dit was niet het geval.


de volgende dag worden de definitiefe platen op maat gesneden en geplaatst


de boel met een drupje lijm vastgezet. wat gewichten erop zodat alles goed zit en dat straks niet de treinen tegen opstaande stukjes karton knallen. railpro 6504 en ns 2404 dragen ook hun steentje bij :D O:-D

goed, zo ligt het industrie terrein er nu nog bij. straks word het geschildert. we gaan nu even een blik in het dorp werpen.

de oude kartonnen stoepen zijn verwijderd en vervangen door auhagen stoepen met echte voegen. ziet er nu al 10 keer beter uit


ook de bocht zo netjes mogelijk geprobeert uit te snijden


bijna alle stukjes op maat gemaakt


en alle stukjes op maat gemaakt


dat ziet er nu zo uit. hier ligt nog niks vast. de voegen worden nog ingelegt met zwart, de ondergrond moet nog iets vlakker gemaakt worden en ik zit nog te denken om aan zoveel mogelijk randjes die langs de weg lopen een stoeprand te maken. (van een andere plaat af snijden en tegen deze plaat aan plakken) denk dat het dan nog iets mooier/realistischer wordt.

dan ga ik nog even door met 2 zelfbouw projecten.

de eerste 2 wanden voor de kleine vam overslag die op het industrie terrein gaat komen. de linker muur is verkeerd uitgemeten en zal dus niet terug komen in het eindresultaat


het resultaat tot nu toe


en de andere kant, hee, daar zit een gaatje in de muur. dat klopt. daarvoor komt een plateau waar de vuilniswagen op rijd en via dat gat kiepert hij zijn vuilnis zo in de wagons.


hier zien jullie het verschil tussen de portalen. de portaal die er nu in zit lijkt te laag te zitten maar de linker helft staat al 8 mm hogen dan het rechterdeel omdat die half op het industrie terrein staat. aan de rechterkan komt een betonnen voet en als die eronder zit kan de trein er precies onderdoor.

het volgende project is een veel groter project. zoals jullie wellicht wel weten heb ik naast de treinen nog een grote hobby, namelijk de brandweer. zelf zit ik nu bij de jeugdbrandweer in lisserbroek. nadat de werkplaats was afgebroken is ook het parkje afgebroken en kwam er dus een lege hoek. toen heb ik besloten om onze post lisserbroek na te gaan maken in 1:87

plaat karton uitgemeten, eerste muurtjes uitgemeten en opgeplakt.


ook de eerste deur uitgesneden


wat er toen als enigste stond


bij gebrek aan een brandweer wagen en het geen zin hebben om naar de baan te lopen om daar een vrachtwagen af te plukken even de 89 erbij gepakt die toch op mijn bureau stond ivm revisie :P k zou er ook nog een locloods van kunnen maken >:-D


stukje stoep opgeplakt en even kijken of hij nog past.


daar gaan we de garage in


uitrit randje uitgeknipt, opgeplakt en geschildert


de vloer grijs geschildert. ik ga hem nog een keer schilderen maar dan met lichter grijs


een rode balk gemaakt


rode balk opgeplakt en de eerste leds eraan gehangen


de ledjes doen het


en helemaal in het donker zag dat er zo uit.


als laatste kan ik u mededelen dat de gsm sinds een paar dagen weer in het bezit is van een rijvaardige BR 89. de loc heeft lang bij de werkplaats in meiningen gestaan waar de loc helemaal is gerestaureerd. na terug komst uit duitsland is deze loc opgestookt om getest te worden. helaas wilde het locje amper rijden. direct contact opgenomen met meiningen, wat bleek, de cilinders waren niet 100% goed afgestelt dus is er een monteur over gekomen om dat te fixen. en nu sinds 3 dagen rijd dit locje weer zijn rondjes over de museum lijn.

