Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud vakantie update deel 5 bezoek uit maarsburg
Tim

Weer heerlijk genoten van je foto's, en je filmpje is ook heerlijk om naar te kijken.  :)
Re: Modelbaan getswoud vakantie update deel 5 bezoek uit maarsburg
Leuk filmpje, inderdaad jammer dat het je (nog) niet gelukt is om verschillende geluiden (muziek & treinen) te mixen...
Re: Modelbaan getswoud vakantie update deel 5 bezoek uit maarsburg
peter,
dank je, fijn dat je genoten hebt.
hans,
bedankt. ik vond het zelf ook wel een beetje jammer, maar oefening baart kunst zeggen ze dus misschien ooit, wie weet ;)
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
hallo allemaal,
de vakantie is voorbij dus het rijden zit er voorlopig weer even op. maar dat betekent niet dat ik een poos helemaal niet meer bezig ben met de baan en het materieel. de afgelopen vier weken heb ik af en toe eens wat tijd gehad om wat aan het rollend materieel van getswoud te doen.
als eerste heb ik mijn 012 eens onder handen genomen. De loc heb ik vorig jaar, eind april, gekocht als vervanging van mijn oude 01 097 (marklin 3048). in december heb ik de 012 omgebouwt naar digitaal, maar 1 wens moest nog in vervulling gaan: drijfwerkverlichting. op het forum kwam ik een tijdje geleden een draadje tegen waarin iemand zijn 3310 opnieuw ging opbouwen, met onder andere drijfwerkverlichting. met hem heb ik contact gehad. hij vertelde mij dat hij het printje 602801 had gebruikt en dat het erg mooi werkt. ebay een beetje in de gaten gehouden en uiteindelijk tot de aanschaf van een setje, bestaande uit een printje en schroefjes, over gegaan.

eerste testopstelling, lampjes doen het mooi.


geeft net iets meer sfeer in het donker


bij daglicht ziet dat er dan zo uit.


een week later is het project afgewerkt. zo staat de loc er momenteel bij te pronken.


vervolgens heb ik 1 plan D erbij gepakt. van deze heb ik aan 1 kant de sluitseinen opengeboort en er 2 mm rode leds ingezet. ik vind het zelf aardig gelukt. via facebook hoorde ik al dat ze eigenlijk iets te hoog zitten maar ja, eenmaal opengeboort is het open en ik heb geen reserve daken. eerst een gaatje geboort met een 1 mm handboor, daarna met een 1.5 mm het gat iets wijder gemaakt, als laatste met een 2 mm tot de juiste grote opengemaakt. zo kon ik een beetje priegelen en netjes binnen de opgedrukte sluitseinen boren.


het compleete plaatje. dak weer op de bak. het lijkt op de foto alsof de linker echt op een andere plek zit dan de rechter, maar dit is vertekend beeld.


toen heb ik de motorpost nog eens tevoorschijn gehaald. in deze loc had ik laatst de draadjes opnieuw gelegt. het enigste wat nog moest gebeuren was een kleine stekkerverbinding tussen de leds in de kap en het frame zodat de kap helemaal los gemaakt kan worden.


deze stekkerverbinding zit er nu ook in.


als laatste ben ik momenteel bezig met mijn 44'er. van de vakantie begon de loc opeens gek te doen en vielen sommige wielen eraf. nu heb ik de loc er eens bijgepakt en rustig het drijfwerk verwijdert, daarna trok ik zo de wielen eraf. en wat ik toen toch tegen kwam, 1 grote smerige vettige bende wat aan de asjes, in de wielen, en aan de zijkant van het frame zat. echt niet normaal. je haalde je vinger erlangs en je vinger was in 1 klap helemaal zwart. de koperen omhulsels waren ook zwart. het frame maar eens een tijdje in de wasbenzine geweekt en daarna goed gepoetst met droge doek en wattenstaafjes. ook de slepers besloot ik los te schroefen en zelfs de koperen plaatjes die daar onder zitten waren een en al vet, dus dat ook maar even netjes schoongemaakt. 1 sleper was zo goed als op dus die heb ik gelijk vervangen. ik had toevallig nog een bijna nieuwe sleper liggen die niet zo heel lang onder een TEE rijtuig heeft gezeten. de rijtuigen zijn nu een gekoppeld setje en voorzien van leds. in plaats van 3 slepers heeft dit setje nu 1 sleper.


hier is goed het verschil te zien. links voor het schoonmaken, rechts na het schoonmaken. wat een wereld van verschil.


na al het schoonmaak geweld de loc maar weer op zijn assen gezet. de wielen klemde gelijk weer op de assen, blijft vreemd maar ik denk dat de wielen om de as draaiden omdat de asjes ook een en al vet waren. na het kwartieren van de wielen de koppelstangen weer gemonteerd. komende weken wordt de loc weer verder afgewerkt. helaas is bij het demonteren van het drijfwerk het relais gesneuvelt (dit moest even los om een schroefje in het frame los te maken zodat het drijfwerk eraf kon). deze moet vervangen worden. als het goed is heb ik er nog 1 liggen van een loc die is omgebouwt naar digitaal.
hopelijk is de loc optijd gereed voor de stoomdagen over 4 weken. vanaf volgende week gaan we aftellen naar de stoomdagen, en zal ik langzamerhand het rijdend materieel presenteren en de tijden en rijdende treinen bekend maken.

dit was hem weer voor nu.
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel

Petje af, Tim !

Want knap gedaan  :thumbup:
Dat zijn dingen, waar ik me niet (meer) aan waag  :P

Succes met de verdere restauratie  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Tim,

Mijn complimenten hoe mooi je dit allemaal gedaan hebt. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Tim,
dat is weer een mooie update!
Ik heb ervan genoten,
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
-Tim:
Dat heb je prachtig gefixt,  :thumbup:
Het vuil en vet dat zich ophoopt gedurende de jaren gebruik is onvoorstelbaar, nu de machine volledig gereinigd is gaat ie weer rijden als een zonnetje.
De inbouw van de sluitlichten zijn ook mooi gelukt.
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Dag Tim.

