Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Erwin,
Jij misschien niet maar daar heeft getswoud zo zijn contacten voor :P en anders hebben we altijd nog leidschedam :D
Ook jij fijne feestdagen. En een goed gezond en spoors 2017. En met de oliebollen komt t wel goed.
Re: Modelbaan getswoud planning oliebollen express GSM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud planning oliebollen express GSM
hallo allemaal,
vandaag heeft de GSM de planning met tijden van de oliebollen express 2016-2017 online gezet. de route was al bekend, maar de gsm heeft daar ook de bijbehorende tijden uitgerekent.
-vanuit Getswoud zal de trein om 10 uur met een paar getswoud'ers naar Amsterdam centraal gaan wat ongveer 30 minuten zal duren. in amsterdam zal de oudste trein van amsteldam komen met gasten vanuit amsteldam. op amsterdam cs wordt kop gemaakt en de gsm denk 20 minuten op amsterdam te staan. om 10:50 zal de trein vertrekken richting rotterdam CS via leiden laan van noi.
-het stuk Amsterdam cs - Rotterdam cs zal zo'n 100 minuten duren. om 12:30 zal de 012 binnen stomen op rotterdam, daar zal een kwartiertje pauze gehouden worden. vervolgens vertrekt de trein om 12:45 richting amersfoort via utrecht.
-Rotterdam - Amersfoort is 3 kwartier rijden, de bedoeling is om in 1 keer door te stomen richting amersfoort maar waarschijnlijk zal de trein door een rood sein tot stop worden gebracht op utrecht. eenmaal in amersfoort aangekomen, geplaned om 13:30, zal ook daar een kleine pauze worden gehouden van zo'n 20 minuten. in die tijd zal de 012 haar watervoorraad aanvullen zodat ze niet op het laatste stuk opeens droog staat.
om 13:50 zal de trein koers zetten richting maarsburg via apeldoorn. dit laatste stuk zal zeker nog een uur duren.
de GSM verwacht rond een uur of 15:00 binnen te stomen in maarsburg op spoor 1. mochten de plannen wijzigen wordt dat uiteraard gemeld hier. maar mocht uw dorp nou langs te lijn staan, of woont u langs de route, en zou u deze trein willen spotten zou ik het erg leuk vinden als u uw foto hier post op 31 december (of in januari 2017).

morgen zal de 012 opgestookt worden en diverse proefen ondergaan om ervoor te zorgen dat er tijdens de rit niks fout kan gaan. na het ongeluk van laatst is getswoud erg op haar hoede. over de 2404 die achterop zou meelopen is ook goed nieuws, die is bijna weer als nieuw. nog 1 deurtje in de huif en wat schilderwerkzaam heden en de loc mag weer de baan op. dus die zal gewoon meegaan. mocht er dan toch iets fout gaan, loopt er altijd een sleeploc mee :P
Re: Modelbaan getswoud kerst clib 2016
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud kerst clib 2016
hallo allemaal,
vanavond is het kerstavond en morgen is het 1e kerstdag. getswoud verwacht morgen bezoek. de afgelopen tijd zijn er enorm veel voorbereidingen geweest waarvan enkele foto's en wat bewegende beelden hier gepost zijn. getswoud heeft alle beelden verzamelt en samengevoegd tot 1 filmpje. de kerstclib 2016 met alle voorbereidingen voor kerst. vandaag worden de laatste voorbereidingen gedaan. getswoud is er helemaal klaar voor.


vanavond zal de gsm 44 690 de polar express rit rijden zoals al bekend was. daarvan zullen nog enkele beelden verzamelt gaan worden en gemonteerd worden. van het opstoken en voorbereidingen tot de rit zelf, die zal ook hier geplaatst gaan worden. en als kerst erop zit moet de grootste en meest succesvolste rit van het jaar nog gereden worden, en dan is er weer een jaar voorbij.
Re: Modelbaan getswoud kerst clib 2016
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan getswoud kerst clib 2016
Hallo Tim,

Leuk filmpje met drukte in Getswoud. :thumbup: :thumbup:

Prettige feestdagen en een goed en gezond 2017.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud kerstvakantie bouwverslag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud kerstvakantie bouwverslag

Heerlijk kerstfilmpje, Tim  :P

Voor jou ook de beste wensen voor het nieuwe jaar  @citaat

Grtz Tony

Re: Modelbaan getswoud kerstvakantie bouwverslag
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud kerstvakantie bouwverslag
erwin,
dank je.
tony,
dank je

hallo allemaal,
sinds een lange tijd maar weer eens een bouwverslagje. Nu heb ik daar weer de tijd voor, er is nog niet bijzonder veel gebeurt maar toch een paar dingetjes die ik jullie wilde laten zien.

allereerst ben ik aan de slag gegaan met de gekregen vuilnisbakken.


de benodigde materialen, potjes verf, kwastje, de vuilnisbakken en een potje met een beetje vloeistof om het kwastje schoon te maken


familie vuilnisbak, ik heb ervoor gekozen om naast het gewone huisafval ook gft bakken te maken/schilderen.


naar voorbeeld geschildert zoals wij ze hier hebben staan.