ook wil ik nog even het eerste grote evenement van 2017 aankondigen. dit evenement zal morgen (3 mei) plaats vinden in getswoud. we gaan terug naar het begin. het begin waar het 8 jaar geleden mee begon. niks geen stoom museum trein en moderne loc's. om 8 uur zal het evenement beginnen met de V200 060, V200 056, 012 081-6 (bij gebrek aan de oude 01 097 die er al heel snel bij was is de 2'C'1 012 een goede vervanger) BR 89, 2 assige tramloc en de 3029. het evenement zal tot 21:00 doorgaan en elke 2 uur zal er een loc bij komen in volgorde van ingebruik name door getswoud. om 10 uur komt de 1631 in dienst, om 12 uur de 44'er en dan zal de 89 vanaf 13 uur met de museumtrein gaan rijden. om 14 uur komt de motorpost erbij, vanaf 15 uur zullen de 2 assige tramloc en 3029 ook aanschuifen bij de BR89 met museum wagons. vanaf 16 uur zal de 2404 mee gaan rijden. om 17 uur gaat de de 44 terug naar zijn huidige standplaats bij de gsm. om 18 uur zal de railpro 6504 in dienst komen, om 19 uur gaat de 012 met pensioen en terug naar de gsm. en als laatste zal om 20 uur de 81'er terug komen bij de gsm en moet de 3029 het velt ruimen.
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
-Tim:
Prachtige realisaties allemaal,  :thumbup: das al een helle flinke update die ons vertoont, ben benieuwd naar het evenement morgen
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Tim,

Met plezier je verbouwing van het industrie terrein bekeken en ja het is mooi geworden de betonnen vloer ziet er goed uit. :thumbup:
De stoep heb je ook mooi gedaan en ziet er inderdaad veel beter uit zo.

Mooi dat de loc goed loopt nu daar ga je een hoop plezier van krijgen. :)
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Tim,
dat is weer een mooie update!
Ziet er goed uit die nieuwe industriezone!
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Hallo Tim,

Wat een enorme update heb je geplaatst. :thumbup: :thumbup:

En gefeliciteerd met de grote dag vandaag, in Getswoud. En weet waarom het juist vandaag is.  :D
En maak er samen met Getswoud een leuke dag van.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
 :) Hee iets ouder geworden jongere :D, dat is een mooie update en ook leuk om de hele baan te zien op de overzichtsfoto. B) :thumbup:
Je weet je vakantie weer nuttig te gebruiken, en het is er nog weer voor ook. B)
Buiten is het toch maar fris/koud en vochtig/nat. :roll:
Nog effe lekker een paar dagen vrij voor de boeg, veel plezier ermee.
:o) En niet knoeien met de gebak boven de baan. :P

Dirk-Jan
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
tony,
tegenwoordig gaan op normale schoolweken alle treinen en zoveel mogelijk wagons in de doosjes in de kast en gaan er kranten over de baan. om stof tegen te gaan maar mijn ouders denken dat het weleens afleid bij school. en heel stiekem hebben ze daar misschien toch wel een heel klein beetje gelijk in
jorg,
dank je. het is inderdaad een flinke update, maar door alle werkzaamheden was ik de update hier helemaal vergeten :roll: het evenement is in volle gang.
michel,
dank je, ben er tot nu toe al meer tevreden over dan het voorheen was.
ja, in korte tijd is getswoud weer 4 locjes rijker geworden, de 81, 89, antex 2 asser en 3029 hebben heel lang stil gestaan ergens in een hoekje.
stijn,
bedankt.
ik vind het er zelf ook beter uitzien.
erwin,
bedankt voor je felicitatie, en ja waarom vandaag, dat vraag ik mij ook weleens af met evenementen als terug naar toen, waarom vandaag, de dag waarop ik precies niet kan :D
gaat zeker goed komen.
dirk jan,
haha, dank je. ik zal eens 1 van de allereerste overzichtsfoto's op zoeken ter vergelijking met het heden (maar dan ook weer een nieuwe maken want er zijn dingen verandert he)
vakantie's worden altijd nuttig gebruikt hier :P
ja, nog een paar dagen en dan tot eind juli :-( :-(
hoezo niet? dan hebben de preisers ook te eten :D of wil je ze laten uithongeren 8o
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Hoi Tim

Heb weer lekker genoten van je update, het gaat lekker bij jou leuk om te zien hoe je dingen maakt.  :thumbup: :thumbup:
Geniet maar lekker van je dag, en veel plezier gewenst.
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1

Tim,

Nou zit ik naar je foto's te kijken en slaat de schrik me om het hart  :O

Die drie huisjes bij de kruiswissel staan veel te dicht op het spoor.
Het huis met de klokgevel gaat in puin, als daar een lange loc of wagen langs wil......

Toch ff testen.

