Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud het word weer licht in de avond en sinterklaas naar getswoud
Hey Tim,
Ziet er mooi uit.
Eindelijk weer eens wat licht in Getswoud. :D

Groeten,

Remco
Re: Modelbaan getswoud het word weer licht in de avond en sinterklaas naar getswoud
michel,
dank je.
klopt dat je ze niet hebt gezien, dit waren slechts de voorbereidingen van dat sinterklaas een bezoekje gaat brengen aan getswoud ;) , het bezoek zelf is hier te lezen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63353.msg1116541#msg1116541
peter(ke),
dank je, ja die vind ik ook altijd erg mooi.
daar is het forum voor he, om elkaar te helpen ;) , en ja dat jij er ook een aantal opvolgt weet ik zoals het zwartmaken van je schoefjes in je stootjukjes :D
tony,
ja he.
haha, ja ook dat.
nu nog een keer een paar lantaarnpalen voor een aantal plekken langs het spoor (de achterste bocht waar het erg donker is en werkplaats). en wat lantaarpalen langs de weg en misschien een paar verlichte auto's.
peter degeluidsman,
ja zeker.
dank je.
jorg,
bedankt.
dirk-jan,
dank je
nogmaals bedankt.
remco,
bedankt.
ja eindelijk, dat zeiden de inwoners ook al :D .
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
hallo allemaal,
ik heb nog een paar sfeerfoto's binnengekregen voor deze avond. de foto's zijn een beetje aan het einde van de werkdag genomen dat iedereen zijn laatste details afmaakt en richting huis gaat om te eten, ontspannen, en slapen.

de eerste foto is genomen vanuit de 6504, de machinist ging de loc wegzetten om daarna richting huis te gaan. een kijkje op het industrie terrein.


de man van de fixet bus zag deze vrachtwagen rijden langs het station, met een bon tankwagon die word afgevoerd naar de sloperij.


deze foto is genomen vanuit een auto (natuurlijk wel door de berijder) die net over de overweg reed. een kijkje over de weg, bij het boederijtje en het tankstation.


en de 4e foto komt van de machinist van de 2404, die stond te wachten op een vrij spoor om de vam terug te duwen. op dit spoor wordt de kolenbunker van de gsm bijgevult, de 6504 heeft daar net de kolenwagen heen geduwt als laatste taak.


en de laatste is van een station medewerker die klaar was en stond te wachten op de trein richting huis. vanaf station's getswoud noord heb je een leuk zicht op het gsm terrein waar als achterste loc de 81 004 stond die aardig gedemonteerd is voor een revisie. de 44 was met spoed gerestaureerd en de 012 is nog rijvaardig, de 3029 heeft voor de 44 ook wat onderhoud gehad en de gsm heeft nu 3 rijvaardige locs. de komende tijd zal gewerkt worden aan de 81 004 en daarna zal gekeken worden of er nog wat te redden is aan de 89 028. die kan wel rijden maar de wielbanden zijn helemaal versleten en heeft dus nieuwe wielbanden nodig.

Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
 :) Hoi Tim, je noemt het sfeer foto's, nou, dat zijn het zeker. B)
Erg leuke opnames heb je gemaakt, en met de teksten erbij klopt het gewoon helemaal. :thumbup:
Je hebt mooie camera standpunten gebruikt. B)

Dirk-Jan
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Tim,
Mooie gezellige sfeerfoto's zo aan het eind van een werkdag. :)
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Dirk-Jan,
Dankje. Ik dacht, ik doe eens een paar foto's maken van wat ongebruikelijke, lastigere plekken om foto's vanaf te maken.
Michel,
Dankje, vond ik ook.
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond

Gelukkig heeft iedere preiser op de GSM-baan een GSM bij zich op mooie plaatjes te schieten, Tim  :thumbup:

Tippie van Tony; als je de hekken bij de Aral-pomp eens allemaal Aral-blauw schildert, wordt het mooi één geheel  ;)