1 geplaatst, komt hiernaast ook nog een gft. de bakken zijn voor de hele buurt, getswoud is niet zo'n vervuiler


hier ook 1, maar dan met open deksel. er komt hiernaast eveneens een gft bak.


en ook de andere vuilnisemmers zijn geplaatst, waaronder 1 op het perron van de gsm


ook ben ik verder gegaan met de oprit naar de overweg, dit was een grindheuvel. met kranten heb ik dat glad gemaakt en er een asvalt weg van gemaakt. erachter komt het parkeerterrein voor de vrijwilligers van de gsm


oprit is af, de parkeerplaats nog niet. de stelconplaten had ik al eerder gemaakt, die moeten nog in de juiste kleur geschildert worden.


verder is de autotunnel vernieuwt, dit keer is die gemaakt uit karton. eerst van papier een mal gemaakt en dat beplakt met karton.


en geplaatst en geschildert


ook nog een randje bij de werkplaats afgewerkt, moet nog geschildert worden

en als laatste nog een 2 tal foto's van de V200 want die is eindelijk af :) :) :)

front lichtjes


sluitlichtjes.
de lichten zijn hier nog erg vel, maar ondertussen zijn de lichten al flink gedimt. ik ben blij met het eindresultaat.

morgen komen in 1 keer alle foto's van de rijdagen van kerst en de gsm polar express rit.


Re: Modelbaan getswoud kerstvakantie bouwverslag
 :thumbup: Tim, je bent er direct goed ingevlogen!
Ben benieuwd naar de verslagen van de volgende dagen!!!  :P
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
stijn,
dank je.

hallo allemaal,
nog 1 keer dit jaar heb ik een update voor jullie klaar staan met de laatste vorderingen en de rijdagen met kerst. de afgelopen week heb ik hier zeker niet stil gezeten. er waren spulletjes binnen gekomen om een loc om te bouwen en er zijn nog een paar details/verbeteringen uitgevoert.

binnengekomen spullen, motorsetje, decoder, railborstels en een zakje kolen.


allereerst maar eens met de kolen aan de slag gegaan. ik had altijd 2 dezelfde blokken met kolen, maar ik begreep van de SSN (de mannen van de 65 018) tijdens terug naar toen 2015 dat er verschillende soorten kolen zijn. de ssn gebruikt snel ontbrandende kolen en de vsm gebruikt kolen die langzaam aan gaan. ook had ik in een filmpje over de nmbs 29 013 gehoord dat er tijdens het opstoken verschillende kolen soorten gebruikt worden en dat het per machine (kwa grote) ook afhangt. dus nu heb ik 2 soorten kolen, de linker helft vind ik persoonlijk het mooist.


ook een wagonlading kolen gemaakt.


klein overwegetje naar de andere kant van de rails


het vakantie dorpje, onder 1 huisje zit nu een dun stukje karton om lichtlekage tegen te gaan, het helpt aardig en nu had ik bedacht om aan het deel aan de achterkant een terrasje te maken.


de ombouw van de 012


zo ziet de tender er nu van binnen uit.


digitaal, met flitser is de rook goed te zien


en zonder flitser de lichten.

dan door naar de kerstrijdagen. op kerstavond heeft de gsm zoals al eerder vermeld de zogenaamde polar express rit gereden. daarbij is alleen gefilmt waarbij enkele voorbereidingen, de beproeving van de 012 en wat regulier verkeer te zien zijn, en als laatste natuurlijk de rit met de 44 690.


op 1e kerstdag kwam maarsburg met aardig wat materiaal over naar getswoud. maarsburg kwam met de 1145 die wat beproevingen moest uitvoeren in de werkplaats, de motorpost 3001 (bruin), de nieuw cargo motorpost 3030 (rood) en nog 2 stoomloc's. de cargo motorpost had de maarsburgse kerstloc en de SSM BR 24 058 overgebracht, de 24'er mocht wel op eigenkracht rijden. vanwege de beperkte snelheid is het misschien niet heel handig maar kan wel, de hoofdreden voor het slepen was dat de tenderinhoud niet zo groot is. water kan onderweg wel genomen worden maar zie onderweg maar eens aan kolen te komen.

opeens zien we 3 motorposten in getswoud


maarsburgse kerstloc


getswoudse kerstloc


de SSM 24 maakt een slagje met de kersttrein


wat later weer de GSM 44 wordt


de posterijen hadden het maar druk met kerst, hier nog een mooie foto van de in historische kleuren bewaarde motorpost


die kop aan het maken was om retour maarsburg te gaan maar werd ingehaald door de 3030 die de getswoudse werkplaats weer aan het bevoorraden was.


de V200 maakt zich gereed voor de intercity naar amsteldam en de 3030 rust even uit


en ondertussen wordt de 3020 geleegd


per toeval stonden er weer 3 motorposten naast elkaar, de 3020 werd weer geladen, de 3030 wachte op een groen sein om door te gaan en de 3001 stopte om zijn post over te laden naar de 3020.


de SSM 24 gaat restaureren


hier tijdens het kolen nemen.


ondertussen wordt de 012 081-6 beproeft voor de oliebollenrit (voor vandaag dus)


en stop


als allerlaatste aan het eind van de dag werd er nog 1 museumrit gereden met tripple tractie, voorop de 012 081-6, vervolgens de 44 690 en als laatste de SSM 24 058


dit was zo bijzonder dat er zelfs met een drone een foto vanuit de lucht is gemaakt. wat een geweld komt er vrij bij zo'n trein. prachtig.


aan het einde van de dag nam de 3030 de SSM'ers weer mee naar huis


hier wordt het convooi klaar gemaakt voor de rit, na de remproef kon de loctrein vertrekken.

op 2e kerstdag is er niet zoveel bijzonder's gebeurt en heb ik wel geteld 0,0 foto's ontvangen.

voor iedereen alvast de beste wensen en een heel goed, fijn, gezond, vrolijk, gelukkig en vooral spoors 2017 :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
-Tim:
Das een mooie grote update, schitterende plaatjes en een knap ombouw project,  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
Tim,
weer een prachtig verslag.
Ook voor jou veel spoorplezier in 2017!

Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
Jorg,
Dank je. De ombouw is nog niet helemaal geslaagd. Wordt nog volop aan gewerkt.
Stijn,
Dank je, gaat zeker goed komen. Hopelijk worden er dit jaar weer vele mooie ritten georganiseerd
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden

Mooie eindejaars-update, Tim  :thumbup:

Ik wens je alle goeds en weer veel inspiratie voor het nieuwe jaar  :P

Grtz Tony ( die een beetje misselijk van de oliebollen is  :? )
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
Tony,
Dank je.
Met inspiratie zit het wel goed. Na wat tips van de familie ben ik bezig gegaan om een plekje op de baan aan te passen. Later meer daarover :P
Maar eerst nog het verslag van de oliebollen express :D
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
 :) Hee Tim, dat is een hele mooie grote update. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik heb nog wat geleerd ook, ik wist niet dat er verschillende soorten kolen worden gebruikt om de loks te laten rijden.
En dat het maar een mooi jaar mag worden daar in Getswoud!

Dirk-Jan
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud 2016 eindupdate, bouwen en rijden
dirk-jan,
dank je.
zo geef ik de dingen die ik leer weer door. ik weet het ook pas sinds een jaar en herrinnerde me opeens de dag dat ik de oude kolen had gehaald, ik ging vragen waar kolen lagen en toen kwamen er meerdere (kwa grote) zakjes tevoorschijn en dacht ik opeens van he, om het iets realistischer te maken haal ik een 2e soort kolen voor in de bunker. maar als ik nu bijvoorbeeld een startset locje 3029 of een 3000 pak komt daar meer de rechterhelft mee overeen, en als ik mn 44 (3047) pak past daar beter de linkerhelft bij.
ik hoop ook dat het een mooi jaar wordt met meerdere grote stoomtreinritten en andere excursies en waarin weer veel gebouwt gaat worden aan de baan.
hieronder trouwens nog het filmpje van de nmbs 29.013 waar ik het over had:

iets verder dan de 1 minuut wordt gesproken over briketten die voor een stevige hitte zorgen, en daarna komen de echte vette kolen om de vuurhaard zijn volle kracht te geven. blijkbaar worden er dus 2 kolensoorten gebruikt om op te stoken
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
hallo allemaal,
afgelopen weekend was het oud en nieuw en dat betekende dat de grootste en meest succesvolste rit van het jaar weer gereden werd, de gsm oliebollenexpress. er zijn een heleboel foto's gemaakt en dit zal dan ook een zeer groot fotoverslag worden!


het is zaterdag nacht 31 december 2016 rond een uur of half 5. machinist en stoker zijn al druk bezig met het opstoken van de oliestoker.


vrijdagavond 30 december is de 81 004 opgestookt om de ketel te testen, de ketel is helemaal vernieuwt tijdens de revisie. Deze machine hebben ze onder stoom laten staan om te helpen bij het opstoken van de 012. Olie voorverwarmen tot zo'n 50 graden en het ontsteken van de oliebranders.


om 9:30 heeft de 2404 de rijtuigen opgehaald en staat niet heel veel later langs het perron. Ondertussen staat de 012 goed onder stoom en worden nog de laatste testjes uitgevoert, daarna wordt de loc achter de trein gerangeerd.


om 9:50 staat dan de 012 achter de trein. nog 10 minuten en dan gaat de reis beginnen. Nog even wachten op de laatste reizigers....


klokslag 10 uur verlaat de oliebollenexpress met een flinke stoot op de stoomfluit en een goede druk op de toeter station getswoud centraal opweg naar amsterdam cs om daar de excursisten uit amsteldam op te halen die met de blokkendoos van amsteldam naar amsterdam zijn gebracht.


niet veel later verschijnt de motorpost op het station die rechtstreeks naar maarsburg gaat.


en daar gaat de laatste trein van 2016, getswoud staat leeg, het spoorwegverkeer licht plat, het is helemaal rustig in getswoud.


nadat ik aankwam was de motorpost al terplaatse. de 3001 en 3020 stonden de post uit te wisselen en de 3030 moest een zijspoor op voor de pasage van een goederentrein, maar de machinist zag zn broertjes staan en dacht ik zet hem er naast. Dit gaf (weer) een mooie line up, alleen dan van oud naar nieuw (wat ook wel past bij dit feest :P )


neusjes


de overweg met een kijkje in het dorp van maarsburg


de 1145 passeert met een sleepje icr's, opweg naar maarsburg centraal.


eindelijk, daar is de oliebollenexpress, met de 012 op kop. Met een vertraging van een half uur wordt er even gestopt op het bovenspoor van maarsburg. De trein moest wachten op een vrij spoor op het station.


en de 2404 als opdruk/sluitloc.


en we zijn aangekomen op maarsburg op spoor 2, duidelijk te zien dat de 012 staat te stomen onder de brug.


rechts staat de 1145 met de intercity, links staat de gsm oliebollen express.


in maarsburg haakt de 012 af en wordt de maarsburgse E41 ervoor gehangen. Ook de 2404 wordt afgekoppeld.


klaar voor vertrek voor de rit door maarsburg.


