Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Projectje 3029 van Frenkievee

Gestart door frenkievee vrijdag 25 oktober 2013, 20:26:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Projectje 3029 van Frenkievee
Vandaag heb ik twee 3029 lokjes mogen ontvangen en ik wil deze gebruiken om voor mezelf de nodige ervaring (en vertrouwen) op te doen om met de techniek onder de kap. Daarvoor wil ik dit draadje gaan gebruiken. Zal niet elke week een update geven, maar wel proberen dit met enige regelmaat te doen.

Vanavond heb ik een van beiden eens onder handen genomen om eens te zien wat er allemaal mee mis is. Eerste punten zijn:

  • geen sleper (maar dat is natuurlijk snel te verhelpen)
  • geen bovenste frontsein, want die is afgebroken
  • rechterbuffer aan de voorkant is afgebroken.
  • moeilijk draaiende aandrijf as, zal wel flink smerig zijn
  • geen antislipbandjes (maar dat kan ook snel verholpen zijn
Kap eraf gehaald en een eerste inspectie leverde slechts een feit op: geen of nauwelijk koolborstels zichtbaar. Verder ziet alles er vrij compleet uit. Koppelstangen losgemaakt (vandaar dat die op de foto's ontbreken!). Drie schroefjes van de motor en het schakelrelais los gemaakt en dit was het eerste resultaat:





Geen verrassing natuurlijk dat het ding van binnen meer dan vies is  ;). Hieronder een detail van het anker en het restant stukje van een van de koolborstels die er nog in zat. Niet echt bijster veel meer, dus dat verklaart natuurlijk wel dat (volgens de verkoper) het motortje niet meer wilde draaien.



Ik heb alle draden nog even vast laten zitten om voor mezelf nog even te weten hoe het allemaal in elkaar steekt. Maar als de boel los moet, heb ik uiteraard zijn zusje nog om te zien hoe en wat.
Tot zover bijdrage nummer 1.
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Zijn er nu ook ankerwikkelingen los?
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Hoi Frank,

Goed dat je een lok als deze neemt, om het te leren, en een tweede kan soms inderdaad helpen.

Ook foto's maken, van als de lok in elkaar zit, kan je een aardig hulpmiddel geven.

Vergeet ook de slipbanden niet te vervangen, en de smeerpunten in acht te nemen.

Weet niet of je de doos van beide hebt, of juist geen doos dat kan ook.

Let dan vooral op draaiende delen, en smeer dan een drupje olie tussen de as en het frame, en dan aan beide kanten.

De tandwielen ook niet vergeten, en dan je motoras, maar doe daar niet al teveel op, anders ben je naar een paar rondjes weer toe aan een schoonmaakbeurt.

Vaak laat ik wat olie op een naald lopen, en met die druppel doseer je beter dan met de meeste verpakkingen.

Tenzij je al iets hebt met een naald, maar mondjesmaat smeren, het behoeft echt niet te druipen.

Er is wel een stukje koolborstel zichtbaar, en dat is inderdaad aan vervanging toe, want die koperborstel is echt op.

Had de vorige eigenaar soms huisdieren in huis, want tjonge wat veel haren in dat model 8o


Citaat van: DB op vrijdag 25 oktober 2013, 21:13:28
Zijn er nu ook ankerwikkelingen los?
Hoi DB,

Het lijkt bijna wel of dat zo is, maar ik denk juist dat het haren zijn.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Nee, er zijn geen ankerwikkelingen los, dat is (wat Hans zegt) pure viezigheid. In dit geval waarschijnlijk haren.

Dankjewel Hans voor je tips en aanvullingen! Ga ik zeker ter harte nemen. Ik heb er geen dozen bij, maar ik denk dat de smeerpunten niet echt heel veel anders zullen zijn dan mij de meeste andere locs van die leeftijd. Maar voor ik zover ben, denk ik dat ik eerst maar eens een bakje moet gaan zoeken om dit lokje een wasbenzine-badje te geven.

En hij wel heel smerig van binnen, niet? Heb de zwarte nog maar niet open gemaakt, maar vrees met grote vrezen.....
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Hoi Frank,

Wat kan ik nog zeggen?

Het kan mee zitten, maar het kan ook tegen zitten met je andere zwarte lokje.

Je weet nu wat je tegen kan komen, en om je niet bang te maken, het kan nog veel erger ook 8o

Dus tot nu toe geen man overboord, en zo te zien zit alles erin, dus hou goede hoop dat je het met de sleper redt, deze lok weer nieuw leven in te blazen.

Je hebt gelijk qua smering, die zal niet veel verschillen van je andere lok's.

Toch wist ik niet, of je al eens een andere lok onder handen hebt genomen, en ervan uitgaande van niet, heb ik je wat tips gegeven.

Veel succes bij deze lok, maar ook bij al je andere lok's ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Zo, het eerste rode blok metaal ligt in de wasbenzine. Net even gekeken en met een tandenborstel nog wat viezigheid losgepeuterd. De witte haren in de tandenborstel zijn inmiddels dus niet wit meer.....
Nog niet alle vuil is eraf, dus nog maar een nachtje laten liggen.

