Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?

Gestart door Rekenlat vrijdag 20 juli 2007, 12:28:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Beste forummers,

Allereerst hoop ik dat dit topic in de juiste catagorie is geplaatst. Voor de geïnteresseerden een kleine introductie. Sinds mijn 16de heb ik mij niet meer met modelspoorbanen bezig gehouden. Nu heb ik als echte Zwitserland-fan ooit gezegd dat ik weer zou beginnen met een modelspoorbaan wanneer ik een specifieke trein (tweede-hands) kon vinden. Nu is het dan zover en heb ik een Märklin 3734 (SBB Re 4/4 II in het rood) gevonden. Deze trein tezamen met een digitale startset gekocht en kan m?n lol niet op.

Inmiddels heb ik een derde treintje gekocht, een Märklin 3065 (DB V60 met telexkoppeling). Omdat dit een stukje jeugdsentiment is moest het stukje antiek natuurlijk worden omgebouwd zodat deze op een digitale baan kan rijden. Hiervoor een ombouwset met mfx-decoder (Märklin 60923) ingebouwd. Daarnaast heb ik ook het sleepcontact vervangen en alle asjes van een drupje olie voorzien. Alles werkt naar wens, ook de lampen en de telexkoppeling.

Met het rijden is er echter nog één probleempje waar ik de oorzaak nog niet van heb kunnen vinden. In het begin (eerste 2 tot 3 minuten) hapert het treintje nog al eens. Als het treintje tijdens het rijden hapert, hapert ook de verlichting. Nadat hij een tijdje continu heeft gereden is het over en loop hij 100% als een zonnetje. De andere treinen lopen zonder haperen over de zelfde baan waaruit ik concludeer dat het niet aan de baan ligt. Wie van jullie heeft nog ideeën over de mogelijke oorzaak??

Alvast bedankt voor de reakties.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Hallo Rekenlat (zonder naam),

Kun je een foto plaatsen van de opengewerkte loc?
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Ja, deze zal ik vanavond/morgen plaatsen. Ik moet wel even uitzoeken hoe dat moet, maar dat lukt wel. ps. Rekenlat heeft een naam... Wim.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Hallo Wim,

Ik heb al eens gehad dat olie enigszins aangekoekt was en dat de loc daarom hortend en stotend over de baan ging tot de olie warm(er) en vloeibaar(der) was. Daarna reed de loc beter.
Misschien ook een oorzaak van jouw probleem?
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Hoi Wim,

Wat Eric-Paul aangeeft is ook zeer goed mogelijk.

Het is altijd een goede zaak om vooraf een ombouw te controleren hoe de loc zich gedraagt in de analoge situatie.
Als de betreffende loc al een aardige leeftijd heeft is het eerste wat men dient te doen, zorgen dat alle draaiende delen soepel werken, dus tandwielen, assen van de wielen en de draaipunten van de stangen welke op de wielen zitten gemonteerd.

Het beste doe je dit door alles uit elkaar te halen (niet de tandwielen en wielen + assen) en vervolgens alles lekker spoelen en schoonmaken met wasbenzine.
Met een naald maak je alle tanden van de tandwielen schoon, daar zit vaak oud stof en pluizen in.
Het motorhuis plus de draaipunten/gaatjes waar het anker in komt dienen ook goed schoon te zijn.
Daarna alles netjes opnieuw smeren.

Als je dan een nieuw magneet, anker en motorschild plaatst dien je vervolgens de draaipunten van het anker ook te smeren, zowel op de plaats van het motorhuis als het draaipunt van het motorschild.

Indien dan een complete MFX set met motor is vervangen zou er niets aan de hand moeten zijn.
Wat ook zeer belangrijk is, is de massa.
Doorgaans plaats ik zelf onder een schroefboutje van het motorschild ook een extra massa soldeerlipje.
Vaak is de massa van het chassis niet voldoende.
Oorzaak hiervan is dat de lagerbusjes van de assen toch iets of wat vuil blijven en geen goede massa-geleiding geven.

Ik ben benieuwd welke werkzaamheden je in mijn uitleg mogelijk hebt vergeten.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Oké, hierbij de foto's van het opengewerkte lokje


Het lokje heb ik gekocht bij een zaak die alleen in tweedehands treinen doet. Zij hebben hem volledig onder handen gehad. Heb hem even op een baan laten lopen, en hij liep zonder stotteren. Heb beide asjes van het anker een drupje olie gegeven. Alles is schoon en mii goed gesmeerd. Onder een van de schroefjes van het motorschild heb ik ook een massa soldeerlipje gedaan.
Geen idee wat ik anders gedaan of vergeten heb.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Hoi Wim,

Ik zou proberen de ontstorings -spoeltjes er tussen uit halen.
De decoder ook even in een krimpkous schuifen.

Verder zou ik een paar keer de as -punten van de collector blijven smeren.

Zit er bij het asje van de collector aan de "metaalzijde" een smeersponsje boven het asje?
Als deze droog staat en/of verhard is zou het mogelijk ook nog een rol kunnen spelen.

Ik zou deze dingen nog even uitproberen.
Ik hoop dat het helpt.

Ik/wij horen er wel van.

P.s. misschien kun je even op mijn site kijken onder Tips & Trucs.
Daar heb ik ook een paar locs beschreven betreffende ombouw.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Gister avond (na 12en) de hele boel even in de kamer in elkaar gezet. Het teintje liep in het begin heel shokkerig. Heb hem een 1/2 uur of zo laten lopen en eigenlijk bleef hij schokken. Als ik het zo bekijk lijkt het er heel sterk op dat op één of andere manier het stroomcircuit wordt onderbroken ofzo. De lampjes gaan uit en als je lanzaam rijdt staat hij stil. Wat ik nog niet erbij had gezegd (vergeten sorry) is dat een heel enkel keer luistert hij niet. Als je hem plotseling stil zet of de rijrichting veranderd gaat hij gewoon door.

Verder volgens mij zit er geen smeersponsje bij het ankerasje (metaalzijde), of ik heb niet goed opgelet natuurlijk. De ontstoringsspoeltjes er tussen uit halen?? Even tussendoor wat is de functie van die dingen (ben hier niet zo bekend mee).
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
De ontstoringspoeltjes zijn dingen, tja, de naam zeg het al een beetje. Een decoder kan mogelijk bepaalde signalen doorgeven aan de motor wat niet moet (en de motor dus kan ontstoren). De spoeltjes zorgen er dus voor dat deze stoorsignalen eruit worden gevist.

Hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd :?:
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Even een laatste update. Heb het treintje helemaal uit elkaar gehad. Alles is schoon en goed ingevet. Als ik tijd heb ga ik morgen nog even proberen om hem zonder de ontstoorspoeltjes (groene bolletjes met gouden en witte rand op de foto) te laten lopen.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Ja maar hola lopen gaat die niet doen rijden moet die doen  :D
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Hoi Wim,

Heeft deze lok bruine wielen?
zo ja, dan zou het wel eens het contact met de rails kunnen zijn die er voor zorgt dat hij zonder stroom komt te staan.
Dat is natuurlijk altijd bij lagere snelheden.

Wat je kan proberen is de lok met stap 1 te laten rijden tot hij uitvalt.
geef dan een heeeel miniscuul duwje tegen de zijkant van de lok (dus niet voor of achteruit)  en kijk wat er gebeurd.
rijd hij weg, dan kun je dat een paar keer herhalen.
Hoe je dat op kan lossen staat hier in post 11.

Wat ook zou kunnen is dat je koolborstel niet goed wordt aangedrukt (zie post 12 van de link hierboven)
In het laatste geval, laat je de lok rijden (zonder kap) op stap 1, tot hij stilvalt. druk dan heeel zachtjes zonder je lok te raken de koolborstel naar binnen. (beide zijdes controleren).

Succes
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Hallo wim
ik bouw tientallen treinen om naar digitaal zo ook dat dit euvel mij bekent is analoog nauwelijks geen probleem digitaal hopeloos.
de oplossing zit gewoon in het huis waar de assen in draaien verdikte olie  deze zul je er uit moeten spuiten tussen het wiel en het chassis ik gebruik daar mijn eigen merk voor en is tecflow electro cleaner deze tast geen andere delen aan maar reinigd als de beste.
was benzine lost de lak op dus voorkom dit.
ik hoop je zo geinvoormeerd te hebben.
vrg.hans (KROKO-04) :D
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
geinvoormeerd  is dat een nieuw soort smeer middel ? :shock:
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
@Kroko, oké dat ga ik even proberen. Ik neem aan dat tecflow electro cleaner gewoon bij een electro handel te krijgen is?? Ben erg benieuwd of het gaat werken.

Met bruine wieltjes: ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat de messing laag van de wieltjes is afgesleten? Nee dat is niet het geval.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Citaat van: Rekenlat op maandag 23 juli 2007, 10:00:03


Met bruine wieltjes: ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat de messing laag van de wieltjes is afgesleten? Nee dat is niet het geval.


Wim,

Check even de link die ik in mijn eerder post heb gezet.
dan zal duidelijk zijn wat ik hiermee bedoel.... :wink:
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Sorry, had de link al gecheckt, maar niet goed genoeg.
Nee de wieltjes zijn helemaal glanzend schoon, daar zal het mii niet in zitten.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Hallo allemaal,

Even de laatste stand van zaken.... Gister avond heb ik de asjes schoongemaakt. Nu loopt het treintje als een zonnetje. Het lag dus aan het contact tussen de asjes van de wielen en het huis.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de reakties, ook de reakties per pb.

Ga mij nu eerst concentreren op onze verhuizing. Daarna heb ik meer ruimte, en kan ik mij gaan storten op het realiseren van een (kleine) modelspoorbaan. Nogmaals iedereen bedankt, zal ook tijdens de verhuizing wel op 't forum rondhangen.
Re: Omgebouwd treintje (3065) hapert, oorzaak onbekend?
Citaat van: Riny op vrijdag 20 juli 2007, 17:14:13

Vaak is de massa van het chassis niet voldoende.
Oorzaak hiervan is dat de lagerbusjes van de assen toch iets of wat vuil blijven en geen goede massa-geleiding geven.


Wat had ik nu gezegd ?  :lol:

Citaat van: Freak op dinsdag 24 juli 2007, 09:27:15
Citaat van: Rekenlat op dinsdag 24 juli 2007, 09:20:02Het lag dus aan het contact tussen de asjes van de wielen en het huis.
Dit wordt veelvuldig vergeten maar is zeer belangrijk voor het verkrijgen van een goed elektrisch contact.


Zie hier de bevestiging.  :lol:

Wim,

Hoe of wat verder, het is in ieder geval opgelost en daar gaat het uiteindelijk om.
Gefeliciteerd.