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Tim,

Mooie foto's weer en leuk verslag
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
-Tim:
Mooie platen die je ons toont,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Interessante camera hoeken.
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Altijd leuk om wat foto's te maken (en te bekijken :D) vanuit het Preiser-perspectief :thumbup:.
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
tony,
haha, ja gelukkig wel.
bedankt voor het tippie, maar heb op mijn sinterklaas lijstje ook hekjes staan dus eerst maar eens afwachten wat er op pakjes avond gaat gebeuren en dan zal ik weleens kijken ;) alleen zal het dan eerder zwart of grijs worden, blauwe verf heb ik niet.
peter,
dank je wel.
jorg,
dank je. vond ik ook ik zal eens kijken of er nog meer ongebruikelijke spotplekken zijn.
hans,
mooi dat je het leuk vind.
Re: Modelbaan getswoud een 5 tal sfeerplaatjes deze avond
Ik ben met veel plezier je draadje aan het volgen, wat me op veel nieuwe ideeën brengt !  :thumbup:
Ik heb ook zo'n oude V200 staan, heb je soms een schema van hoe je die LED's aan gesloten hebt ?

Groetjes Jethro
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
hallo allemaal,
de kerst zit er weer aan te komen en dat betekend ook dat het jaar bijna voorbij is. ook sinterklaas is weer weg, maar hij heeft hier ook wat leuke dingetjes achter gelaten, voor de modelspoorbaan natuurlijk. en een paar weken eerder ben ik nog bij harlaar geweest voor wat spulletjes. ook heb ik een lijstje met te doen dingen voor de vakantie, waarvoor de gekochte en gekregen spulletjes van pas komen.

de gekochte spullen. een digikeijs functie decoder voor in de TEE rijtuigen, een setje met rode ledjes als sluitlicht in de TEE's en een lampje voor in de 012. die gaat omgebouwt worden, daarvoor is er nog een geisoleerde lamphouder in bestelling.


en de gekregen spullen, van faller hekjes en een 10 tal vuilnisbakken. volgend jaar nog de artitec daf vuilniswagen bij halen en het vuilnis circuit is compleet. en ook nog een adapterplaat om de 012 om te bouwen.

nu de V200 gedigitaliseerd is zal deze met de TEE trein ook personen ritten rijden, samen met de 1631. de 1631 heeft jaren lang in zijn eentje in de personen dienst gereden, dat was wel erg mager, nu komt daar dus ook de V200 060 bij. de loc is bijna af en getswoud hoopt hem vlak voor kerst in te kunnen zetten. nog wat controlles en atb en dan mag die gaan rijden, ook aan de TEE's wordt nog wat gewerkt, zoals de verlichting, maar die kunnen al gebruikt worden. en hangen nu tijdelijk achter de 6504.

de V200 zal met zijn trein beginnen op getswoud en dan via amsterdam centraal richting amsteldam gaan waar wordt omgelopen en zal dan zijn reis vervolgen via hilversum, utrecht en amersfoort richting maarsburg. eenmaal daar aangekomen kan de loc even pauze nemen, bij tanken, keren met de trein in de keerlus en dan via amersfoort en weesp terug naar hoofddorp. en dan begint het weer opnieuw.


de 1631 zal zijn rit beginnen in de andere richting, vanuit getswoud via rotterdam, utrecht, amersfoort naar maarsburg waar wordt kopgemaakt en vanuit maarsburg via amersfoort, utrecht, hilversum, amsterdam centraal naar amsteldam en vanuit daar weer terug naar getswoud.

ook in de goederendienst een kleine aanpassing, locs 6504 en 2404 stonden voorheen altijd opgestelt bij de werkplaats en vandaaruit zou de dag van de machisten van die locs beginnen, nu hebben de locs een plekje op het industrie terrein en zal vandaaruit dus ook de dienst beginnen, dit scheelt een ritje naar het industrie terrein.