De kap van de zwarte lok er vandaag afgehaald en daar zitten netjes twee koolborstels in. Zitten prutsen met de aangedreven as en ik krijg er met enige moeite beweging in. Van de week eens zoeken naar een transformator en twee draadjes om te kijken of er ook op die manier beweging in te krijgen is (en ja, ik let op evt. kortsluiting!  ;) ).

Vraagje over de lok zelf:

Ik weet dat één van de smeerpunten het gat is, waar de pijl naar wijst, maar daar hoort volgens mij een of ander soort sponsje (of wat dan ook voor spul) in. Vraag is: wat moet ik daar in doen?

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 25 oktober 2013, 21:54:41
Het kan mee zitten, maar het kan ook tegen zitten met je andere zwarte lokje.
Je weet nu wat je tegen kan komen, en om je niet bang te maken, het kan nog veel erger ook 8o
Op het eerste gezicht leek het allemaal goed met die groene, maar bij het openen bleek het inderdaad goed zwart.... Nog maar even wachten met de zwarte verder demonteren.

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 25 oktober 2013, 21:54:41
Je hebt gelijk qua smering, die zal niet veel verschillen van je andere lok's.
Toch wist ik niet, of je al eens een andere lok onder handen hebt genomen, en ervan uitgaande van niet, heb ik je wat tips gegeven.
Ik heb jaren geleden wel eens wat druppeltjes olie in de diverse lok's gedaan, dus ben niet helemaal onbekend met het fenomeen. En heb niet zo lang geleden het boekje van mijn 1100 nog eens goed bestudeerd.
Maar tips zijn altijd welkom! Wees gerust, er zitten er zeker tussen, waar ik wat aan heb!

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 25 oktober 2013, 21:54:41
Veel succes bij deze lok, maar ook bij al je andere lok's ;)
Gaat goed komen! Dankjewel.
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
In dat smeerputje kan je een tipje van een wattenstaafje frommelen.

Mvg Gert
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Er zat een sponsachtig stukje in, dat de olie lange tijd op de as van het anker hield, en je kan het liever niet door een wattenstaafje vervangen, omdat dat haartjes zijn.

Die kunnen dan weer door de draaien van je motor,uit elkaar vallen en weer tussen je as en tandwielen gaan zitten.

Nee, dan kan je beter iets nemen van dat sponsachtige verpakkingsmateriaal.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Misschien niet helemaal een 100% heldere foto, maar het onderstel van de groene 3029 is uit de wasbenzine gehaald en (nog niet helemaal) schoon. De wielen moeten nog een behandeling krijgen en de tandwieltjes zijn nog niet helemaal schoon.
Het anker heeft ook nog wat sporen van viezigheid, maar ik wil daar niet al te hard op drukken met de tandenborstel, omdat ik bang ben anders de dunne koperdraadjes te beschadigen.



Maar al met al vind ik de eerste poging al best geslaagd. Nu op naar het motorschild en de andere onderdelen van de motor zelf!

Ik heb in mijn ladenkastje ook nog nieuwe koolborstels gevonden (hoewel: toch wel 30 jaar oud, maar wel nieuw in de verpakking :) ) en heb ook een sleper beschikbaar. Het spreekwoord "Wie wat bewaart, die heeft wat" gaat dus nog steeds op!
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Hallo Frank.

aan de foto te zien mag deze nog wat langer in de wasbenzine liggen.
vind hem nog niet helemaal schoon eigenlijk....
verder het sponsje, ik heb gewoon een afwas sponsje ervoor gepakt, mijn vrouw had zelfs een zwarte....
daar een klein strookje vanaf knippen en deze iets groter dan het gaatje erin duwen.
werkt prima.
maar ga zo door, je bent op de goede weg.

groet Winno
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Dankjewel voor de tips Winno. Doe mijn best! De wasbenzine is in ieder geval behoorlijk smerig geworden.

Ik zei al dat het niet een optimale foto was, dus nu maar even eentje bij daglicht gemaakt. Misschien geeft dit een beter beeld van hoe het frame er nu uit ziet:



Zoals ik al zei: hier en daar nog puntjes op de i en dan door naar de andere onderdelen.
Kan het kwaad als ik dat (heel voorzichtig) doe met met de groene kant van zo'n gekleurd schuursponsje? Of heeft iemand nog andere tips voor de beginneling in mij?
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Ja...dat kan kwaad.
daarmee beschadig je de top laklaag.
word deze dof.....
meer dan een tijdje in wasbenzine en met een tandenborstel of zoiets moet voldoende zijn.
verder vind ik het motor gedeelte nog steeds donker gekleurd zijn.
maar als er niets meer af komt is het goed.
de rotor maak ik tegenwoordig schoon met een glasvezel pennetje.
daarmee kun het deel waar de koolborstels op komen goed mee reinigen.
verder moet de goed de openingen tussen de rotor reinigen met een tandenstoker.
daar zit het slijpsel van de koolborstels e.d.
(Zie mijn topic: >>>KLIK<<<

groet Winno
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Dankjewel Winno.
Dat motorgedeelte is niet helemaal rood. Is wel helemaal schoon, maar is niet helemaal van verf voorzien. Ziet er op de foto inderdaad anders uit dan in het echt. Maar als je op de foto klikt, dan wordt 'ie opeens heel groot. Misschien kun het je dan zien.
En moet ook nog met de tandwieltjes hier en daar aan de gang. Maar zo'n glasvezel pennetje is misschien wel handig. Waar haal je die?
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Eindelijk in het bezit van een glasvezel-schoonmaak-pen (of hoe je het noemt). En vandaag even bezig geweest met het anker en andere onderdelen daar in de buurt:

Zoek de Verschillen!