Een mooie informatieve update: je heb toch flink wat gedaan!
De 44-er had die volledige schoonmaakbeurt blijkbaar nodig.
Qua werkzaamheden is dat best te doen, enkel het kwartieren
van de wielen van de loc lijkt mij een lastig klusje :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Tony,
Dank je.
Tja, dat is ieder voor zich. Bij moet gewoon alles kunnen rijden en dan heeft het wel eens wat onderhoud nodig.
De rest gaat goed kopen (hoop ik)
Michel,
Dank je.
Stijn,
Dank je, fijn dat je genoten hebt.
Jorg,
Dank je.
Het was zeker onvoorstelbaar, ik schrok er zelfs van. Ik dacht dat mijn 3029 locjes vuil waren maar daar heeft de 44'er toch even iets anders laten zien 8o . Gelukkig rolt die nu alweer soepeltjes en wordt er komende tijd aan de electronica gewerkt.
En de sluitseinen van dat rijtuig worden ook afgewerkt
Erik,
Eens wat anders dan bouwen en verhalen ;)
Het kwartieren is inderdaad een lastig klusje, ik doe dat door met mijn vingers veel kracht te geven en ze zo ietsjes proberen te draaien over de as. Het kost moeite en het doet ook wel een beetje pijn in je vingers (door het dunne wielrandje) maar voor een goed resultaat moet je wat over hebben.
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Als ik jouw foto's bekijk heb ik de indruk dat die sluitlichten meer opwaarts gericht zijn, waarschijnlijk is het maar een indruk.
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
johnny,
de sluitlichten zitten inderdaad wel ietsjes omhoog gericht, maar op de foto lijkt het veel erger dan het in werkelijkheid is. als ik het dak op de bak klik en er voor ga kijken kan je de sluitseinen nog gewoon zien (branden). ik heb nog eens gekeken naar het grote voorbeeld van deze rijtuigen en de sluitseinen zijn bij de roco's inderdaad te hoog opgedrukt, maar zolang ze nog zichtbaar zijn zit het mij mooi. ik vind het er ook niet uitzien om ergens gaatjes te boren en de opgedrukte sluitseinen dicht te laten zitten ;)
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Tim,
daar heb je helemaal gelijk in, ik vind het er prima uitzien!

Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Tim

Weer een mooie update van jou, loc onderhoud laat ik graag doen door iemand die er verstand van heeft.
verder ben je lekker bezig ga zo door.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
Citaat van: peterke33 op maandag 25 september 2017, 19:35:50
..... loc onderhoud laat ik graag doen door iemand die er verstand van heeft.....
Misschien heeft Tim nog wat tijd over ;).
Re: Modelbaan getswoud vakantie rollend materieel op de werktafel
peter,
dank je. tja, het analoge spul (vind ik) zelf erg goed te doen. het digitale moet ik nog een beetje leren. meestal vraag ik het voor de zekerheid toch even na. ook het inbouwen van de drijfwerkverlichting in mijn 012, daar heb ik ook even gevraagt hoe ik het precies moest aansluiten. toch handig want als ik dat niet had gedaan had ik simpel de leds de massa van het frame gegeven en alleen de aux2 kabel eraan gehangen. dan was het waarschijnlijk nu al kapot geweest. maar motor reinigen lukt dan weer wel, dat is niet zo moeilijk. ;)
dank je, ik ga zeker door.
hans,
tis wel een eind rijden vanaf hier maar als ik me rijbewijs haal en over een half jaar zelfstandig mag rijden zou ik het er wel voor over hebben om een keer richting belgie af te zakken voor peter ;) (mocht hij dat willen/nodig zijn)
Re: Modelbaan getswoud aankondiging GSM stoomtreindagen 2017
hallo allemaal,
nog 5 dagen en dan is het weer zover. dan gaan de getswoudse stoomtreindagen 2017 van start.
vrijdag middag om 13.00 uur zal de eerste stoomtrein vertrekken vanaf station getswoud centraal.
de stoomtreindagen zijn dit jaar van vrijdag 20 tot maandag 23 oktober. vrijdag begint het festijn om 13.00 uur en zal tot 19.00 duren. zaterdag en zondag zal er van 8.00 tot 20.00 uur gereden worden en maandag van 9.00 tot 14.00.
er zal gereden worden met een goederentrein en een personentrein. de trein zal stoppen langs het gsm terrein zodat mensen een kijkje daar kunnen nemen en af en toe zal er een trein pendelen tussen het gsm terrein en getswoud centraal
de loc's die onder stoom staan zijn de BR89, BR81, BR01.10, BR44 en de tramloc (3029) van de GSM. te gast zullen zijn rangeerloc 3029 en de ns 2404.

de BR 89 (loc 1) en de 2 assige 3029 (loc 2) waren de eerste locjes die de GSM (toen nog stichting tenderlocomotieven) in bezit kregen. nadat de loc's vorig jaar per dieplader naar meiningen zijn gebracht voor een grote revisie, zijn bijde loc's vlak voor pasen dit jaar weer teruggekomen naar getswoud en hebben al weer enkele diensten gedaan. op de foto is te zien hoe de loc's zaterdag avond door railpro 6504, samen met het SBB CFF rijtuig overgebracht naar getswoud opstel voor een controle aan de machine.


GSM loc 4, de BR 44 690. de loc is ooit aangeschaft door getswoud wegens behoefte aan een grote, sterke goederenlocomotief. niet heel lang na de komst van de 44'er besloot getswoud om volledig over te gaan op diesel en electrisch tractie materieel, zo werd er ook snel na de komst van de 44'er een 1600 aan de vloot toegevoegd waardoor de 44'er overbodig werd. de loc werd door getswoud geschonken aan de stichting tenderlocomotieven die daarmee zijn naam veranderde in de Getswoudse Stoomtrein Maatschappij. de oplettende lezer ziet gelijk dat loc 3 ontbreekt, dit is de 3029 die helemaal zwart/grijs geschildert was. helaas raakte deze loc defect, is geplukt en de restanten werden afgevoerd.


na een grondige revisie aan het drijfwerk werd de loc hier een week geleden afgebouwt. op de foto ontbreken onder andere nog de loopas en de tender. na het plaatsen van de loopas werd de 44 door de 2404 gesleept naar het GSM terrein waar de loc haar tender terug kreeg en werd opgestookt voor een proefrit. rit geslaagd, de loc doet het weer en wordt over 5 dagen definitief ingezet.


