Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Start met weatheren

Gestart door mar(kl)i(j)n donderdag 31 oktober 2013, 20:15:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Start met weatheren
Dag Allen,

Na lang overwegen ga ik de sprong in het diepe wagen en beginnen met weatheren.
Op Eurospoor een jongen uit omgeving Helmond hier fanatiek mee bezig gezien en nu zelf aan de slag!
Dus.... vandaag gestart met een airbrush halen in Almere:




Een instapsetje met airbrush en compressor.
Natuurlijk ook de bijpassende verfkleuren en verdunner.

De bedoeling is om modellen ook met penseel te bewerken om op deze manier een mattere, minder plastic/kunststof achtige look op het materiaal te krijgen.

Eerst ga ik starten met de bewerking van lima wagentjes en enkele marklin 3000 en 3029 lokjes om een beetje te oefenen en te leren.
Later hoop ik ook met mooiere modellen aan de slag te gaan.
Foto's zal ik gaan plaatsen en commentaren en tips zijn altijd van harte welkom!!

Hopelijk komen mijn eerste probeersels snel online!
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Start met weatheren
Even een kleine tip. Zorg als je gaat spuiten om een vochtige tissue op je werkblad, omdat de nozzle anders makkelijk dicht gaat zitten. De Valeo verf is geweldig maar droogt snel, vooral in de nozzle dus regelmatig even de nozzle vochtig maken.
Na het werk het spuitpistool grondig reinigen is ook zeer belangrijk om zo lang plezier te hebben van het pistool.

Succes en ben benieuwd naar je eerste resultaat.

En ja je wordt snel enthousiast van dit werk, dus pas op het werkt verslavend.

Groet,

Ronald
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Tanx voor de tips Ronald!!
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Start met weatheren
O ja was ik vergeten. Prima compressor gebruik ik inmiddels al een paar jaar zonder problemen. De aangemonteerde waterafscheider doet ook prima zijn werk en zorgt voor droge lucht.

Ik ben inmiddels alleen al aan mijn derde spuitpistool toe. De eerste twee die bij het set geleverd werden zijn al overleden :?
Nu dus een wat duurder pistool aangeschaft en dar zit wel verschil in. Is vooral beter schoon te maken en ook beter af te stellen.
Ben benieuwd naar jouw ervaring met je spuitpistool, want die ziet er weer heel anders uit.

Groet, Ronald
Re: Start met weatheren
Dat is een double action spuit, als je netjes lucht - verf - lucht aanhoud, zal je ook met vallejo verf nauwelijks last hebben van tip dry. Dus, eerst lucht indrukken, dan verf en als je stopt niet klats alles loslaten, maar gecontroleerd de naald naar voren laten komen, en dan pas de lucht loslaten.

Walter
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Dag Walter,

Klopt, hebben ze bij de winkel ook uitgebreid toegelicht en laten zien.
Gelukkig zit er een hele instructie DVD bij, dat is best handig als je start.
Tanx voor je reactie!
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Zo! Na een eerste avondje klooien heb ik het eerste resultaat binnen.
Om te beginnen meteen maar een flink vieze lok gemaakt.
Een Marklin 3029 lokje, zie hieronder het resultaat







Eerst met de kwast en verdunde verf de lok matter gemaakt, waardoor het plastic/glimmende er een beetje af gaat. ca. 8 tot 10 lagen. (wetwash?)
Hierna met kwast de roestpunten aagebracht met oranje, roestbruin en dark sea grey.
En bij de watertanks witte kalksporen geschilderd.
Ook de bel en het fluitje een metaalkleurtje gegeven.

Vervolgens met een aardekleur met de airbrush gaan spuiten en daarna nog een beetje met zwarte verf (vooral bovenop voor stoomsporen).

Roest zou ik de volgende keer sowieso wat subtieler gaan proberen, zeker voordat ik met de airbrus begon was dit nogal lelijk.

Uiteindelijk ben ik redelijk tevreden met mijn eerste resultaat, tips en op- of aanmerkingen zijn welkom.
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2011

offline
Re: Start met weatheren
Voor de eerste keer toch wel een heel mooi resultaat. Ik ben benieuwd naar meer.
Succes.

Albert.
Re: Start met weatheren
Ziet er al goed uit.
Je kunt de cilinderblokken zwart maken en daarna weatheren.
De lampen vullen met zilververf.
De bufferbalken signaalrood maken en daarna weatheren.
De handgrepen aanzetten met het grafiet van een HB potlood en daarna aantippen met blanke lak.
Het middendeel van de buffers ook met een HB potlood behandelen.
Enz...

Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Start met weatheren
Gedurfd hoor. In ieder geval niet verkeerd voor de eerste keer.

Je kunt van Valeo een matte transparante verf kopen om als eerste laag te spuiten.

Als je bij Valeo op de site kijkt kun je ook een set special Train Colors vinden. Er is een pdf te downloaden en daar zie je ook een voorbeeld van een stoomloc.

Ga zo door en je weet het hè dit is verslavend ;)

Groet, Ronald
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Dank voor de reacties en vooral voor de tips :thumbup:

Zou een idee kunnen zijn inderdaad om nog wat meer details te verwerken.
Lastig aan de 3029 is dat er volgens mij niet echt een 1:1 versie van is, althans, niet dat ik weet  :D
Dus afkijken is lastig, de komende weken eerst even verder met lima wagentjes (anti-plastic offensief) en een paar kleine lokjes (zeker een keer een 3000'tje proberen)

Ik merk de verslaving nu al inderdaad.... studiealarm is al afgegaan, maar wel ontzettend leuk  :P
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Zo, gisteren twee wagonnetjes gedaan.
Een platte 4-assigge wagon en een ESSO tankwagen (beiden Lima/Joueff)

Als eerste even een impressie hoe de platte wagen eruit zag:




En dit is wat ervan geworden is.
Moet een lege bak voorstellen waar voorgaand kolen of zwart zand in is vervoerd.
Vooral de assen (roest imitatie) zijn erg mooi geworden vind ik zelf.





De ESSO wagen ben ik op het dak met zwart wat uitgeschoten.
Moet toch nog een beetje leren om de airbrush onder controle te houden :D
Daardoor is deze wagen wel erg vies geworden om het zwart te masceren.
De zijkanten vind ik wel mooi gelukt, alleen het dak is naar mijn mening "too much".
Roest op het zwarte onderstel is redelijk, vond de platte wagen daarin toch mooier....








Commentaren, tips en aanmerkingen zijn weer van harte welkom!
Re: Start met weatheren
willem twee
gast

Re: Start met weatheren
Tip:

Kijk naar de echte wagen/lok/model en ga dat nadoen.

Tip:

Niet alleen de air brush gebruiken. Ook de kwast gebruiken.

Tip:

Blijven oefenen.


Tot slot:

Met Vallejo producten kun je echt een heel eind komen wanneer je ze in de juiste hoeveelheden gebruikt:


gro_028 by Rail-Kees, on Flickr

Met airbrush en kwast.

materialen:

Vallejo Air (diverse kleuren)
Wash (sepia en zwart)
Pigment met blanke matte vernis (oa burned umber)
Vallejo colour (diverse kleuren)

Succes en doorgaan want bij mij mislukt het ook wel eens.
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Tanx! daar heb ik zeker wat aan :)
Vooral de roestplekken die ik vaak met kwast evenals wetwash.
Maar vuil detaillering is geen gek plan als ik je plaatje zie. :thumbup:
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Nog even een vraagje aan Kees-Jan!
Hoe gebruik jij die matt varnish?
Met de kwast of spuiten?
Re: Start met weatheren
willem twee
gast

Re: Start met weatheren
ik gebruik die vernis als papje met de pigment(en) van Vallejo.
Modellen fixeren met matte lak doe ik niet omdat ik dat niet realistisch vind. In het echt is iets ook nooit egaal mat of glanzend.
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Met de Tips van willem twee geprobeerd om ook met de kwast meer detaillering aan te brengen in de vervuiling.
daarnaast het ik een foto gebruikt van google.
Ik moet zeggen dat ik dit persoonlijk de mooiste tot nu toe vind.
De vervalen van de kleur is goed gelukt, een probleempje nog... witte vlekken....

Gebruikt materiaal: Inter Frigo koelwagen van Joeff (vooral de onderstellen zijn plastic fantastic)

Deze foto's zijn van de de wash met verdunde witte verf (vallejo)
De vlekken zijn ook met verdunde bruine verf aangebracht, en streperige patronen zijn met een minimale hoeveelheid verf gemaakt




Hier het eindresultaat na het spuiten met de brush.
Ik heb nu met twee kleuren gespoten, seagrey (vallejo) en dirt (zal het merk nog even opzoeken)
Het grijs geeft een realistische vuiltint vind ik zelf.
Ik heb nu wat subtieler gespoten, geduld blijkt toch hier ook en schone zaak!