Meteen maar de wielen schoongemaakt (was ook nodig). Nu verder met verdere schoonmaak en dan weer beginnen met het in elkaar zetten. Maar stapje voor stapje.
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Je kunt duidelijk zien waar je gebleven bent.
persoonlijk zou ik hem in de hand houden en niet met een grote tang op het tandwieltje vast zetten....
zo heb je geen gevoel met wat je doet.
dadelijk is de as krom zonder dat je er erg in hebt en loopt de trein niet meer lekker.

groet Winno
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Dank Winno!
Geen zorgen want ik hou hem netjes in mijn hand. Die tang was alleen als derde handje tijdens het maken van de foto.  :)
Maa nu ik dat zo zie, komt het wel heel robuust over....
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Even een tussenstandje:

Groen is zo goed als schoon, zit technisch weer in elkaar, is voorzien van antislipbandjes en een vers veertje op het keerrelais, maar rijdt nog niet, want er zijn wat draadjes losgeschoten, dus die moet ik weer vast solderen.

Zwart is nog steeds zoals ik hem ontvangen heb, behalve dat hij nu voorzien is van antislipbandjes en een sleper: op een stuk rails gezet en ja hoor: met de bekende Märklin lucht er vandoor!
Totdat hij over een slanke wissel heen wilde, toen was het einde reis, oftewel: sluiting door de sleper. Nu is die sleper niet echt nieuw meer, dus wat slapjes. 

Maar goed: niet getreurd. Het gaat nog steeds gewoon goed!
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
In dat smeerputje kan je een tipje van een wattenstaafje frommelen.
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Tussenstand van 27 november:

Locomotiefje zit weer in elkaar en daarmee is ook mijn nieuwe soldeerapparaat ook meteen maar ingewijd.
Alle losgeschoten draadjes zijn weer vastgezet. Het draadje vanaf het sleepcontact naar de motor vervangen door een rode en dat allemaal netjes vast gesoldeerd (kostte wat moeite, want ja, heb maar twee handen....). Twee nieuwe koolborsteltjes erin gezet.

En dan op voor het grote moment: trafo aangesloten en eens heel voorzichtig eens kijken wat er gebeurt als ik wat rijspanning toevoer.
Ja: beweging! zonder kortsluiting! Dus fase 1 is gelukt.  :)

Nu even niks meer doen, want dit was zonder smering en dat lijkt mij nog even niet verstandig om het lokje nu opeens op volle kracht weer zijn rondjes te laten rijden.

Boodschappenlijstje: olie, sleper, en nog wat kleine spulletjes.

Tot zover. Nu op naar de volgende stap, dat zal kijken naar mogelijkheden voor digitalisering zijn.
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Leuk draadje, digitalisering gaat je vast ook lukken. :thumbup:

Gr, Ad
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Ah Frank,
Dat zie er goed uit. Mooi dat 'ie weer rijd en waarschijnlijk beter dan de afgelopen decade. Dat 'ie nòg mooier mag gaan rijden met een 5-polige motor d'r in. Succes!
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Stapje verder:


Lokje is voorzien van een Delta decoder. Die zit netjes verstopt in een stukje zwart karton. Uiteraard even getest of de kap er weer op kon. Dan kon.

Kan helaas de rijvaardigheden niet testen vanwege een overleden MS1. Nieuwe is onderweg, dus even afwachten.
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Gisteren een nieuwe MS1 binnen gekregen en vandaag deze aangesloten op twee stukjes C-rail.
Eerst de MS1 getest met mijn (al digitale) 30000 en dat werkt prima.

Mijn 3029 lokje op de rails gezet (zonder de 30000 uiteraard...  :) ) en deze als nieuwe lok toegevoegd met adres 26 (adres 24 bleek al in gebruik). En YES! Het werkt!  :)

Moet alleen wel de soldeerpuntjes nog wat mooier maken en er voor zorgen dat de draadjes niet tussen de tandwieltjes komen. Maar ik ben best trots op mijn eerste digitaal ombouw projectje.
Nu op naar de volgende stappen.
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
 :thumbup: :)
Re: Projectje 3029 van Frenkievee
Frank

Proficiat met het reinigen en restaureren van dit lokje.
met het glasvezel pennetje moet je wel oppassen
bij het gebruik om de rotor prper te maken komen er miniscule haartjes vrij die
als je die inademt in je longen blijven vastzitten zoals asbest.Liever een witte potlood
gom gebruiken dat geeft hetzelfde resultaat al het glasvezel pennetje.