hier staan de 2404 en de 012 op een zijspoor. de excursie trein was zo laat vanwege een defect aan de 012. in de linker cilinder was de zuigerschuif gebroken, dit zorgde ervoor dat er aan beide kanten altijd stoom in de cilinder gepompt werd waardoor de machine niet lekker loopt. dit is in amersfoort al geinspecteerd en zo goed als in orde gemaakt om door te stomen naar maarsburg centraal, maar de 2404 moest wel extra hard opdrukken. in maarsburg is hier ook nog naar gekeken en in staat gebracht om de loc op eigen kracht naar huis te laten rijden.


hier wordt het oliegestookte racepaard gevoed met stookolie.


ondertussen gaat de rit door het maarsburgse landschap gewoon door.


door de keerlus


en over de brug terug naar het station.


de 2404 gaat een handje helpen en haalt een goederentrein uit.


even wat rangeerwerk


gereed maken op het station, links staat de intercity naar amsteldam klaar voor vertrek. hierna mag de 2404 vertrekken.


op het spoor omhoog.


en na dat alles is afgelevert over de brug terug naar het industrie terrein


even wachten op de brug voor de passage van een stoptrein


en op het station klaar maken om de lege wagons terug de duwen.


momenteel wordt de 6409 opgestart om de 012 naar zijn rustplaats te slepen waar de loc technisch in orde wordt gemaakt voor de rit naar huis.


de SSM 24 058 is even water aan het tanken.


nog 1 keer poseren tijdens het omlopen van de 6409, en daarna wordt de 012 het opstelspoor bij de SSM op geduwt.


de tunnel van maarsburg met de 3030 op komst.


zoef


en hier is de loc nog een keer gespot


terwijl er gerangeerd wordt met de 012 maakt de SSM 24 058 ook nog een rondje


en nog een plaatje, ook dit blijft een mooie machine en is bij de SSM in goede handen. kijk maar eens naar de prachtig rood geschilderde bufferbalk en zeikant. die houd het daar zeker nog wel jaren vol.


en als laatste mag de SSM railbus ook nog een ronde maken.


kopmaken


op het station


na zijn rondje links aangekomen op het station, rechts de laatste intercity van 2016. dit was tevens de laatste foto van 2016.


de nacht in maarsburg.


vroeg in de ochtend 1 januari 2017 komt de 1145 voorbij rijden met een sleepje icr's


wat later rijd de 2404 met de SSM goederentrein.


wat er ook wel leuk uit ziet, een keer wat anders dan de 24 058 :P


de railbus maakt zijn eerste ronde


over de brug


en stoppen op een spoortje om te tanken.


getswoud vervangt maarsburg :D :D


het begint een beetje te leven in maarsburg


ook de 24 058 staat weer voor zijn oude vertrouwde goederentrein.


het hotel waar alle excursisten hebben overnacht. volgens getswoud een zeer goede zaak waar maarsburg trots op mag zijn :thumbup: :thumbup:


de 2404 rangeert met de rijtuigen, door de keerlus over de brug om weer richting huis te gaan.


en de 012 er weer voor, de hele nacht is er doorgewerkt om de machine in staat te brengen om iedereen naar huis te rijden. de trein is rond half 3 weer vertrokken om zo rond 9 uur weer thuis te komen. op rotterdam werd er 1,5 uur pauze gehouden en mocht iedereen een hapje eten bij de mac of burgerking halen :D :D maar eigen zorg dat je op tijd terug was, want de trein rijd volgens een strak tijdschema (en ik zeg expres niet 'de trein rijd op tijd' voordat daar weer grappen over gemaakt worden :D :D ) gelukkig moest ik nog wat anders doen want ik heb zo mijn herinnering op rotterdam samen met remco :D O:-D


de motorpost wordt gereed gemaakt...


...om met de eerste 2017 post weer richting getswoud te gaan.

doei maarsburg, hopelijk tot snel.
einde
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
 8o Tis inderdaad een zeer groot fotoverslag, man, man wat een werk heb heb je verzet. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En allemaal hele mooie foto's, dat mag ook worden gezegd getypt. B)
De planning verliep alllemaal perfect als ik het zo zie, nergens (of nauwelijks) oponthoud of botsingen. :-)
Allemaal leuk, leuk en erg leuk.

Dirk-Jan
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Hoi Tim

Weer helemaal bij ja je maakt er echt werk van, echt mooi verslag gemaakt.
Je zal eigenlijk een boek moeten kopen, daar wat foto's en verslag in schrijven voor hier noemt dat eindwerk over je hobby.
Dat gaat zeker een A+ opleveren van de juf of meester, vind het echt altijd prettig lezen en kijken naar jou updates.  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Tim,
dat was weer genieten van al je avonturen,
ben benieuwd naar wat er deze week nog te gebeuren staat!
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Dag Tim.