Graag weer jullie commentaren  :D
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2011

offline
Re: Start met weatheren
Knap werk. Ik vind het er mooi uitzien.

Albert.
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Zo weer enkele nieuwe modellen.
Merk dat ik soms nog wel eens uitschiet met de airbrush, lastig te corrigeren en als je gaat poetsen gaan al je lagen eraf :(

Nu een Lima TEE wagon gedaan en twee Marklin Interfrigo wagens met schade (schade zie je in elk geval niets meer van :D)
Nadeel met de interfrigo's is dat ze wit zijn....je ziet alles op wit, zo ook je kleinste uitschieter en accenten met de kwast worden sneller lelijk dan bij de blauwe wagen (vorige post) vind ik zelf.
De roestige trappen zijn we mooier dan de vorige stukken vind ik, ik begin het door te krijgen, eerst fel oranje en met bruin en grijs ene verdunde laag erover, niet meteen al het oranje weer wegwerken :)
Ook hier weer foto's van internet voor gebruikt, hierop waren de deuren ook extra vies.





Dit TEE rijtuig is lastig te vinden op google.
Het heeft een beetje de structuur van een Amerikaans AMTRCK rijtuig, hier heb ik een foto van gebruikt,
Deze keer geen wash gedaan, maar dry brushen en daarna met de airbrush licht er overheen.
tussen het drybrushen en de airbrush door heb ik onder de ruiten nog bevuiling van aflopend water gemaakt, hier en daar is dit wel wat breed uitgevallen.
Lesje voor de volgende keer, minder verf gebruiken!





Dat was het weer, ik hoop weer handige tips te mogen ontvangen  :thumbup:
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2013

offline
Re: Start met weatheren
Wauw, zitten prachtige resultaten tussen!
Re: Start met weatheren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start met weatheren
Hoi Marijn.
Met bewondering jouw eerste resultaten op het uitgebreide terrein van weatheren bekeken.
Natuurlijk is er altijd wel wat op- en aan te merken maar het eerste resultaat ziet er echt bemoedigend uit! :thumbup:
Nu zie je al verschil tussen de eerste en de laatste modellen en dat zal zeker nog meer worden.

Echte tips heb ik niet voor je maar waarschijnlijk die je nu zoveel ervaring op dat je ons van tips en advies kunt gaan voorzien! :D

Veel plezier en succes met jouw weather kunst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Start met weatheren
Hallo Marijn,

Fijn dat je alles zo uitgebreid beschrijft en laat zien.

Dat lokt ook weer reacties uit in de zin van tips van anderen en dat is ook belangrijk

Vooral blijven posten. Ga zo door.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
bedankt voor alle positieve reacties!  :thumbup:
Ik ben momenteel met een br. 74 bezig die dit hopelijk nog gaat overtreffen :D
Na het weekend zal deze online komen!
Re: Start met weatheren br. 74 3095 klaar!
Hier is hij dan.
Een Marklin 3095 in geweatherde uitvoering :)
Ik heb bij de foto's een onbewerkte 3095 ernaast liggen zodat het verschil goed te zien is.

Werkwijze:
Gestart met het voorste deel van het onderstel rood te verven, ik zag dat dat bij de echte br. 74 ook rood is.
Daarna over de hele kap een laagje matt varnisch (vallejo), licht verdund met water en met kwast aangebracht.
vervolgens over hele lok ca. 5 á 6 lagen wetwash aangebracht verdunde zwarte verf met kwast aangebracht.
Daarna gaan drybrushen met roestkleuren en vuilkleuren als mud brown en sand yellow (allen vallejo).
Bij de watertanks wit aangebracht hetgeen kalk vanuit gemorst water moet voorstellen.
En als finishing tuch een laagje vuiligheid met de airbrush gespoten.



Geen topfoto, maar de rode onderkant is hierop het beste te zien.




Een verschil tussen de geweatherde lok en een schone lok



achterkant



voorkant



En de lok alleen

Dat was hem weer voor deze keer!
Voor degene die nog moet... fijne sinterklaas en tot snel!
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Achter een lok horen natuurlijk wagens! >:-D
De afgelopen dagen heb ik gewerkt aan twee onderlossers (een DB en een NS) van Marklin.
Met de kwast vooral accenten op het onderstel aangebracht zoals roest op de hekjes en de bufferbalken.
Maar ook met drybrushen de bovenkant alvast vlekkerig zwart gemaakt.
vervolgens met de airbrush een zwarte nevel gegeven en de bovenkant extra vuil gemaakt met zwart om een leeg kolentransport te simuleren.
Tot slot een laagje vuiligheid en stof op het onderste deel gespoten.
De remsystemen en balast geleiders extra vuil gemaakt met zand/stofkleur.



De DB wagon



De NS wagon



De achterkanten met roestaccenten



Samen met de br. 74, helaas heb ik momenteel geen ruimte voor een mooie baan waarop deze trein nog beter uit de verf zou komen.... :(
Ik denk dat hij dan nog beter tot zijn recht zal komen op een rangeerterrein in de buurt van een kolenstation.

Nog even speciaal voor Bas:



Kon het niet laten om er ook eens eentje te proberen.
De bak was eerst rood en nu meer een houtkleur.
Veel drybrush gebruikt bij bevuilen van roosters en vlekken bij de uitlaat.
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Waarschijnlijk de laatste post van dit jaar.
Hierbij een br. 38.
Wel weer een mooi resultaat, de wetwash pakt op deze metalen lok voor mijn gevoel veel beter dan op de kunststof kappen.
Na de wash heb ik een foto erbij gezocht en ben ik de roestige en vuile punten gaan drybrushen met roestkleuren.
Ook enkele klinknagels en kleine punten met de kwast aangestipt
Met de airbrush een aarde kleur en op de rode stukken ook een grijstint gespoten.
Zie hieronder het resultaat




Voor de kerst nog even een V60 besneeuwd gemaakt
Eerst de roosters goed vies gemaakt zodat deze lichtje door het wit heen schijnen
Vervolgens veel airbrush werk  :D
Voor iedereen die mij nog volgt hierbij Prettige kerstdagen en een fijne jaarwisseling!!


Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Start met weatheren
Gaan de goed kant op, met de combinatie van wash, drybrush en airbrush is toch veel mogelijk!

Veel moois en ideeen ook te zien op:  http://www.der-controller.com/

Tarieven zijn hier ook nog redelijk om te laten doen.

Groeten,

Bas
Re: Start met weatheren
Nog een inspiratietip voor het INOX-rijtuig (TEE) ;):

Bron: Wikimedia

Pim
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2013

offline
Re: Start met weatheren
Ziet er goed uit!
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Hahaha, juist Pim, dat is nog weer een volgende stap.
Weet niet of ik daar precies en geduldig genoeg voor ben  :D.
Maar inderdaad wel weer een uitdaging voor later....
We blijven proberen en doorknoeien  :)
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Zo, het heeft even geduurd, maar de laatste maanden heb ik niet stilgezeten.
Ik heb een nieuwe manier van weatheren geprobeerd.
Ik drybrush de stoomloks nu alvorens ik ga spuiten met zwarte verf om ze matter te krijgen met dit als resultaat:



Daarna met de aibrush vervuilen en met drybrushen (of met airbrush) roest aan brengen.
Dit komt er dan zo uit te zien:



detailfoto's:





En de andere kant:



Ik heb ook een 30000 digitale br. 89 gedaan en enkele wagens, foto's volgend spoedig.
Hopelijk ook weer met compleet nieuwe geweatherde modellen!
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2013

offline
Re: Start met weatheren
Mooi resultaat!

Ik weet niet zeker of het aan mij ligt, maar alle posts voor je laatste post kan ik de foto's niet gewoon bekijken, ze zijn immens groot!!
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Start met weatheren
Bij mij ook. De afbeeldingen moeten bij imageshack toch in te stellen zijn op weergave in 800 x 600 formaat ? Meerdere fotosites bieden de mogelijkheid om het bestand weer te geven in passend forumformaat.
Re: Start met weatheren
De foto's zijn inderdaad véél te groot. Volgens de forumregels mag een afbeelding maximaal 800 x 600 pixels groot zijn.
Dus: Eerst schalen en dan pas uploaden :important:
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Ik zal op de grootte van de foto's letten, ik ben hier niet zo'n kei in helaas :(
Imageschack ben ik vanaf gestapt en plaats nu foto's via photobucket.
De laatste post is vanaf photobucket gekomen en deze lijken me beter :)!
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Zoals beloofd ook foto's van de digitale br. 89 marklinnummer: 30000 die ik bewerkt heb.
Weer nieuwe inzichten, zo ook de kracht van het gebruiken van de kleur wit.
Drybrushen aan de hoeken geeft een verkleurd en oud beeld.
Verder hetzelfde bewerkt als de br. 18.4 uit de vorige post.