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
peter,
mooi dat je van de update genoten hebt.
tony,
je hoeft niet zo te schrikken hoor, het spoortje daarachter is een heel kort spoortje. daar staan geen lange wagons en ook geen grote locomotieven. soms gebeurt het tijdens het rangeren wel even dat een wat grotere loc kop maakt op dat spoortje, het hotel staat daar goed, dat middelste huisje is iets aangepast en de bakker staat iets naar voren zodat loc's als de 2400 en 6504  en de V200 er gewoon langs kunnen
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud sloop en bouw update 1

Gelukkig, Tim  ;)

De preisers die er wonen moeten er ook maar aan wennen en alleen de voordeur gebruiken  B)

Grtz en knutsel ze nog  :thumbup:

Tony
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
hallo allemaal,

de meivakantie is ondertussen weer voorbij maar dat betekent niet dat er in de laatste week niks meer gebeurt is. vandaag de tijd om even weer een update online te zetten van de stand van zaken.
ook heeft het evenement 'het begin' plaatsgevonden in de meivakantie, daarvan zullen enkele foto's in een apparte update verschijnen.
goed, verder met het industrie terrein.

hier waren we gebleven, de nieuwe platen leggen.


even alles passen, hier wordt gewerkt om het laatste gat te dichten.


nadat die gelegt waren en de lijm droog was kon het industrie terrein weer ingericht worden en de verlichting opnieuw aangesloten worden. maar natuurlijk ook nog even schilderen en daarvoor werden de railzen afgeplakt.


en na het drogen van de verf de tape eraf en de wagons erop. wel heb ik gelijk de rails goed schoon gemaakt met wasbenzine en stof vrij gemaakt. dat is in jaren (kuch 8 kuch) nog nooit gebeurt. dus je begrijpt wel dat er bijna niks soepeltjes overheen reed.


klein randje ballast herstellen


aan de andere kant ook een klein kiertje weggewerkt


hoe de kier tussen 2 stukjes karton is weggewerkt, dun papiertje erop geplakt en schilderen maar.
het industrie terrein is nu af verklaart en is vollop in gebruik genomen. een hele verbetering en getswoud is zeer blij met deze verbouwing.

goed, wat is er nog meer gebeurt? ik en een beetje verder gegaan met de brandweer kazerne.

zo heb ik de voorgevel van het kantine gedeelte gemaakt


even passen


en van de laatste restjes muursteen 2 wandjes gemaakt voor het opslag hok.


de boel maar eens geschildert, tegels donker rood en de houten want een laagje grijs gegeven. ook van karton een deur gesneden en dezelfde kleur grijs gegeven, foutje, die deur moet donkergrijs.


en vast gezet aan het geheel. de rechter paal hoort er eigenlijk niet te zitten, daar komt de wand van het opslaghok tegen aan geplakt, dan is die paal ook weer onzichtbaar gemaakt, zoals het hoort.


hee, wat staat er nou in de garage?


een nieuw komer in het dorp.


op 3 mei 2017 is getswoud in het bezit gekomen van een laderwagen van de brandweer. de wagen is afkomstig uit haarlem en stond altijd als reserve voertuig in een grote loods, nu is hij in het bezit van getswoud.


de wagen wordt hier uitgebreid getest


alles is goed bereikbaar dus mensen kunnen in ieder geval veilig uit hun huis gehaalt worden mocht er iets misgaan.


luchtfoto. het is wel de bedoeling om hem iets te pimpen door de voorbumper grijs te schilderen (wit is anno 2017 incorrect) en van werkende zwaailampen te voorzien.

als laatste is er ook nog verder gewerkt aan de betrating van het centrum.

zo zijn alle delen aan elkaar geplakt en staan het hotel, de slager en de bakker op hun plek binnen de tegels.


aan het rechteruiteinde zijn ook al stoepranden gelegt


hier moet dat eigenlijk nog gebeuren.

als laatste zijn er luchtfoto's gemaakt om getswoud in kaart te brengen voor toeristen:

1


2


3


de hele baan


linkerdeel


rechterdeel.

en als afsluiter heb ik nog een filmpje voor jullie van getswoud:
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Tim

Jij hebt ook niet stilgezeten bij deze vind ik het allemaal erg fraai gedaan.  :thumbup: :thumbup:

Ook mooie foto's van je overzicht van je baan, mooi gedaan allemaal  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Hallo Tim,

Bedankt voor het plaatsten van de uitgebreide update. En een mooi filmpje. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Tim,

Prachtige update schotel je ons weer voor. :thumbup:
Mooie foto's begeleid met duidelijke uitleg en je film is geweldig naarmate de film het einde naderde werd het iets donkerder in Getswoud mooi gedaan. :thumbup: :thumbup: 
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Leuke update Tim!
En grappig om te zien hoeveel verhalen je op zo'n kleine oppervlakte kwijt kan  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2

Hoi Tim,

Ik heb weer genoten van je update  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
hoi peter,
zeker heb ik niet stilgezeten in de vakantie, zo'n beetje de enigste tijd die ik heb om aan de baan te knutselen.
dank je.
erwin,
graag gedaan
michel,
dank je wel. zelf vond ik dat ook wel leuk om een beetje de overgang naar de avond er in te zetten. alleen volgende keer kan dat nog wel iets beter naar mijn mening.
frank,
dank je.
wat bedoel je daar precies mee? alle verhalen vergeleken met de grote van de baan?
verhalen maken is een beetje fantasie combineren met de werkelijkheid, en die dan 87 keer verkleinen :P
tony,
fijn dat je genoten hebt.
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Tim,
het was weer snoepen!  :thumbup:
Ben benieuwd naar de capriolen die ons deze zomer te wachten staan!
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
stijn,
dank je.
voor de zomer staat er behoorlijk wat op de planning:
-vam overslag afmaken en plaatsen
-de weg rondom pompstation afmaken
-de bestrating bij het dorp afmaken
-zoveel mogelijk verder bouwen aan de kazerne
-het station op een plank hout maken zodat het wat hoger staat.
-de rubberen plakweg achter het station eraf halen en vervangen door een kartonnen variant.
-het gemengde perron (post perron/machinistenperron) afmaken.

ook de evenementen kalender is zo goed als af
-vanaf 15 juli begint het zomerstoomseizoen dat eindigt op 3 september
-op 22 - 24 oktober zijn de gsm openstoomtrein dagen
-eind november is de sinterklaas intocht in getswoud
-5 december is de gsm pakjes express
-20 december beginnen de gsm kerstritten
-24 december is de polar express rit over de gsm lijn
-31 december en 1 januari is de gsm oliebollen rit.
deze evenementen gaan zeker te weten plaatsvinden. maar waarschijnlijk gaat de gsm van de zomer nog een excursie rit rijden naar maarsburg en misschien vinden er ook nog wel evenementen in maarsburg plaats dit jaar :D
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Lekker drukke baan  :)
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Toppie Tim!  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2

Ikvolg je al van het begin
Je hebt een kleine baan die redelijk vol is
En toch alles bij elkaar ,en je verhalen en verslagen geven niet de indruk dat het te druk is
Ga door zo en ook je kalender is weer aardig gevuld  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
ludo,
tja, de beschikbare ruimte wordt goed gebruikt hier.
nero,
leuk om te horen dat je het al vanaf het begin volgt.
de baan is zo ingericht dat bepaalde dingen bij elkaar staan, zo heb ik een woonwijkje. een vakantieparkje. normaal wonen daar ook mensen maar die huisjes worden zomer's verhuurd aan vakantiegangers. een bouwplaats, een centrum tegenover het station.
ik denk dat je best een dropje in de randstad tegen kan komen wat vergellijkbaar is met mijn baan.
de evenementen kalander wordt altijd zo vol mogelijk gestopt. want naast het bouwen blijf ik het rijden ook erg leuk vinden.
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
hallo allemaal,
21 dagen geleden, op 3 mei, werd de eerste editie van het evenement 'het begin' gehouden. vorig jaar was dit ook geplant maar toen werden de plannen niet allemaal goed gekeurt en moest het evenement afgeschaft worden. dit jaar was het erg succesvol en getswoud hoopt dit evenement volgend jaar weer te kunnen houden.
op 2 mei worden tussen alle bedreivigeheden door al vele voorbereidingen getroffen. het volledige foto verslag:

alle stomers bij elkaar, langzaamaan wordt begonnen met het opstoken van de loc's


en vanaf de andere kant.


