Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan 2,44 bij 1,22 M-rail.

Gestart door richardxvii vrijdag 01 november 2013, 11:53:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 2,44 bij 1,22 M-rail.
Na een jaar met een baantje op de grond eindelijk een tafel gemaakt om wat op uit te leggen.
Op dit forum al heel wat plannen voorbij zien komen en ik heb ook behoorlijk wat ideeën op gedaan.
Hardware bestaat uit de al aanwezige M-rail en een intellibox basic, gekoppeld aan een laptop (winxp), XTRKcad als tekenprogramma en koploper voor de besturing. Heb diverse lokjes uit verschillende episodes, uit verschillende landen en het wordt voorlopig "een van alles wat baan".

Heb het volgende bedacht.
Level1 wordt het schaduwstation om wat treinen van ongeveer 1 meter op te stellen


level2 een station met wat huizen, waar de keerlus in een soort van berg zit, de zwarte blokken zijn de tunnel in/uit gangen.

level3 een draaischijf, lokloods en wat industrie


Heb een neefje van 5, die graag aan de knoppen draait en wissels en seinen omzet. Ga dus proberen om zowel computer als handmatige besturing mogelijk te maken.
Mijn nichtje van 7 is dol op knutselen en verheugd zich er al op om wat scenery te gaan maken.

Een leertraject om te zijn hoe het gaat om een baan computer gestuurd te maken en of het lukt om de scenery voor elkaar te krijgen.

Zijn er nog goede tips of zit er grote fouten in het plan, laat het weten.

Richard
Re: Baanplan 2,44 bij 1,22 M-rail.
probeer de sporen tussen nivo 1 en 2 iets uit elkaar te leggen .

Afhankelijk van de wagen kunnen ze uitsteken en/of zwalken . Probeer 1 rail breedte tussen ruimte te houden .
Re: Baanplan 2,44 bij 1,22 M-rail.
in het schaduwstation kan je de wissels voor de onderste 2 sporen vervangen door bochtwissels. Hierdoor win je opstelruimte voor je treinen (zegmaar op de manier zoals de 2 sporen daarboven ook gemaakt zijn).

Ik vind de bovenbaan erg mooi. Is het misschien nog een idee om in de keerlus nog een wissel te maken en door te trekken in een rondje zodat de treinen een rondje kunnen rijden op de middenbaan?

Grtzz Jesper
Re: Baanplan 2,44 bij 1,22 M-rail.
Mak man en Jesper, bedankt voor de reacties

De sporen liggen op de tekening dichter bij elkaar dan in het echt, nadat ik level1 had uitgelegd.
Van bochtwissel is er een tekort en de van smalle heb ik een overschot, vandaar mijn keuze.

Richard
Re: Baanplan 2,44 bij 1,22 M-rail.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baanplan 2,44 bij 1,22 M-rail.
Citaat van: richardxvii op vrijdag 01 november 2013, 18:47:42
Mak man en Jesper, bedankt voor de reacties

De sporen liggen op de tekening dichter bij elkaar dan in het echt, nadat ik level1 had uitgelegd.
Van bochtwissel is er een tekort en de van smalle heb ik een overschot, vandaar mijn keuze.

Richard

Hoi Richard,

Ik heb een hele partij m rails die ik aan het uitzoeken ben om ze te koop te zetten. Daarbij zitten ook bochtwissels, misschien iets voor jou?
Ik zet deze later nog in het verkoop hoekje.