Wat een prachtig beeldverslag van de gebeurtenissen in Maarsburg :thumbup:
Echt smullen van de zeer mooie foto's met bijbehorend onderschrift!
Alles is zeer fraai in beeld gebracht en daar ben ik best jaloers op :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
dirk-jan,
dankjewel.
klopt, de trein reed exact volgens de planning, helaas wel de vertraging in amersfoort vanwege een defect in de cilinder.
gelukkig geen botsing, dat zou ook zonde zijn van die mooie 012.

peter,
fijn dat je weer bij bent en fijn dat je het mooi vind.
over het boek schrijven gebeuren heb ik vaker opmerkingen gehoord. schrijfopdrachten op school heb ik ook nooit echt lastig gevonden. ik heb altijd wel heel snel een verhaal paraat staan, maar dan krijg je nog de spelling en de grammatica of het moet vertaald worden naar het engels en dat is allemaal wat minder bij mij :?

stijn,
mooi.
deze week niet zo heel veel meer, er komt nog wel een bouwverslagje aan met de laatste vorderingen.

erik,
dankje.
het typen kost wat moeite maar dan heb je ook wat ;)
je hoeft niet jaloers te zijn, het maken van foto's blijft lastig. ik maak ze met mijn telefoon (ik gebruik geen professionele camera met 3000 functies en gedoe). daar heb je de zogenaamde profi stand op en dan kan je de belichting en het soort licht instellen (dag/nacht/kunstlicht) waarmee je aardig vatsoenlijke foto's krijgt. maar vooral de nacht foto's koste moeite. ik maak vaak meerdere foto's vanuit meerdere hoeken en kies daar de beste uit waar ik soms ook niet heel tevreden mee ben. zoals de 2e en 3e foto. op de 2e foto zie je alleen de 012 achter een boom, maar ik wilde eigenlijk nog een stukje van de sleep erbij. maar dan zat ik met het raam en belichting, dat werd niet mooi en zou de helft wegvallen.
voor de 3e foto geld eigenlijk een beetje hetzelfde.
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Tim,

Leuke lange update van een gezellig maar drukke oud en nieuw in Maarsburg. :thumbup:
Prachtige foto shots zitten erbij vooral de foto waar links de auto's de tunnel in rijden is erg mooi.
Alleen jammer dat de SM 24 058 vaak water moet tanken. :D

Bedankt voor het kijkplezier. :)
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Citaat van: marklintim op donderdag 05 januari 2017, 21:29:08
ook de 24 058 staat weer voor zijn oude vertrouwde goederentrein.
Alleerst: Compliment voor de mooie foto's en het verslag.
De BR 24 was/is een personentreinlocomotief (bijnaam: Steppenpaard) voornamelijk ingezet op de
Noord-Duitse laagvlakten (Saksen en Niedersaksen).
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
michel,
dank je, het was zeker gezellig in maarsburg.
oeps, foutje, 2 keer dezelfde foto met hetzelfde onderschrift. ik zal hem even weghalen. maar goed, een 24 heeft ook niet een hele grote tender.

wim,
dankje.
zoiets dacht ik al, ik heb nou niet echt bepaald grootspoor foto's gezien met een 24'er voor een goederentrein. ik zal het doorgeven aan directie maarsburg en de SSM :D maar goed, het is een museumloc en bij de vsm rijden de 23'ers tijdens terug naar toen ook wel eens met goederentreinen en 23'ers lijken mij nou ook niet echt bepaald goederenloc's.
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg

Leuk weer, Tim  :thumbup:

Maarre, in welke wagen zaten nou die oliebollen ?

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Dank je tony.
Die zaten natuurlijk in het dsg rijtuig opgeslagen met vele andere lekkere hapjes en drankjes.

Re: Modelbaan getswoud gsm oliebollenexpress + oud en nieuw in maarsburg
Citaat van: marklintim op vrijdag 06 januari 2017, 16:48:01
en bij de vsm rijden de 23'ers tijdens terug naar toen ook wel eens met goederentreinen en 23'ers lijken mij nou ook niet echt bepaald goederenloc's.

Klopt:

CiteerDe Duitse Baureihe 23 (bouwserie 23) is een serie van 105 stoomlocomotieven voor personentreinen gebouwd in 1950-'59. Het ontwerp van deze serie is volgens het conceptplan Neubaulokomotive voor bouw van een aantal nieuwe stoomlocseries voor de net opgerichte Deutsche Bundesbahn. De serie was bedoeld voor personentreinen en sneltreinen en had de asindeling 1'C1'. Deze locomotiefserie was de laatste die voor de DB gebouwd is, locomotief 23 105 is de laatste gebouwde DB-stoomloc (bouwjaar 1959).
Bron: Wikipedia

Trouwens: mooie foto's. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud gsm 81 004 in de werkplaats. hulp gezocht!!
bas,
dat dus.
dank je.

hallo allemaal,
vandaag is de gsm 81 004 in de werkplaats opgenomen voor de rest van zijn revisie. de motor is los gehaald en alle onderdelen zijn gereinigd met wasbenzine. het omschakel relais wat er inzat was helemaal kapot, gelukkig had ik nog een reserve liggen en heb deze erin geplaatst. ik had alle drijfstangen en koppelstangen eraf gehaald en eerst kaal getest. dan rijd die aardig soepel. koppelstangen erop toen begon die al beroert te lopen. terug naar de werkplaats ermee waar is wasgesteld dat de koppelstang zo scheef als maar kan op de wielen zit. hoe komt dit? als je met je vingers het contragewicht van 1 wiel recht naar boven laat wijzen zie je dat het contragewicht van het wiel ernaast 1/8 slag uitwijkt, het volgende wiel zit niet verbonden met een schroefje en het laatste wiel wijkt ook weer uit (die zit wel met een schroefje vast). ik kan hier niet echt een duidelijke foto van vinden maar je krijgt een beetje hetzelfde effect als bij het onderstaande draadje (maar daar is het wel heel extreem).
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59809.msg1046631#msg1046631
verder gezocht of het simpel te verhelpen is, maar ik kon het zo niet vinden. iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen en ervoor zorgen dat de loc weer de baan opkomt?
mocht het daarbij gebeuren dat de wielen los moeten van het frame is het dan misschien ook een optie dat ik een nieuw asje plaats helemaal voorop (mids die nog gelevert worden) want de 2 voorste wielen zijn aardig aan het slijten.
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
hallo allemaal,
de vakantie is inmiddels al ruim een week weer voorbij maar ik heb nog wel wat foto's van een laatste update voor jullie.
van een aantal hoekjes ben ik al langere tijd ontevreden over hoe dit is aangekleed, een van die hoekjes is het gedeelte waar sinds een jaar een pomp station staat. dat was al een hele verbetering maar de weg liep ook niet helemaal naar mijn zin langs de pomp

dus heb ik dat hoekje maar gestript.


vervolgens eerst maar eens vanalles opgemeten en een mal gemaakt van papier


daarna van een stuk dik papier/dun karton (grote platen van bruna) een nette versie gemaakt.


en die grijs geschildert, die knipperlicht overweg paal staat inmiddels aan de linkerkant van die uitrit/inrit.


daarna een hekje geschildert, dat komt tussen dat zeistuk naar de pomp en de hoofdweg


toen het malletje weer gepakt en daarop als proef de weg belijning aangebracht.

goed, toen kwam dat even tot stilstand, want ook de omgeving moet gemaakt worden en de vakantie was bijna om. maar tijdens het drogen van de verf ben ik ook nog bezig geweest met een ander projectje.

de wat kleiner formaat digikeijs poppetjes uitzoeken, die mogen de benen gaan afstaan


en die komen dan uiteindelijk in de tot nu toe onbestuurbare autootjes terecht.


dit autootje staat in een bocht, dus het asje ook maar iets krom gezet.


en uiteindelijk komt dat er dan ongeveer zo uit te zien.


en ik heb ook nog wat aanwinsten gescoort, waaronder de gezochte artitec kolen gtu zonder sophia stikker voor in de gsm museum goederentrein


en opdat ik toch bij mn opa was kon ik het niet laten om hem even achter de 1010 te zetten, zo het vroeger ook veel gereden heeft met bieten erin.


maar thuis gaat er een laagje kolen in. ik heb ervoor gekozen om er de busch kolen in te doen, ten eerste omdat ik die nog over heb, ten 2e zodat ik ook eens wat meer of minder en een andere lading erin kan doen. en ten 3e, omdat ik de artitec ladingen nogal plastic achtig en onrealistisch vind overkomen (mijn persoonlijke mening).


eindelijk heb ik een mooi sleepje museum goederentrein, met de BR89 als tractie, vervolgens de artitec gtu, 2 roco gesloten wagens (gekocht in zweden), een roco staalwagen, een roco onderlosser die ik denk eens iets ga vervuilen omdat ik hem nog al vel blauw vind voor in een historische museum goederentrein en als laatste een roco bollewagon.


en als laatste nog een sfeerplaatje van de 2404 op het vam spoor.

dit was de laatste kerstvakantie 2016 update.

Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
 :thumbup: Tim
Ik wist dat er nog een verslag ging komen van het einde van de vakantie!
Mooi gedaan!
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Hallo Tim,

Ziet er mooi uit.
En leuk gemaakt de personen in de auto. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Dag Tim.

Fijne fotoreportage :thumbup: daar ben ik al best jaloers op :roll:
Prachtig om te zien hoe ja alles plant en voorbereid :thumbup:
Al had ik de S-bocht wat 'vrachtvervoervriendelijker' gemaakt :wink:
Leuk hoe je de details bij het autootje hebt aangebracht,
dat geeft net de juiste toegevoegde waarde wat opvalt!

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
hoi stijn,
haha, tuurlijk, altijd als einde een bouw updateje ;)
dank je.
hoi erwin,
dank je.
ik vind het ook veel mooier zo.
hoi erik,
dank je. hoef je niet jaloers op te zijn, gewoon oefenen
tja, beetje afhankelijk van de ruimte, want met het boederijtje ben ik wel tevreden.
ja, anders krijg je van die onbestuurbare robot auto's, maar zover zijn we nog niet in getswoud. het liefst zoveel mogelijk historisch spul, niks robot en vol automatisch :D
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Zo Tim, je bent je kerstvakantie weer goed doorgekomen zie ik. Zoals anderen ook al aangaven, zitten er hele mooie foto's bij :thumbup:! De leuke verhalen erbij maken het af :D.
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Tim,

Leuke foto reportage. :thumbup:
Het autootje heb je mooi gedaan passagiers erin maar vooral de gedraaide wielen is een mooi detail geeft net dat kleine beetje extra aan het autootje. :)
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Hey Tim,
Had de foto's natuurlijk al eerder gezien. :D
De weg ziet er al erg mooi uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat. ;)

Groeten,

Remco
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
hoi hans,
jazeker.
dank je.
hoi michel,
bedankt.
dat vond ik nou ook, is toch wel appart als ze in de bocht staan maar de wielen recht vooruit, is net als een loc die door de bocht gaat maar de draaistellen draaien niet. :P
hoi remco,
ja, jij wel :P , maar jij ziet ook lang niet alle foto's eerder die ik hier neerzet.
dank je, ben ik zelf ook wel :P
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Dat zijn weer prima vorderingen, Tim  :thumbup:

Telkens weer een genot om te lezen en de foto's bekijken bij jou  :P
Nog even en er komt weer een weekje vrij !

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Tim

Jij bent ook weer lekker bezig aan je baan, ik maak ook mallen van papier.
Zo kan ik zien of het goed is, en of ik tevreden ben.
Vind het wel mooi hoe jij het hebt aangepakt, ook de wagen staat er mooi op  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
tony,
dank je.
inderdaad nog 4 weken en dan weer verder met de baan :)
peter,
jazeker.
handig he, een hoedje euh malletje van papier :D
dank je, vind het zelf nu al mooier dan voorheen.
Re: Modelbaan getswoud gsm 81 004 in de werkplaats. hulp gezocht!!
Citaat van: marklintim op zondag 08 januari 2017, 23:21:18

verder gezocht of het simpel te verhelpen is, maar ik kon het zo niet vinden. iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen en ervoor zorgen dat de loc weer de baan opkomt?
mocht het daarbij gebeuren dat de wielen los moeten van het frame is het dan misschien ook een optie dat ik een nieuw asje plaats helemaal voorop (mids die nog gelevert worden) want de 2 voorste wielen zijn aardig aan het slijten.
Hoi Tim, ik heb dit ook gehad, heeeeeel voorzichtig het wieltje loswrikken, en juist positioneren, en weer goed aandrukken.
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
hoi wilco,
dank voor je reactie. ik heb ondertussen de wielen neer netjes gekregen aan beide kant met veel kracht, pijn en moeite (en een snee in mn vinger) heb ik de wielen weer gelijk aan elkaar gekregen en de linker en rechterkant (van vooraf gezien) een kwartslag ten opzichte van elkaar gedraait net als in het echt want dan wordt er 4 keer per omwenteling aan getrokken.
de loc is inmiddels ook weer verder afgemaakt. alles zit er weer in, nieuw schakelrelais. even testen en alles doet het. kap er weer op, maakt het ergens kortsluiting :? :? dus eerst daar maar weer eens naar opzoek gaan.
Re: Modelbaan getswoud laatste kerst vakantie update
 :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
hallo allemaal,
sommigen zullen al gemerkt hebben dat de foto's die ik online heb gezet op het forum via photobucket allemaal verdwenen zijn. ik heb hier contact over gehad met photobucket zelf en zij geven aan dat mijn foto's kwijt zijn. ze zouden een storing gehad hebben maar er waren verder geen klanten die daar problemen mee hebben gekregen op een paar na (waar ik dus bij zat). volgens de photobucket teller zouden er 1300 modelbaan foto's online staan. niet alle foto's daarvan heb ik hier geplaatst en er staan er ook nog een aantal in een ander draadje.

ik wilde dit toch even delen omdat ik al een aantal vragen/opmerkingen had gekregen over de verdwenen foto's. ik ga wel verder met dit topic met nieuwe foto's en verhalen. alleen zullen de verslagen vanaf ongeveer halferwege 2015 tot eind 2016 geen zichtbare foto's bevatten.
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's

Das balen, Tim  :(

Misschien beter om ze op je computer te zetten, eventueel te verkleinen met paint en dan plaatsen, gaan ze niet meer foetsie.

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Dat zijn geen goede berichten Tim.
Zonde dat je al je foto's kwijt bent door photobucket. :thumbup:
Ik doe net als Tony alles op de laptop en dan verkleinen met paint en dan plaats ik ze na verloop van tijd gan alle foto's die ik geplaatst heb of vakantie foto's naar een externe harde schijf en de boel is weer leeg op de laptop.
En nu weer snel foto's voor ons maken en plaatsten van die mooie foto's van je baan willen we snel weer zien. :)
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
tony,
zeker balen.
tja, ik had ze gemaakt met mijn telefoon. op mijn telefoon had ik de photobucket app gezet zodat ik ze in een keer kan uploaden. zodra ze op photobucket stonden haalde ik ze van mijn telefoon af (op enkele na die ik zelf wel erg goed gelukt vond of voor andere doel einde wilde gaan gebruiken). Grootspoor foto's heb ik nog wel, maar das een ander verhaal.

michel,
nee, zeker zonde.
ondertussen is er ook alweer een week vakantie bij geweest waar weer volop aan de baan en aan rijdend materieel is geknutseld. er komen nog update's maar nu eerst school en dan zien jullie ze zelf wel weer verschijnen ;)

robbie103,
dan zijn er alsnog mogelijkheden om ze weer tevoorschijn te halen.
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Citaat van: robbie103 op vrijdag 17 maart 2017, 18:39:27
crashed je externe schijf...
:offtopic: Recuva (piriform)  helpt altijd (is mijn ervaring), maar photobucket doet daar niet aan.
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud verdwenen foto's
Dat is balen Tim, ook ik bewaar de originele foto,s op mijn pc en maak met regelmaat een Back-up op een externe schijf.

Ik heb ze dus in totaal op drie plaatsen staan, de kans dat het dan mis gaat is gering.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud bouw update weer een hoekje gesloopt
hallo allemaal,
sinds mijn foto's verdwenen zijn heb ik een voorraad foto's met nieuwe vorderingen aan materieel en aan de baan opgebouwt. nu ik zeker weet dat mn foto's niet meer terug komen zal ik de draad vanaf hier weer oppakken en verder gaan met de nieuwe update's.

allereerst een plaatje van hoe de baan er tot een paar weken geleden uitzag.


niet lang daarna is de werkplaats failliet verklaart. de werkplaats gaf in mijn ogen te weinig speel gelegenheden op mijn baan. ook omdat ik niet echt sloop materiaal heb wat daar kan staan om omgeknapt te worden. maar ook omdat het materiaal wat daar standaard stond opgestelt eigenlijk niet thuis hoort in een werkplaats.
dus ook dit was een hoekje op de baan waar ik ontevreden mee was.