Weatherprojecten
mar(kl)i(j)n
gast

Weatherprojecten
Ik heb de smaak weer even goed te pakken, vooral beschadigde loks pak ik nu aan.
Deze week heb ik een br. 24 3003, een V160 br. 216 3075 en een NS 1200 3051 aangepakt.
Wisselend succes, de 1200 was met blauwe verf behandeld waardoor kwaststroken te zien zijn, volgende keer zal ik deze eerst overspuiten (leermoment).
De br. 24 en de br. 216 zijn naar mijn mening wel fraai geworden (en vuil).

Allereerst de NS 1200 lok op foto's zie ik witte vlekken op de roosters den vanaf het dak, geprobeerd om dit na te bootsen in combinatie met vuiligheid aan de onderkant:





Hierna de br. 24, de bel vind ik in een metaalkleur toch mooier staan, vandaar aangepast, evenals de fluit. Verder drybrushen met zwart waardoor een mate roet laag nagebootst wordt. Ook met een roestkleur gedrybrushed over de ketel en windkleppen. Verder met donker grijs en zandkleur met de airbrush bewerkt.






Tot slot de V160 br. 216, eigenlijk mijn eerste diesel die echt naar wens is geworden. Lichte strepen met kwast gemaakt (zag ik veel in de lengte op foto's) en vooral airbrush gebruikt voor een waas met zandkleur en donker grijs. De roosters flink aangepakt met donker grijs, staat realistischer en minder knallend dan gitzwart vind ik. Ook hier met wit op de roosters geknoeid, ook deze inspiratie van foto's.







Veel foto's weer, ben benieuwd naar jullie reacties!  :)


Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Start met weatheren
Citaat van: nobody op woensdag 04 juni 2014, 11:24:14
De foto's zijn inderdaad véél te groot. Volgens de forumregels mag een afbeelding maximaal 800 x 600 pixels groot zijn.
Dus: Eerst schalen en dan pas uploaden :important:
Citaat van: mar(kl)i(j)n op vrijdag 06 juni 2014, 13:46:37
Ik zal op de grootte van de foto's letten, ik ben hier niet zo'n kei in helaas :(
Imageschack ben ik vanaf gestapt en plaats nu foto's via photobucket.
De laatste post is vanaf photobucket gekomen en deze lijken me beter :)!
Misschien kun je gelijk je andere berichten aanpassen en de foto's daar vervangen door kleinere.
Die grote foto's zijn gewoon waardeloos (qua laadtijd) en maken het lastig om je draadje goed te bekijken.

Groet, Eric-Paul
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Start met weatheren
Vindt het allemaal wat teveel van het goed rode loks die grijs of wit worden,
een stomer die helemaal wit uitslaat.
Doe het wat minder en maak bepaalde plekken wat roestig al je loks zijn,
nevelig en zien er allemaal het zelfde uit.
Minder is meer en zoek of google plaatjes van loks en maak het wat natuurlijker.

Mvg Frans
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Bij alle modellen zijn foto's gebruikt. Ik heb soms nog te vaak dat ik uitschieters moet bijwerken, vandaar soms de extremen (al vind ik het zelf niet lelijk).
Ik zal binnenkort even starten met een nieuw lijntje, want dit begint zwaar waardeloos te worden qua foto's  :? inderdaad.....
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Start met weatheren
Je kunt je eigen bijdragen aanpassen, dus die "zwaar waardeloze" :D foto's kun je ook aanpassen.
Dan hoef je geen nieuw draadje te maken.
Re: Start met weatheren
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Start met weatheren
Citaat van: mar(kl)i(j)n op dinsdag 24 juni 2014, 16:54:48
Bij alle modellen zijn foto's gebruikt. Ik heb soms nog te vaak dat ik uitschieters moet bijwerken, vandaar soms de extremen (al vind ik het zelf niet lelijk).
Ik zal binnenkort even starten met een nieuw lijntje, want dit begint zwaar waardeloos te worden qua foto's  :? inderdaad.....

Misschien is dit een goede tip http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49192.msg871778#msg871778
Het boek is ook via de goede (modelspoorweg)boekhandel te koop.
Re: Start met weatheren
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Start met weatheren
Bedankt voor de tip, misschien inderdaad wel leuk om eens aan te schaffen! :thumbup: