Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation

Gestart door v200marklin dinsdag 15 oktober 2013, 02:54:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Niet schrikken, ben niet ziek of van plan dat te worden ;)

Na een jaar vol ellende in de prive sfeer, nu eindelijk weer een beetje lucht, huis van moeders wordt 23/10 overgedragen, dus dan kan dat hoofdstuk worden afgesloten.

Gezondheid van mijn vrouw ook weer redelijk ok, en onder controle, dus tijd om weer een beetje vooruit te kijken en plannen te maken.

Door alle problemen is de nokverhoging er dit jaar bij in geschoten, dus dat wordt voorjaar volgend jaar, en dat wordt dan onze nieuwe slaapkamer.

Dus.....krijg ik de 2 slaapkamers beneden, waarvan we er nu dus nog 1 gebruiken, dus ik kan gewoon beginnen en op de helft of stootblokkies doen :D, of met cirkeltjes tijdelijk dicht maken.

Totale ruimte is 10 x 3 meter, met wat in en uithammetjes ;).

Baan wordt ovaal met een looppad van 60cm in het midden.

Wil met 3 hoogtes gaan werken :

1. Schaduwstation (reeds aan begonnen)
2. Industriebaan ,30cm hoger, breed +- 110 cm  R2 en R1
3. Internationale baan voor sneltreinen ,15 cm hoger breed 23 cm 3 spoors R3 R4 en R5
4. Analoge M/rail met bovenleiding, 15 cm hoger , breed 17 cm 2 spoors

Ik ga proberen meer ruimte over te houden voor scenery :?, maar wil wel minimaal 10 treinstellen tegelijk laten rijden.

Ik heb qua vorm niet een echt plan, wil i.i.g. geen rechthoek-vierkantbaan zoals ik al 3 x heb gehad, vooral de International track zal speels moeten worden, niet recht toe recht aan, met bruggen enzo :? :D.

Ik verzin van alles in me kop, beetje aan het klooien met Scarm, maar vond Wintrack stukken fijner, maar die CDrom ben ik kwijt :?

Ff wat foto´s erbij, van de onderbouw schaduwstation , ex nachtkastjes moeders  ;), en het Muziek hoekje, ook allemaal ex.........., nostalgie ! Technics pick up 1980, draaien als een dolle, zo ook de dubbele cassette deck :thumbup:, kwaliteit van vroegah...maar ik dwaal af.

Ik wil nog steeds niet aan de bezetmelders, veel te veel gedoe en draadjes :thumbdown:, ik wil een baan bouwen dat als ik de wissels in een bepaalde stand zet, dat er minimaal 10 treinen kunnen tuffen zonder elkaar te raken :D

Besturing blijft hetzelfde Ecos 2, CS1R, 6021-6040 wissels, MS1 , Ecos radiocontrol die het niet goed doet :thumbdown:, en terug moet naar ESU.
Power 4 xEcosboost.

Ideen en ontwerpen zijn welkom, en dat is geen luiheid, maar ik ben meer een denker, alst in me kop zit........ :D

Onderbouw Schaduwstation, 10 spoors x 3 meter.

De 1ste V200 staat al te wachten met een lading Vino :thumbup:



Hout zat , bureau , eettafelblad, ook weer van................ :|


De jaren 70-80 Sjef van Oekels Discohoek, waar ik de oude Jazz platen van mijn vader draai  :thumbup:


Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Hoi Gert

Goed dat het weer beter gaat.
Leuk dat je weer plannen hebt.
Je hebt een aardige ruimte beschikbaar,daat kan je wel een baantje maken.
Ben benieuwd wat het gaat worden.

Tony
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Hoi Gert,

Goed te horen dat je dat hoofdstuk kunt afsluiten. Sterkte nog hiermee.
Gelukkig gaat de gezondheid van je vrouw ook weer de goede kant op.
Dit zijn de dingen van het leven, maar het is nooit leuk als je hier mee te maken krijgt.

Dan de leukere dingen maar weer, want daarvoor heb je dit topic aangemaakt.