in de avond word er druk gerangeert


de gsm 012 komt even zijn water voorraad aanvullen


en vanaf de andere kant. rechts is te zien dat de 3029 en v200 056 ook klaar staan voor dit evenement


het materiaal wat in 2009 nog niet beschikbaar was wordt aan de kant gezet, hier staan van voor naar achter de 1631, 2 oostenrijkers, BR 44, BR 81


en hier staan de 6504 met daarachter de ptt wagons, rechts de mp 3020 met daarachter de 2404.


oude goederendiensten worden ook weer tevoorschijn gehaald, hier word de eerste goederentrein klaargezet

na alle voorbereidingen kan het evenement echt van start gaan op 3 mei om 8 uur.

hier komt de 89'er binnen met de allereerste personentrein


niet veel later staat die langs het station.


na vertrek van de 89'er komt de 2 assige 3029 aan met de eerste goederentrein


na het splitsen worden de 3 kolenwagons samen met de bolle wagen naar het hoofdspoor gebracht


daar wordt de v200 056 aangehaakt


ondertussen komt de V200 060 binnenrolllen, die gaat een locwissel doen met de 012 081-6 (vroeger gebeurde dit met de 01 097)


de locwissel wordt snel uitgevoert, op de achtergrond wacht de kolenboer op een groen pitje


klaar voor vertrek


later komt de V200 terug met de vam trein, ondanks dat getswoud die vroeger niet had moet die wel gereden worden. dat leverde leuke samenstellingen op


de 012 is ook weer terug van zijn slag amsteldam


de 1631 word opgehaalt, tijd om te rijden


loc onder de draad


plan E's eraan en rijden maar


tenderlocjes


toen was het tijd voor de eerste stomer om aan de kant gezet te worden, niet lang na de komst viel het doek voor de 89 028. niet lang daarna werd de loc bedrijfsvaardig opgekocht door de stichting tenderlocomotieven die als doel had om de afgedankte stomertjes bedrijfsvaardig te houden.


heel lang heeft de trein gependelt met de 89 028 op kop, 5 oostenrijkers, conducteurswagen en de 3029 als sluitloc


ook heeft de 1600 nog een tijdje gereden met een ptt wagon achter zijn plan E stam, dit was voor de komst van de motorpost en voor dat het plan E postrijtuig aan getswoud geschonken werd als cadeautje van het 5 jarig bestaan van de baan. jaja tony, je wagon rijd nog altijd achter de 1631 mee.


tijd om de olievloot uit te halen


een kleine pauze op het nog in aanbouw zijnde industrie terrein


de V200 060 rijd de lege oliewagons naar de rotterdamse havens


en de 44'er komt met volle oliewagons terug naar getswoud. men denkt altijd dat deze loc gekocht is door de gsm, maar de loc is aangeschaft door getswoud en heeft een korte dienst gehad op het hoofdnet, daarna is de loc geschonken aan de gsm. de loc was aangeschaft omdat getswoud behoefte had aan een grote sterkte goederenlocomotief, dan krijg je al heel snel een 1'E machine van 2100 pk op het oog.


de posttrein is ook weer terug


aan het einde van de dag bracht de 2404 de gevulde VAM wagons naar apeldoorn VAM.


en kwam de 6504 ook nog langs met een gesloten goederentrein

als afsluiter van de dag reden alle stoomloc's gezamelijk de laatste rit

met de 012 op kop


daarachter de 81, 2 assige 3029, 89 en 44.


de 89 en 44


de zwaar overgemotoriseerde trein kreeg nog opdruk van de 3029


wat een sleep.

het was een geslaagde dag, getswoud hoopt volgend jaar weer hetzelfde evenement te kunnen organiseren maar dan met nog meer loc's en andere samenstellingen :D
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Tim

Prachtig verslag weer, heb er van genoten alles ook mooi in beeld gebracht hop naar volgend jaar(en)  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Modelbaan getswoud achterstallige meivakantie update 2
Mooi verslag van een leuk evenement, Tim! Leuk om te lezen hoe je dit allemaal vanuit je verbeelding op je kleine baan allemaal tevoorschijn tovert. Door zo te vertellen en je manier van fotograferen lijkt het alsof je baan vele malen groter is.

Citaat van: frenkievee op zondag 21 mei 2017, 21:53:21
En grappig om te zien hoeveel verhalen je op zo'n kleine oppervlakte kwijt kan  :thumbup:
Citaat van: marklintim op dinsdag 23 mei 2017, 14:54:29
wat bedoel je daar precies mee? alle verhalen vergeleken met de grote van de baan?

Nou, precies wat je hierboven dus laat zien. Op een kleine baan heel veel verschillende thema's bouwen en laten zien. En met de evenementen die in Getswoud worden georganiseerd al die verhalen zo kunnen vertellen dat het net echt lijkt!
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Hoi Tim,

Jij hebt een druk evenementen schema  :thumbup: :thumbup:
Net genoten van je filmpje en de mooie foto,s.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin

Hoi Tim,

Wat Frank schrijft, klopt helemaal !
Je neemt ons telkens mee in een mooi verhaal en als ik niet beter zou weten, zou ik ook denken dat je een veel grotere baan hebt  :P
Ik hoop dat je daar nog lang mee doorgaat !

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
-Tim:
Het was weer een waar genoegen om je foto's/filmpje te bekijken,  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Tim,

Ook ik heb weer met plezier naar het Getswoudse evenement gekeken. :)
Ook de geplaatste foto's zijn weer prachtig mooi gemaakt. :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Dag Tim.

Bedankt voor het plaatsen van een leuk, informatief en onderhoudend beeldverslag met begeleidende teksten! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud evenement het begin
peter,
dank je. fijn dat je genoten hebt.
frank,
dank je. als het aan mij lag was hij wel vele malen groter geweest  :P O:-D
tja, maar wat is klein? de een heeft een baan van 0,8 bij 1,2. de ander een baan van 5 bij 8 meter. mijn baan is 2,5 meter bij 1,8 meter
peter,
altijd veel te beleven door het jaar in getswoud. :P
tony,
dan doe ik het toch goed als de baan groter lijkt dan hij in werkelijkheid is. :D
dat is wel mijn bedoeling.
jorg,
dank je.
michel,
dat is mooi.
dank je.
erik,
graag gedaan ;)
Re: Modelbaan getswoud een nieuwe loc
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud een nieuwe loc
hallo allemaal,

getswoud is weer een loc rijker, wel een dubbele loc maar dat maakt niet uit. laatst zag ik op het forum Eric-Paul die zijn verzameling 16/17/1800'en in de verkoop deed en ook ik heb een van deze loc's van hem overgenomen. namelijk de 1601 amsterdam. deze loc draagt het wapen van mijn geboortestad wat de loc voor mij net even iets waardevoller maakt. de loc is voorzien van een 6080 decoder, helaas pakt mijn ms2 deze decoder niet, ook niet nadat het hele ding gereset is en de update's erop gezet (voor zowel ms als gb). dan maar voorlopig analoog rijden, ik wilde er toch al een andere decoder inmaken omdat ik net even wat meer lichtfuncties in wilde bouwen. hierbij de foto's

het pakket, het was even zoeken :P


maar de loc is gevonden. wat mij gelijk opviel aan de verpakking was dat op de getekende loc 1657 staat en daarover heen een stikker met 1601 amsterdam. maakt verder niet uit, de doos verdwijnt zo toch in de kast :D


natuurlijk moest de loc naast zijn tweeling broer/zus op de foto. zoek de verschillen zou  ik zeggen :P


en nog een keer naast elkaar, maar nu op de baan onder de draad. de 1601 gaat de reizigerdienst doen en de 1631 gaat cargo rijden. overigens gaat de 1631 misschien over onbepaalde tijd wel de verkoop in.


nog eentje dan. nu is het wachten op de grote zomervakantie tot de loc echt in dienst genomen kan worden.
Re: Modelbaan getswoud een nieuwe loc
Mooie aankoop Tim!

Die 1631 weg doen is eigenlijk wel zonde, dat is een ontzettend degelijke machine die uitstekend alle cargo diensten kan verzorgen, of in paniek een sleep rijtuigen kan trekken. Mijn exemplaar is ook nog voorzien van de originele sneeuwschuivers, om het Nederlandse winterweer op zolder te kunnen trotseren, waar het andere NS materiaal het af zou kunnen laten weten....    ;)
Re: Modelbaan getswoud een nieuwe loc
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud een nieuwe loc
Tim,

Prachtige aanwinst met het mooie stadswapen erop. :)
Een aanwinst voor Getswoud. :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud een nieuwe loc
Mooie aanwinst Tim. Ik zou het niet over mijn hart krijgen om 1 van mijn locs weg te doen.