de 2404 is net binnen gekomen met de VAM trein en staat hier te wachten voor het stootjuk tot zei bevrijd gaat worden. op deze plek zal de loc voortaan ook overnachten, nadat zij met de trein is teruggekeerd naar het opstelterrein zal daar de boel worden afgebouwt en de volgende ochtend pas bevrijd worden.


en de nieuwe slaapplaats van de 6504, hier klaar om de 2404 te bevrijden uit haar ingesloten positie.

het stoomseizoen waarbij wekelijks 3 dagen wordt gereden over de museumlijn van de GSM is ook voorbij, maar dit betekend niet dat de gsm niet meer in actie gaat komen. in de kerstvakantie zal er sowiso gereden gaan worden met de kerstexpress, dit zal zo ongeveer hetzelfde gaan als vorig jaar. dan staat er ergens verborgen een 2e stoomtrein opgestelt met de kerstman en een pakjeswagen, bij de stop op getswoud centraal zullen er dan cadeau's worden uitgedeelt.

ook zal de gsm 44 690 op kerstavond in actie komen met de zo genaamde polar express rit. dit is een rit over de museumlijn in de nacht waarbij vele mooie sfeerstukjes gepasseerd worden. helaas voor de geintresseerde, de rit is al volgeboekt, maar er zullen vast spotters langs de rails staan dus er komen hier zeker beelden. hopelijk mooie plaatjes van een goed stomende loc tussen een dik pak sneeuw

met oud en nieuw zal de gsm nog in actie komen. de 012 zal dan de jaarlijks terugkerende oliebollen express naar maarsburg trekken. alleen dit jaar is er nieuwe tractie, vorig jaar was het nog loc 01 097 die de eer had om deze trein te trekken, maar zoals jullie weten is die loc verkocht en heeft plaats gemaakt voor de 012 081-6 en dat betekend dus ook dat deze loc die rit zal gaan rijden. de trein zal bestaan uit de BR 012 met TEE rijtuigen aan de haak en als opdruk/sluitloc zal of de 6504 of de 2404 meelopen. deze rit zal beginnen op getswoud centraal, waar de 012 eerst wordt gesleept (of betergezecht, de 012 zal in het begin voor opdruk loc spelen) richting amsterdam centraal via schiphol tunnel. daar kunnen nog enkele passagiers opstappen, de rit zal dan vervolgens via leiden naar rotterdam gaan, en in rotterdam kunnen ook nog passagiers opstappen. vanuit rotterdam zal koers gezet worden richting maarsburg via utrecht en amersfoort, en amersfoort in de laatste opstap mogelijkheid. eenmaal in maarsburg aangekomen zal de 012 op een zeispoor gezet worden waar olie gebunkert en water genomen zal worden, en de loc zal daar ook gesmeerd worden. de rit door maarsburg zal dan getrokken worden door een trein van maarsburg of er wordt overgestapt in maarsburg.
ook hiervan zullen vele foto's gemaakt worden.
wij hebben er zin in, jullie ook?
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Mooie plannen.
Gazodoor
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM

Nou zit ik de hele tijd aan oliebollen te denken, Tim  :P
Weet al niet eens meer, wat je van de Sint had gekregen  8o
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
hoi jet,
leuk om te horen dat je uit mijn draadje nieuwe ideeën op doet.
ik heb helaas geen schema maar je hebt van de decoder de witte, gele, groene en paarse draad en de blauwe draad als +, je doet de witte draad op de witte kant van de leds aan de voorkant en de paarse draad op de rode kant van de leds aan de voorkant (cabine 1), en de gele aan de witte kant van de leds en groene aan rode kant van de leds bij cabine 2. tussen de led en gele, witte, paarse en groene draad zit wel een 1K ohm weerstand (totaal 4 stuks dus). ik hoop dat je hier wat aan hebt.
hoi ton,
dank je, ga ik zeker doen.
hoi tony,
hahaha, tis de tijd van het jaar he :P
ik vind het ook wel toepasselijk een oliegestookte loc trekt de gsm oliebollen express dit jaar :D
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Hoi Tim,