Interessante ruimte heb je tot je beschikking zeg. Kun je eens een schetsje maken van de ruimte met de beoogde tafels (ovaal vormig uiteindelijk) erin.
Ik zou ook wel eens een beetje willen spelen met zo'n ruimte, kwa origineel sporenplan. Ik zeg niet dat het lukt maar proberen kan altijd.
Krijg je zoiets als bij Hans (krokodil) een aparte baan voor internationale treinen. Moeten die dan wel in het schaduwstation kunnen komen?
Je hebt het over een M-rail analoge baan met bovenleiding en de andere rails die je gebruikt is dat dan C-rail.

Ik ga dit zeker volgen en misschien kan ik mijn steentje bijdragen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Voor de duidelijkheid, alles wordt uitgevoerd in C-rails, alleen het analoge gebeuren wordt met m-rails gemaakt.

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Schaduwstation plan.


Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Vanmiddag weer een stukje schaduwstation gemaakt, kastje in het midden op wieltjes omdat de radiator er achter zit.



Eerste klant staat reeds geduldig te wachten, als de wijn maar niet verzuurt 8o


Nu eerst eens even lekker smikkelen, en na het eten rechte rails v/d zolderbaan af plukken, heb alle rails op zolder in gebruik, maar zo gaat de afbraak/opbouw mooi geleidelijk ;)

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Mooi hoor, Gert! En dan de ruimte...... 30 m2........ Jalours!

Succes en veel plezier met de bouw!
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Hallo Gert,

Mooi hoor, zo'n oppervlak. Ben benieuwd naar de vorderingen.
En: werken met lekkere jazzplaat op de achtergrond geeft energie en inspiratie!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Laatste baan van V200Marklin
Hoi Gert.
Na een moeilijke en verdrietige periode is het belangrijk om weer eens naar de toekomst te gaan kijken! :thumbup:
De bouw van een nieuwe baan in een nieuwe en flink grotere ruimte biedt genoeg mogelijkheden om weer lekker bezig te zijn.
Hopelijk biedt de bouw van je nieuwe baan je weer genoeg plezier om in de toekomst weer als een blij mens rond te "huppelen"! :P

Je baan zonder bezetmelders, PC, Koploper enz is natuurlijk best te doen, ik ben ooit eens bij een hele grote baan geweest met C-rails radius 1 t/m 5 in 5 sporen naast elkaar en daar reden 5 treinstellen probleemloos rond! :D
(Je kunt dit natuurlijk ook op diverse andere manieren doen)

Veel plezier en succes met al je nieuwbouw plannen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Vandaag weer wat gedaan, was lekker bezig v/d week, maar dan ineens weer een overlijden er tussen door (vrouw van goede vriend 56jr), en dan ben ik weer helemaal van slag :|

Ik gebruik nu rails die als opstelsporen hebben gediend :?, die zijn dus echt vuil, alles met wasbenzine gedaan en met de railgum, nu loopt het als een zonnetje.

Het hoekje


Het wordt gestaag drukker 8o



Morgen condoleance borrel in de kroeg :? :|

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Hoi Gert,

Vervelend nu weer dat slechte nieuws. Hopelijk komt er binnenkort weer wat rust in jullie leven zonder slechte berichten.

Mooi om zo'n fijne grote hobbyruimte te hebben. Wordt in ieder geval een prachtig lang schaduwstation. Lijkt me prachtig om 10 treinen gelijktijdig te kunnen laten rijden.

Succes met afbreken van je vorig baan en met het opbouwen van je nieuwe baan.

Groet, Ronald
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Vanavond nog even ieder spoor op 2 punten voorzien van + en -, waren maar 40 draadjes solderen 8o :D, dat vind ik dus stom werk, maar wel essentieel ;)

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin - verder met het Schaduwstation updtae 26-10
Van de week met gemengde gevoelens bij de notaris het huis wat 42 jaar van "ons" is geweest verkocht :|

Dat boek is dus dicht, dus....................verder aan de baan ;)

Niveau 1 ligt al voor een stukje, en voor niveau 2 en 3 (m-analoog) ben ik van plan om losse modules te maken op maat, en die dan op niveau 1 zetten en na uitlijnen fixeren.

