hallo allemaal,
in de kerstvakantie zijn er ook nog een aantal mooie rijdagen geweest. vooral met wat oudere treinen en museumspul.
ook kwam er op 1e kerstdag nog bezoek uit maarsburg.
ook de gsm is nog actief geweest in de vakantie.
-zaterdag 23 december 2017-op 23 december werd er begonnen met het opstoken van de 44 690. deze machine zal de zogenaamde polar express rit rijden. dit jaar mocht de trein over de hoofdlijn rijden.
op het depot wordt de tender gevult met water. er staat nog een kleine depot aanpassing gepland en een verbreding met stelconplaten. in de volgende vakantie gaat hier verder aan gewerkt worden de 012 stond koud opgesteld op de museumlijn, zodat er wat ruimte was voor wat rangeerwerk en het opstoken van de 44'er.
en enkele uren later, nadat er genoeg stoomdruk was opgebouwt om te kunnen rijden ging de loc naar de kolenbunker waar de tender tot de nok toe werd gevult met kolen.
-zondag 24 december 2017-de 44 690 heeft een nachtje staan dampen op spoor 3 bij getswoud centraal. vanavond is de polar express rit en de trein moet nog even samengesteld worden dus werd dat maar gedaan.
ondertussen werd er begonnen met het opstoken van nog 2 machines. als eerste werd de gsm 81 004 onder stoom gezet welke vervolgens zou helpen met het opstoken van de 012 081-6. deze twee machine's zouden tijdens de kerstdagen dienst doen. de 44'er werd na de polar express rit weer koud gezet op het depot voor winter werkzaamheden zodat de loc rond de pasen weer kan gaan rijden
rond het einde van de middag was de 81 004 goed op druk waarna deze de 012 kon helpen met warm worden. olie voorverwarmen tot zo'n 50 graden, de ketel voorverwarmen om daarna de oliebranders op gang te laten komen.
vlak voordat het donker zou worden bracht de 81 004 de trein voor de polar express rit naar getswoud centraal.
waarna aan de andere kant loc 44 690 ervoor werd gehangen en de trein gereed werd gemaakt voor vertrek.
de schemer viel, de trein zit vol, klaar om te vertrekken. na het fluitje van de conducteur werden de krachten van de 44'er eventjes gehowt. de regelateur werd opengeknalt waardoor de loc eventjes doorslipte, daarna werd er rustig kracht opgebouwt terwijl de machinist eventjes stevig aan de stoomfluit trok.
bij terugkomst op getswoud stond de reizigers nog een mooie verrassing te wachten, de 3029 kerstloc stond ook weer op zijn plekje bij getswoud centraal.
-maandag 25 december 2017, 1e kerstdag-1e kerstdag zouden er 2 treinen vanuit maarsburg rijden. 1 trein met speciale tractie en een trein met mensen die kerst kwamen vieren in getswoud, die trein was samengesteld uit de 1145 met de icl rijtuigen.
de 1100 kwam als eerste aan in getswoud, hier komt de trein getswoud centraal rustig binnen rijden
de icl rijtuigen zijn behoorlijk lang en de loc moest dan ook voorbij perron 1 tot stilstand komen zodat alle deuren open konden.
maar het was wel een zeer mooie trein
1,5 uur later arriveerde de SSM (stoom stichting maarsburg) 24 058 met de SSM kerstexpress. de loc is door SSM'ers voorzien van het atb-e systeem en daarom mocht de loc op eigen kracht met een gangetje van 90 km/h naar getswoud komen. een mooie, lange reis van oost naar west.
de trein komt binnen tuffen op spoor 2
nadat iedereen was uitgestapt rangeert de 81 004 de wagons naar het industrie terrein
en kon de 24 058 even uitpuffen en lekker wat water drinken na een lange reis
een half uurtje later kwam de gsm 012 081-6 binnen met de gsm kerttrein
en mocht de 24 058 zich nog even wat extra uitleven op de gsm lijn, zodat de grote 01.10 even wat stookolie kon gaan bunkeren. rechts komt ook nog de 1145 aan met zijn intercitytrein.
vanuit de lucht, de lengte van de 1100 met zijn trein. mijn spoor 1 perron is 95 cm lang
na een mooie rit werd de ssm 24'er weer afgewisselt. dit keer met de gsm 81 004
voor de terugreis was het handig als de schoorsteen van de 24'er de andere kant op stond. getswoud heeft geen draaischijf in zijn bezit en in het spoor zit ook geen keerlus. er zat niks anders op dan de loc te begeleiden via hillegom naar haarlem om in haarlem in de sporendriehoek de 24'er te keren. na 1,5 uur kwam de 24'er gekeert en wel weer terug naar getswoud achter de 6504.
ook de 1100 mocht even pauze nemen, de 012 rangeert de icl rijtuigen uit de weg voor de internationale trein uit berlijn met de V200 060 van getswoud op kop. links is te zien dat de tender van de 24 058 inmiddels ook weer is bijgevult met kolen voor de terugreis
zo met de 012 ervoor is het ook een leuk plaatje. de gsm directie zat er al een tijdje aan te denken om dit soort duitse sneltreinrijtuigen aan te schaffen voor de hoofdlijnritten. ik denk dat ze er nu sneller werk van gaan maken.
de 81 004 nog een keer met de getswoudse kerstexpress
en ook de ssm 24 058 mocht er nog een ritje mee maken
op het opstelterrein is het inmiddels ook erg druk
motorpost 3020, loc 1145 en op de achtergrond nog loc 1601
loc 1145 en loc 1601, de 1601 is in opzending met de 1145 mee terug gegaan naar maarsburg. in de maarsburgse werkplaats heeft men wat gesleuteld aan de verlichting van de 1600
nog 1 keer dan, vlak voor het afscheid nemen
de trein gaat via haarlem, amsterdam, utrecht, amersfoort, apeldoorn, hengelo weer terug naar maarsburg.
de 1601 hing achterop aan het einde van de trein
de kerstexpress werd ook weer gereed gemaakt voor de terugreis. deze was gedriehoekt en de trein zal direct koers zetten naar utrecht. bij utrecht werd deze nog even ingehaald door de 1100 met zijn intercity
klaar voor vertrek
daag stoom stichting maarsburg
-dinsdag 26 december 2017, 2e kerstdag-op 2e kerstdag is er niet heel veel bijzonders gebeurt. maarsburg was geweest, dan is het altijd feest. wel is er gewoon gereden met stoomtractie en de normale dienstregeling.
ik heb slechts 2 foto's van 2e kerstdag.
een line-up, links de kerstloc, midden de gsm 81 004, rechts de gsm 012 081-6
keteltjes naast elkaar, genomen vanaf spoor 1.
-zondag 31 december, maandag 1 januari?-zoals al eerder verkondigt zou dit jaar de gsm oliebollen express niet rijden. dit is erg jammer omdat de rit altijd erg succesvol is. 2017 is daarmee een slecht jaar geweest voor de 01.10, met een kilometerstand van 0,0 km op excursie. gelukkig zijn we in een nieuw jaar gekomen, nieuw jaar, nieuwe kansen nietwaar? en jawel hoor, de eerste rit mag ik al bekend maken. zaterdag 20 januari zal de gsm 01.10 op excursie gaan naar maarsburg, eindelijk mag deze snelloper weer zijn benen strekken op de hoofdbaan en lekker draven met een topsnelheid van 140 km/h. de trein is in 2 dagen helemaal volgeboekt.
ook mag ik meededelen dat de 012 in februari ook weer een rit zal rijden. op 11 februari zal de 012 de carnavals feestexpress rijden. vanuit getswoud via haarlem naar amsterdam, en vanuit amsterdam via utrecht naar eindhoven. en ook deze rit is inmiddels helemaal volgeboekt. de gsm heeft wat goed te maken ten opzichte van 2017 en ze zijn goed opweg. 2018 belooft een mooi jaar te worden.