GSM BR 81 004 (loc 6) werd in mei 2015 aan de vloot toegevoegd. een leuk 4-assig tenderlocje die een GSM'er in duitsland aantrof, daarna is er met man en macht aan gewerkt om dit locje naar getswoud te halen en weer inzetbaar te maken.
en waar is loc 5 dan? nou, loc 5 is de oude 01 097 die de gsm heeft verkocht omdat deze loc niet meer betrouwbaar genoeg was voor de hoofdlijnritten op hoge snelheid. de loc was oud en ernstig versleten, de gsm zag het niet zitten om deze loc eigenlijk van grond af aan helemaal opnieuw op te bouwen en kwam toevallig terecht bij een oliegestookte 01.10, een loc die de meeste gsm'ers mooier vonden wat mede heeft doen besluiten de 01 weg te doen.


ook loc 81 004 is voor controle naar getswoud opstel gebracht.


loc 7, de BR 01.10 (012 081-6) werd in duitsland gevonden. deze loc stond in een loods weg te rotten. de GSM is opzoek gegaan naar de eigenaar en samen tot een deal gekomen om de loc naar getswoud te brengen en daar rijvaardig te houden. in duitsland heeft de loc nog een nieuwe verflaag gehad en wat herstellend werk aan het drijfwerk, daarna werd de loc in april 2016 naar getswoud gesleept door de 2404. sinds de komst heeft de loc slechts 2 lange afstand excursie ritten naar maarsburg gereden, in mei 2016 en de oliebollenexpress 2016/17 waarbij de loc helaas last had van een defect.


de loc een week na aankomst, met de eerste officiele reizigerstrein. voor het eerst een oliestoker op de gsm lijn. wat een monster. het is zeker een goede beslissing geweest om de 01 te vervangen door een 01.10


een jaar later staat de loc op getswoud opstel. de loc heeft sinds kort ook drijfwerk verlichting, waarmee de loc voor de gsm echt af is.


gastloc 1, de 2404 van getswoud cargo, in 2015 werd de loc geschonken aan getswoud, in het oude historische blauw, zonder zwaailampen. sinds dien is de loc niet meer weg te denken uit het beeld van getswoud. de 2400 trekt nog dagelijks de vam trein, maar nu met de komst van een 2e 1600 word deze voor een paar dagen overgedragen aan de 1631 van getswoud cargo, zodat de 2404 alle 4 de dagen aanwezig kan zijn bij het stoomgebeuren. donderdag avond zal de loc richting getswoud opstel gaan om te assisteren bij het rangeren en het klaarzetten van al het materieel, wanneer de stomers langzaam onder stoom worden gebracht.


wij hebben er zin in. hier zullen uiteraard weer foto's (en waarschijnlijk ook wel een filmpje) worden geplaatst van de stoomdagen.
Re: Modelbaan getswoud aankondiging GSM stoomtreindagen 2017
Tim

Zo weer heerlijk genoten van je verslag, nu weten wat er aan de hand is bij jou.
Wens je alvast heel veel plezier en laat ons nog maar eens genieten van een filmpje.
Re: Modelbaan getswoud fotoverslag GSM stoomtreindagen 2017
hallo allemaal,
het is ondertussen bijna een maand geleden dat de stoomtreindagen plaats vonden bij de GSM. Echter had ik nog niet alle foto's online staan en had ik er de tijd niet voor wegens andere zaken. Maar vandaag was ik vrij van school dus even wat achterstallig werk ingehaald. Het filmpje is nog niet af, daar heb ik ook weinig tijd voor gehad. ik ga proberen die van het weekend af te maken. van het weekend ga ik ook proberen om weereens een bouwverslag online te zetten. maar nu eerst, de stoomtreindagen.
donderdag middag 19 oktober is de 2404 naar de gsm vertrokken om te assisteren bij alle voorbereidingen. de stomers waren nog niet goed op temperatuur en er moest nog wel het een en ander gerangeert worden. de 2404 heeft 4 dagen meegereden met de gsm. gastrijders zijn erg moeilijk voor getswoud, tegenwoordig is het vaak een diesel en dit jaar dan gelukkig ook het locje van het industrie terrein. vroeger kwamen de SSM 24 058 en 89 005 nog weleens tegast met de stoomtreindagen, maar die hebben we ook al een tijdje niet gezien op de opendagen. hopelijk volgend jaar weer. :)
-donderdag-

2404 haalt loctrein uit om de bij de goederenwagons te komen.


goederentrein wordt klaargezet voor de stoomdagen


de 81 004 helpt met het opstoken van de 012, de olie wordt voorverwarmt tot zo'n 50 graden, evenals het water in de ketel, daarna wordt er olie naar de branders gepompt en worden de branders ontstoken.

-vrijdag-

gsm goederentrein 2 met de 2404 om half 6. het begint al aardig te schemeren


om kwart voor 6 komt de 012 binnentuffen op het station met de personentrein


de laatste trein van vrijdag, voortgetrokken door de 81 004 de trein vertrok om 18:10

-zaterdag-

pendelritten naar het museumdepot, met de 2404 voor het zwitserse rijtuig


de 012 staat aardig wat stoom te produceren terwijl de V200 met zijn TEE trein bezoekers van het evenement komt aanvoeren


drukte op het station, loc 2404 haalt de goederentrein uit, de 012 staat water te tanken en de 89'er rangeert naar spoor 3


de tramloc op het depot en de 81'er komt langs met de personentrein, de foto lijkt 's nachts gemaakt maar de fotograaf had de flitser aanstaan.


tramloc tankt water en de 81'er wacht op groen licht.


dit was toch wel het hoogtepunt van het evenement. links de 01.10 olie en rechts de machtige 44'er met daartussen maar 1 wagon. voor de sier was de handrem van de tender wat aangeslingert dus dit was een pendelrit met veel rook uit de schoorsteen en hard stampende cilinders van deze machtige machines.


3 van de 4 tenderlocjes opgesteld langs spoor 3, wachtend op een volgende inzet


de 2404 komt terug van het depot met het zwitsers rijtuig


nadat het rijtuig aan de kant werd gerangeert kon de 2404 de goederenwagons weer ophalen. Alweer de 2404? ja, de goederentrein rijd op het hoofdspoor en de alleen gsm loc's 012 081-6 een 44 690 zijn voorzien van het atb-e systeem. deze 2 machines mogen dus als enigste 2 stomers ritten maken op de hoofdlijn. en de 2404 kwam uit de reguliere dienst en is voorzien van atb-ng, dus deze kan ook gewoon rondjes rijden op de hoofdbaan.


de 89'er maakte een rit met de personen trein


daarna was het tijd voor een klein line-upje, alle vier de tenderlocjes bij elkaar op spoor 3.

-zondag-

rangeerloc van de getswoudse industrieen maakt samen met de gsm 'tramloc' een ritje met reizigers.


de 81'er mocht ook nog een slagje pendelen naar het depot


LLT 012 081-6


dubbeltractie voor de goederentrein. zoals hierboven geschreven bezitten allen de 44'er en 012 atb-e, maar met de 44'er in voorspan mocht de 81'er toch een rit over de hoofdlijn maken met de goederentrein. :) in de toekomst wilt de gsm ook in de 81'er atb-e hebben.


een ongeplande line-up. links moest de 44 690 moest wachten tot de overweg was afgesloten, rechts gaf de 81 de 012 opdruk maar moest wachten op groen licht. en in het midden, de tramloc. deze loc raakte helaas defect zondag's waarna deze aan de kant werd gezet.


pendeltrein met de 89'er en de getswoudse rangeerloc van het industrie gebied.


dubbeltractie rit 89 + 44.
de dubbeltractie ritten waren dit jaar erg geslaagd.