Jij hebt weer het nodige te doen met al die nieuwe spullen  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier met al het stoom geweld, we zien de foto,s graag verschijnen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Hoi Tim

Dat word weer lekker knutselen tijdens de vakantie, en ja de foto's die zien we graag komen als het zover is.  :D :D

En olie bollen heerlijk, krijg er al trek in mss dat ik er ook wel ergens ga halen de winterkraampjes zijn er al bijna.  :P :P
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
peter (geluidsman),
ja zeker, gaat goed komen en er komen hier zeker foto's (en filmpjes) te staan.
peter (belgenman),
ja eindelijk weer baanknutselen. komt goed peter.
haha, iedereen krijgt opeens enorme zin om oliebollen te eten ikzelf ook, maar heb er ondertussen al een paar gegeten :D O:-D
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Tim,

Prachtige aanwinsten heb je erbij gekregen van de Sint. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
michel,
dank je.

hallo allemaal,
kerst komt steeds dichterbij, dus dat betekend ook dat het tijd wordt om de modelspoorbaan eens een beetje te versieren. vandaag werd daarom ook de 6504 ingezet om enkele kerst spullen op te gaan halen. de loc is bij terug komst in getswoud gefilmt

de loc had een 2 tal rongen wagens met kerstbomen, een lange lageboord wagon met de coca cola vrachtwagen, een 4 tal gesloten goederenwagons met versiering als lampjes, kerstballen etc en natuurlijk de kerstkoekjes en kerststollen bij zich. en als laatste een rijtuig met de werkploeg erin die getswoud gaat versieren.

ook is er bekend gemaakt wat de samenstelling wordt van de oliebollen express naar maarsburg. dat zal zijn de gsm 012 + TEE rijtuigen en opdruk 2404, er is gekozen voor de 2404 in plaats van de 6504 om de nostalgie van de hele rit te bewaren, daar is de 6504 te modern voor. ook is er in overleg met maarsburg ervoor gekozen om de 6504 helemaal in getswoud te laten, maarsburg heeft zelf ook een 6400 in zijn bezit en die kan ook als sleeploc functioneren mocht het nodig zijn. en aangezien de 2404 als opdruk meekomt kan die dan helpen op het maarsburgse industrie terrein. maarsburg heeft daarbij wel gevraagt om de getswoudse motorpost te sturen om te assisteren bij de verlate kerstpost en de laatste 2016 post.
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
 :) Ho ho ho Tim, bij jou zit de Kerstsfeer er al helemaal in, goed bezig. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En nog effe en dan heb je ongetwijfeld weer lekker vakantie, beetje uitslapen en meer van dat soort nuttige dingen doen. O:-D

Dirk-Jan
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Dirk-Jan,
Dank je. Ja nog 9 echte lesdagen en 9 dagen huiswerk wat in de weg zit maar dan eindelijk weereens tijd voor de modelspoorbaan en alles eromheen en gezelligheid met de familie :) :) :)
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
 @citaat schiterend he Tim!
Mooie periode, die schoolvakanties en kerst.
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
 @citaat jazeker, en veel tijd voor deze prachtige hobby :) :)
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Hallo Tim,

Dat is altijd heerlijk als je na een drukke periode herlijk aan je baan verder kan bouwen , of natuurlijk lekker rijden.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Vind ik ook en dat gaat beide zeker gebeuren/goed komen.
Re: Modelbaan getswoud aanwinsten en nieuwe reisplanning + planning GSM
Hoi Tim,

Het is weer prachtig om te zien, dat je al helemaal in de kerststemming zit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Altijd fijn om je verhalen er bij te lezen en nu ook een filmpje  :P  :thumbup: :thumbup:



PS; moet zelf nog 6 dagen werken en dan 14 dagen thuis.  O:-D
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
peter,
dank je. leuk om te lezen :thumbup: :thumbup:
je hebt het maar zwaar zeg 8o ik heb nog 9 lesdagen, 3 keer werken en 2 huiswerkdagen te gaan voordat het zover is :?

hallo allemaal,
in getswoud zijn de meeste inwoners gek op treinen, waarbij de voorkeur uitgaat naar stoom tractie. ook toeristen vinden het erg leuk om op een niet ge-electrificeerd lijntje een rit te kunnen maken met een stoomloc. sinds sinterklaas het land uit is beginnen de kerstkriebels te komen (dat hadden jullie al kunnen lezen) en deze 2 dingen vallen erg goed te combineren. zo is er in 2010 een mooie kerstclip opgenomen bij de veluwsche stoomtrein maatschappij (VSM):

en met kerst wordt ook altijd the polar express uitgezonden op tv en daarbij is er ook een stomer die voor de tractie zorgt:


tegenwoordig bestaat er ook een mooie BR 50 2412 (de bekende marklin kerstloc) maar die is een beetje erg duur voor getswoud. aangezien getswoud ergens in een verlaten hoekje nog een aantal 3029's had staan is er een paar maanden geleden besloten om 1 daarvan (de beste) op de rails te zetten en naar de werkplaats te sturen. getswoud is een maand of 4 bezig geweest met het herstel en de wedergeboorte van deze loc, waarbij er in zo'n korte tijd toch nog aardig wat diepte punten waren vanwege beschadigingen en missende materialen. met de loc is een team van 16 man bezig geweest en het is ze gelukt om de loc op tijd af te krijgen. vandaag is de loc gepresenteerd en op transport gegaan naar haar nieuwe standplaats, bij de GSM.
hier een foto verslagje.

het lijkt een rustige dag bij de werkplaats, de posttrein staat op het opstelspoor en het werkspoor is leeg, tenminste dat lijkt zo. achter het witte doek schijnt een bijzonderheid te staan.


opeens gaat het allemaal heel vlug, de lichten van de motorpost gaan allemaal aan


en ook door het doek heen is opeens duidelijk licht te zien.


na ongeveer 5 minuutjes wachten komt er opeens een gerestaureerd locje naar buiten zetten. heel langzaam, onder een concert van getoeter en gefluit.


het eindresultaat van de loc waarmee getswoud de afgelopen tijd in het diepste geheim is bezig geweest.

de loc moet wel zo snel mogelijk weg, zodat de werkplaats weer gebruikt kan worden voor een onderhoudsbeurt van locomotieven. daarvoor wordt de sleeptrein opgetrommeld.

de 2404 had de rongenwagons en de begeleiderswagon al naar spoor 1 gerangeerd vanaf het industrie terrein, de 6504 hoefde de wagons alleen nog maar aan te haken.


de trein word snel gesplitst, er komt een intercity aan en die mag geen vertraging oplopen.


in alle haast wordt de kerstloc aangekoppeld...


en terug in de trein gerangeerd.


klaar voor vertrek naar haar nieuwe standplaats.
de loc kan zelf helaas niet meer/nog niet rijden, daarvoor is een grote revisie nodig, met een nieuwe ketel, cilinders en zuigerstangen. de loc heeft namelijk jaren lang ergens in een oerwoud gestaan waar iedereen er zomaar bij kon, ook jeugd kon niet van de loc afblijven, bepaalde onderdelen zijn gestolen of flink beschadigd aan de binnenkant, maar aan de buitenkant is de loc helemaal opgeknapt. de oplettende lezer vraagt zich nu af, hoe kon de loc dan gepresenteerd worden onder een toeter en fluit concert? in getswoud zijn ze niet op hun achterhoofd gevallen, daar is een hele slimme oplossing voor bedacht. in de vuurkist zit nu een compressor ingebouwt die via een slang lucht pompt naar de stoomfluit. in het machinistenhuis hangt een slang met een knijp knop die aan de compressor vast zit, zodra die knop wordt ingedrukt gaat er lucht naar de stoomfluit, zo is de stoomfluit een luchtfluit geworden.
de compressor wordt gevoed door een andere loc, er is nu een extra stekker uitgang opgemonteerd, bij de meeste locs zit die al en wordt die gebruikt om rijtuigen te verlichten, zodra deze loc erachter gehangen wordt, wordt die stekker verbinding ook gebruikt, zowel voor verlichting, als compressor voeding voor de fluit.
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie

Bedankt, Tim  @citaat

Ik heb smakelijk gelachen  :-) met je verhaal en de foto met de papierstrips sloeg alles  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben de oliebollen al bijna vergeten  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Dag Tim.

Dat heb je allemaal weer leuk bedacht en uitgevoerd :thumbup:
De 3029 heeft een fraaie schoonheidsbehandeling gekregen,
al zal de fluit wat vreemd klinken: die mist namelijk nog  :O
Deze hoort midden voor op de cabine te zitten en is bij veel
3029's afgebroken, zo ook bij die van Getswoud! (vandalen :roll:)
Misschien is de stoomfluit nog een puntje ter verfraaiing :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Hoi Tim

Dat is een update die je niet veel tegen komt op een baan, je hebt het weer mooi voor elkaar gekregen.  :P
Leuk bedacht dat gordijn, en ook erg fraai gemaakt die kerst loc dus lekker genoten van dit alles.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Goed verhaal weer, Tim :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
tony,
fijn dat je erom kon lachen, en gelukkig heb ik ook weer geholpen om de .......... te vergeten noem het woord niet want anders zit het weer in je hoofd en is het weer mijn schuld :D
erik,
dank je.
scherp opgemerkt, maar was 1 van de diepte punten. de orginele fluit is eraf gestolen, en voor die fluit wordt tegenwoordig goudgeld gevraagt, en zelf laten gieten/namaken was ook geen optie. daarom is ervoor gekozen om het rechtopstaande staafje tussen de zandbox (is het geloof ik) en de cabine te vervangen voor een ander type fluit, nu valt ook de luchtslang van de compressor niet op dus dat is dan weer een voordeel. ;)
peter,
dank je wel voor je reactie/complimenten.
hans,
bedankt.
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Schitterend Tim,
ik heb genoten van je verhaal!  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud speciale presentatie
stijn,
dank je, fijn dat je genoten hebt :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
hallo allemaal,
zaterdag 17 december is er een ongeluk gebeurt in getswoud. de 2404 en motorpost 3020 waren op elkaar geklapt bij het dieseltankstation. de motorpost was aan het rangeren richting de werkplaats (standplaats van de motorpost) en de vam trein kwam eraan. er was koperdiefstal geweest dus de seinen in getswoud werkte niet. de motorpost stond nog op het hoofdspoor en had net kopgemaakt om via het wissel naar de werkplaats te rijden. de machinist vertelde naderhand dat hij opeens in de verte de vam zag aankomen met een gangetje van zo'n 70 km per uur. de machinist vertelde daarbij dat hij gelijk de botsing zag aankomen en het gas helemaal had open getrokken in de hoop net op tijd weg te zijn. ook heeft hij geprobeert de aandacht te trekken door te knipperen met zijn lichten.
de machinist van de 2404 vertelde dat hij een rood sein had verwacht en aan het afremmen was, vervolgens zag hij een groene pit en trok het gas dus flink open, nadat hij de 1e kwart van de bocht door kwam zag hij de motorpost staan. de machinist van de 2404 beweert dat hij gelijk de rem aan trok. ook bevestigde hij dat hij de lichten van de motorpost heeft zien knipperen. de botsing was niet te voorkomen. het dieseltankstation is hierbij beschadigd geraakt en begon te lekken, vandaar dat er groots was uitgerukt omdat men bang was voor een explosie. gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.
nog enkele beelden van het ongeluk:

zo stond de 2404 erbij


en zo stond de motorpost erbij, gelukkig is de bovenleiding niet aangetast.


in de nacht van zaterdag op zondag werd sleeploc 6504 opgetrommelt om de boel weg te halen.


dit is er over van de motorpost, cabine 2 is wel flink beschadigt en de loc zal dus voorlopig aan de kant staan.


ook de 2404 is aardig aangetast.

het probleem was nu, hoe gaan we met 3 loc's een goede planning maken dat niet de helft van het railvervoer nachtwerk wordt? het is bijna kerst en er worden volop kerstcadeau's bestelt en kerstkaarten verstuurt, maar ook het hele huis wordt schoongemaakt voor visite en de kerstbomen etc dus is er extra veel afval. de 6504 heeft al genoeg te doen, net als de 1631. blijft de V200 060 over maar die heeft het ook druk met zijn reizigers.
gelukkig heeft getswoud een stoomclub die graag te hulp wil schieten. loc 44 690 is zondag naar de werkplaats gesleept waar de loc is voorzien van een tijdelijk atb systeem. daar is de loc in de nacht van zondag op maandag opgestookt en trok gisteren de vam trein, om het vuilnis af te voeren naar VAM in apeldoorn. daarbij zijn achterop de ptt post wagons aangehaakt zodat ook alle kerstkaarten/cadeau's optijd gelevert worden.

daar staat de loc dan. nu hopen dat deze machine geen last krijgt van technische mankementen.


met de vam trein.
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
 8o 8o Dat is effe schrikken in Getswoud. Gelukkig alleen maar blik en plastic schade, geen Preisers platgereden. :D
Gelukkig kan de ouwe trouwe stomer nog dienst doen, dan loopt het misschien af met een sisser.

Dirk-Jan
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Hallo Tim,

Dat moet een beste knal zijn geweest.
Maar zie ik het goed de 2400 heeft een schuine kap eraan overgehouden ?
Tilburg is er niet meer, dan wordt het Haarlem net achter het station ?
Deze hebben recent ook een 2200 gerestaureerd.

En wanneer vind het transport plaats ?

En hopend dat de motorpost nog hersteld kan worden.

Veel sterkte.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Citaat van: marklintim op dinsdag 20 december 2016, 16:49:30

en zo stond de motorpost erbij, gelukkig is de bovenleiding niet aangetast.
Tja, en wie van beiden heeft nu dat verkeersbord niet gezien .... staat er natuurlijk niet voor niets.
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Tim

Het moet je maar weer overkomen, koperdieven die de draden leegroven van je seinen.

Al bij al is het maar blik schade en hopelijk word alles weer mooie gemaakt, en dat er weer vrolijk kan gereden worden daar.
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Tim,
Altijd jammer als er een ongeval is geweest.
Gelukkig bleef het bij wat schade en zijn er gelukkig geen preisertjes gewond geraakt of erger.
Straks zit iedereen weer aan het kerstmenu en is iedereen weer het ongeluk vergeten.
Nu de schade repareren zodat er in het nieuwe jaar weer met alles gereden kan worden. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
-Tim:
Heeft de onderzoeksraad al een verslag uitgebracht over de mogelijke oorzaak van het ongeval, menselijke of technisch mankement?
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
dirk jan,
zeker schrikken, maar het is gelukkig goed afgelopen. ja zo krijgt de 44 ook nog eens een bijzondere taak op het hoofdspoor.
erwin,
nee, de 2400 staat niet scheef, dat lijkt maar zo.
het was kleine schade, getswoud heeft zelf een werkplaats. daar wordt dit soort schade herstelt. voor groter herstel, of als een trein last heeft van vierkante wielen e.d. wordt het wel naar haarlem gesleept.
maar welke 2200 hebben ze daar dan gerestaureerd?
eric paul,
wie zal het zeggen, waarschijnlijk geen van bijde want machinisten letten op de rails en niet op de weg ;) :P
peter,
ja, er gebeurt hier nog eens wat, defecte motorpost, beklade motorpost, botsing tussen motorpost en 2400. om een of andere reden is de motorpost er wel altijd bij.
michel,
ja zeker jammer.
gelukkig niet nee, ja nog een paar dagen en dan is het kerst en getswoud verwacht bezoek waarvoor de motorpost gereed moet staan.
en vergeet niet dat er nog een grote rit staat geplaned met de gsm 012 en als opdruk de historisch blauwe 2404. dus aan bijde loc's wordt hard gewerkt om weer inzetbaar te maken. overigens is de gsm nu bang geworden dat de 012 tijdens de grote rit een defect op loopt. dus ook die machine zal komende 1,5 week getest worden en in orde gemaakt worden zodat er tijdens de oliebollen express rit niks fout kan gaan.
jorg,
wel lezen he ;)
Citaat van: marklintim op dinsdag 20 december 2016, 16:49:30
zaterdag 17 december is er een ongeluk gebeurt in getswoud. de 2404 en motorpost 3020 waren op elkaar geklapt bij het dieseltankstation. de motorpost was aan het rangeren richting de werkplaats (standplaats van de motorpost) en de vam trein kwam eraan. er was koperdiefstal geweest dus de seinen in getswoud werkte niet.
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
-Tim:
Ik was zo onder de indruk van het ongeval dat ik dat stukje vergeten te lezen was,  >:-D
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
oke jorg,
maakt niet uit. ik kijk ook weleens plaatjes en ga het een maand later dan pas lezen :D :D
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Hallo Tim,

Type foutje  :(het is niet de 2200 maar de 2454. Deze jongens hebben deze lok weer rijvaardig gemaakt.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Nou Tim, dat is me ook wat  8o

Ik dacht dat jij de zaak wel in de hand had in Getswoud. Volgende keer handje aan de trafo houden hoor !
Nog een geluk, dat je van die lekker stevige Märklin-bovenleiding hebt, anders was het vuurwerk wel erg vroeg begonnen dit jaar  :P

Grtz Tony ( die nog steeds trek in oliebollen heeft )
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
erwin,
oh ja, de 2454, die is erg mooi geworden. maar dat is bij bsh in haarlem. maargoed, die jongens weten nu wel raad met een 2400.
maar als er groot onderhoud moet worden gepleegd aan getswoudse treinen gaan ze naar nedtrain haarlem, die hebben net eventjes iets meer ruimte :P
tony,
tja, soms gebeuren dit soort dingen. zo stond er tussen hengelo en enschede een 1700 in de brand en in sloterdijk een sgm afgelopen week.
ja, zeg dat wel en ook is de lekkende vloeistof niet ontstoken gelukkig.
ik denk dat het tijd wordt dat je eens een bezoekje aan de bakker/oliebollen tent doet en dat je maar eens wat gaat inslaan, dan is je trek in oliebollen zo weer gestilt. en als er teveel olie inzit knijp je ze uit en voed je je oliegestookte machine's ermee :P die lusten wel een beetje olie :D
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Modelbaan getswoud ongeluk gebeurt
Hallo Tim,

Dat weet ik dat Nedtrain Haarlem zat ruimte heeft. ( Werk er zelf  :P)
Maar we doen er geen diesel lok's.

En de 1762 is behoorlijk uit gebrand. Er is zijn nog 3 1700 loks voor reserve.
Maar het nadeel van deze loks is dat deze eigenlijk al te lang stil staan langs de kant.

Bij deze wens ik je prettige feestdagen en een goed en gezond 2017.
En pas op met de oliebollen :D :D

M.vr.gr. Erwin