De doorrijhoogtes worden 11 cm, zodat ik altijd de mogelijk heb om tunneltjes te maken waar ook bovenleiding mastjes in kunnen (10 cm).

Wat foto's:









Het M-spoor wordt 2 sporig met wat rangersporen.
De paradebaan 2 of 3 sprorig C-rail.

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
 :thumbup:
zozo, dat zijn hele lengtes....
ook handig dat lichtsnoer onder de tafel.
je hebt het over wielen onder de kast omdat de radiator erachter zit....
hoe haal je die kast dan naar voren als je erbij moet.
en waarom zou je erbij moeten...
verder ben ik benieuwd hoe verder....

groet Winno
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Idee lichtslang heb ik van dit forum gepikt :D

Alleen het beuken kastje staat op wieltjes, de rest niet.

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Ahh..... dat verduidelijkt de zaak...

groet Winno
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
En als je een beuken kastje op wieltjes gebruikt als zaagtafel, breken de wieltjes af 8o :mrgreen:

Dus nu gewoon een beuken kastje :|

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Vandaag weer stukje verder gegaan, schaduwstation nu tegen de muur v/d slaapkamer, dus daar kan ik niet mee verder.
Niveau 1 ook tot de muur, maar net als niveau 2 en 3 ga ik daar tijdelijk een dicht vierkant van maken, waar ik middenin kan staan, zodat ik natuurlijk wel min. met 6 a 7 treinen kan rijden deze winter :D

Voorlopig einde schaduwstation.


Niveau 1
+

Ook nu ik dankzij Alex weer van wintrack kan genieten :thumbup:, gaat het net als bij de vorige banen, de plannen komen op tijdens de bouw ;)
Gebruik wintrack wel voor moeilijke kruisingen, of wisselstraten plannen  :thumbup:

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Heb wat voorbeeldjes overgang in 2 richtingen van R3 R4 R5, gaarne op of aanmerkingen ;)

Wil niet met slanke wissels werken want er bestaat geen slanke engelsman :thumbdown:

Bochtoptie spreekt me ook wel aan.





Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Als de ruimte er straks voor is Gert zou dit schitterend zijn uiteraard.
Ja , jammer he van die slanke Engelsman , zou nog mooier zijn geweest.
Ik ben heel erg blij met mijn slanke wissels , alleen ik heb er te weinig in mijn baan.
Maar het is stukken mooier dan normale wissels.

Mvg: Alex
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Nivea 1 , de M-track analoge baan ligt op hoogte, wat een genot die @$%^&herrie :D van dat M gebeuren :thumbup:





Onder zie je de achterkant v/d slaapkamerkast, die wordt geheel open, behalve op niveau 1, 2 en 3, daar
gaan alle sporen naar de andere kamer.
Links en rechts v/d kast zaag ik dan rechthoeken uit de muur van 15 cm hoog en iets van 60/80 cm breed, waar de sporen van niveau 2 (R3 R4 en R5) doorheen gaan.
Aan beide kanten v/d muur maak ik dan een grote berg :roll:


Deze muur is 1-steens en dus geen steunmuur, maar ik heb absoluut geen zin om heel de muur te slopen, en af te voeren , ben geen 36 meer :D
Met een recipo steenzaag kan je prima 4kantjes uit een muurtje zagen, stofzuigertje erbij, gaat helemaal goed komen, volgens jaar :|

Mvg Gert
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Aardige klis Gert. Zie ik het nu goed maak je de baan op 4 niveau's?

Groet, Ronald
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
Leuk plan, wel eerst een gaatje boren waar de zaag in past.........
Re: De Laatste baan van V200Marklin - Schaduwstation
@Ronald

als je het schaduwstation meerekent wel ;)

Niveau 1 is voor het industriegebeuren, dan niveau 2 verhoogd 3 x sporen R3 R4 R5 voor sneltreinen, en daarboven gewoon voor de fun de analoge M-baan.

Mvg Gert