Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aelderbaan (koploper) probleem

Gestart door GTIBert zaterdag 26 oktober 2013, 17:20:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aelderbaan (koploper) probleem
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Aelderbaan (koploper) probleem
Ik probeer de Aelderbaan automatisch te laten rijden.
Elke keer gebeurd er wel iets.
Hoe kan ik nu zien in een logging of iets dergelijks, hoe koploper nu de zaak regeld, zodat ik kan vasstellen waar iets verkeerd gaat.
Nu gebeurd het volgende: als een trein vertrekt rijd deze op een moment van blok 4 naar het doodspoor van blok 7, stopt daar dan even en gaat dan weer verder i.p.v. terug en staat tegen de stootklok te drukken.
Hoe zie ik nu wat er verkeerd gaat?????
Re: Aelderbaan (koploper) probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aelderbaan (koploper) probleem
Beste Bertus,

Je kunt de zaak ook omdraaien: analyseer eerste wat Koploper zou moeten doen om je lok te laten doen wat jij wilt dat hij doet en ga dan naar de pagina('s) in Koploper waar je Koploper de opdrachten kunt "geven".

Bijvoorbeeld: de rijrichting van een lok moet omkeren voor vertrek uit een blok, ergens zal wel een pagina zijn waar je die opdracht kunt registreren.

Het is simpel een kwestie van logisch denken en daarna ergens die domme computer een opdracht geven, het eerste lijkt het moeilijkste, maar is dat absoluut niet (b.v. om iets te drinken zal je je glas naar je mond moeten brengen, simpele logische redenering), het vinden van de juiste pagina ('s) kan wel eens wat ingewikkelder zijn (maar ik spreek niet uit Kl ervaring)

Groet, Anne W
Re: Aelderbaan (koploper) probleem

Als een lok moet keren om zijn reis te vervolgen moet je een vinkje zetten in het scherm  waar je de route aanvinkt bij de blokeigenschappen. Doe je dat niet rijd hij rechtdoor.
Maar dat wordt volgens mij ook in de beginnershandleiding uitgelegd die bij het baantje hoort.
Maar er was ook iets dat er maar een lok in dat blok mocht komen.Het is al een tijd geleden dat ik daar in gelezen heb.
Dus de details vind je daar als je bovenstaande niet helemaal begrijpt.

Het is trouwens aan te raden om een database eerst in de test stand alleen op de computer te proberen.
Scheelt je een doosje buffers. :D  Werkt het daar kan je daarna op de semi automatische stand een lok van blok naar blok slepen.
Gaat dat goed kloppen alle gegevens.(wisselstraten en bezetmeldingen)
Daarna kun je automatisch bedrijf aanzetten en kijken hoelang het goed gaat.

Mvg,Robin
Re: Aelderbaan (koploper) probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Aelderbaan (koploper) probleem
Als je het rijwindow van de loc die dit spoor inrijd aanzet kun je zien welke opdracht de loc gaat krijgen.
Er zou dan moeten staan: stopt eerst en keert dan.

Bij onderhouden blokken moet je aangeven dat de loc moet keren anders rijd hij rechtdoor.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Aelderbaan (koploper) probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aelderbaan (koploper) probleem
Sorry Bertus.

Groet, Anne W
Re: Aelderbaan (koploper) probleem
De oplossing staat op het koploperforum waar de vraag ook staat, en eigenlijk waar hij thuis hoort.
Vragen op meerdere forums leveren meestal hele tegenstrijdige reactie en antwoorden op, zet de vraag gewoon op het forum waar hij thuishoort zou ik zeggen.

Groetjes