-maandag-

loc 81 004 zet de goederentrein weer klaar, hierna werd de 2404 voor de 81'er gehangen en achter de trein kwam de 012 te hangen. een lichte trein met veel trekkrachten


rond het middaguur kwam het einde in zicht en werd er nog wat met LLT's gependelt en enkele ritten gereden. er werd ook contact gelegt met de treindienstleider om te kijken of een mooie afsluiting mogelijk was.


de 2404 gaat het sbb rijtuig halen van het gsm terrein


2'C'1 drijfwerk in profiel. de 012 maakt goed stoom. de drijfwerk verlichting blijf ik mooi vinden in de loc :)


afsluiting van de stoomtreindagen 2017, een uitgebreide line-up op getswoud centraal. van links naar rechts, BR 89 028, BR 81 004, BR 012 081-6.


achterkant, 2404, (defecte) gsm tramloc, BR 44 690


alle 7 loc's die dienst hebben gedaan bij elkaar.


laatste rit, 012 op kop, daarachter de 81, 89 en 44'er. achteraan de trein liep ook nog de 2404 mee.

daarna moest alles weer opgeruimt worden en naar gsm terrein gereden worden.

als eerste werd door de 44 690 het sbb rijtuig weggezet


en door de 2404 werd de goederentrein terug het gsm terrein op geduwt


de tramloc was al afgebouwt, de 89'er staat ook weer op zijn plek en word ook afgebouwt.


en als laatste, loc 44 690 weer voor het stootjuk

dit was het dan weer. erg geslaagde opendagen. ook het stoomseizoen zit er nu weer op. nu is het wachten op de sint en kerstritten.
en de oliebollen express dan? die zal  waarschijnlijk dit jaar helaas niet rijden. dat zou een erge domper zijn, dat zou betekenen dat de kilometer teller van ritten op de hoofdlijn in 2017 exact op 0 blijft staan. de GSM hoopt dan ook dat de 012 rond kerst nog een keer een kerst(markt?) express rit naar maarsburg kan gaan rijden. 
Re: Modelbaan getswoud fotoverslag GSM stoomtreindagen 2017
Heel mooi verslag Tim,
ik hoop dat de olliebollen express alsnog kan rijden  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud fotoverslag GSM stoomtreindagen 2017
Heerlijke foto's :P

Ik zal als ik wat meer tijd heb je verslag eens rustig doorlezen :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud fotoverslag GSM stoomtreindagen 2017
Tim

Heb weer lekker genoten van je verslag en foto's, altijd erg mooi om te bekijken en te lezen.  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud fotoverslag GSM stoomtreindagen 2017
stijn,
bedankt.
ik hoop het zelf ook, of in ieder geval dat er dit jaar nog met de 01.10 een (meerdaagse) excursie gereden kan worden naar een plek verweg van hier. voor de conditie van de 01.10 en ook omdat de snelloper het niet verdient om alleen maar met een gangetje van zo'n 45 km/h over een museumlijn te blijven rijden. die moet gewoon kilometers maken op hoge snelheid.
martijn,
dank je.
haha, is goed hoor. ;)
peter,
fijn om te horen.
ik vind het ook erg leuk om ze te schrijven :P dus dat blijven we maar gewoon doen he :D
de volgende update wordt wel weer een serieus bouwverslag.
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
hallo allemaal,
naast het rijden met de treinen is er in de vakantie uiteraard nog wat gewerkt aan de modelspoorbaan.

als eerste heb ik het nieuwe spoor 1 perron zo goed als afgemaakt, de kartonen strook rondom grijs gemaakt, de tegels geplakt, wat aankleding en begonnen met de rand tussen rails en perron op te vullen met ballast.


ook aan de andere kant een klein stukje balllast gelegd. helaas raakte het ballast op waardoor ik niet de volledige kier kon vullen. het kleine strookje achter het oude seinhuis en het perron wordt nog wat wilder gemaakt.


zo komt het er dan uiteindelijk uit te zien, perron op de juiste hoogte, ballastrandje, en een trein erlangs natuurlijk


van de andere kant, spoorwegmedewerker brengt papieren naar de machinist


wagon mooi op hoogte langs het perron. ook de plan D's en TEE's staan mooi langs dit perron.
de lengte van het spoor 1 perron is nu 95 centimeter, hierdoor kan de V200 met zijn drie TEE's volledig langs het perron staan


ook het spoor 2 perron is in aanbouw, tegels zijn geplakt maar er moeten nog 2 hoekjes uit het hout gezaagt worden voor de wissels en de rand moet er nog omgemaakt worden. dan kan die er ook op en verder aangekleed worden. spoor 2 heeft overigens een lengte van 80 centimeter, waardoor een locomotief slechts voor een klein deel langs het perron komt te staan. de machinist kan netaan vanuit de achterste cabine uitstappen :D


perron 1 ligt, je ziet waar perron 2 moet komen te liggen. uiteindelijk wil ik een brug hebben om van het ene naar het andere perron te lopen. alleen zoek ik nog een goed verbouwbare brug, want er moeten niet 2 mogelijkheden zijn maar spoor 2 moet ook bereikbaar zijn.
verder zoek ik nog mooie koersborden voor op beide perrons, en moet de bovenleiding bij het station nog gemaakt worden.


verder ben ik nog bezig geweest met het pimpen van beide cabines van de nieuwe 1601. achterwand wit, en de rest mat zwart


na het drogen cabine weer op zijn plek, ziet er naar mijn idee net iets mooier uit.


ook hier een ballastrand gemaakt. de 1601 word op de achtergrond opgebouwt. de ballastrand is hier eveneens niet afgemaakt, dit omdat de laatste paar railsjes nog een keer los moeten voor het juiste stootblok.


de andere kant op ziet het er zo uit. de eerste strook van 30 cm bij 1,80 meter begint aardig definitief af te raken.


ook het hoekje op de voorgrond bij de fabriek nog wat wilder gemaakt en het hekje wat verplaatst.


stuk stoep, vuilnisbak, wildgras, een plant, en een werknemer die in zijn mini wilt stappen om richting huis te gaan.


wildgras, lantaarnpaal, poppetje en 2 autootjes geplaatst

als laatste ben ik ook nog bezig geweest met mijn plan D

als test heb ik de verlichting aangesloten op mijn gelijkstroomtrafo. de verlichting is hier wat vel maar uiteindelijk wordt dat minder.


ziet er wel mooi uit. bankjes en vloeren wil ik misschien nog een beetje schilderen, maar de wanden laat ik denk wel zo.


in het donker ziet dat er zo uit dan.


ook het postperron begint aardig te vlotten, platen geplakt en betongrijs geschildert

als allerlaatste heb ik nog een sfeerfoto

een foto vanuit het nieuw aangelegde hoekje

dit was hem weer. ik had nog wat meer sfeer en detailfoto's maar die liggen om een of andere reden op ze kant. en rechtzetten lukt niet op de site waar ik de foto's heb geupload. dus dat is een beetje jammer.
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Dag Tim.

Dank voor een fraai foto-verslag van de stoomtreindagen en die van het laatste bouwverslag :thumbup:
Een waar genot om te bekijken, waarbij mij telkens opvalt dat ondanks het kleine oppervlak van
de modelbaan er zoveel verschillende en uiteenlopende panorama's in beeld worden gebracht!

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
hoi erik,
graag gedaan. ik blijf het leuk vinden om verhaaltjes als de stoomtreindagen te schrijven. en ook de serieuse bouwverslagen. op het forum leer ik veel, en ook op facebook en youtube haal ik wel eens tips en tricks vandaan. ik probeer dan altijd zo goed mogelijk mijn manier van knutselen uit te leggen zodat anderen er eventueel ook nog wat aan hebben.
tja, de baan is dan wel niet zo bijzonder groot. maar er heeft zich de afgelopen jaren een aardig verhaal ontwikkeld van de indeling van de baan. in mijn ogen geeft het op deze manier veel speelplezier. want naast het bouwen blijf ik het rijden ook erg leuk vinden. vooral de rijdagen samen met mijn neef remco zijn altijd leuk omdat er dan altijd wel wat materieel heen en weer gesleept wordt en er net iets meer speelgelegenheden zijn.
en de oppervlakte van de baan, tja

dit is toch echt alles. de baan is ongeveer 2,50 meter bij 1,80 meter, en ik heb er genoeg plezier aan. hou het al ruim 8 jaar vol met dit baanplan.
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie

Van deze fan ook nog wat complimenten, Tim  :thumbup:

Het plezier, dat je van het bouwen en spelen hebt, spat van je foto's en verslagen af  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Tim,

Wederom weer met veel plezier je foto update bekeken iets waar ik altijd erg vrolijk van wordt. :)
Je baan wordt mooier en mooier iedere keer nu weer met de vuilnisbak en het werknemertje die met zijn auto naar huis wil rijden. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Tony,
bedankt tony,
haha, leuk om te horen lezen. :P
michel,
leuk om te lezen dat je er blij van wordt :) :)
dank je. ja vond het wel een leuk detail. het hoekje was al bekleed alleen had ik ooit een stuk plak asvalt gebruikt, maar dat liet een beetje los. nu is het een hoekje met wildgras en bandsporen in de grond ;) vind het zelf wel veel mooier geworden, nu nog afwerken met ballast en iets van een hekje langs het spoor.
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag herfstvakantie
Hoi Tim,

Ik ben weer helemaal bij ( met lezen ).

Je hebt zoals je zelf zegt geen grote baan, maar wel erg veel leuke en mooie scenery details.
Jij en wij beleven er veel plezier aan en daar gaat het toch om  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
hallo allemaal,
de kerstvakantie is inmiddels ook al weer een week voorbij maar we hebben hier niet stil gezeten.
uiteraard is er wel wat minder geknutselt aan de baan vanwege alle feestdagen. maar er is ook veel gereden en daar komt ook nog een fotoverslag van online. maar nu eerst de werkzaamheden aan de baan en materieel in de vakantie.
goed, voor sinterklaas had ik auhagen muren gekregen. nu kon ik weereens wat verder werken aan mijn vam overslag en aan mijn zelfbouw brandweerkazerne, als eerst de brandweer.

een paar wandjes op maat gesneden, hier moeten ze nog geschildert worden en de hoekjes 45 graden gevijlt


en hier zijn de muren op kleur gebracht.


deuren uit karton op maat gesneden en gekleurt, als het straks allemaal staat zie je het niet zo heel goed dus de makkelijke weg gekozen om deuren te maken


en nadat de muren waren gekleurt en geplaatst ziet het vooraanzicht er zo uit


vanaf de andere kant


van bovenaf, ook in de garage zit nog een hok met enkele ruimtes


dezelfde dag is de plaat voor het dak al op maat gemaakt waarmee de garage al aardig opschiet. zo herken ik het pand :) :)


nog een keer van bovenaf, hier zie je nog 2 deuren, daar zitten in het echt de wc's.


nog een keer van vooraf, maar nu met het dak er los op. volgende stap is de lampen boven de garage deuren


voor de lampen boven de garage ga ik digikeijs leds gebruiken, deze zijn klein en zitten al op een printje, kwestie van inhangen en aansluiten.
naar alle details wordt gekeken. ik wil het pand zoveel mogelijk maken zoals ik het ken. het gaat hier dus om de brandweerkazerne van lisserbroek, waar ik zelf al jaren lid ben als jeugdbrandweer.

door naar de VAM overslag. voor de VAM overslag had ik nog 1 wand nodig. een tijd geleden had ik een foutje gemaakt in de berekeningen waardoor er een behoorlijk gat zat tussen het portaal en de wagon, maar hierdoor kon er ook geen vuilniswagen boven staan. helaas had ik niet genoeg tegels op voorraad om dit over te doen.
ik ben hier een beetje vergeten foto's te maken. maar inmiddels zitten alle wanden erin, liggen er betonnen balken onder, is de oprit deels gemaakt en wordt er aan het dak gewerkt. op het dak heb ik strookjes papier geplakt, dit las ik op de site van spoorinmodel bij het bouwverslag van de loods.


verder heb ik nog een bovenleidingsportaal geplant

de bovenleiding ligt hier ook op de schop, voor de nieuwe indeling moest hier ook een mast komen. eerst dacht ik een portaalmast daar neer te zetten omdat het ballast daar is verlijmt met houtlijm en muurvast zit. maar ik had nog een paaltje over. ik heb het opstaande hoekje van het voetje afgeknipt en de plaat zo onder de rails gestoken, daarna een schroefje in het paaltje gedaan zodat die vast staat en dan weer wat ballasten. het gat links moet nog gedicht worden met 2 steekstukjes. ook moet ik nog eens opzoek gaan naar de rest van de rijdraden en overspanners.


door al het gepruts met de portalen was er wat ballast werk beschadigt, hier wordt dat weer hersteld en is ook het gat te zien wat ik net bedoelde.


nog een keer, van bovenaf. hier stond het paaltje aan de hoofdlijn er nog niet.


nog meer ballastwerk wat is afgemaakt


en ook de kier bij het perron is nu helemaal opgevult met ballast


in de vakantie ben ik ook nog een keertje langs harlaar in badhoevendorp geweest. dat was nog op de valreep van 2017, dit waren mijn aanwinsten, de laatste van 2017. wat ballast, digitale ombouw spulletjes, en een stammetje plan D's.


de ombouw spullen waren voor mijn 1601 amsterdam. hier wordt de kap onderhanden genomen, er komt cabine verlichting in de loc.


nadat het motortje erin zat en de eerste draden waren aangesloten moest de boel natuurlijk wel even getest worden.
maar hey, wat zien we daar? jawel, de sluitseinen zijn opengeboort, credits naar remco die dat voor mij 'eventjes' heeft gefixt. superblij mee, nu de leds erin en dus ook sluitlichten. maar dat laat momenteel nog even op zich wachten


kon het niet laten de boel toch even in elkaar te zetten :D :D


dan de stam plan D's, het blijven mooie wagons, maar tja, ik wil er toch interieur verlichting in, ze zijn net nieuw maar gelijk alweer op de pijnbank en in onderdelen


digikeijs massa veer eronder gebouwt. simpel te doen volgens verslag van pijp-lines, en het was inderdaad erg simpel


en omdat ik 3rail rij had ik ook een 3 rail sleper nodig. het zit wel maar ben er niet helemaal tevreden over, als de wagon over wissels rijd met hogere pukko's raakt de sleper de as van de wielen en maakt deze kortsluiting, ik heb er nu tijdelijk stukjes isoleertape overheen maar dat is niet helemaal de bedoeling.
de stam zal bij mij in een vaste combinatie rijden, vooraan 1e klas, midden 2e klas, achteraan 3e klas. ik heb er voor gekozen om de 1e en 3e klas rijtuig een massa sleper te geven en het 2e klas rijtuig een 3rail sleper. ik wil het geheel gaan doorverbinden met viesmann 2 polige stroomvoerende koppelingen.


momenteel heb ik nu 2 stammen rijtuigen op de baan staan en nog wat losse rijtuigen.
voor de TEE's heb ik de V200 060 en af en toe zal hier ook de 1601 weleens voor komen te staan wegens het gebrek aan passende rijtuigen voor de 1600. ooit maar eens ergens een stammetje icr's op de kop zien te tikken voor de 1600.
voor de plan D's wil ik ter zijner tijd de blauwe roco ns 1206. :)


de koppen van de plan D stam hebben ingeklapte vouwbalgen gekregen, en bij het 3e klas rijtuig zijn de sluitseinen opengeboort voor sluitlichten

en om een eind te maken aan dit bouwverslag heb ik nog een aantal sfeer foto's van de baan gemaakt tijdens de vakantie en voor kerst.







digitale verzameling


2404 rangeert met plan D stam


012 brengt de 1601 naar de werkplaats om verder afgewerkt te worden


kiekeboe 2404



dit was hem voor nu. binnenkort nog een verslag van de rijdagen met kerst en een bezoekje van maarsburg :P
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
Weer een mooie update Tim!

Veel plezier met de baan in 2018!
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
Tim,

Prachtige update heb je weer geplaatst van je vorderingen die je gedaan hebt in je vakantie. :thumbup:
Altijd een plezier om naar je update's te kijken. :)
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
stijn,
dank je.
gaat goed komen. hoop dat 2018 een beter jaar mag worden voor de excursie ritten met de 012
michel,
bedankt.
leuk om te horen.

morgenavond of dinsdag zal ik proberen om het verhalende verslag van de rijdagen met kerst en andere dagen in de vakantie online te zetten. met kerst kreeg ik nog een bezoekje uit maarsburg. de oliebollen express heeft helaas niet kunnen rijden. momenteel wordt er druk gewerkt aan het evenementenschema van de gsm van 2018, en ik mag nu al mededelen. er staan al 2 hoofdlijnritten geplant. binnenkort meer daarover :P :D
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie

Hoi Tim,

Da's aardig veel, wat je laat zien; een zelfbouw-brandweerkazerne, een loc-ombouw, uitbreiding bij de VAM, bovenleiding omzetten, nog wat fraaie wagens erbij en dan moeten de rijdagen nog komen  :D
Jij start het nieuwe jaar weer goed  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud bouwverslag kerstvakantie
Hoi tony,
Ja druk bezig geweest in de vakantie, maar de vakantie duurde dan ook 2 weken en na de eerste halve week (na kerst) werd er volgas geknutseld. Een mooie afsluiting van 2017 en een goed begin van 2018 :D
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
hallo allemaal,
in de kerstvakantie zijn er ook nog een aantal mooie rijdagen geweest. vooral met wat oudere treinen en museumspul.
ook kwam er op 1e kerstdag nog bezoek uit maarsburg.
ook de gsm is nog actief geweest in de vakantie.

-zaterdag 23 december 2017-
op 23 december werd er begonnen met het opstoken van de 44 690. deze machine zal de zogenaamde polar express rit rijden. dit jaar mocht de trein over de hoofdlijn rijden.


op het depot wordt de tender gevult met water. er staat nog een kleine depot aanpassing gepland en een verbreding met stelconplaten. in de volgende vakantie gaat hier verder aan gewerkt worden de 012 stond koud opgesteld op de museumlijn, zodat er wat ruimte was voor wat rangeerwerk en het opstoken van de 44'er.


en enkele uren later, nadat er genoeg stoomdruk was opgebouwt om te kunnen rijden ging de loc naar de kolenbunker waar de tender tot de nok toe werd gevult met kolen.

-zondag 24 december 2017-

de 44 690 heeft een nachtje staan dampen op spoor 3 bij getswoud centraal. vanavond is de polar express rit en de trein moet nog even samengesteld worden dus werd dat maar gedaan.


ondertussen werd er begonnen met het opstoken van nog 2 machines. als eerste werd de gsm 81 004 onder stoom gezet welke vervolgens zou helpen met het opstoken van de 012 081-6. deze twee machine's zouden tijdens de kerstdagen dienst doen. de 44'er werd na de polar express rit weer koud gezet op het depot voor winter werkzaamheden zodat de loc rond de pasen weer kan gaan rijden


rond het einde van de middag was de 81 004 goed op druk waarna deze de 012 kon helpen met warm worden. olie voorverwarmen tot zo'n 50 graden, de ketel voorverwarmen om daarna de oliebranders op gang te laten komen.


vlak voordat het donker zou worden bracht de 81 004 de trein voor de polar express rit naar getswoud centraal.


waarna aan de andere kant loc 44 690 ervoor werd gehangen en de trein gereed werd gemaakt voor vertrek.


de schemer viel, de trein zit vol, klaar om te vertrekken. na het fluitje van de conducteur werden de krachten van de 44'er eventjes gehowt. de regelateur werd opengeknalt waardoor de loc eventjes doorslipte, daarna werd er rustig kracht opgebouwt terwijl de machinist eventjes stevig aan de stoomfluit trok.


bij terugkomst op getswoud stond de reizigers nog een mooie verrassing te wachten, de 3029 kerstloc stond ook weer op zijn plekje bij getswoud centraal.

-maandag 25 december 2017, 1e kerstdag-
1e kerstdag zouden er 2 treinen vanuit maarsburg rijden. 1 trein met speciale tractie en een trein met mensen die kerst kwamen vieren in getswoud, die trein was samengesteld uit de 1145 met de icl rijtuigen.

de 1100 kwam als eerste aan in getswoud, hier komt de trein getswoud centraal rustig binnen rijden


de icl rijtuigen zijn behoorlijk lang en de loc moest dan ook voorbij perron 1 tot stilstand komen zodat alle deuren open konden.


maar het was wel een zeer mooie trein


1,5 uur later arriveerde de SSM (stoom stichting maarsburg) 24 058 met de SSM kerstexpress. de loc is door SSM'ers voorzien van het atb-e systeem en daarom mocht de loc op eigen kracht met een gangetje van 90 km/h naar getswoud komen. een mooie, lange reis van oost naar west.


de trein komt binnen tuffen op spoor 2


nadat iedereen was uitgestapt rangeert de 81 004 de wagons naar het industrie terrein


en kon de 24 058 even uitpuffen en lekker wat water drinken na een lange reis


een half uurtje later kwam de gsm 012 081-6 binnen met de gsm kerttrein


en mocht de 24 058 zich nog even wat extra uitleven op de gsm lijn, zodat de grote 01.10 even wat stookolie kon gaan bunkeren. rechts komt ook nog de 1145 aan met zijn intercitytrein.


vanuit de lucht, de lengte van de 1100 met zijn trein. mijn spoor 1 perron is 95 cm lang


na een mooie rit werd de ssm 24'er weer afgewisselt. dit keer met de gsm 81 004


voor de terugreis was het handig als de schoorsteen van de 24'er de andere kant op stond. getswoud heeft geen draaischijf in zijn bezit en in het spoor zit ook geen keerlus. er zat niks anders op dan de loc te begeleiden via hillegom naar haarlem om in haarlem in de sporendriehoek de 24'er te keren. na 1,5 uur kwam de 24'er gekeert en wel weer terug naar getswoud achter de 6504.


ook de 1100 mocht even pauze nemen, de 012 rangeert de icl rijtuigen uit de weg voor de internationale trein uit berlijn met de V200 060 van getswoud op kop. links is te zien dat de tender van de 24 058 inmiddels ook weer is bijgevult met kolen voor de terugreis


zo met de 012 ervoor is het ook een leuk plaatje. de gsm directie zat er al een tijdje aan te denken om dit soort duitse sneltreinrijtuigen aan te schaffen voor de hoofdlijnritten. ik denk dat ze er nu sneller werk van gaan maken.


de 81 004 nog een keer met de getswoudse kerstexpress


en ook de ssm 24 058 mocht er nog een ritje mee maken


op het opstelterrein is het inmiddels ook erg druk


motorpost 3020, loc 1145 en op de achtergrond nog loc 1601


loc 1145 en loc 1601, de 1601 is in opzending met de 1145 mee terug gegaan naar maarsburg. in de maarsburgse werkplaats heeft men wat gesleuteld aan de verlichting van de 1600


nog 1 keer dan, vlak voor het afscheid nemen


de trein gaat via haarlem, amsterdam, utrecht, amersfoort, apeldoorn, hengelo weer terug naar maarsburg.
de 1601 hing achterop aan het einde van de trein


de kerstexpress werd ook weer gereed gemaakt voor de terugreis. deze was gedriehoekt en de trein zal direct koers zetten naar utrecht. bij utrecht werd deze nog even ingehaald door de 1100 met zijn intercity


klaar voor vertrek


daag stoom stichting maarsburg

-dinsdag 26 december 2017, 2e kerstdag-
op 2e kerstdag is er niet heel veel bijzonders gebeurt. maarsburg was geweest, dan is het altijd feest. wel is er gewoon gereden met stoomtractie en de normale dienstregeling.
ik heb slechts 2 foto's van 2e kerstdag.

een line-up, links de kerstloc, midden de gsm 81 004, rechts de gsm 012 081-6


keteltjes naast elkaar, genomen vanaf spoor 1.

-zondag 31 december, maandag 1 januari?-
zoals al eerder verkondigt zou dit jaar de gsm oliebollen express niet rijden. dit is erg jammer omdat de rit altijd erg succesvol is. 2017 is daarmee een slecht jaar geweest voor de 01.10, met een kilometerstand van 0,0 km op excursie. gelukkig zijn we in een nieuw jaar gekomen, nieuw jaar, nieuwe kansen nietwaar? en jawel hoor, de eerste rit mag ik al bekend maken. zaterdag 20 januari zal de gsm 01.10 op excursie gaan naar maarsburg, eindelijk mag deze snelloper weer zijn benen strekken op de hoofdbaan en lekker draven met een topsnelheid van 140 km/h. de trein is in 2 dagen helemaal volgeboekt.
ook mag ik meededelen dat de 012 in februari ook weer een rit zal rijden. op 11 februari zal de 012 de carnavals feestexpress rijden. vanuit getswoud via haarlem naar amsterdam, en vanuit amsterdam via utrecht naar eindhoven. en ook deze rit is inmiddels helemaal volgeboekt. de gsm heeft wat goed te maken ten opzichte van 2017 en ze zijn goed opweg. 2018 belooft een mooi jaar te worden. :) :)
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Moet wel een drukke boel zijn geweest. 8o
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
zeker druk, maar ook erg leuk.
heb trouwens nog een filmpje van het vertrek van de 1145 uit getswoud.
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie

Mooie reportage weer, Tim  :thumbup:

Bij het commentaar van foto 9 moest ik me toch even achter de oren krabben; .....terwijl de machinist eventjes stevig aan de stoomfluit trok  :-)
Hopelijk is het hierbij gebleven  B)

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Wouw, mooi hoor! Ik stapte in bij de laatste pagina en ik zag het fotoverslag en ik dacht, jee dat is een grote baan! Maar al die details op dit formaat baan, chapeau!
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
tony,
dank je.
zucht.... probeer je een leuk verhaal te maken krijg je dit >:-D >:-D

lordsinclair,
bedankt.
haha, ja dat heb ik hier vaker te horen gekregen dat de baan vele malen groter lijkt dan hij in werkelijkheid is, doe ik toch nog ergens iets goed met de modelspoor avonturen. en de baan is nog lang niet af, heb nog zo veel projecten en ideeen, hou op zeg pfoe... :P
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Tim,

Prachtige fotoreportage en film laat je ons weer zien met veel plezier naar beiden gekeken. :) :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Tim,
dat was weer eens een mooie update!
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
michel,
bedankt.
fijn dat je er met plezier naar gekeken hebt.
stijn,
dank je.
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Tim

Heb weer enorm genoten van je foto's en verslag, altijd erg prettig om naar te kijken en te lezen.  :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud verslag rijdagen kerstvakantie
peter,
mooi dat je genoten hebt.
leuk om te horen.
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
hallo allemaal,
inmiddels ben ik weer een weekje vakantie verder. in de vakantie wordt er natuurlijk altijd met de treinen gereden en het liefst ook wat gebouwt.
helaas is van het bouwen niet zoveel terecht gekomen, (me agenda was een beetje volgeplaned met andere dingen), maar wel gereden. ook ben ik nog bij laurent een middagje met wat treinen wezen rijden en een dagje bij remco. een veel geplaat duo deze vakantie waren de 012 081-6 en de 2404 want die gingen en naar laurent, en naar remco.
goed, genoeg gepraat, tijd voor wat plaatjes.

er is uiteraard niet niks gebeurt, wat kleine klusjes. hier heb ik een hek gezet wat dit stukje bijna afmaakt, het enigste wat nog dicht moet is het stukje bovenleiding met steekstukken.


ook heb ik nog een klein beetje stelcon platen gemaakt voor bij het gsm spoor. waarom? kijk maar eens goed, de tegels die er al lagen waren al grijs gekleurt, de nieuwe zijn nog wit. je ziet dat de 012 voorbij het huidige stuk staat en zo kan niet het hele drijfwerk lekker gesmeerd worden. met de kleine uitbreiding is dat wat makkelijker.
maar het is maar zo'n klein stukje, dat klopt, maar het is een museum bedrijf, in de winter staan de machines aan de kant en wordt er onderhoud aan gedaan, dan staat het spoor dus helemaal vol en is dit wel een fijne oplossing


het witte grind ligt er ook al weer in. het bruine ballast moet ik weereens gaan halen, de tegels zijn wel geschildert nog in de vakantie.

in de vorige update zagen jullie dat ik bezig was met het ombouwen van mijn 1601. het wachten was toen op leds en tijd om het erin te maken. in de vakantie ben ik hier ook mee bezig geweest maar ik kan die foto's niet meer terugvinden :O

goed, de rijdagen verder. voor de eerste zaterdag had ik bericht gekregen bij laurent of ik het leuk zou vinden om bij hem wat treinen uit te laten. uiteraard had ik daar wel zin in en dus zaterdag naar laurent gegaan, uiteraard met een stomert (de 012 :D ) en mn blauwe 2404, die kregen de eer om kilometers te maken. ik hou het hier kort, in laurent zn topic staan vele foto's

mn 01.10 naast de 3737


3 generaties nederlandse treinen


diesels op bezoek


1828 met 7 bakken


mn 2400 met een stam containerwagens


er was ook nog wat modern materieel


franse zusjes

ook zijn de 012 081-6 en de 2404 als losse loc trein een keertje afgereist naar maarsburg waar de loc's wat hebben geholpen in het treinverkeer. de 012 heeft een personen trein dienst gelopen en de 2404 was actief als rangeerloc op het maarsburgse industrie terrein. 2018 heeft een goed begin gehad voor de getswoudse stoomtrein, de 012 heeft al 2 keer de assen kunnen strekken in maarsburg en ook een keertje bij laurent. en dat allemaal nog buiten het stoomseizoen om zelfs.

een foto vanaf het maarsburgse ptt post terrein. de motorpost en wagon worden leeggehaald met post vanuit getswoud.


de losse loc trein uit getswoud werd na aankomst in maarsburg naar het zijspoor langs het station geplaatst waar de 2 machines van elkaar werden gescheiden.


ook kwam deze cargo motorpost nog langs maarburg rijden. ze blijven leuk om te spotten de motorposten


en nadat de 2404 een goederentrein had uitgehaalt werd door de 6409 de 1631 van het industrie terrein gehaalt zodat de 1631 voor de trein kon om de goederen af te leveren.


aan het einde van de middag nam de 1631 ook nog een intercity dienst over van de 1145 die de hele dag intercity treinen heeft gereden.

en uiteraard werd er thuis ook nog gereden en heb ik enkele sfeer foto's gemaakt.

de 012 dampend 1 dag voor de rit naar maarsburg, naast de v200 060 met de plan D trein.


de 6504 op het industrie terrein


achterste is de digitaal omgebouwde V200 060 en de voorste is de nog analoge V200 056


ook de 1631 kwam weereens tevoorschijn. ook deze loc heeft weer wat kilometers gemaakt, niet veel, want de loc moet andere (kortere) motorschroefjes krijgen. degene die er van origine inzaten zijn met de komst van de 1601 gedoneert aan de 012, zodat deze digitaal goed kon rijden met de wat kortere schroefjes. maar de 1631 mag blijven en als ik boutjes heb zal deze zeker ook weer gaan rijden


in de vakantie verliepen ook de keuringen van de 44'er en 01.10, dus zijn beide machines opgestookt om de ketel te laten keuren en het atb-e systeem in de locs te laten testen zodat bijde machines in 2018 weer de hoofdlijn opmogen.


de andere locjes staan in winteronderhoud. de 3029 staat nog buiten dienst, daarvan zijn de drijfstangen ook nog afgenomen. de 3029 wordt binnenkort opgebokt en de wielen krijgen dan nieuwe wielbanden.


de 2404 met een goederentrein


de 2404 passeert hier de museum stoomlocs en wacht totdat de overweg is afgesloten om zo zijn weg te kunnen vervolgen.


de 6504 aan het werk op het getswoudse industrie terrein.


en nog een keer, genomen vanaf het stadsplein in getswoud centrum.

dit was het voor deze vakantie.
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Leuke verslagen Tim! Die rijdag bij Laurent vond ik ook erg leuk! Mocht hij nog een keer zo?n bijeenkomst plannen dan zal ik ook een paar stomers en bijbehorende rijtuigen meenemen, dan is jouw 012 niet meer de enige grote stomer (die 3737 tellen we als een halve stomer   ;-)  )
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
hoi frank,
bedankt.
ik vind het sowiso leuk als ik met wat treinen bij iemand op de baan kan rijden, even wat kilometers maken bij iemand op de baan met een loc type die iemand zelf niet in zijn collectie heeft en wat leuke plaatjes maken.
is goed hoor frank, mn 012 neem ik altijd overal mee naartoe (modelbanen he), is toch mn grote trots. en ja, de 3737 was voor duitse begrippen maar een klein machintje :D :D heb zelf eventueel nog de 44 690, maar die is nog analoog. op het wensenlijstje staan ook nog een paar stomers, zoals de 23 001 met blanke ketelbanden, de oliegestookte 41 356 en de 64 250. stoom boven alles :) :D