Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Handig ontkoppelen!

Gestart door Narwal zondag 27 oktober 2013, 11:47:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Handig ontkoppelen!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Handig ontkoppelen!
Misschien is dit niet het goede gedeelte op dit te posten maar ik wilde dit jullie niet onthouden. Misschien vertel ik niets nieuws maar daar gok ik dan maar op.

Regelmatig ergerde ik me als ik rijtuigen handmatig moet ontkoppelen dat dit zo onhandig gaat. Laatst had ik toevallig het bekende gele lijmspateltje naast mij liggen terwijl ik iets zocht om twee rijtuigen te ontkoppelen. (wel een ongebruikte uiteraard)

Het blijkt dat de smalle kant ideaal is om zeer gecontroleerd rijtuigen te ontkoppelen. Sindsdien ligt deze bij mij altijd standaard klaar, doe er jullie voordeel mee!
Re: Handig ontkoppelen!
Wanneer het wagons betreft die op een spoor tussen twee andere sporen staan, en waarop óók wagens geparkeerd staan,
werkt 't niet. Kun je er niet bij...
Handiger: Spateltje op geschikte lengte afzagen en aan een steel schroeven/lijmen in een "L" vorm.
Nu kun je van boven af de wagons ontkoppelen. :idea:
Re: Handig ontkoppelen!
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Handig ontkoppelen!
Als je een doosje met ROCO-koppelingen koopt, dan zit daar standaard een dergelijk hulpmiddel in. Deze is zelf aan 2 kanten te gebruiken, n.l. 1 voor horizontaal gebruik en 1 voor verticaal gebruik. Ik heb er nog diverse liggen.

Groet,
Bert
Re: Handig ontkoppelen!
Hetzelfde geldt voor Märklin. In een doosje van 50 koppelingen zit ook een ontkoppelhulpmiddel.
Re: Handig ontkoppelen!
Bij een ijslolly zit er ook een verpakt. :thumbup: :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Handig ontkoppelen!
Blijft het feit dat je met je dikke vingers niet tussen geparkeerde karren kunt. Oók niet met
de vermelde hulpstukken. B)
Die fabrieksdingen heb ik óók en 't functioneert niet naar mijn zin.
Daarom dit gefrutseld van een "chopstick" en karton (karton o.i.d. geleidt niet...):
Re: Handig ontkoppelen!
Mijn oplossing met het Märklin hulpstuk:

Re: Handig ontkoppelen!
Bij mijn locomotieven vervang ik de Marklin kortkoppelingen door een ouderwetse beugel die de ontkoppelrail tenminste wel los krijgt. Of liever nog: alleen een haak (metalen beugeltje eraf), dan heeft de ontkoppelrail nog minder moeite met loskoppelen.
Of plaats ik toch een stuurstand aan de achterkant van de trein zodat er eigenlijk een treinstel ontstaat.
Maar zo'n hulpstuk als Wim laat zien ga ik ook proberen!
En bij een volgende modelspoorbaan (ooit) weet ik niet zeker of ik weer een kopstation ga bouwen!   :-(
Re: Handig ontkoppelen!
Aliebengalie
gast

Re: Handig ontkoppelen!
Of met een stuurstand Frank..... :D
Vind dat ontkoppelen leuk en mooi hoor , maar het gaat zo vaak mis.
En oude beugelkoppelingen vind ik weer zo jammer dat de ruimt weer groter word tussen de 2 delen.
Ach Frank , alles heeft zijn voor , en nadelen nietwaar.
Als je er maar plezier in en mee hebt.

Mvg: Alex
Re: Handig ontkoppelen!
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Handig ontkoppelen!
Citaat van: narwal op zondag 27 oktober 2013, 11:47:56
...het bekende gele lijmspateltje...

Leuk! Zo'n ding heb ik ook al jaren bij m'n baan liggen voor het ontkoppelen. :D :thumbup: