Beste Bart,
Zoveel mensen zoveel zinnen: je krijgt nooit een éénduidige mening uit een groep mensen, zeker niet uit een groep modelspoorders.
In bezet melders zijn twee hoofdverschillen:
stroomdetectie, er loopt "rijstroom" of niet in een geïsoleerde sectie, voor 2-rail (en Märklin M-Rail)
massadetectie, er staat een wielstel op een geïsoleerde railstaaf, voor 3-rail
bij massa detectie is er weer een keuze mogelijk om e.e.a. te doen met de 5 volt die de detectieaansluiting van je centrale levert of hiervoor een extra gescheiden circuit te gebruiken die gevoed word door de rijspanning
inderdaad, begin altijd met een ovaaltje met twee wissels en maak je daar helemaal vertrouwd mee, ook met het te gebruiken computerprogramma.
Beste Hans,
Je hebt helemaal gelijk, maar voor grotere banen moet je toch naar meer boosters, en één van de aanbevelingen is om de te gebruiken boosters, en de bijbehorende trafo's, van hetzelfde merk (boosters) en specificaties (trafo's) te laten zijn, bij een vereniging ontkom je niet aan meerdere boosters of één hele grote, zoals op de bekende "Märklin Baan" van de MSG/Den Bosch.
Bij de keuze voor een IB zou ik wel mee laten wegen of ik 2-rail (DCC)/3-rail (DCC) of 3-rail (Märklin decoders) ga rijden, de IB gaat nog steeds niet verder als Märklin Motorola 14 stappen.
Nogmaals beste Bart,
Ja, de modelspoorwereld is een echte hobbywereld, vandaar al die keuzes......., ik weet niet of je een perfectionist bent, zo ja, dan mag je nog wel een poosje uit trekken voor je studie.
Groet, Anne W