de oude werkplaats sporen zullen worden schoongemaakt. de kartonnen strips er tussen uit gehaald en de sporen zullen netjes opgeborgen worden in de kast.


en er zijn nieuwe sporen neergelegd. waarom heb ik dan niet gewoon de oude werkplaats sporen gebruikt? simpel, de kartonnen strips zijn er eerder ingegaan en daarna geschildert. na het verwijderen van de strips bleef er een grijze streep over bij de pukko's. ook zijn de strips destijds vastgezet met houtlijm en bij het los halen zijn er enkele plakken verf mee getrokken. ook waren er al roestplekken ontstaan dus de railzen waren eigenlijk teveel beschadigt om her te gebruiken.
en ohja, waarom dat linker spoor geen stootjuk heeft is ook simpel, die heb ik niet meer op voorraad liggen dus die moet ik binnenkort maar eens gaan halen. hetzelfde geld voor de bovenleiding.


draadjes erweer aan, railpro 6504 mocht uittesten of alles het weer netjes deed. dat was wel het geval gelukkig.


maar wat gaat er in deze kier komen...


eerst maar eens dat randje langs de rails begrassen en de grond tussen de 2 sporen helemaal vlak maken.

daarna op de fietsgesprongen en naar de bouwmarkt gefietst voor een stukje hout. een medewerker van de hubo vroeg mij of ik het kon vinden. aangegeven dat ik een plankje hout zocht met speciefieke maten waarop de medewerker gelijk zij, ik zal hem even voor je zagen. het latje werd gezaagd uit een zeer grote verse plaat hout. vervolgens kreeg ik te horen dat het zo'n klein stukje was dat ik hem zo mocht meenemen.
wat een service :thumbup:


thuis heb ik er aan de bovenkant een halve ronding ingezaagt. en dan is het passen.


past en alles kwam er goed langs. zoals je kan zien bestaat het hout uit meerdere laagjes.


dat heb ik weggewerkt door er een kartonnenrandje op te plakken en dat grijs te schilderen. zo zie je er niks meer van. hierna bedacht ik me opeens of mijn stomers er nu nog wel langs konden, dat bleek niet het gevalt dus komende vakantie zal er nog een randje van 4 a 5 mm afgezaagd worden.


en omdat ik daar nu even niet mee verder kan ben ik verder gegaan met het onderste vierkantje van dat hoekje. voorheen liep daar een doodlopende weg met een parkje. zoals de meesten misschien wel weten zit ik bij de (jeugd)brandweer in lisserbroek


dus ik had bedacht om de kazerne van lisserbroek in 1:87 na te gaan maken.


een malletje van papier gemaakt wat de bodemplaat gaat worden. het rechterdeel is de garage, daar kunnen 2 voertuigen en een aanhanger staan, en linkerdeel wordt de kantine en een weg aangelegt waarover ze rijden voor een uitruk.


de weg grijs gechildert, de bodemplaat uitgestippeld op de plaat zelf en nog een uitrij randje toegevoegd.


en de randjes van de kartonnen weg netjes weggewerkt onder gras


zo zie je er niks meer van


ook heb ik de bouwplaats langs het spoor nog een beetje verder aangekleed. met oude bielzen en railstaven. de railstaven zijn niet geweatherd, de roest die erop zit komt door moeder natuur.


en onlangs is er bij de museumlijn van de gsm een stukje spoor vervangen, zo te zien was dat wel nodig ook. het oude spoor ligt er nog naast.


mijn 2400 heb ik ook maar eens een beetje schoongemaakt. zoals je kan zien was dat wel nodig ook


en ook is eindelijk de ombouw van mijn 012 afgeromt. de loc staat op spoor 3 lekker de dampen. ondertussen wordt de vam trein van het industrie terrein gehaald om naar vam apeldoorn te rijden en komt de motorpost net aan met de nieuwste post.


mijn twee mooie duitse krachtpatsers naast elkaar


nog een keer


en hier is de 012 even water aan het tanken


en in de vakantie week is de loc uitgebreid beproeft. stoomseizoen is nog niet begonnen maar de loc's van de gsm worden wel in opperste conditie gebracht.


ook aan het diorama word nog wel eens wat geknutseld. zo staan er nu een 2 tal bomen.


ik vind dat de bomen het wel een leuk sfeertje geven zo


het rechterspoor is een verlaten kopspoor. maar op dit diorama kan ik wel mooi materiaal op de foto zetten. links de 012 met tender voor


vandaag rijd de gsm 012 de 1 april grappen express, dit is niet de opening van het stoomseizoen 2017. die is al wel aangekongdigt zie onderstaand bericht van de getswoudse stoomtrein maatschappij:


op 1e paasdag (zondag 16 april 2017) en 2e paasdag (maandag 17 april 2017) wilt de gsm het stoomseizoen weer gaan beginnen. op de hoofdbaan zal de 012 gaan pendelen tussen getswoud en rotterdam met de paas ontbijt/lunch trein. ook de 44'er zal onder stoom staan en rijden met een 10 tal goederenwagons met mega paaseieren. als laatste zal de 81 004 rondrijden over de museumlijn met het zwitsere rijtuig. in het rijtuig kunt u zoeken naar paaseiren en als u naar buiten kijkt zult u de paashaas misschien ook nog wel spotten. wij hebben er zin in en hopen u tegen te komen op de gsm paas stoomdagen



en als laatste heb ik nog een bewerkte foto van de 6504 en 2404 met werktreinen bij het foto diorama.